2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
jelletje5
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 21:49

2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door jelletje5 »

Dag allen,

Ik ga met mijn vriendin 2 á 3 weken rondtrekken met de camper. We zijn zelf nog erg jong (19 en 20) en onervaren. Jullie hebben vast wel tips voor mooie plekken/route's. We waren van plan om een stukje Frankrijk, Italie en Oostenrijk te pakken.
Graag jullie mening, route's, plekken en tips.

Groeten Jelle
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: 2 á 3 weken weg met de camper, welke landen/plekken.



Bericht door hurktoilet »

Ik weet mooie plekken genoeg, alleen in Frankrijk al (mijn website staat er vol mee), maar de vraag is wat jullie mooi vinden? Bergen stranden, bossen, steden? En wat willen jullie doen? zwemmen, wandelen, concerten bezoeken, shoppen, of gewoon rondtouren om van het landschap te genieten?
Wat ik wel kan zeggen: met een camper heb je de vrijheid. je hoeft je niet op een route vast te pinnen. Als je 's avonds bedenkt dat je naar A wilt, en de volgende ochtend lees je dat het prutweer is in A, ga je gewoon naar B. Dat geldt zeker in Frankrijk en Italië, waar je overal onderweg camperplaatsen vindt. Tip: neem voor zes euro de offline-app van campercontact.nl, dan vind je een schat aan camperplaatsen in heel Europa. Tip twee: als je door Frankrijk en Italië toert, kom je ook onderweg tal van camperplaatsen waar je (vaak zelfs gratis) je toilet kunt legen. Doe dat gerust overdag ergens waar je niet overnacht(zal eens in de paar dagen moeten), dan kun je 's avonds ergens overnachten waar daar geen voorzieningen voor zijn. Tip 3: Zorg dat je gasflessen vol zijn bij vertrek. In Frankrijk kun je je NL gasflessen vrijwel nergens vullen, kon in Italië en Oostenrijk ook wel eens moeilijk zijn.
Tot slot: meer tips op mijn pagina's camperen in Frankrijk en zelf-bezochte camperplaatsen in Frankrijk.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door Aloys »

Ik werd getriggerd door die 3 weken. Wij gaan meestal 4 weken of iets langer, maar in 2005
(inderdaad, alweer 12 jaar geleden) deden we zuid-Duitsland, Zwitserland, én Frankrijk in
3 weken. Een reis waar ik mooie herinneringen aan heb!

Ons blogje van die reis: http://www.aloys.nl/reizen/2005-zomervakantie
Een verslag van Femma, oorspronkelijk geplaatst op femma.web-log.nl in september 2005.
We gaan via de Moezel, de Deutsche Weinstrasse en de Badische Weinstrasse naar Zwitserland.
Wandelen in de Alpen, dan door naar Frankrijk.
Langs het meer van Genève, via de Savoie en de Vercors komen we aan in de Drome. Via Nyons
en de Provence (Gorges des Verdon) bereiken we de Middellandse Zee.
Van daaruit terug via de Provence en de Beaujolais naar… de Moezel.
Na 3 weken zijn we weer thuis.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
HeraAres
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 09 mei 2012, 6:07
Locatie: Biddinghuizen

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door HeraAres »

In Italië vonden wij camperplaats Torbole schitterend aan het Gardameer een hele mooie promenade langs het water tal van restaurantjes een heel
levendig stadje waar je op heel veel plekken een mountainbike kan huren of een surfbord .

Verstuurd vanaf mijn SM-T560 met Tapatalk
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door EasyBee »

Ik weet niet wanneer jullie gaan. Hoogseizoen (juli en augustus) of naseizoen (na 1 september). Dat scheelt wel heel veel drukte en (vaak) geld. In het naseizoen sta je voor tamelijk weinig meer (of soms zelfs minder) ipv op een camperplekken (met voorzieningen) op campings, tenzij je uiteraard een gratis of goedkope camperplek zoekt (zie vooral ook de tip van hurktoilet vvoor de app van campercontact.nl).
In het naseizoen kan het interessant zijn om de ACSI CC card en gids te kopen ( https://www.campingcard.nl/) .
Wij hebben in het naseizoen van 2015 een merentocht gedaan naar zuid Duitsland (Chiemsee), Oostenrijk (Wolfgangsee en Millstättersee), Italie (Lago di Idro, Lago di Iseo, Lago di Ledro, Lago di Endine, Lago di Annone en Lago d'Orta) en daarna naar Frankrijk (Lac de Serre-Poncon, Lac de Ste Croix, Lac du Bourget en Lac d'Annecy).
Uiteraard deden we daar wat langer over dan 3 weken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Erik_Esther
Berichten: 467
Lid geworden op: do 18 aug 2016, 22:55
Locatie: ZO-Drente

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door Erik_Esther »

Als je alleen snelwegen zou nemen kom je voor gestelde route op ca 2600 km. Ik neem even aan dat je ook nog wat wil zien en ook niet continu op snelwegen wil blijven. Dan kom je al gauw op pak-m-beet het dubbele dus 5000 km. Uit onze (nog maar korte) ervaring is dat niet relaxed om in 2 weken te doen.
Vorig jaar hebben we een rondje Frankrijk in 2 weken gedaan (bijna 5000 km), dit jaar "hetzelfde" rondje (bijna 100% andere route, ruim 5000 km) in 4 weken. Deze laatste was zoveel relaxter/prettiger/rustiger dat voor ons de max toch wel 1500 km per week is, liefst minder..
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-07-08 om 15.22.50.png
Schermafbeelding 2017-07-08 om 15.22.50.png (611.12 KiB) 3775 keer bekeken
jelletje5
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 21:49

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door jelletje5 »

We zijn niet van plan om constant op de snelweg te rijden. Natuurlijk zou het ook wel op sommige stukken moeten. Het lijkt ons inderdaad leuk om de kust van Normandië en Bretagne of te reizen. Een kennis van ons zei dat je daar gezellige boerencampings/ camperplaatsen hebt. Ook lijkt het ons leuk om richting de Toscaanse kust te gaan. Hoeveel kilometer kun je ongeveer per dag rijden? Dat het leuk is?
Bedankt voor de informatie
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door hurktoilet »

Wij rijden meestal niet om kilometers te maken, maar om onderweg mooi landschap en leuke plekjes te zien, af en toe wat te wandelen. Dan heb je het met een paar honderd kilometer op en dag wel gehad. Pakken we snelweg om ergens te komen, dan vinden we het met 700-800 km meestal ook wel best, al is meer wel mogelijk. Maar dan nog moet je op dik twee dagen rekenen om in Toscane te komen.
Wat gezellige boerencampings en camperplaatsen betreft: die vind je eigenlijk overal wel. Neem voor de campings in Frankrijk de FFCC-gids, daar staan alle campings in, ook de boerencampings en en de kleine 1- en 2-sterrencampings.
Laatst gewijzigd door hurktoilet op zo 09 jul 2017, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
jelletje5
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 21:49

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door jelletje5 »

Het is ook absoluut niet onze bedoeling om veel kilometers te maken op een dag. We willen juist natuur en cultuur zien. Ik ga die gids aanschaffen. Nog tips voor andere gidsen?
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door hurktoilet »

Zet de app van campercontact.com op je mobiel/tablet, dan heb je voor heel Europa een zeer complete camperplaatsengids offline beschikbaar. Voor de campings de app van archies, daarmee vind je in heel Europa campings (jammer genoeg nauwelijks extra gegevens, maar je hoeft tenminste niet te zoeken).
Voor gratis camperplaatsen bij een paar duizend boeren kun je voor drie tientjes lid worden van France Passion (moet je alleen wel zelfvoorzienend zijn, dus geen stroom, water of toilet nodig hebben)
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door jielus »

Hoeveel kilometer kun je ongeveer per dag rijden? Dat het leuk is?
Wij doen in principe niet meer dan 100 Km p/d. Soms wordt het wat meer maar vaker is het wat minder. De gemiddelde reissnelheid van onze laatste reis naar Spanje en Portugal was ongeveer 45 Km/u. Dat zegt genoeg.
Mijn advies zou zijn om eens naar noord-Duitsland of België te kijken. Mooie gebieden met cultuur, natuur en culinair.
Wij zijn ook gek van de WOMO reeks, kijk maar eens op Amazon.de!
Fijne reis.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door Bob Diesel »

Met die gemiddelde snelheid van Jielus :thumbup: 100% mee eens
Ook wij komen niet sneller binnendoor cq route national

Vertrek je dus om 09,30 doet ergens boodschappen en wilt nog ergens pauze maken om 15,30
Aankomen op cp of camping ,melden ,plekje zoeken, en dan :cheers: :cheers:
Dan kom je niet verder als max 200km
Wil je verder word het vroeger wegrijden ,minder en kortere stops en later stoppen
Willen de kids dan nog zwemmen of vriendjes maken :roll:

Maak de gehele reis dus niet te lang cq ver
Anders word het meer snelweg of peage
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door EasyBee »

jelletje5 schreef:Het is ook absoluut niet onze bedoeling om veel kilometers te maken op een dag. We willen juist natuur en cultuur zien. Ik ga die gids aanschaffen. Nog tips voor andere gidsen?
Ik heb zo gauw niet gezien of deze al wel of niet gemeld zijn:
http://www.allecampingsinfrankrijk.nl/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: 2 á 3 weken weg met de camper: welke landen/plekken?



Bericht door 't Busje »

Bob Diesel schreef:Willen de kids dan nog zwemmen of vriendjes maken :roll:
TS zijn 20 en 19. Ik denk dat kids nog niet aan de orde zijn. :wink:

Ons daggemiddelde was elke reis anders: naar de Noordkaap was het 250 km, naar de Costa del Sol rond 130 km en nu net naar Italië iets van 90 km.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie