4 tot 6 maanden reizen, waarheen?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
MarjoSy
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 22:11
Locatie: 010

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door MarjoSy »

Tuurlijk is het persoons gebonden wat leuk is. Maar ik ben op zoek naar dit soort tips/ideeën om daarna ons uiteindelijke plan te trekken (wat sowieso nog lang gaat duren) maar ik heb er lol in om daar over te fantaseren en langzaam naar een plan toe te werken.

Doe ik voor de zomervakantie ook en dan hakken we vlak voor de vakantie de knoop door.

De kinderen zijn dol op de camper en op rijden, als we dan gaan zou ik wel gaan zo als we dat nu doen, in grote lijnen een plan en van de uiteindelijke route weer afgewijken als dat zo uitkomt. Dat vind ik zo lekker aan camperen, de voorpret en de vrijheid!
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door thole »

:thumbup: Alvast veel plezier met de voorpret dan!
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Bohemia »

In plaats van een lange reis langs verschillende landen, zou ik ook overwegen juist in één land een maand of twee, drie te blijven en er iets te gaan doen, tijdelijk of vrijwilligerswerk ofzo. Dan leer je mensen kennen, de taal enz. Dat is uiteindelijk misschien wel waardevoller voor je zelf en je kinderen dan heel veel landen kort bezoeken, wat je immers ook in meerdere zomervakanties zou kunnen doen. Heb alleen geen idee hoe makkelijk zoiets vooraf met een heel gezin te regelen is.
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Mirte »

Bohemia schreef:In plaats van een lange reis langs verschillende landen, zou ik ook overwegen juist in één land een maand of twee, drie te blijven en er iets te gaan doen, tijdelijk of vrijwilligerswerk ofzo. Dan leer je mensen kennen, de taal enz. Dat is uiteindelijk misschien wel waardevoller voor je zelf en je kinderen dan heel veel landen kort bezoeken, wat je immers ook in meerdere zomervakanties zou kunnen doen. Heb alleen geen idee hoe makkelijk zoiets vooraf met een heel gezin te regelen is.
Ja, ik zou geloof ik voor zoiets gaan. En dit niet perse in een verweggistan. Zelf de beginselen van de taal leren, me wat inlezen en niet alleen de toeristische attracties weten.

*

MarjoSy, het is niet dat ik (of een ander) twijfel aan jullie denkpiste. Het is eerder dat je er, wat mij betreft, één opent. Zelf zou ik zo'n reis zonder kinderen niet kúnnen.
Vroeger, in de tijden van inkomsten en huiselijk gezinnetje, was het niet mogelijk en was drie weken vrijaf al iets om zéér tevreden mee te zijn. Momenteel geeft het me een naar gevoel om onze thuiswoners lang achter te laten om (mijn/ons) feest te vieren terwijl zij de (huidige) maatschappelijke druk best wel sterk voelen en ondervinden, en terwijl ze heus tevens de leeftijd hebben om een aantal weken of zelfs maanden zichzelf te redden en dit ook wel doen.
Met wachten op een nieuw 'kinderloos' tijdperk is er, daarnaast en wat onze ervaring is, het risico dat je de fysieke middelen niet meer hebt, ook niet qua gezondheid.
Waarom zouden anderen niet dit soort overwegingen mogen noemen? Die bepalen wél mede de reisdoelen. Voor mij dan toch.

Maar als je het vooral over dromen wil hebben - tja,.... dan ga ik voor dat andere topic, dat over wensreizen gaat, en ook daar heb ik niet geantwoord.

Anyway: veel plezier en veel mooie reizen gewenst.


mirte
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Liberat
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 12:59
Locatie: Miño, Galicië, Spanje

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Liberat »

Er zijn een groot aantal factoren, die je zult moeten laten meewegen in zo'n reis. Eén factor, die ik tot nu toe heb gemist is het weer. Als je naar Marokko wilt gaan, doe je er goed aan om dat in mei/juni te doen.omdat het in juli/augustus erg warm zal zijn. Anderszijds heeft het niet zo veel zin om in november in Zweden, Finland of Noorwegen te zijn. De dagen zijn dan al erg kort en het weer mogelijk slecht, regen en misschien al sneeuw. Als je deze faktoren ook mee neemt in je beschouwing, dan zou ik of Marokko kiezen in het begin van de reis en dan eind juni terug gaan naar Europa en langzaam naar het noorden en/of oosten trekken of via het Europese zuiden, Spanje, Portugal, Italie. langzaam naar Scandinavië. In september zou je dan terug moeten zijn in midden-Europa, Duitsland, Polen, Oostenrijk en eindigen in Frankrijk. Dit zijn zo ongeveer mijn ideeën. Zelf zul je de details moeten invullen.
Galicië, het Groene Spanje
MarjoSy
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 22:11
Locatie: 010

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door MarjoSy »

Langer op 1 plek is inderdaad ook een optie. En Mirte wat jij zegt klopt, nu is langer dan drie weken geen optie en wachten tot de kinderen niet meer meegaan, wie zegt dat we dan nog kunnen? Dat is voor mij ook een rede om op korte termijn te gaan, omdat het kan, omdat het leuk is om het het hele gezin langere tijd te reizen en de wereld door de ogen van kleine kinderen te zien, om te genieten van elkaar, want 3 weken of 4 maanden maakt nogal een verschil. Het gaat nog niet eens om de route maar om metelkaarzijn voor langere tijd en dan ook nog andere culturen mee te maken,

Het weer is zeker iets om rekening mee te houden aangezien we inde zomer zouden gaan.

Nu ja, dit draadje heeft mij wel weer leuke ideeën gegeven, eerst maar eens sparen :-B
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Jan en Simonne »

MarjoSy schreef:
Een ding: kinderen neem je niet, kinderen krijg je. En ik mag hopen dat kinderen thuis geen opvang hebben, maar een thuis.

Nu weer terug on topic: wat is leuk om te reizen in 4 tot 6 maanden met de camper van 1 mei tot 1 september/ 1 november?

Ik vind het idee van Jeroen eigenlijk geweldig: west Afrika.
Die plaatsen, die jezelf opnoemde zijn idd ook wel een andere keer, in een kortere vakantie te bereiken.
Als je dan toch zo'n sabbatical kan nemen, doe dan iets, wat je later waarschijnlijk nooit meer doet.

Ik wens je veel plezier in elk geval met de voorbereidingen!
En... wat je ook doet, er zullen altijd mensen zijn, die je vertellen, dat je dat niet moet doen...
Trek lekker je eigen plan! :thumbup:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Vertrokken4 »

Van onze reis naar West Afrika heb ik 2 impressies gemaakt. Deze reis was een dikke 100 dagen, ook niet 4x4 campers maakte deze reis.

Je ontmoet "koningen", stamhoofden en priester bij wie je op audientie mag komen, je komt in aanraking met Animisme en Voodoo. Men zegt dat je naar Oost Afrika gaat voor de dieren en naar West voor de mensen. Dat klopt beide maar met een beetje moeite kom je toch veel wild tegen in West Afrika, de mensen zijn er geweldig.

Ennuh Simonne, je bent al op weg, gewoon doorrijden naar het zuiden, wat let je.

Om de sfeer in te ademen:

Impressie deel 1

Impressie deel 2

Groetjes,

Jeroen
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Jan en Simonne »

We hebben er wel veel zin in Jeroen!
Inshallah volgend jaar, dan verlengen we ons verblijf.
Nu gaan we terug, we willen eerst ons huis verkopen en dan hebben we alle tijd en gelegenheid!
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Jan en Simonne »

Ik heb de impressies gedownload, maar is er ergens ook nog een schriftelijk verslag van die reizen Jeroen?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Vertrokken4 »

Als alle reizen, is ook deze reis volledig gedocumenteerd. Leg als je er aan toe bent maar even contact, dan komt dat wel goed.

Groetjes,

Jeroen
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Jan en Simonne »

:thumbup:
Fijn!
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
kanarie

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door kanarie »

hoi marjo
geweldig plan
we zien regelmatig reizende kinderen en ouderen die als veel hebben gereisd
geen verkeerde mensen
doorgaans wat genuanceerder en relaxter
rondje
marokko vooral het zuiden en blijf wat langer op een plek
bulgarije roemenie polen idem
nu kan het later mischien niet meer
school
behalve feiten is ook belangrijk sociale en emotionele ontwikkeling
zoals vaker merkbaar op dit forum zijn er altijd mensen die soms het negatieve en de problemen eerder zien en daar voor waarschuwen
soms terecht soms wat afbrekend
groet kees
Gebruikersavatar
Camper Prinses
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 18:54

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Camper Prinses »

4 tot 6 maanden?
Kijk een op mijn reisblog, ik heb dit al 4x gedaan!
http://www.vakantie-mikkel.blogspot.com

Deze winter 6 maand: Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Roemenie - Bulgarije - Istanbul - Griekenland - Albanie - Montenegro - Croatia - Oostenrijk - Duitsland

Om dan ook nog naar de Noordkaap te rijden lijkt me wel veel in slechts 6 maanden!!
Plaats reactie