wat te doen in Tsjechie?

Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

wat te doen in Tsjechie?



Bericht door rollercoaster »

nou laat ik het maar opene , wij willen in 2014 naar Tsjechie en Hongarije. Wat moeten we zeker bekijken, en kunnen we niet missen? Kun je daar een beetje vrij staan, kortom, alle tips zijn welkom. Praag kennen wij al, dus dat slaan we over.

alvast dank voor het mee denken.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
geelhoed
Berichten: 686
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 18:36
Locatie: Amsterdam

Re: wat te doen in Tsjechie ?



Bericht door geelhoed »

Doen in Tsjechie??

Wandelen, uit eten voor leuke prijs, naar het noorden voor de bergen, het zuiden voor de bossen , naar kleine dorpjes zomaar ergens biertje drinken.
De grotten in het oosten, de superwinkelcentra in grote steden
Overnachten op svr campings of eceatcampings. Maar doe ook eens de echte Tsjechische camping!
(niet in hoogseizoen....)
savonds vuurtje stoken bij de heldere hemel en sterren kijken.
Smorgens die leuke broodjes kopen in een miniwinkeltje in het dorp, met handen en voeten bestellen want ze verstaan je niet.
En dan nog eens terug gaan...heb er mijn hart verloren!
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: wat te doen in Tsjechie ?



Bericht door rollercoaster »

iemand nog ervaring met het reuzengebergte , mooie route's , wandelingen etc etc.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: wat te doen in Tsjechie ?



Bericht door petra en andre »

http://www.tsjechie.net/forum/index.php kijk hier eens voor super veel tips. en ja Tsjechië is super mooi, veel natuur, cultuur in de vorm van kastelen, ruïnes en de vele musea.
vrij staan is wat lastig maar de gem. Tsjechische camping kost tussen de 10 en 15 euro dus dat valt wel mee. echt door het Reuzengebergte mag je helaas niet rijden een hoop wegen lopen dood voor toeristen maar wandelen kan er super goed. Al dan niet omhoog met een van de vele liften en dan lopend omlaag super gewoon. Je hebt mazzel de Snezka in Pec Pod Snezkou is dan ook weer geopend met een spik splinter nieuwe lift. Een rondje met de pendelbus, lift en lopen Cerna Hora - Pec Pod Snezkou is een prachtige wandeling. ach er is te veel om op te noemen.
Toedeledoki

Re: wat te doen in Tsjechie ?



Bericht door Toedeledoki »

-Tsjechië zijn wij een keer bij het Lipnomeer geweest. Dat was wel een mooie omgeving. Als je van oorlogsgeschiedenis houdt, dan zou je voormalig kamp Mauthausen kunnen bezoeken. Ligt op een uurtje vanaf het Lipnomeer. (Erg indrukwekkend).

Praag is natuurlijk een prachtige stad. Maar dat is wel bekend.

Wat wij ook mooi vonden was Pilzen en dan een bezoek brengen aan de Pilsener Urquell brouwerij.

-Hongarije zou ik zeggen Boedapest en Balatonmeer.

In het Balatonmeer heb je een schiereilandje "Tihany" Met bovenop de berg een kloosterkerk en een heel gezellig dorpje. Hier kun je op diverse plekken gewoon heerlijk rustig vrij staan. Wij stonden onder de bomen op 100 meter van het meer. Stukje omhoog lopen naar de kerk en het dorpje. Stukje naar beneden was een soort boulevard langs het Balatonmeer. Niet overbevolkt maar gewoon gezellig. Vanaf hier kon je ook een boottocht maken. Campers zijn in Hongarije nog geen gemeengoed. Ze laten je dus gewoon met rust als je ergens op een parking gaat staan en overnachten.

Boedapest is zeker de moeite waard. Camping Niche ligt even buiten het centrum (goede busverbinding). Deze camping is prachtig gelegen. Superschoon en goed sanitair. En iedere morgen gratis ontbijt in het restaurant.

Als je van natuurschoon houdt dan is het Nationaal Park rondom Hortobágy nog een aanrader. In Hortobagy heb je de beroemde negenbogenbrug. Hortobagy zelf is een toeristisch centrum met een openluchtmuseum, oude ambachten en diverse winkeltjes. Van hieruit gaat een soort Safari tocht door het park. Wij hebben dat gewoon met het busje gedaan. Het doet een beetje Afrikaans aan. Ontzettend veel zandwegen. Grote "steppe-achtige" vlakten. Een bijzondere omgeving. In Hortobagy stonden we gewoon op de parkeerplaats in het dorp. Ook dit was geen probleem.

Dit zijn mijn ervaringen met deze 2 landen, maar ongetwijfeld zal er nog veel meer te zien zijn. En het is ook maar net waar je van houdt.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door rollercoaster »

bedankt voor de tips. :bow:
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Sjaak en Marja »

Als je niet weet wat te gaan doen in een vakantie land, zou je dan niet liever een andere keus maken?
Een weloverdachte bewustere keus?
:crazy:
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

wat te doen in Tsjechie?



Bericht door klaasv »

Sjaak en Marja schreef:Als je niet weet wat te gaan doen in een vakantie land, zou je dan niet liever een andere keus maken?
Een weloverdachte bewustere keus?
:crazy:
Bestaat er één land waarvan je alles kent? Waarvan je zeker bent dat er niets is dat iemand je nog kan aanraden te doen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Carthago E-line
Toedeledoki

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Toedeledoki »

Sjaak en Marja schreef:Als je niet weet wat te gaan doen in een vakantie land, zou je dan niet liever een andere keus maken?
Een weloverdachte bewustere keus?
:crazy:
Het forum is juist bedoeld om ervaringen uit te wisselen en ideeën op te doen toch?
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Sjaak en Marja »

Dat klopt, meningen, ervaringen tellen zeker mee.
Maar ik bedoel maar....en dan wil ik niet iedereen over me heen krijgen :bang: , dat je naar een land of plaats gaat wat je aan trekt.
Nu lees ik zo, ik ga er heen, maar weet niet wat ik er moet doen/zoeken.
Vandaar mijn commentaar, snappen jullie?
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

wat te doen in Tsjechie?



Bericht door reinolt »

Nee snap ik niet.. Waarom zou TS geen weloverdachte en bewuste keuze hebben gemaakt voor Tsjechië en Hongarije? Ze zijn er al eerder geweest, tenminste Praag kennen ze. Je mag hier toch vragen om tips, ideeën etc.

Ik vind/vond je eerste reactie dus een beetje ondoordacht.

Je wilt niet iedereen over je heen krijgen, maar vraagt wel "snappen jullie?". Dit is dus daarop een antwoord.




Sent from my iPad using Tapatalk
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1394
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door rollercoaster »

ik snap jou commentaar ook niet Sjaak en Marja.

natuurlijk ben ik mij aan het voorbereiden voor de trip naar Tjsechie , internet , reisverhalen , kaarten , land informatie , noem het allemaal maar op , maar soms zijn er verhalen van andere camperaars of caravaners die er al een paar jaar komen , hier kun je een schat aan informatie vandaan halen wat wel en wat niet te doen , en dan maak ik mijn eigen plan.

dus een beetje overbodige forum vulling.

overigens , Hongarije valt af , we hebben al teveel wat we willen zien in Tjsechie , en hebben maar vier weken.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door petra en andre »

kijk daar lopen wij nou ook tegen aan. willen best naar een ander land maar er is zo veel te zien in Tsjechie dat elke keer weer blijkt dat wij nog te veel niet gezien hebben. wij komen er al jaren en nog zijn er gebieden waar we niet geweest zijn of alleen maar door heen gereden zijn. zo is het gebied bij Jesnik ook erg bezienswaardig en stity is zeer leuk om te bezoeken als je het freestyle schansspringen prachtig vind om te zien. hier oefenen ze dat door te springen in een zwembad. zeer indrukwekkend je mag overnachten op de p en het park is van een olympisch medaille winnaar uit tsjechie. ook de rotssteden zijn zeer de moeite waard de een is nog indrukwekkender (en drukker) dan de ander.
Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 81
Lid geworden op: za 16 jul 2011, 13:13
Locatie: Ergens op walcheren

Re: wat te doen in Tsjechie?



Bericht door Snowdog »

Wij vertrekken vrijdag avond weer naar Tjechie ,wel hopend op wat meer sneeuw
voor een Longtrail sledehonden wedstrijd 4 dagen 240 km incl 1 dag bivak (=buiten slapen )
We zitten in Destne tegen de Poolse grens aan

Bij vlagen ben ik geniaal
Helaas is het nu windstil
Plaats reactie