ombouw van dubbelcabine pick-up

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
sweptliner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 22:39

ombouw van dubbelcabine pick-up



Bericht door sweptliner »

Hallo

heb een dubbelcabine pick-up Ford F350 4x4 met een 8 foots laadbak met een polyester kap en wil deze gaan ombouwen naar een grijskenteken met camperinrichting.

maatvoering is me duidelijk maar heeft iemand nog tips of ervaring met zo'n ombouw.
ruimte is niet vanuit de cabine te bereiken!
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: ombouw van dubbelcabine pick-up



Bericht door Jadatis »

sweptliner schreef:Hallo

heb een dubbelcabine pick-up Ford F350 4x4 met een 8 foots laadbak met een polyester kap en wil deze gaan ombouwen naar een grijskenteken met camperinrichting.

maatvoering is me duidelijk maar heeft iemand nog tips of ervaring met zo'n ombouw.
ruimte is niet vanuit de cabine te bereiken!
Ik weet niet wat de bedoeling is. bedoel je niet Kampeerauto (kwart-tarief) in plaats van grijs kenteken? Dat is namelijk ook bij particulier gebruik voordeliger
En is het mogelijk om het zo te maken dat je wel vanuit de cabine de leefruimte kunt bereiken? Wil je er een koof opbouwen, dan kun je eens nadenken over mijn idee op http://members.home.nl/jadatis/RUIMTEBE ... EDVORM.htm
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
sweptliner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 22:39

Re: ombouw van dubbelcabine pick-up



Bericht door sweptliner »

Jadatis schreef:
sweptliner schreef:Hallo

heb een dubbelcabine pick-up Ford F350 4x4 met een 8 foots laadbak met een polyester kap en wil deze gaan ombouwen naar een grijskenteken met camperinrichting.

maatvoering is me duidelijk maar heeft iemand nog tips of ervaring met zo'n ombouw.
ruimte is niet vanuit de cabine te bereiken!
Ik weet niet wat de bedoeling is. bedoel je niet Kampeerauto (kwart-tarief) in plaats van grijs kenteken? Dat is namelijk ook bij particulier gebruik voordeliger
En is het mogelijk om het zo te maken dat je wel vanuit de cabine de leefruimte kunt bereiken? Wil je er een koof opbouwen, dan kun je eens nadenken over mijn idee op http://members.home.nl/jadatis/RUIMTEBE ... EDVORM.htm
Mijn bedoeling is om in de laadbak van mijn pick up een camperinrichting te maken.
Daar ik tegen een probleem aanloop met de hoogte(momenteel 105 cm)
is op te lossen dmv een verhoging met klapdak a 100x100 cm die dan vervolgens weer een stahoogte van 170 creeerd.
min bedoeling is ook geelkenteken /kampeerinrichting.
Wat betreft de bereikbaarheid vanuit de cabine naar de "leefruimte" dat is na mijn mening niet mogelijk omdat je een gescheiden cabine hebt tov de laadbak, dus zal je altijd achterom moeten.
Maar voor een besparing van 1500 euro op jaarbasis wil ik wel omlopen.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:



Bericht door Jadatis »

Kun je niet beter de kap eraf halen en een nieuwe opbouw erop.
Die dan natuurlijk gelijk op de goede hoogte is, en eventueel los van de auto te zetten is. Zo'n klapdak is ook niet voordelig. Kampeerauto op kenteken is, als het een losse opzet is niet meer mogelijk, denk ik.
Ik heb zelf de achterkant van onze camper grotendeels vervangen met materiaal uit de doe het zelfzaak. alleen een nieuwe aluminium plaat en de lijm gaven de grote kosten, en moest ik bij de camperhandel halen.Een rand aan de onderkant , onder de kap, waar deze door omhoog komt is mogelijk ook eenvoudig te doen. Hierdoor kom je ook op de juiste hoogte, en je houdt het voordeel van de bestaande kap. De kap is waarschijnlijk nu al er eenvoudig af te halen. kijk nog wel even op de site van de RDW voor de eisen voor kampeerauto op kenteken.of in de camperforums, daar staan ze ook bij bosjes.

veel succes Peter
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Kijk hier even na:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8389048

Je zult zien dat je alleen een klapdak van 100x90 cm kunt plaatsen als je al een binnenruimte hebt van 130cm (en die van jou is 105).
sweptliner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 22:39



Bericht door sweptliner »

Het plaatsen van een verhoging (omhoogte verschil van 105 naar 130 cm op te heffen) op het bestaande polyester kap kan ik enigzins gestroomlijnd uitvoeren van uit de rijrichting gezien.
Zou ik onder de polyester kap een rand plaatsen en zo de kap omhoog brengen loop ik tegen het probleem aan dat het raam aan de voorzijde van de polyesterkap half boven het dak van de cabine uitsteekt.
Optisch lijkt me dat niet echt mooi.
Maar ideeen zijn ideeen en problemen zijn er voor om opgelost te worden.

[/u]
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Daar ik tegen een probleem aanloop met de hoogte(momenteel 105 cm)
is op te lossen dmv een verhoging met klapdak a 100x100 cm die dan vervolgens weer een stahoogte van 170 creeerd.
min bedoeling is ook geelkenteken /kampeerinrichting.



Wat betreft de bereikbaarheid vanuit de cabine naar de "leefruimte" dat is na mijn mening niet mogelijk omdat je een gescheiden cabine hebt tov de laadbak, dus zal je altijd achterom moeten.
Maar voor een besparing van 1500 euro op jaarbasis wil ik wel omlopen.



Dat begrijp ik even niet. Je wilt geen doorloop van unit naar cabine.
De gehele unit is dan "lading". Blijft dus gewoon het grijze kenteken , volgens mij. En in de lading is er niets wat zegt dat de hoogte 1.70 mtr. moet zijn. Dat is volgens mij , pas van toepassing als je een gesloten bestelwagen zou hebben met een lage laadruimte, zoals een bv. VW transporter of een Renault Trafic laag model.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
sweptliner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 22:39



Bericht door sweptliner »

Wat betreft de doorloop, ik wil wel maar ik kan niet .
Staat in de wet ook nergens dat je vanuit de cabine naar de "verblijfplaats" moeten kunnen lopen.

"de Lading" inderdaad je zou het kunnen zien als de lading er zo af te pakken is maar omdat je de kap vast op de auto monteert is er geen sprake meer van een open- maar een gesloten bestelauto.

Daar loop ik al tegen de lamp.

Zou hem dan moeten keuren als gesloten bedrijfswagen met camperinrichting.

Hoe dan ook het blijft na de keuring voor de wet een grijs kenteken-auto met als inrichting "kampeerauto".

Voorbeld:
Mijn broer heeft een Ford Ecoline Dubbelcabine (toen met schot), een gesloten bestelauto.
Die hebben we omgebouwd naar kampeerauto. (zonder schot).

De RDW kijkt alleen maar naar de inrichting van de auto en geeft daar een naam aan.
Dus: Gesloten Bestelauto met een Kampeerinrichting.

Vervolgens heb je in Nederland ook te maken met een dienst die alleen maar geld wil zien en die heeft ook zo zijn eisen voor de inrichting van een Kampeerauto.
En schrijft vervolgens de welbekende regels voor, die in voorgaande reacties te lezen zijn.

Weet dus ook niet hoe de RDW deze auto zal toetsen, van open- naar een gesloten auto met kampeerinrichting.
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Wat je wil kan gewoon!
Inderdaad is het niet verplicht om een doorgang te hebben.
De unit welke je op de auto bouwt moet aan de camper eisen voldoen (inrichting en de fiscale maten).
De unit moet onlosmakelijk verbonden worden aan het voertuig (lassen/lijmen/bouten).
En inderdaad mag deze er nooit meer af want dan bega je een fiscaal delict).
sweptliner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 22:39



Bericht door sweptliner »

teo zelf schreef:Wat je wil kan gewoon!
Inderdaad is het niet verplicht om een doorgang te hebben.
De unit welke je op de auto bouwt moet aan de camper eisen voldoen (inrichting en de fiscale maten).
De unit moet onlosmakelijk verbonden worden aan het voertuig (lassen/lijmen/bouten).
En inderdaad mag deze er nooit meer af want dan bega je een fiscaal delict).
Theo
Zulke antwoorden geven weer hoop in het leven en moed om er mee door te gaan.

Uiteindelijk zal de auto toch plaats moeten maken voor een andere amerikaanse pick-up, en wel een Dodge D200 sweptline dubbelcabine uit 1964. Deze is nu 41 jaar oud en zal door den Haag niet snel aangepakt worden met een een of andere regeling, hoop ik.

van deze auto zijn er maar 3 van in europa wat ik begrepen heb van kenners

Wat betreft de Ford pick-up is hij nu moelijker te verkopen dan wanneer hij op camperkenteken staat. het scheeld namelijk wel +/- 1600,-- euro per jaar.
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Let er op dat de opbouw niet te zwaar wordt/is voor de auto.
Let op de maximum achteras last en het maximum gewicht van de auto.
sweptliner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 22:39



Bericht door sweptliner »

Het laadvermogen van de auto op kenteken is 750 KG, niet veel voor zo'n auto. Maar ja dat is de wet.

Volgens de fabrikant is het laadvermogen rond de 1600 KG.
wanneer ik 1000 kg lading in de auto zet ligt de laadbak net horizontaal, dus zakt hij +/- 10 cm in de veren.
tijdens de verbouwing heb ooit eens een kuub grind (verdeeld over de vloer)gehaald en dat ging net, hij zakt dan in totaal 20 cm in de veren.
Terug te komen op de camperlading denk ik dat je nog wel het een en ander kan inbouwen voordat ik er overheen ga
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

teo zelf schreef:Wat je wil kan gewoon!
Inderdaad is het niet verplicht om een doorgang te hebben.
De unit welke je op de auto bouwt moet aan de camper eisen voldoen (inrichting en de fiscale maten).
De unit moet onlosmakelijk verbonden worden aan het voertuig (lassen/lijmen/bouten).
En inderdaad mag deze er nooit meer af want dan bega je een fiscaal delict).
Weer wat geleerd.!
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
sweptliner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 22:39



Bericht door sweptliner »

Ja JA :lol:

Dat is het leuke van zo'n forum, iedereen weet wat en samen komen we een hoop te weten e n leren we ook een hoop door ook de andere rubrieken te lezen.
Plaats reactie