Welk deel van Polen verkennen?

Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Welk deel van Polen verkennen?



Bericht door Rolling Rodie »

Goedenavond, wij willen in mei graag 3 weken in Polen op vakantie maar dat land is natuurlijk veel te groot om helemaal te verkennen in 3 weken.
Welk gedeelte moeten we sws bezoeken?
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Toedeledoki

Re: Welk deel van Polen verkennen?



Bericht door Toedeledoki »

Mazurië en het gedeelte rondom Zakopane (Krakau en Auschwitz). Ligt wat ver uitelkaar maar moet te doen zijn in 3 weken.

Auschwitz moet je van houden/tegen kunnen maar is heel indrukwekkend. Krakau is een van de mooiste steden van Europa. Geheel authentiek nog nooit door een oorlog verwoest. En Zakopane is een prachtig toeristisch dorp tegen de hoge bergen aan.

Mazurië is een mooi merengebied. Met ook veel restanten uit de 2e Wereldoorloog. Onder andere de Wolfsschanze.
Gebruikersavatar
Secondhome
Berichten: 112
Lid geworden op: za 11 jul 2009, 22:23
Contacteer:

Re: Welk deel van Polen verkennen?



Bericht door Secondhome »

Op onze site staat een verslag van 2 weken in het zuiden van Polen, misschien wat bruikbaar voor je reis.

http://www.onzecampersite.nl/Polen2016/ ... week1.html
Marie m
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 16:59

Re: Welk deel van Polen verkennen?



Bericht door Marie m »

    Gedanst en Malbork, ook Poznam, maar Zakopane zou ik overslaan. Wel mooie huizen, maar éën groot commercieel gedoe. Met veel van het zelfd en nog meer hetzelfde. Vanuit Gay hebben we 3 uur gereden om er te geraken. Echt niet de moeite.
    Gebruikersavatar
    Rolling Rodie
    Moderator
    Berichten: 22981
    Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
    Locatie: Borger
    Contacteer:

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door Rolling Rodie »

    Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga het even in google maps bekijken :thumbup:
    Met vriendelijke groet,

    Roderick
    -----------------------------------------------------
    Time waits for no one,no favours has he.
    -----------------------------------------------------
    onze camperpagina
    cgb

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door cgb »

    Zonder iets aan de voorafgaande tips af te doen, hierbij mijn tip, die je waarschijnlijk minder vaak in toeristische gidsen terugvindt:
    Als je naar Gdanks gaat, ga dan ook naar Elblag.
    Daar zijn verschillende redenen voor.
    In de eerste plaats: Elblag was vóór de oorlog een historische havenstad als Gdansk, en net zo verwoest tijdens de oorlog als Gdansk. Alleen, in Elblag hebben ze er voor gekozen de stad weer op te bouwen met hulp van moderne architecten, in plaats van het historische plaatje na te bouwen. Dat maakt het een bijzondere uitstalling van diverse vormen van moderne architectuur. Al hebben ze wel moeite het hoofd boven water te houden; het "oude" Gdansk trekt meer toeristen. Maar dat is een extra reden er langs te gaan....
    Tweede plaats: het gebied tussen Gdansk en Elblag is door in vorige eeuwen Hollanders van veenmoerassen ontgonnen tot landbouwpolders. Daarna, anders dan in Nederland, is er niet veel meer gebeurd. Het landschap lijkt daarom erg op het kleinschalige Hollandse polderlandschap zoals ik dat uit mijn jeugd herinner, van vóór dat daar de ruilverkavelaars toesloegen.
    Derde, maar zeker niet de laatste plaats: ten Z. van Elblag is een heel bijzondere scheepslift. De vaartuigen worden op sleeën naar boven en naar beneden gehesen, aangedreven door waterkracht. Als je van oudindustrieel erfgoed houdt, moet je dat gezien hebben!

    Veel plzier met de verdere voorbereiding!
    Carel
    Uitgeschreven

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door Uitgeschreven »

    De zoutmijnen in Krakow

    https://www.bezoekkrakau.nl/bezienswaar ... jn-krakau/

    Ben er verleden zomer geweest,ik vond het echt de moeite .
    Toedeledoki

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door Toedeledoki »

    Elblag en omgeving is inderdaad ook leuk. De scheepslift zijn wij ook geweest. Dit ligt weer dicht bij Mazurië. Dus kan in een moeite meegenomen worden.
    Gebruikersavatar
    Wesselsjan
    Berichten: 314
    Lid geworden op: za 02 jul 2005, 17:24
    Locatie: Assen
    Contacteer:

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door Wesselsjan »

    Waren verleden jaar in Polen, via Noord-Duitsland. Rond Leba met het wandelende duin is een mooi natuurgebied. Ik zou Gdansk ook aanraden, vanwege de geschiedenis van Polen. Een indrukwekkend (vind ik) museum bij de beroemde (voormalige) scheepswerf. Rond Elblag (de scheepsliften) is het ook mooi.
    Ja, het zuiden is ook de moeite waard, maar ik denk dat je moet kiezen. Mijn website kan helpen :wink:
    Camper'n is SKIK... wie döt oons wat vandage...

    Mijn reisverhalen op Campersite
    jepebe
    Berichten: 1447
    Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
    Locatie: Delft

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door jepebe »

    Maak een plan voor krakau Auschwitz Zakopane en die zoutmijnen ( en onderweg het reuzeng3be4gte, en breslau) en maak n plan voor Gdansk Elblag, Wolfschanze Swieta lipk@ en mazurie

    Laat je keus van t weer afhangen

    Ik weet nie5 hoe d3 wegen naa4 t noorden zijn. Naar krakau een voortreffelijke autobaan. De wegen buiten d3 snelwegen in Polen kunnen pe4fect zijn maa4 soms hopeloos.
    Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

    Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
    Gebruikersavatar
    Rolling Rodie
    Moderator
    Berichten: 22981
    Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
    Locatie: Borger
    Contacteer:

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door Rolling Rodie »

    Ik zie dat ik helemaal niet meer gereageerd heb, sorry.
    We hebben alleen de vakantieplanning een beetje moeten aanpassen want we gaan pas in september.
    Bedankt voor jullie tips
    Met vriendelijke groet,

    Roderick
    -----------------------------------------------------
    Time waits for no one,no favours has he.
    -----------------------------------------------------
    onze camperpagina
    Gebruikersavatar
    swagmanneke
    Berichten: 359
    Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door swagmanneke »

    Hallo

    Een waarschuwing ivm wegtoestand. Rijd zeker NIET via Cotbuss E36deze weg is rotslecht zomer 2017. schade is bijna voorgeprogrameerd.

    De zoutmijnen zijn fantastisch.
    Krakau is een mooie stad. opgelet als je met de tai rijdt, mij hebben ze geprobeerd af te zetten. s'morgens van camperplaats 44zloty tot centrum s'avonds zouden we 136 zloty moeten betalen hebben, na dreiging met politie werd dit tot een aanvaardbedrag van 60 zloty terug gebracht..
    Zakopane (bergdorp) hebben we niet kunnen bezoeken wegens te slecht weer. maar let op als je daar naar Slowakije wil is een mooie slingerende weg maar zeer gevaarlijk door de kamikaze busjes die naar de grens rijden en overal inhalen waar het niet mag en ook niet verantwoord is.

    wij stonden daar vlakbij Mc Donalds op een kleine maar heel propere camping eigenaar zeer vriendelijk en behulpzaam.

    groetjes Walter
    Euramobil Integra line 720EB
    you never never know, if you never never go
    Toxiq
    Berichten: 320
    Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
    Locatie: Limburg

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door Toxiq »

    swagmanneke schreef:
    di 01 mei 2018, 9:25
    Hallo
    Een waarschuwing ivm wegtoestand. Rijd zeker NIET via Cotbuss E36deze weg is rotslecht zomer 2017. schade is bijna voorgeprogrameerd.
    Dat is deze al zo lang ik hem rijd, al 17 jaar dus, de terugweg (naar duitsland) is wel goed

    Als je in de buurt van zakopane bent moet je zeker naar de markt in Nowy Targ gaan (op zaterdag van 0700 tot 1430) heel erg leuk en als je daar bent, zoute kaasslierten (korbaciky) meenemen, lekkere snack....even opletten dat je geen diepvries koopt maar vers
    Op de markt staan ook diverse grills, diverse stukken vlees worden daar gegrild, ga er dus heen met gepaste trek, dit is écht lekker eten

    Doorrijden naar Poprad (slowakije) is ook zeer de moeite (komt mijn vrouw vandaan) is vanaf nowy targ ca 1,5 uur en goed te doen (bergweg is goed en niet stijl)
    Áls je dan naar poprad mocht rijden dan zal je zien op de weg naar beneden dat het hele gebieden kaal zijn (woest landschap)
    daar is ruim 12 jaar geleden een orkaan over de tatra gebergte geraast, ik weet het niet meer zeker maar ik meen dat er 1200 hectare bos als lucifer houtjes afgebroken waren, ik heb het gezien vlak na de storm, echt bizar (de landschappen uit lord of the rings verbleekten er bij)

    Warschau is ook heel erg leuk, voor ieder wat wils, cultureel, terrasjes, discotheken verzin het maar
    Met een hamer past alles
    gawron
    Berichten: 32
    Lid geworden op: do 14 dec 2017, 19:18
    Locatie: Kapkazy PL
    Contacteer:

    Re: Welk deel van Polen verkennen?



    Bericht door gawron »

    Bieszczady zuid/oost Polen, rust en prachtige natuur.
    Plaats reactie