Vrij staan: waar toegestaan?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
HaVaLo
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 26 mar 2017, 15:46

Vrij staan: waar toegestaan?



Bericht door HaVaLo »

Ik las onlangs dat Nederland het enige land is waar het verboden is om in de auto te slapen. Ik heb een kleine camperbus , 5,5 m.
Betekent dit dan dat ik in de andere landen overal mag staan en slapen waar een auto mag staan ? Ik weet dat campeergedrag niet gewenst is dan.
Maar gewoon ergens gaan staan en overnachten. Of heb ik dan meteen een dikke prent aan mijn broek :-)
Lets Go
Christiaanjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door Christiaanjanssen »

Volgens mij is het vrijwel nergens in Europa toegestaan om zo maar ergens te gaan staan en te slapen. Maar als dat een keer gebeurt valt dat waarschijnlijk niet zo snel op. Ik hoor ook van mensen dat men bij vrienden op bezoek gaat en na een avond feesten niet meer naar huis wil rijden en daarom in de camper slaapt die gewoon op straat geparkeerd staat. Ik denk niet dat je daar meteen een prent voor krijgt.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door de Jonckheer »

Onze ervaring is dat je vrijwel in elk land mag gaan staan en overnachten. In Frankrijk zeker, tenzij aangegeven dat het verboden is en ook in Duitsland en Italië doen ze niet moeilijk. Alleen in Nederland doen ze erg krampachtig als het over ergens overnachten gaat maar ook dan geld dat als je ergens onopvallend gaat staan de kans dat je wordt weggestuurd of bekeurd nihil is. Trouwens, als je er in ligt te slapen en ze komen aan de deur is het maar het beste om niet te reageren als ze je niet kunnen zien. Want geen reactie betekent dat er een camper leeg staat geparkeerd en dat mag dan weer wel, raar maar waar.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door hurktoilet »

Gewoon in je camper overnachten op die plekken waar je mag parkeren, mag in West-Europa bijna overal van Gibraltar tot de Noordkaap. Uitzonderingen: Nederland, de Vlaamse kust, Zwitserland en Denemarken. En in NL is de kans op bekeuringen klein, behalve in toeristische gebieden.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door jmkoole »

In NL kun je wel gaan slapen op een openbare parkeerplaats. Je houdt dan je gewone kleren aan. Gewoon een joggingbroek en een slobbertrui... Als er controle aan de deur komt zeg je tegen de dienstkloppers dat er sprake is van een 'recuperatieve pauze'. Dat wil zeggen dat je bijna in slaap viel achter het stuur en nu even uitrust. Dat mag wel namelijk...
Belachelijk dat dit zo moet, maar ja het scheelt je een bekeuring.

Aan de andere kant begrijp ik wel dat ze geen overnachtingen kunnen toestaan in NL. Er zou anders een categorie kampeerders standaard her en der gaan overnachten en rommel achter laten. Ook krijg je dan zwervers die in een camper gaan wonen. Helaas...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door jmkoole »

hurktoilet schreef:Uitzonderingen: Nederland, de Vlaamse kust, Zwitserland en Denemarken. En in NL is de kans op bekeuringen klein, behalve in toeristische gebieden.
Tja, in Zwitserland mag je helemaal niks alleen je geld brengen...
Hier in NL zijn met name de campings en hotels erg fanatiek tegen overnachten in de camper. Puur vanuit commerciële belangen...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
HaVaLo
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 26 mar 2017, 15:46

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door HaVaLo »

Ah , toch goed dat ik het even gevraagd heb want ik ga deze zomer ook door Zwitserland. :oops:
Laatst gewijzigd door HaVaLo op do 04 mei 2017, 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Lets Go
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door de Jonckheer »

Zolang je er maar door gaat en uitkomt in Italië is er weinig aan de hand. Zo'n afstand is het niet, je bent er zo doorheen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
swagmanneke
Berichten: 359
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 11:22

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door swagmanneke »

Hallo

en in Zwitserland zijn er ook camperplekken. mischien niet veel maar ze zijn er wel.

Walter
Euramobil Integra line 720EB
you never never know, if you never never go
Toedeledoki

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door Toedeledoki »

Volgens mij mag je bijna overal in Europa in je voortuig slapen. Zeker als je te moe bent om verder te rijden. Dit geeft al een hele mooi maas in de wet.

Er zijn parkeerplaatsen waar je gewoon niet mag staan tussen 22 en 7 uur bijvoorbeeld. Dus daar kan het niet. In Engeland bijvoorbeeld stond bij bijna iedere toeristische parkeerplaats "no overnight parking". Dat is heel duidelijk en biedt dus geen enkele ruimte.

Overnachten in je voertuig is overigens niet hetzelfde als wildkamperen!
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Vrij staan , waar toegestaan



Bericht door jielus »

Gezond boeren verstand! Denk na waar je gaat staan! Dus niet midden op de dam!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
HaVaLo
Berichten: 232
Lid geworden op: zo 26 mar 2017, 15:46

Re: Vrij staan: waar toegestaan?



Bericht door HaVaLo »

Nee, inderdaad
maar het is toch prettig te weten dat het redelijk te doen is om gewoon ergens een rustig plekje te zoeken voor de nacht zonder meteen bekeurd te worden :sick:
ik kijk natuurlijk ook goed hoe de omgeving is , hoe het aanvoelt en anders doorrijden
maar het verschil tussen 1 nacht slapen en 1 nacht wildcamperen is maar heel klein dan :-)
Lets Go
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Vrij staan: waar toegestaan?



Bericht door Arnor »

jmkoole schreef: Aan de andere kant begrijp ik wel dat ze geen overnachtingen kunnen toestaan in NL. Er zou anders een categorie kampeerders standaard her en der gaan overnachten en rommel achter laten. Ook krijg je dan zwervers die in een camper gaan wonen. Helaas...
Doen dat alleen Nederlanders dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vrij staan: waar toegestaan?



Bericht door Bob Diesel »

Zwervers
Zijn we dat niet allemaal
Sommige noemen het een zwerfwagen :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie