Op vakantie met compacte buscamper versus caravan/tent

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
Briebelbus
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 14:42
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Op vakantie met compacte buscamper versus caravan/tent



Bericht door Briebelbus »

Beste mensen,

Sinds 2005 zijn mijn vrouw en ik in het bezit van een klassieke Volkswagen kampeerbus uit 1977, waar wij ontzettend blij en tevreden mee zijn.

Afbeelding

Nu ik een aantal jaren en vakanties verder ben heb ik nog steeds op een bepaalde manier nog niet de ideale manier gevonden om de vakantie in te delen. Wat bedoel ik daarmee? Van te voren bepalen wij een beetje het gebied waar wij naar toe willen en daar plannen we de reis om heen.

Waar ik echter al sinds het begin tegenaan loop is het volgende. Met een caravan/tent zet je je verblijfplaats in het midden van je gebied neer op een camping welke je bevalt. Van daaruit verken je dan de omgeving met de auto. Wil je bijv een wandeling maken of iets bezichtigen, dan rijdt met de auto naar het startpunt van de wandeling en vanaf daar maak je de wandeling. Ben je terug bij de auto, rijd je naar de caravan waar alles klaar staat en je meteen onderuit kan zakken in je stoel. Eigenlijk kan ik deze methode samen vatten als "vakantie vieren volgens het ster systeem"

Met een compacte camper (zoals onze Briebelbus) is dat een hele opgave, want wil je ergens heen. Eerst de boel opruimen, dan rijden. (dan staat de bus dus ergens met koelbox op de 12v) en als je dan terug kom van je wandeling dan moet je dus of.. daar terplekke blijven overnachten. (wat niet altijd mogelijk is) of terug naar de camping.

Ook is het voor ons de afgelopen vakantie niet mogelijk gebleken om op de fiets de dingen te gaan bezichtigen en doen.
Mijn vraag is dan ook aan de bezitters van een compacte camper. (en die geen service luik met motorfiets/auto hebben) :
Hoe doen jullie dat dan?
- Rijden jullie iedere dag van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, vooral omdat voor ons de ene vakantie makkelijker af gaat dan de andere. (vooral als er in de directe omgeving van de camping niets te doen is)


gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door annoh »

Onze manier van vakantie-vieren lijkt een beetje zoals hierboven beschreven worden.

Dus we staan in gebied waar wij willen wandelen. En omdat beginpunt van wandeling een paar km van camping ligt moeten we daarheen rijden.

Toch herken ik me niet in het verhaal van TS.

Het kost ons echter maar heel weinig tijd om onze buscamper, een eigenbouw VW T5 SWB, te pakken. Dat is een kwestie van handige inrichting en niet teveel meenemen. Binnen een paar minuten zijn we gepakt en op pad.
Gebruikersavatar
Briebelbus
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 14:42
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door Briebelbus »

Bedankt voor je antwoord. Ik ben inderdaad wel eens dat we (te) veel rotzooi meeslepen en wat ik ook doe/aanpas/verander het lijkt wel nooit beter te worden.

Maar jullie slapen boven?
Omdat voor ons boven niet echt comfortabel slaapt (40 jaar oude kussens van 5cm dik) slapen wij altijd beneden en dus moeten we vaak wat spullen heen en weer gooien.
We hebben overigens dit jaar bijna de hele vakantie met het dak dicht gestaan.

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door Dafluc »

Wij gaan ongeveer om de twee dagen naar een ander plekje. Genoeg te zien op loopafstand dus. Willen we verder weg gaan kijken nemen we de bus of de trein. We gaan vaak naar Italië of Frankrijk en daar werkt dat prima en voor weinig geld (net terug uit Frankrijk waar een heel stuk kust en bijbehorende plaatsjes met een buskaartje van 3 euro te bezoeken is}. Even kijken of er een bushalte bij de camping is en waar je allemaal naar toe kunt. En als we met onze eigen bus ergens heen gaan ervaren we dat in het geheel niet als gedoe. Stroom uittrekken en gaan (voor wie zou je steeds het bed opmaken?). Dat het koelboxje dan even niet koelt en de drankjes wat minder koud zijn, het zij zo. Stoelen blijven op de plek staan. Dus bus weer neerzetten en stroom insteken en ook wij kunnen meteen weer onderuit. Met een caravan moet je ook terug naar de camping tenslotte, dus dat is geen verschil. Knappe bus trouwens :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door annoh »

TS,
Nee, wij slapen onder. Onze bed/bank combinatie zet je in heel weinig seconden van slaapstand in zit stand of omgekeerd.
Gebruikersavatar
Briebelbus
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 14:42
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door Briebelbus »

Dafluc schreef:Wij gaan ongeveer om de twee dagen naar een ander plekje. Genoeg te zien op loopafstand dus. Willen we verder weg gaan kijken nemen we de bus of de trein. We gaan vaak naar Italië of Frankrijk en daar werkt dat prima en voor weinig geld (net terug uit Frankrijk waar een heel stuk kust en bijbehorende plaatsjes met een buskaartje van 3 euro te bezoeken is}. Even kijken of er een bushalte bij de camping is en waar je allemaal naar toe kunt. En als we met onze eigen bus ergens heen gaan ervaren we dat in het geheel niet als gedoe. Stroom uittrekken en gaan (voor wie zou je steeds het bed opmaken?). Dat het koelboxje dan even niet koelt en de drankjes wat minder koud zijn, het zij zo. Stoelen blijven op de plek staan. Dus bus weer neerzetten en stroom insteken en ook wij kunnen meteen weer onderuit. Met een caravan moet je ook terug naar de camping tenslotte, dus dat is geen verschil. Knappe bus trouwens :thumbup:
Bedankt voor het compliment we zijn er echt helemaal gek mee :)

Afgelopen vakantie hebben we dus meerdere malen de bus gebruikt om ergens heen te rijden en dan na afloop weer terug naar de camping. Voordat ik eindelijk opweg kan moet ik (grofweg) de volgende dingen doen:
- bank inklappen ( werkt net zo snel als die van een T5)
- passagierstoel terugdraaien
- gordijnen openschuiven en die van het voorraam opruimen
- vuilwatertank onder de bus vandaan halen.
- tas met boodschappen van voor naar achter verplaatsen
- tafel van voor naar achter verplaatsen
- keukenblok afruimen en dichtklappen
- gazfles dicht draaien
- oven (voor de verse broodjes) opruimen onder de bank

Al met al zijn we toch zo'n 10 minuten bezig voor we kunnen rijden. en dan heb ik niet eens een luifel opstaan. (die zit bij ons aan de regen goot)

even aanvulling. bij een T5 heb je onder het bed ongeveer 1m3 voor opslag van ruimte. Die mis ik, want daar ligt bij ons de motor)

Ik ben gewoon benieuwd of er efficientere manieren zijn.
De openbaarvervoer tip is zeker een goede, op die manier heb ik al diverse plaatsen bezocht tijdens de vakantie.
Maar dat gaat niet altijd op; helemaal als je wilt wandelen en uit een boekje een wandeling hebt opgeschreven.

Maar erg nuttige input, ga vooral zo door.
gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door ellan vannin »

Wanneer je toch (zoals op de foto) een aanhangertje meesleept, kun je ook overwegen een kleine lichte caravan mee te nemen waardoor je probleem opgelost is maar waardoor je dan weer met andere zaken rekening moet houden zoals waarschijnlijk meer staan geld op de camping, meer tol op tolwegen, hoger verbruik enzv. Helemaal iets anders wanneer je zou overstappen naar iets nieuwers/anders is een z.g. afzetunit :D
All4dogs
Gebruikersavatar
Briebelbus
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 14:42
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door Briebelbus »

ellan vannin schreef:Wanneer je toch (zoals op de foto) een aanhangertje meesleept, kun je ook overwegen een kleine lichte caravan mee te nemen waardoor je probleem opgelost is maar waardoor je dan weer met andere zaken rekening moet houden zoals waarschijnlijk meer staan geld op de camping, meer tol op tolwegen, hoger verbruik enzv. Helemaal iets anders wanneer je zou overstappen naar iets nieuwers/anders is een z.g. afzetunit :D
Bedankt voor het antwoord, maar dat is niet de richting die ik op wil. Ik wil mijn combinatie niet veranderen, want eerlijk gezegd heb ik meer met een oldtimer dan met een moderne en caravan meeslepen is in mijn ogen ook niet de oplossing.

Ik ben gewoon opzoek naar de meest efficiente manier om met een buscamper op vakantie te gaan. En over het algemeen bevalt mij dat prima.

Overigens ik ben een paar jaar geleden naar Italie op vakantie geweest met deze bus, heb onderweg naar Italie een gedeelte over de Romantische strasse gereden in Duitsland en daarbij 2 overnachtigen gemaakt op een camperplaats.

Camperplaatsen kan wel, maar niet meer dan 2 nachten achter elkaar en ik vind het geen sfeer hebben om op een open asfaltparkeerplaats te overnachten, want dan ga ik niet 's-avonds ff gezellig voor mijn bussie zitten, wat ik het liefste doe.

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door Vertrokken2 »

Wij reizen ook met een hefdakcampertje en twee personen. Als we een aanhanger meenemen is dat omdat we een motor mee willen nemen. Die nemen we alleen mee als we ergens bijvoorbeeld een week willen blijven staan.
Maar een aanhanger is zeker niet nodig voor de spulletjes die we meeslepen. 's-Morgens kunnen we dan ook binnen no-time weg zijn. Als we ergens aankomen zit het meeste werk in het eventueel opzetten van het luifeltje (5 minuten).
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door Audiofiel »

Is een bustent geen optie voor jullie? Lekker laten staan met alle (kook e.d.) spullen als je weggaat en je parkeert bij thuiskomst de bus er weer netjes tegen aan. Scheelt in ieder geval een deel van het opruimen en je kunt de tent makkelijk meenemen in de aanhanger.

Zelf hebben wij de bustent weer weggedaan en een Safari Room gekocht voor als we langer staan. Dat kost trouwens nog veel meer tijd om op te ruimen, want die zit aan de luifel vast, dus even weggaan is er dan niet meer bij. Afgelopen zomer hebben we hem niet eens meer opgezet.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door adamfryslan »

ook met een grotere camper kan je niet zomaar gaan rijden en moet je van alles opruimen en vast zetten, pootjes inklappen, oprij wiggen opbergen enz. ben je ook zomaar 10 tot 15 min. mee bezig.....maar jullie hebben wel een gaaf bussie/campertje
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door reinolt »

Ik denk dat het vooral een kwestie van een beetje planning is.
Wij zoeken campings of overnachtingsplaatsen dichtbij wat we willen gaan zien. Dichtbij kan zijn bereikbaar met ebike of bereikbaar met ov.
Voorts is het soms handig om het bezichtigen aan het begin of einde van een reisdag te plannen.
Ongeveer zoals Dafluc het doet dus.


Sent from my iPad using Tapatalk
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Briebelbus
Berichten: 60
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 14:42
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door Briebelbus »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden en suggesties als ik het zo lees blijf ik toch gebonden aan de manier waarop ik het dus nu doe. Tja ik wil aan mijn camper/aanhanger combinatie niets veranderen.

Een voortent kan inderdaad wel handig zijn, maar als ik ergens 2 of 3 nachten blijf vind ik het opzetten teveel werk. Met de voortent die ik heb ben ik algauw een half uur tot een uur bezig, daarnaast moet ik dan nog meer rotzooi mee slepen.
En als het warm weer is, zit ik nooit in de tent. Ik heb mijn voortent eigenlijk alleen het eerste jaar gebruikt in het voor seizoen en tijdens de rest van de vakanties heb ik er nog geen noodzaak voor gezien om hem mee te nemen.

Misschien wanneer ik kinder heb dat het een ander verhaal wordt, maar op dit moment denk ik ook daar niet aan.

Ik denk dat voor mij de belangrijkste vraag blijft: Rijden jullie van bezienswaardigheid naar Bezienswaardigheid en blijven jullie daar ter plekke overnachten?

Ik wil dit graag even voorzien van een aantal voorbeelden:
In 2008 ben ik in Zuid Frankrijk geweest bij de Gorges du Verdon. (aanrader overigens) Wat wij deden was het volgende:
aankomen op de camping -> overnachten -> volgende dag aanhanger los gekoppeld, fietsen eraf gezet en vervolgens de de hele Gorges du Verdon rijden en 's-avonds terugkomen op de camping, eten, relaxen. -> overnachten en de volgende dag weer verder gereden.

Onderweg in de Gorges zag ik veel campers rijden en mijn gevoel was dat al deze campers dus het rijden door de Gorges als onderdeel van hun reis hadden en er niet een aparte dag voor uittrokken zoals ik.

ander voorbeeld:
Afgelopen vakantie waren wij in de Ardennen in Belgie. Wij stonden op een hele mooie camping die met de ACSI kaart zo'n €14,- per nacht kostte. Echter alles wat we wilden bekijken was verder dan 10km van de camping af en de eerste excursie met de fiets was slecht bevallen. (redelijk steille en lange klim) Toen wij op een dag naar een wandeling reden kon ik in het centrum van dat dorpje de bus neer zetten op een grote parkeerplaats. Bij terugkomst na de wandeling stonden er zo'n 6 grote campers om ons heen.

Ik had op dat moment niet het gevoel van "ja hier had ik ook wel willen overnachten" Ik vind het relaxte op een camping; dat je 's-avonds mooi van de natuur kan genieten en de faciliteiten toch wel erg prettig.

Omdat wij onderweg dit jaar zo weinig busjes campers zagen, op de campings vroeg ik me af hoe een ander de vakantie indeeld.

Sorrie als ik nogal halsstarrig overkom, dat is niet helemaal de bedoeling. :wink:

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Compacte Buscamper vakantie vs Caravan/tent vakantie



Bericht door ducati 900 »

Wij vieren de vakantie ook volgens het ster-model van TS, we hebben dan wel een iets grotere camper dan TS maar
als de kinderen mee willen dan moeten we ook het bed ombouwen naar rondzit, luifel indraaien, poten er onderweg halen, afdekkleden van de ramen, enz.
ik denk niet dat ik binnen 10 minuten klaar ben zoals TS maar dat is voor ons geen probleem, mijn vrouw en ook de kinderen moeten toch altijd eerst nog naar de wc, opmaken, haarborstelen enz.
Die 10 minuten is nooit een probleem voor mij, ik zou er ook geen caravan voor willen meenemen.
een oplossing zou ik ook niet weten, dus eigenlijk schrijf ik dit voor niks. :mrgreen: :mrgreen:
Ik zou namelijk gaan schilderen maar het slaat constant nat aan dus heb ik verder niks te doen.
Als wij geen kinderen mee hebben dan rijden we van plaats naar plaats, waar het leuk lijkt daar stop je, vooral in Frankrijk camperplaatsen genoeg.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie