4 tot 6 maanden reizen, waarheen?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door fstuif »

Nu moet ik toch even in de pen kruipen. Of iemand wel of niet 6 maanden op reis kan/wil is iets van iedereen persoonlijk. Dat zoekt iedereen maar zelf uit. Na 40 jaar in het onderwijs te hebben gewerkt heb ik wel een mening over het op reis gaan met kinderen. Kort en bondig: doen. Het leven is meer dan een Cito toets. De school onderwijst een klein pakketje aan vaardigheden en kennis. Je kunt zelfs twisten over het nut van die kennis. Als je met je kinderen op reis gaat leren ze veel meer dan dat kleine pakketje. Dingen die je vormen als mens en die je leven lang kunt gebruiken. Zeker bij jonge kinderen heel waardevol. Misschien ontbreken er bij thuiskomst een paar dingen. Geen punt. Laat ze lekker een jaar overdoen. Wat is dat nou op een mensenleven? Je kunt ook niet na 6 maanden op zondag thuiskomen en op maandag je kind naar school brengen. Alle ervaringen moeten wel even kunnen zakken.
De vergelijking met kinderen die eerder op vakantie gaan gaat niet op. Daar liggen economische redenen aan ten grondslag.
Ik had mijn kinderen graag zo'n kans geboden.

Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Marjorie »

:clap:
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Mirte »

TS, naar mijn inschatting wordt je vraag scherper en fundamenteler omdat er schoolgaande kinderen in het spel zijn.

Eerlijk gezegd lijkt me de vraag naar route en reisdoel secondair, en, met permissie, komt me wat voorbarig voor.

Misschien is het volgende al lang een gepasseerd station voor jou/jullie, maar ik zou heel andere vragen hebben. Zoals: Waarvan wil ik-zelf en waarvan willen wij-als gezin genieten? Hoe wil ik dat en is een camper daar het meest geschikt voor? Wat wil ik mijn kinderen mee-geven en op welke leeftijd wordt wát ontvangen, zowel door mijn kinderen als door onszelf? Kan ik ziektes handlen e.d.? Kan ik/kunnen wij een half jaar weg zijn en weer terugkomen qua werk en inkomen?

Daarna komen vragen als: waarheen (en waarom) enzovoorts.

Als het grootste punt 'erbij inschietend huiswerk' is, dan is er niet zoveel nieuws onder de zon. Dát loopt dan wel los.
Wie voor daarvoor gaat, en een zekere vorm van wetsgetrouwheid en 'bekrompen' burgerlijkheid , ontkomt niet aan de aanpak van roma.
Bekrompen zet ik bewust tussen ''. De hoeveelheid mensen-wereldwijd die wil genieten van die bekrompenheid wil ik persoonlijk niet op de koffie hebben. Is mij een paar te veel.


@Fred. Alles vormt. Ook niet op reis gaan. Trouwens, zouden alleen geografische reizen vormen? Wake up. Juist onderwijs heeft daarin veel te bieden. Nog steeds.
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door thole »

Fred, helemaal mee eens.
De TS vraagt om ideeën voor een langere reis en al gauw gaat het over de leerplicht en sommigen doen daar nog een schepje conservatief moralistisch geneuzel overheen.

Vooral doen als je de mogelijkheid hebt, onderwijs indien mogelijk de kinderen zelf.
Wij komen regelmatig jonge gezinnen met kinderen tegen als we reizen.
De kinderen krijgen onderwijs van een van beide ouders naast dat ze veel meer leren dan in een binnenschoolse situatie.

Suggestie: neem indien mogelijk Marokko op in je reisplan, totaal andere cultuur en ook boeiend voor kinderen.
We zijn zelf meer dan 30 jaar geleden met ons zoontje die toen een jaar of 5 was, in ons campertje naar Marokko gegaan.
We waren gebonden aan de schoolvakantie (van mij) dus helaas maar 6 weken maar hij heeft er nog herinneringen aan.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
LouisWu
Berichten: 30
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 9:25

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door LouisWu »

fstuif schreef:Nu moet ik toch even in de pen kruipen...
^^ Idem ^^

Ik ben met mijn ouders 10 maanden lang weg geweest. Het doel was rondje middellandse zee, maar we zijn gestrand in Syrië en daar weer omgedraaid. Hebben 6 maanden in Griekenland gewerkt (o.a. amandels-, olijven-, sinaasappels en druiven plukken), ik was een jaar of 13 toen. We hebben eigenlijk zo goed als geen “school” gehad.
Ik vond en vind het een bijzondere ervaring en heb er nooit negatieve gevoelens bij gehad.

Ik heb echter wel de volgende kanttekeningen:
- Ik was ouder en heb er daardoor meer van meegekregen, dat mag de pret echter niet drukken;
- Het belangrijkst is dat kinderen uiteindelijk naar school gaan en deze afmaken. Een (half) jaar pauze hoeft geen gevolgen te hebben. Zeker niet met de reis ervaring als wisselgeld.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Vertrokken4 »

Als je je kinderen onderwijst via de wereldschool dan voldoe je aan de leerplicht. Nogmaals wij hebben daar 2 jaar gebruik van gemaakt en aanpassingsproblemen op school of van achterstand bij terugkeer was geen sprake. Een grote voorsprong in zelfstandig kunnen werken hadden ze wel!!

Ander voorbeeld:

Een familielid van mij heeft de kinderen 10 jaar lang op een plaatselijke school in Afrika gehad, aangevuld met materiaal van de wereldschool. Ze zijn allemaal uitstekend terecht gekomen, ondanks dat zij na 10 jaar wel wat schoolaanpassingsproblemen maar geen leerachterstand hadden.

Groetjes,

Jeroen
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Mirte »

thole schreef:De TS vraagt om ideeën voor een langere reis en al gauw gaat het over de leerplicht en sommigen doen daar nog een schepje conservatief moralistisch geneuzel overheen.
Is zo'n opmerking de winst van al dat buitenlandreizen?
Wat een respectloze opmerking.
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door thole »

Je hebt gelijk dat mijn opmerking niet uitblinkt door zijn nuancering en om verdere vervuiling van dit topic tegen te gaan stuur ik je een pb'tje.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door de Jonckheer »

fstuif schreef: Je kunt zelfs twisten over het nut van die kennis. Als je met je kinderen op reis gaat leren ze veel meer dan dat kleine pakketje. Dingen die je vormen als mens en die je leven lang kunt gebruiken. Zeker bij jonge kinderen heel waardevol.
Onzin, met alle respect. Wij zijn met onze dochter elk jaar 5 weken op vakantie geweest naar wisselende bestemmingen binnen Europa, toen nog met de caravan. Kinderen leren daar niks van. Onderweg spelletjes aan het doen en kijk vooral niet naar buiten naar prachtige vergezichten. Van al die reizen kan zij zich nog wat spelen met andere kinderen herinneren maar wat wij verder allemaal gedaan hebben? Erg weinig. En mijn dochter kun je moeilijk dom noemen, nu als 34 jarige vrouw met een hoge managers functie bij ING. Kinderen willen spelen en waar dat gebeurt zal ze worst wezen. Dat zou je toch moeten weten met zoveel jaren ervaring in het onderwijs . .
Dit is net zoiets als het allebei werken en een kind min of meer aan zijn lot overlaten, de zg "sleutelkinderen". Laat mij nou maar ouderwets zijn maar mijn vrouw was huisvrouw (nog steeds) dus onze dochter is nimmer uit school thuisgekomen dat er niemand thuis was. Dan maar wat minder luxe maar wel kinderopvang waar het hoort, nl thuis.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Marco Polo »

In 4 tot 6 maanden kom je gemakkelijk iets verder dan "binnen Europa".
Is voor ons vaak al een hele ervaring.
Neem aan dat kinderen daar ook wel iets van meepikken.

In de jaren 90 eens een Engelsman gesproken die regelmatig naar het continent op vakantie ging met de kinderen.
Werd op een gegeven moment door de juf van de kinderen erop gewezen dat zijn kinderen een beetje "funny" waren. Brit gelijk beledigd maar ze bedoelde het niet kwaad. Ze kon merken dat de kinderen een bredere kijk op de wereld hadden dan de andere kinderen in de klas die nooit van het eiland af kwamen.
Sindsdien is de wereld wel een stuk veranderd, zeker met de grootschalige beschikbaarheid van internet, maar toont voor mij toch wel aan dat kinderen er wat van meepikken om buiten hun vertrouwde wereld rond te kijken.
roma
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door roma »

fstuif schreef:Nu moet ik toch even in de pen kruipen. Of iemand wel of niet 6 maanden op reis kan/wil is iets van iedereen persoonlijk. Dat zoekt iedereen maar zelf uit. Na 40 jaar in het onderwijs te hebben gewerkt heb ik wel een mening over het op reis gaan met kinderen. Kort en bondig: doen. Het leven is meer dan een Cito toets. De school onderwijst een klein pakketje aan vaardigheden en kennis. Je kunt zelfs twisten over het nut van die kennis. Als je met je kinderen op reis gaat leren ze veel meer dan dat kleine pakketje. Dingen die je vormen als mens en die je leven lang kunt gebruiken. Zeker bij jonge kinderen heel waardevol. Misschien ontbreken er bij thuiskomst een paar dingen. Geen punt. Laat ze lekker een jaar overdoen. Wat is dat nou op een mensenleven? Je kunt ook niet na 6 maanden op zondag thuiskomen en op maandag je kind naar school brengen. Alle ervaringen moeten wel even kunnen zakken.
De vergelijking met kinderen die eerder op vakantie gaan gaat niet op. Daar liggen economische redenen aan ten grondslag.
Ik had mijn kinderen graag zo'n kans geboden.

Fred
Wat een verkeerd uitgangspunt "Laat ze lekker een jaartje overdoen!" Mijn zoon ging als 7jarige al 6 weken mee naar Thailand in '87, een jaartje later 6 weken naar Maleisie. En vele keren naar de USA, naar Hawaii, door vele Europese landen.
Je vergeet dat er in het onderwijs vakanties zijn van 6 en 7 weken.
Ik heb als docent met 40 lesjaren mijn zomervakanties met zoon en vrouw altijd goed weten te gebruiken en nu als pensionada zwerf ik heerlijk voor een appel en een ei 2 maanden door India.

"Een jaartje lekker overdoen" betekent in de Hollandse maatschappij een verloren jaar, bovendien een jaar later beginnen op de arbeidsmarkt. Met €1500 per maand een verlies van €18.000. Duur jaartje dus voor dat kind.
Gebruikersavatar
Ries
Berichten: 1347
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 19:59
Locatie: Utreg

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door Ries »

Ach € 18000,- Een jaartje langer kind zijn. Onbetaalbaar voor een kind in deze maffe wereld.

Oh ja, On Topic; Sla Griekenland niet over.
"Het is waanzin om honderden miljarden uit te geven aan niet effectief klimaatbeleid."

Just because my path is different doesn't mean I'm lost
MarjoSy
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 22:11
Locatie: 010

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door MarjoSy »

De discussie over leerplicht, kunnen we het betalen en heeft het nut voor de kinderen, sla ik graag over. Daar wil ik in dit topic het niet over hebben omdat ik vind dat zoiets niet op papier besproken kan worden en ik daar natuurlijk allang over heb nagedacht.

Een ding: kinderen neem je niet, kinderen krijg je. En ik mag hopen dat kinderen thuis geen opvang hebben, maar een thuis.

Nu weer terug on topic: wat is leuk om te reizen in 4 tot 6 maanden met de camper van 1 mei tot 1 september/ 1 november?
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45205
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: 4 tot 6 maanden reizen, waarheen?



Bericht door thole »

Wat leuk is is natuurlijk persoons- en situatie gebonden.
Als je daarna vraagt krijgt je dus een subjectief antwoord, immers jullie interesses noch die van de kinderen zijn bekend, leeftijd speelt dan ook mee.

Maar goed een poging:
je zou via Frankrijk, Spanje naar Marokko kunnen gaan.
Dan de boot nemen van Tanger naar Genua, afzakken naar Bari en daar met de boot naar Patras (Gr).
Vervolgens Istanboel, Roemenië, Hongarije en dan afhankelijk van de tijd die nog rest via Noordelijke landen of via Duitsland naar huis.
Je hebt dan onderweg de keuze gehad uit strand, bergen, steden, (oude) cultuur etc.
De kinderen moeten het wel leuk vinden om te reizen overigens.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie