kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Silvos »

Beste Camperforumleden,

Op 3 augustus 2018 is mijn zelfbouw voertuig door de RDW gekeurd als camper, hij voldeed ook al aan de eisen kwarttarief. Ik heb dus dezelfde dag nog 3 augustus een brief gestuurd naar belastingdienst voor aanvraag kwarttarief met foto's etc.

Nu krijg ik vandaag, 25 september een brief met dagtekening 9 oktober (wat ik op zich al raar vind, normaal postdateert de belastingdienst wel eens een paar dagen maar 2 weken lijkt me wel heel veel) waarin ze mededelen dat mijn aanvraag is goed gekeurd. Het tarief zal echter pas ingaan op 6 oktober (wat logisch lijkt met dagtekening 9 oktober).

De reden dat het pas 6 oktober ingaat is omdat 'Uw kampeerauto met het kenteken xx-xx-xx is op 3 augustus 2018 gekeurd. Daarom kan het bijzonder tarief pas ingaan met ingang van de eerstvolgende rekening'. Ik snap dit niet, vooral niet omdat ik per maand betaal dus waarom zou er dan sowieso nog 2 maanden tussenzitten?

Het gaat hier om bijna 500 euro extra wegenbelasting in die 2 maanden, mogen ze dit zomaar doen? Ik kan hier op de website van de belastingdienst en het aanvraagformulier niets over terugvinden. Is er iemand die weet of dit kan, ik wordt hierdoor nogal benadeeld en mij is niet duidelijk waarom.

Groeten,
Silvos
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door willemzon »

Ik heb vandaag ook een dergelijke brief gehad. Dag tekening 8 okt
Maar onder het kopje beslissing staat met ingang van 25 juli. Ik had het bijz tarief op 31 juli aangevraagd voor een ingevoerde hymer

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Lambiek »

Het zal wel automatisch verrekend worden.
.
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door egli »

Ik ga morgen gelijk even bellen met de belastingdienst. Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door 't Busje »

Dat staat hier in artikel 10. De belasting geldt telkens voor een periode van drie maanden, ook al wordt er maandelijks geïncasseerd. Je wordt dus niet benadeeld, want het is gewoon de wet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door egli »

Eerste keer dat ik daar iemand over hoor. Wat misschien nog wel een optie is, is schorsen voor deze periode. En m bij een nieuw tijdvak er weer uit halen? Of werkt dat zo niet?
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Silvos »

't Busje schreef:
di 25 sep 2018, 19:11
Dat staat hier in artikel 10. De belasting geldt telkens voor een periode van drie maanden, ook al wordt er maandelijks geïncasseerd. Je wordt dus niet benadeeld, want het is gewoon de wet.
Bedankt voor uw nuttige link, echter uw conclusie lijkt mij nogal voorbarig. Het lijkt mij persoonlijk erg onredelijk als iemand die een dag na het vorige kwartaal keurt nog 3 maanden de volle mep moet betalen. Dat is bij zwaardere campers een fors bedrag.

Mocht dat echter toch zo zijn dan zou ik toch op zijn minst verwachten dat de belastingdienst op haar website en in het aanvraagformulier kwarttarief informeert. Dat kwarttarief alleen per kwartaal kan ingaan. Dan nemen mensen zoals ik, voor wie 500 euro een hoop geld is de moeite om naar een keuringstation een stadje verderop te rijden om hem een weekje eerder te laten keuren.

Ik had echter vooraf de belastingdienst gebeld hoe dit in zijn werk zou gaan. Toen is mij verteld dat als ik een aanvraag indien de wegenbelasting wordt gepauzeerd en daarna met terugwerkende kracht wordt gecorrigeerd. Ik heb dus aangenomen, dat, zoals ook logisch zou zijn de ingangsdatum van de aanvraag zou gelden als wijzigingsdatum – ook omdat nergens iets anders vermeld stond.

Bovendien gaat het voor zover ik kan afleiding niet om seizoenskwartalen of kwartalen na tenaamstelling maar om de kwartalen volgend uit het bouwjaar en maand van de bus. De brief vermeld namelijk 6 oktober en de bus is ook op 6 oktober gebouwd enkele jaren terug, dat is iets waarbij ik totaal niet heb stilgestaan en ook niet echt als logisch ervaar.

Mocht dit werkelijk zo zijn vind ik dat de belastingdienst ernstig tekortschiet in haar informatieplicht.
willemzon schreef:
di 25 sep 2018, 18:51
Ik heb vandaag ook een dergelijke brief gehad. Dag tekening 8 okt
Maar onder het kopje beslissing staat met ingang van 25 juli. Ik had het bijz tarief op 31 juli aangevraagd voor een ingevoerde hymer

Gr willem
Als u de Hymer op 25 juli heeft ingevoerd klinkt dat in lijn met het bovenstaande
egli schreef:
di 25 sep 2018, 19:32
Eerste keer dat ik daar iemand over hoor. Wat misschien nog wel een optie is, is schorsen voor deze periode. En m bij een nieuw tijdvak er weer uit halen? Of werkt dat zo niet?
Helaas kun je een voertuig niet met terugwerkende kracht schorsen.


EDIT, even verder gelezen op de website, artikel 17 lid 4 geeft een verkapt antwoord
Artikel 17

1 De aanvraag tot tenaamstelling dan wel tot wijziging van die tenaamstelling wordt aangemerkt als het doen van aangifte. De aangifte geldt, zolang het motorrijtuig niet van houder wisselt, voor alle tijdvakken waarin het motorrijtuig wordt gehouden.

2 Bij een verandering aan het motorrijtuig waardoor de belasting hoger of lager wordt, wordt een aanvullende aangifte gedaan. Indien als gevolg van een verandering aan het motorrijtuig een aanvraag wordt gedaan om aanpassing van de inschrijving in het kentekenregister wordt deze aanvraag aangemerkt als het doen van een aanvullende aangifte.

3 De constatering van het feit dat voor een motorrijtuig de aanvullende aangifte niet is gedaan, wordt gelijkgesteld met een dergelijke aangifte.

4 De aanvullende aangifte geldt voor de tijdvakken die aanvangen na het lopende tijdvak.
Volslagen onredelijke wetgeving waarvan ik zeker ga uitzoeken of dit aan te vechten valt.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door 't Busje »

Silvos schreef:
di 25 sep 2018, 22:17
Volslagen onredelijke wetgeving waarvan ik zeker ga uitzoeken of dit aan te vechten valt.
Je kunt je de moeite besparen, want de rechter moet zich bij zijn uitspraak aan de wet houden en dit is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door hathi »

Klopt, Evert,er Word wel heel erg naarhet mogelijke,eigen financiele voordeel gekeken,en niet maar de regels ,en of,naar de Datum op het nieuwe kenteken
Hans
Silvos
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:49

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Silvos »

't Busje schreef:
di 25 sep 2018, 22:45
Silvos schreef:
di 25 sep 2018, 22:17
Volslagen onredelijke wetgeving waarvan ik zeker ga uitzoeken of dit aan te vechten valt.
Je kunt je de moeite besparen, want de rechter moet zich bij zijn uitspraak aan de wet houden en dit is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Ik ga me ook niet verzetten tegen de wet, dat zou redelijk onbegonnen werk zijn inderdaad maar tegen de informatievoorziening van de belastingdienst. Ik vind het niet netjes dat de belastingdienst dit verstopt in een langdradige wettekst en niet duidelijk op haar website vermeld. Dit zou mijn inziens namelijk zeker verschil maken voor wanneer je een voertuig laat keuren voor een groep mensen.
patras
Berichten: 13
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 21:29

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door patras »

Ik heb dezelfde (kwartaal)ervaring, heb een bezwaarschrift ingediend...


En is afgewezen!


Het is ZWART/WIT, het gaat idd per kwartaal, geen discussie mogelijk!
Zuur maar waar.
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door egli »

Toch bijzonder, de willekeur hierin. Bij mij is met terugwerkende kracht het kwarttarief ingegaan. Direct ook voorzien van teruggave van het teveel betaalde. Erg blij daarmee.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door doov »

De ingangsdatum van het kwarttarief klopt met de wettekst.
Er is dus geen enkele grond om ontevreden te zijn. Hoogstens met jezelf, omdat je pas achteraf bent gaan uitzoeken hoe het zit.
Wijs vooral naar jezelf en niet naar een ander.
Ben er zelf ook ingetrapt. Ik kreeg het voltarief voor mijn kiezen, terwijl de bus als camper bij het RDW aangemeld was.
Ik dacht daarmee automatisch recht te hebben op het kwarttarief. Dat was dus niet zo.
Mijn fout en van niemand anders.
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Mathijs_ »

Maar toch vreemd, helemaal de manier van indienen. Lekker ouderwets papieren in sturen, welke ook nog eens met vertraging worden verwerkt.
Maar als je zelf wat vertragingen hebt is het jammer dan en betalen maar.

Ik betaal nu al 2 maanden geen wegenbelasting omdat ze er blijkbaar 6 weken over moeten doen, om te kijken of een nieuw geleverde fabriekscamper wel een camper is.

Ik heb deze week pas de bevestiging gekregen dat ik het kwarttarief moet betalen. Ik wist zeker dat ik het optijd had aangevraagd, dus geen stress van mijn kant. maar de manier waarop het gaat is echt achterhaald en onoverzichtelijk.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 15 nov 2018, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Plaats reactie