Elektra op nieuwe camperplaats?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Elektra op nieuwe camperplaats?



Bericht door Jan en Simonne »

Het al dan niet aanwezig zijn van elektra maakt bij ons geen onderdeel uit van de besluitvorming.

Als het er is, en bij de prijs inbegrepen, hangt het van een paar factoren af, of we er ook gebruik van maken.
1. hoe lang willen we blijven?
2. is de grond droog? :mrgreen:
3.wat voor weer is het nu?
4. hebben we zon op de panelen?


Voor 1 overnachting gaan we het snoer niet uitrollen en als het net geregend heeft en de boel is drijfnat, ook niet.
Blijven we langere tijd en we hebben geen zon op de panelen, dan rollen we het snoer wel uit.
Maar we hebben geen frituurpan... :mrgreen:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Elektra op nieuwe camperplaats?



Bericht door Don Esteban »

Inductiekookplaat, elektrische bijverwarming, koffiezetapparaat, waterkoker, accu's e-bikes opladen, koelkast 220 volt, portable oventje, grilplaat enz. enz.
Camperplaats zonder walstroom? OK, voor 1 nacht als het moet maar geen nacht langer.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektra op nieuwe camperplaats?



Bericht door kampo »

lauradb schreef:
ma 21 mei 2018, 16:06
... er zit een enorm verschil in aanschafprijs als je elektra op je terrein wilt. Zonne-energie kan natuurlijk altijd maar als je plekken wilt voorzien van stroom is dat een prijzige aangelegenheid. ...
Begrijpelijk, je haciënda aansluiten op het net, een paar kilometer verder, dat doe je niet voor een paar duizend Euro.
Je schrikt van de prijs die ze ervoor vragen.

Nou heb ik wel wat ervaring met zogenaamde off grid systemen voor kleine en grote woningen in dergelijke situaties.
Solarpanelen, accu-set, stroomgroepje, inverter, verdeelkast,... Het zijn voornamelijk de accu's die het duur maken.

Om het eens uit te proberen kan je iets bouwen voor 10.000 €

Als je het echt gaat gebruiken moet je toch rekenen op een investering van minimaal 20.000 € die je kan afschrijven over 10 jaar. Je moet het dan wel zelf (laten) plaatsen.

Voor een kleine camping met verschillende wasmachines, airco's, koelkasten en diepvriezers
en met noodsystemen zou ik toch eerder richting investering vanaf 50.000 € denken.

Bereken ook eens hoeveel € diesel je nodig hebt om een professionele 20kVA generator 365 dagen te laten draaien.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektra op nieuwe camperplaats?



Bericht door de Jonckheer »

Ik vermoed dat met dergelijke investeringen de staanplaats wel erg duur gaat worden waardoor campers weg blijven. In Spanje moet je kunnen volstaan met zonnepanelen aangevuld met een aggregaat voor wanneer de zon niet schijnt. Maar als ik kijk naar het enorme aantal campers wat her en der vrij staat zonder stroom zou ik dat eerder doen en er een niet te groot aggregaat bij houden voor het geval iemand zonder prik komt zitten. Die kun je dan extra laten betalen voor het opladen van zijn accu's.
Dergelijke apparaten zijn er genoeg gebruikt te koop, zoals deze: https://www.tweedehands.nl/doe-het-zelf ... 78551.html
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Elektra op nieuwe camperplaats?



Bericht door KTManiac »

Zelfs al is er ergens gratis stroom, maak ik er meestal nog niet eens gebruik van. Kan gewoon probleemloos zonder dus waarom zou ik 't aansluiten? Voor die paar dubbeltjes aan gasbesparing doe ik 't iig niet. (ben eigenlijk nooit ergens langer dan een dag of 2)
Maak er eigenlijk wel een 'sport' van om volledig selfsupporting te zijn. Grote stroomslurpers komen dus m'n camper niet in en mis ik ook niet.

Ik denk dat de meesten best zonder kunnen maar uit gewoonte maar onmiddelijk die kabel uitrollen zodra het kan. (als het gratis is dan he!) :wink:
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Elektra op nieuwe camperplaats?



Bericht door Zwerfsteen »

Wij hebben (bijna) alle 230V. spullen uit de camper gehaald.
Alleen in de maanden december tm februari gebruiken we soms elektrische bijverwarming, mits er een elektra aansluiting is natuurlijk.
Kortom elektra op een camperplaats heeft voor ons geen prioriteit.
Dat geldt ook voor douches en toiletten, daar heb je immers campings voor.
Groet,
Leny en Pieter
Plaats reactie