Geld wisselen in Tsjechië, Polen en Hongarije?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Wullems
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 22:43

Geld wisselen in Tsjechië, Polen en Hongarije?



Bericht door Wullems »

Hoi wij gaan in Mei naar Tjechie-Polen -Hongarije wat is wijs in Nederland geld wisselen of
kan je beter gelijk aan de grenzen geld pinnen met je bankpas of creditcard?
onze vrijheid.
Gebruikersavatar
Moi
Berichten: 1724
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 0:52
Locatie: Loppersum (Gr)

Re: geld wisselen.



Bericht door Moi »

In het land zelf pinnen bij een bankomat/ATM. Bij veel Nederlandse banken kun je niet meer bestellen. Overal in de genoemde landen kun je pinnen, bij veel automaten kun je zelfs kiezen voor landelijke valuta of euro's. Pinpas wel even controleren op gebruik voor het betreffende land, voor sommige landen is de pas geblokkeerd. Kijk op de site van je bank.
Pössl Roadcruiser.
Gebruikersavatar
Moi
Berichten: 1724
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 0:52
Locatie: Loppersum (Gr)

Re: geld wisselen.



Bericht door Moi »

En als je in Tsjechië bij de grens een tolvignet wilt kopen moet je contant betalen, kan met euro's.
Pössl Roadcruiser.
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: geld wisselen.



Bericht door Sjaak en Marja »

Ik zou op straat proberen te wisselen, helemaal safe.
Marja
Wullems
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 22:43

Re: Geld wisselen?



Bericht door Wullems »

Hoi Marja heb je dat al een keer in Tjechie gedaan geld
gewisseld op straat?
Lijkt me niet zo veilig tegewoordig.
onze vrijheid.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Geld wisselen?



Bericht door durisotti »

Gewoon geld pinnen bij de bank in het land van bestemming is het voordeligste.
Soms zijn er kosten aan het pinnen verbonden in landen buiten de eurozone.
Dit is rond de 2 euro per transactie, je kunt dan dus beter geen kleine bedragen uit de muur halen.
Heb je bijvoorbeeld het ING royaal pakket dan is pinnen ook buiten de eurozone gratis.
Met de creditcard is pinnen bij een bank erg duur, vaak is het minimaal 5 euro.
Je kunt de creditcard wel gebruiken om te betalen bij tankstations en winkels.
Geld wisselen op straat kan ik niet aanraden.
Toedeledoki

Re: Geld wisselen?



Bericht door Toedeledoki »

Meestal kun je, daar waar veel toeristen zijn, ook met Euro's betalen. Dus heel veel geld pinnen is niet altijd nodig. Brandstof etc. kun je altijd gewoon met je pinpas betalen.

Buitenlands geld opnemen doe ik altijd gewoon bij een lokale bank.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Geld wisselen?



Bericht door jepebe »

Mijn ervaring is dat je bij betalen met euro's wel; aardig meer betaalt, omdat men nogal royaal afrondt.

Gewoon net als vroeger: Of hier wat geld bestellen bij je bank en nog beter is daar ergens pinnen. Dus voor na de grens, van de weg af in 't eerste dorp en even pinnen. Als je dat niet handig vindt, dan wat van hier meenemen voor dat vignet, ik geloof dat je dat bij elk pompstation kunt kopen, misschien zelfs met creditcard afrekenen, en later even ergens pinnen.

Volgens mij ontbreekt inmiddels elke noodzaak om op straat te gaan wisselen, tenzij je dat uit nostalgische drang naar vervlogen Oostbloktijden wilt doen...
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Geld wisselen?



Bericht door Starline 660 »

In Polen wissel je het best bij een Kantor, je vind ze in alle plaatsen en aan de grens.
Aan de grens is de koers het slechts voor degene die wisselt, beter is iets verder weg.
Nadeel is dat je dan een pak euro's van huis moet meenemen, je kunt nl in niet Euro landen geen euro's uit de muur trekken, dat heb ik tenminste nog nooit meegemaakt.

Beste is dus gewoon pinnen, 1500 PLN kun je opnemen.

Bij een pin automaat van een bank krijg je de vraag, " belasting in PLN of in Euro ?"

Kies altijd voor PLN, dan bepaald jouw bank in NL de koers en die is beduidend beter dan wat de Poolse bank geeft. Ook bij pinnen in winkels en betalen met creditcard kan die vraag komen, altijd PLN kiezen dus.

Geldwisselaars op straat met gleufhoed en regenjas kom je niet meer tegen :-B
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Plaats reactie