2 maanden weg met camper en jonge baby?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Marinos
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 17:42

2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Marinos »

Hoi allemaal,
We zitten te broeden op een plan om aanstaande herfst weer eens wat langer te kunnen gaan reizen, maar ik weet nog niet wat er allemaal bij komt kijken en of het wel realistisch is. Ik wordt binnenkort namelijk vader :thumbup: en we denken er aan om als het eenmaal een beetje gewend is en alles gaat goed qua gezondheid er met z'n 3tjes op uit te trekken. Mijn vrouw is tot begin november met verlof en zelf heb ik via gespaarde vakantiedagen en aanvullend (onbetaald) ouderschapsverlof ook de mogelijkheid om wat langer vrij te zijn.

Grofweg is dit het idee: 2 maanden weg vanaf begin of half september, dus tot begin of half november. We willen nu eens niet naar de andere kant van de wereld maar juist de tijd pakken om door Europa te trekken. Deels vanwege de betere gezondheidssituatie voor de kleine die dan 3 tot 5 maanden oud is, maar ook gewoon omdat Europa ontzettend mooi is, en het ons erg leuk en relax lijkt om gewoon vanuit huis weg te kunnen rijden met alle spullen die we nodig hebben. Om onderweg lekker veel te kunnen stoppen wanneer het maar uit komt denken we nu aan een camper. Dan heb je alle spullen voor de baby altijd binnen handbereik en er is altijd een plek om rustig te verschonen, voederen, slapen etc. We hebben nog nooit per camper gereisd maar juist daarom trekt het ook wel. Qua gebied denken we aan zuid oost Europa (voormalig Joegoslavië, Bulgarije, en vooral ook Griekenland) omdat dit de kans biedt op lekker weer en we die regio nog niet zo goed kennen.

Heeft er iemand ervaring met het reizen met een jonge baby? Is het in oktober / begin november nog wel goed genoeg weer? Of met het huren van een camper voor langere tijd? Waar moeten we rekening mee houden bij de keuze voor een camper, regio en verhuurder? Ik denk nu aan een wat kleinere camper (<6m) en liefst zonder alkoof want we zijn toch maar met z'n 3en. Ik vind het lastig te beoordelen hoeveel waarde ik aan het bouwjaar moet hechten, gaat een camper uit 2013 veel lekkerder en zuiniger rijden dan een uit 2003? Iemand tips voor specifieke (langere termijn) verhuurders of campers?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door dedruivenplukker »

Wij zijn een generatie terug op het eind van de winter vertrokken met onze eerste baby op zoek naar de lente zon.
Door het slechte weer onderweg op de scheren bij Faro, Portugal geëindigd. Daar kon je toen nog vrij staan.
Dat was de eerste reis met onze kinderen, vele reizen volgden.
Reizen met kinderen is super, alle tijd voor elkaar. Voor de baby zal het worst zijn waar hij is, zolang zijn eerste behoeften maar worden voorzien.
Dat zal wel lukken met de ouders in de buurt.

Koop een camper, veel goedkoper en verkoop hem als het niet beviel.
Hou er wel rekening mee dat er vaak mooie nazomers zijn die kant op, maar dat het, zeker op hoogte, ook afkoelt als de winter naderbij komt.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kretenzer
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 19:18
Locatie: Armeni/chania

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Kretenzer »

Een baby heeft rust en stabiliteit nodig. De behoefte om te reizen is er helemaal niet,evenmin zal de baby er van genieten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door de Jonckheer »

Dat een baby geen behoefte heeft aan reizen klopt uiteraard, die zal dat worst wezen zolang de eerste behoeften (voedsel) er maar is. En dat reizen maakt natuurlijk niks uit, baby's slapen het beste in een rijdend voertuig. Let wel, je doet het voor jezelf, niet voor je kind. Maar ook daar is niks mis mee.
Ik zou wel het zuiden opzoeken, in het najaar is het met name in Italië goed toeven!
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Jan en Simonne »

Gefeliciteerd papa, met je kleintje op komst!

Onze baby ging vanaf 2 weken met ons mee, overal naar toe, zeilboot, tent, het maakte niets uit.
Daarbij was borstvoeding buitengewoon praktisch! :D
Baby's willen bij mama en papa zijn, gevoed worden en het behaaglijk warm hebben.
Kun je daaraan voldoen, dan lekker gaan.
Gewoon doen, doomdenkers zullen er altijd zijn.
Jullie zijn als gezinnetje de hele dag gezellig bij elkaar, wat meer kan je wensen?
Fijne tijd!
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Marinos
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 17:42

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Marinos »

Bedankt allemaal!
Ik ben er ondertussen al van overtuigd dat het wel gaat lukken, reizen met een baby. Kwestie van de verwachtingen bijstellen over wat je allemaal kunt doen op een dag :mrgreen:

Een camper kopen lijkt me niet voor de hand te liggen aangezien ik niet direct de verwachting heb dat we in de jaren hierna ook telkens camperreizen zullen maken. We houden er erg van onze vrijheid en ik zou me dan ook nog niet vast willen leggen. En als het maar voor 2 maanden is dan heb je denk ik redelijk veel gedoe en kosten voor de aan en verkoop?

Nog andere tips wat betreft de keuze voor een camper of ervaring met verhuur voor langere tijd?
Gebruikersavatar
Saskia Janssen
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 23:21
Locatie: Noord-Holland, westfriesland

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Saskia Janssen »

Gemiddelde huurprijs voor een camper voor een week tussen de €600 en €1000 euro in die periode van het jaar per week gok ik? Afhankelijk van de leeftijd en opties en dergelijke. 8-9 weken.... hoeveel zou de afschrijving van de camper zijn? Niet zoveel gok ik ;-) ook al zou je een korting op de huurprijs krijgen vanwege de duur van de huurperiode.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door de Jonckheer »

Probeer een deal te maken met een handelaar / dealer als je een camper gaat kopen. Je kunt een afspraak maken dat hij de gekochte camper weer van jou terugkoopt na afloop vd reis mits in dezelfde staat. Is win win want hij kan de camper weer voor dezelfde prijs verkopen en jullie bent veel goedkoper uit dan huren. Een heel gebruikelijke constructie in de VS.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door dedruivenplukker »

Helaas is het huren redelijk aan de prijs, als dat geen probleem is wens ik je een goede reis.
Zelf heb ik twee keer een camper gekocht en verkocht voor een reis.
Door scherp in te kopen en goed te verkopen de tweede keer zelfs een gratis rit gehad.
Ook heb ik een jong stel op bezoek gehad die mijn camper wilde huren met hetzelfde doel als jullie.
Op mijn advies hebben ze met succes een camper gekocht en verkocht voor alleen de reis van een paar maanden, een bevriende monteur ging mee bij aankoop.

Advies over welke camper kan ik je niet geven, dat is erg persoonlijk, alleen ga naar een grote dealer en kijk welke jullie geschikt lijkt.
Je zou ook nog aan een auto met caravan kunnen denken voor een reis door Oost- Europa.
Ze zijn daar vaak minder krampachtig met een nachtje "wild" staan en campings zijn goedkoper dan in het Westen.
Huren kan ook particulier, vaak minder duur als huren bij een bedrijf.
Op het web zijn er diverse sites voor.
Bedrijven die verkopen en terugkopen bestonden ook, vooral voor campers voor jongere reizigers in de hoofdstad die Europa rond willen, maar ik weet niet of die nog bestaan.

Maar kijk uit het campervirus is hardnekkig...........
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Aardy »

Als je een camper wilt huren zoek dan contact met een verhuurbedrijf en laat je voorlichten over de mogelijkheden.
Hoe zit het met verzekeringen, prijzen, pech onderweg enz.
Ergens kwam ik 'paul camper' tegen, die bemiddelt tussen huurder en (particulier) verhuurder.

Of je huurt of koopt, veel reisgenot hangt af van de toestand van de camper.
Heb je steeds malheur met de motor of de techniek binnen, dan valt je vakantie in het water.

Als je geen ervaring met een camper hebt dan zou ik altijd een week op proef willen, om hem minimaal te leren kennen. Dicht bij huis, dan is contact met de verhuurden het gemakkelijkst.
Ga je met een caravan, een optie die m.i. ook het overwegen waard is als je over een goede trekker beschikt, is proefkamperen ook gewenst.

Ik wil niet moeilijk doen, maar bij camperen komt wel iets meer kijken dan 'gas geven en wegwezen' :hug:
Danny268
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 20:37

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Danny268 »

2 maanden onderweg met een camper kleiner dan 6meter ..
Met een baby ... ?

Veel succes

Alles kan he, maar toen onze dochter baby was, ben je toch blij dat de camper iets groter is hoor ...
Denkt ook aan de slaapgelegenheid van u dochter .. als je u dinette bijvoorbeeld moet ombouwen naar bed voor u kind en het regent lekker buiten , ben je verplicht om de rest van de avond binnen in bed door te brengen

En je verbaasde wat je allemaal me wilt en moet nemen voor 2 maanden weg met de baby

Misschien is het handig om eerst een weekendje weg te gaan eer je aan de grote tocht begint
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door jotr »

Ik zou ook eerder denken aan een iets grotere camper, zeker in die tijd van het jaar als het al vroeg donker wordt en ook afkoelt. Dan wil je toch vaker binnen zitten. Jullie met de lamp aan en baby heeft ook een min of meer afgescheiden hoekje nodig. Een generatie geleden stalden wij de reiswieg van onze twee maanden oude baby in de toiletruimte van onze toenmalige caravan. Maar of dat voor een reis van twee maanden een optie is?
Behalve om te proberen een deal te sluiten met een camperbedrijf zou je ook eens kunnen kijken op de sites van Camptoo en Goboony, twee organisaties die campers van particulieren verhuren. Misschien is er wel een particulier te vinden, die je twee maanden zijn camper wil verhuren.
Verder sluit ik me aan bij het advies van anderen: probeer eerst een keer een camper te huren, desnoods slechts voor een weekend. Je kunt dan bedenken waar je de babyspullen en baby zelf zou kunnen laten en of die indeling jullie bevalt.
Jullie zijn echt niet de eersten die met een baby op reis gaan voor langere tijd. Er zijn verschillende blogs over te vinden. Zelf vond ik deze een heel leuke. http://samendewereldontdekken.nl/kamperen-met-kids. Misschien haal je er nog tips uit.
Marinos
Berichten: 3
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 17:42

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Marinos »

Bedankt voor de antwoorden allemaal!
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om eerst een keer een proef weekendje te doen. En om kopen te overwegen. Eerlijk gezegd vraag ik me nu ook af of we niet beter met de auto weg kunnen en dan onderweg via AirBnB huisjes huren. Met een huurtarief wat al snel minimaal 60 euro per dag gaat kosten, en daar bovenop vaak nog camping kosten, heb je een aardig budget waar je vaak ook wel een huisje voor kan huren. Tenminste in Spanje/Portugal wel, Griekenland/Italie/Kroatie moet ik nog checken. En in een huisje zit je dan met een baby toch wat relaxer, alleen onderweg heb je dan helaas niet het comfprt van een camper.
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: 2 maanden weg met camper en jonge baby?



Bericht door Geert505 »

Toen onze dochter 2 maanden oud was zijn we met ons vw-busje met alleen verhoogd dak, onder was nog niet af, door Frankrijk gereisd en was een supervakantie. Leukste is dat je alle tijd hebt voor die kleine meid en alles mag en niks moet. Ik vond het een van de leukste vakanties met een Campertje. 2 jaar later gingen we naar Griekenland met onze zoon van 3 maanden erbij. Hadden 5 weken en wederom genieten van die kleine muppies. Veel tijd aan de verzorging waren we kwijt maar dat hadden we er graag voor over. Altijd flesjes uitkoken, kasten vol luiers enz. Heb er alleen maar leuke herinneringen aan over gehouden. Maar je moet er wel de tijd voor nemen. Dus de kleintjes bepalen min of meer de reis.
Succes en geniet er van. Ze zijn veel te snel groot
Plaats reactie