Ombouw DAF YA-4440

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
myway
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07
Locatie: Breugel

Re: Ombouw DAF YA-4440

Bericht door myway » ma 22 jan 2018, 21:50

In ieder geval de kabel aan het juiste punt vast gemaakt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MrKoek
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440

Bericht door MrKoek » za 10 feb 2018, 1:48

Isolatie:
De eerstvolgende grote klus is het isoleren van de opbouw. Hierover heb ik me al diverse malen mijn hoofd gebroken maar ben er nog niet over uit.
De opbouw bestaat uit een stalen skelet. Op dit moment bestaan de wanden tussen de stalen balken van 80mm uit niet geïsoleerde panelen van multiplex met daarop kunststof. De platen zijn 24mm dik. Ik heb twee keuzes: van binnenuit na-isoleren of de panelen vervangen door geïsoleerde exemplaren. Komt bij dat één van de vier zijpanelen, (achter de bijrijder) is uitgevoerd als klapdeur/luik. Deze wand moet dus sowieso vervangen worden. Het is relatief eenvoudig om ook de andere panelen te vervangen door geïsoleerde panelen. Met betrekking tot de hoogte zit ik wel met een probleem. De hoogte van de laadvloer tot de stalen plafondbalk is 2000mm (2 meter). De plafondbalken zijn 40mm.
Het budget voor het isoleren van de carrosserie inclusief ramen heb ik begroot op maximaal €5000,-.

Na de nodige research ben ik gekomen tot de volgende ideeën en opties:
-----
Zijwanden vervangen door sandwichpanelen (XPS):
Verreweg de goedkoopste optie is om via Marktplaats sandwich panelen te kopen: https://link.marktplaats.nl/m1186977511 Probleem hierbij is dat deze aangeboden panelen te klein zijn. Ik zal er dus twee of drie moeten verlijmen om de benodigde afmeting te krijgen. De panelen kan ik dan In verstek zagen en lijmen 2 componenten epoxy lijm. (bijvoorbeeld: https://www.bison.nl/nl/product.1160 , of https://nld.sika.com/dms/getdocument.ge ... 32k_nl.pdf ) Dit scheelt me een boel geld, maar is wel een beetje een houtje-touwtje oplossing.
-----
Tweede optie is om de wanden te vervangen door op maat gemaakte panelen. Deze panelen kosten helaas wel een behoorlijke duit.
Ik heb op een aantal plekken prijs opgevraagd:
Leverancier A:
2mm polyester, Polyurethaan schuim PU50, 3mm polyester. Rondom hardschuim RG320. Dikte: 60mm.
€184,- per m2
Leverancier B:
Polyester 1,4mm, multiplex 3mm, isolatie 40mm, multiplex 3mm, polyester 1,4mm.
€94,- per m2
Leverancier C:
Polyester 1,8mm, triplex 5mm, X-foam 38mm, triplex 5mm, randhout.
€185,50 per m2
Prijzen heb ik teruggerekend per m2 ex btw.
-----
De achter- en voorwand (incl. Deur) wil ik met Armacell isoleren. Dit omdat de voorwand een dragend stalen kruis heeft voor het reservewiel. Met Armaflex kan ik om de lastige hoekjes isoleren.
http://www.armacell.com/WWW/armacell/IN ... 30004EA962
19mm zelfklevend €18,- per m2
-----
Bluedec:
Dit zijn matten geïmpregneerd met aerogel. Dit spul heeft een veel hogere isolatiewaarde dan XPS of Armacell (ongeveer 3x zo veel). Nadeel is dat het duur is en bij verwerking stuift het. http://www.bluedec.nl/
Indien men uitgaat van 100mm reguliere isolatie op de vloer zou 25mm Bluedec volstaan. Voor het plafond zou ik een combinatie van 40mm XPS of Armacell tussen de plafondbalken met daaronder een laag van 5mm Bluedec kunnen gaan. Dit zou gelijk staan aan +/- 60mm reguliere isolatie.
Op de vloer zou dan nog 8mm hout komen en op het plafond 2mm HPL ter afwerking. Op deze manier kan ik stahoogte behouden (196 cm). Voor platen van 10mm dik ligt de prijs rond de €35,- per m2. Alleen het gedeelte waar stahoogte noodzakelijk is wil ik isoleren met Bluedec matten. Dit is in totaal 3,5m2. De rest van de vloer (onder het bed, banken en keuken) Kan ik isoleren met goedkoper materiaal zoals XPS.
In totaal zou voor het plafond en het gedeelte van de vloer €500,- aan Bluedec kwijt zijn.
Voor het van binnenuit isoleren van de koudebruggen wil ik ook aerogel gebruiken. Hierdoor ontstaat er een koof maar deze is niet hinderlijk en kan tevens gebruikt worden voor het wegwerken van led-strips en bekabeling.
-----
Kostenplaatje:
Panelen via Marktplaats: €350 of panelen via leverancier B: €1350
Bluedec (vloer en plafond + koudebruggen) €500
Armacell (voor plafond/achterwand/deur) €500
Ramen (via https://www.destigter.nu/campers/onderdelen/klapramen/) €1100
Uitbesteden laswerk €750
Overig materiaal (lijm/kit/slijpschijven/vloerplaat/hpl/metaal etc.) €300

Totaal: €3500 of €4500 (afhankelijk van de paneelkeuze)
-----
Hier nog wat links naar woonunits met een vergelijkbare opbouw (stalen skelet met panelen):
Deze Italianen bouwen op dezelfde wijze en isoleren de koudebruggen ook na met Bluedec/Aerogel matten:
http://forum.expeditionportal.com/threa ... uild/page2?
http://www.stepsover.com/wp-content/upl ... erogel.jpg

Ook de onbetaalbare woonunits van Blissmobil worden gebouwd op basis van een stalen frame met daartussen geïsoleerde panelen koudebruggen worden ook hier beplakt met aerogel:
http://blissmobil.com/en/products/15ft/ ... ot/frame-2
http://blissmobil.com/en/products/15ft/ ... -bridges-2
http://www.blissmobil.com/uploads/produ ... iginal.jpg
http://www.blissmobil.com/uploads/produ ... iginal.jpg
-----
Als bijlage een foto van de binnenkant van de opbouw, waarop het stalen skelet en de klapdeur (rechts) goed zichtbaar zijn. Input is wederom van harte welkom!
Webp.net-resizeimage.jpg
Webp.net-resizeimage.jpg (207.33 KiB) 300 keer bekeken

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 1707
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440

Bericht door kampo » za 10 feb 2018, 8:28

Leuk van vast te stellen dat je er goed mee bezig bent :thumbup:

Het is een interessante studie die velen je hebben voorgedaan. Je zit met een staalskelet dat je wenst te recupereren en nu wil je een minder goede basis zo goed mogelijk ombouwen tot een koude bruggen vrije opbouw. Eigenlijk gaat dat niet. Kijk eens naar bijgevoegde foto’s van zo een opbouw s’ochtend in de dauw. Je ziet netjes ...al de koudebruggen.

Op een paar uitzonderingen na, Bliss heeft een ingewikkeld en doorgedreven systeem, worden al die moderne expeditie voertuigen nu anders gebouwd. Dus iedereen is nu met sandwichpanelen uit de koelwagens gaan werken op de expeditie en net zo op de gewone campers. De meesten houtvrij, maar dat doet niet iedereen want hout heeft ook grote voordelen.

Nu heb ik ook nog goed nieuws. Eigenlijk maakt het onder de streep niet echt zoveel uit. Ik heb verschillende koeltechnische calculaties daarvan gemaakt en of je nu RONDOM met 40,50 of 60mm gaat isoleren het extra verlies aan warmte is minimaal. Dat verschil is bv 230 Watt. Daarvoor moet je geen grotere kachel of sterkere airco voorzien.

Dus ga ik even niet in op je verschillende mogelijke isolatiematerialen, dat zullen andere specialisten hier wel doen. Het ene materiaal is wat makkelijker als de andere. Belangrijkste is dat na afwerking, je tussen het metalen delen en het interieur OVERAL minstens een 20mm isolatie hebt zitten. Dan heb je enkel condens aan de buitenkant zoals op de foto. Bedenk ook dat je inwendig condens gaat krijgen op het frame. Die zal in de wand naar onder druppen. Vooral op de plaatsen waar er lucht aankan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo

Plaats reactie