Ferry Helsingor - Helsingborg

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
gerrit7
Berichten: 675
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:20
Locatie: duitsland

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door gerrit7 »

heja schreef:Kijk nog eens even op de site van TT-line, al vanaf 7 mtr 89.- vertrek 17.00 uur, diverse mogelijkheden.
en dan nog de code hymer invoeren dan krijg je nog eens 10 procent korting
Iej bint pas oald as de keerskes meer kost as'n taarten
Lonewolf
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door Lonewolf »

Ik ben waarschijnlijk niet duidelijk geweest. Ik heb de route al klaar en wil via Flensburg door Denemarken naar Kopenhagen rijden en vandaar naar Zweden en ongeveer bij Gothenburg dwars oversteken naar Stockholm etc.

TT Lines lijkt heel interessant, is dus voor mij geen alternatief.

Ik heb nog even weer gekeken naar de ferry Igoumenitsa - Bari, die ik in september van het vorig jaar nam. De snelste ferry doet er achtenhalf uur over, de gewone bijna 11 uur. Kostte me 300 euro op het camperdek.
Als je dan 105 euro voor 20 minuutjes moet betalen is dat toch buiten alle proporties?
Gebruikersavatar
asmar
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 03 jul 2011, 11:20
Locatie: Assen

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door asmar »

Lonewolf schreef:Ik ben waarschijnlijk niet duidelijk geweest. Ik heb de route al klaar en wil via Flensburg door Denemarken naar Kopenhagen rijden en vandaar naar Zweden en ongeveer bij Gothenburg dwars oversteken naar Stockholm etc.

TT Lines lijkt heel interessant, is dus voor mij geen alternatief.

Ik heb nog even weer gekeken naar de ferry Igoumenitsa - Bari, die ik in september van het vorig jaar nam. De snelste ferry doet er achtenhalf uur over, de gewone bijna 11 uur. Kostte me 300 euro op het camperdek.
Als je dan 105 euro voor 20 minuutjes moet betalen is dat toch buiten alle proporties?
Hallo,

Dat is inderdaad duur, daarom gaf ik je de mogelijkheid om via Puttgarden te rijden. En daar vertellen dat je door wilt naar Zweden.
Qua tijdsduur zal dit niet veel korter of langer duren dan wat jij aangeeft te willen doen.
Een andere oplossing is om via Kiel naar Zweden te reizen (Stena Line). Deze boot doet er 13 uur over om in Gotenborg aan te leggen.

Je kunt ook naar Fredrikshaven rijden en daar de boot naar Gotenborg nemen.

Je kunt ook uitrekenen wat het kost om via alle bruggen te rijden.
Dit zijn zo ong. de mogelijkheden om naar Zweden te reizen.
Als je je niet in deze oplossingen kunt vinden, dan rest je niks anders dan €105 te betalen.

Hopende dat ik je nu eind geholpen heb om een goede oplossing te kiezen.

gr. Asmar
martinryg
Berichten: 35
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 13:51
Locatie: Dortmund Germany

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door martinryg »

voor Zweden trips kijk ook eens naar Travemunde-Malmö met de Finnlines is wel met overnachtig op de ferry.
Wij gaan terug van Finland 2/9 : Naatali-Kapelskar + cabine en dinner nacht ferry
3/9 : Malmö -Travemunde + cabine en dinner ,,
Voor 2 pers + camper 5.95 mtr
Bij Finlines 399,= Euro

Gr
MartinR
+
Reizen tussen finland-Spanje/Portugal
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door Aloys »

Ondertussen snap ik nog steeds niet waarom dat stukje van 20 minuten zoveel geld moet
kosten. Voor de combiticket Helsingør naar Helsingborg plús Puttgarden naar Rødby was ik
slechts 115 euro kwijt...

Dat kan toch haast niet kloppen?

Alternatief: ga bij Kopenhagen rechtdoor de brug over naar Malmö en dan naar het noorden.
Dat is een minimale aanpassing van je plannen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Lonewolf
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door Lonewolf »

Dank voor de tips en adviezen.
Ik ga het allemaal nog eens op mijn gemakje bestuderen.
arie.vink
Berichten: 513
Lid geworden op: do 17 mei 2007, 19:28
Locatie: bij de wijzen in het oosten

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door arie.vink »

Wij hebben voor Putgarden Rodby betaald op 24 juni voor de Adria compact met een lengte van 5,99m maar nog wel 2 fietsen er achterop €81,19.
Terug met de zelfde boot op 12 juli €87,19.
Dus blijkbaar de prijs aangepast of geen korting gekregen.
Voorheen was dat 7% op vertoon van de scandinavie campincard.
We hebben de beide keren de brug genoimen en die koste beide keren ook naar de lengte van 5,99m steeds €47,00.
Dus alles enkelle reis.
En we hebben het niet gemerkt dat er electronisch gemeten werd,ook in de voorgaande jaren nog nooit meegemaakt.
Er is steeds gevraagt naar de lengte en verder nog nooit gemeten(trouwens ook nog nooit gezien,ook niet in Noorwegen bij de boten!) hebben ze nog nooit moeilijk gedaan.
Ik merk wel dat het ieder jaar iets duurder wordt.
Maar het is het waard als je naar het noorden wil gaan!!!!
Arie.
Adria Coral Compact 590 SPAfbeelding

Uploaded with ImageShack.us
corry/stephan
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 23:37
Locatie: Leiderdorp

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door corry/stephan »

:D hallo! Fijn zeg de zoekfunktie! We gaan voor het eerst MET hond naar het noorden en tot nu toe altijd de bruggen genomen, maar wil eens de ferry proberen, Putgarden-Rodby. Goed om te lezen dat hond mee in feite makkelijk gaat.
Nog een ander vraagje. Ik lees hier vaak dat je niet hoeft te reserveren. Gaat het net als bijvoorbeeld naar Texel? Je komt aanrijden, betalen bij loket, aanschuiven in de rij en rustig wachten op de volgende boot of nog net op het nippertje de reeds klaarliggende boot halen. Alvast bedankt.
ps, ik zie dat ik per ongeluk geantwoord heb bij een ander onderwerp dan de bedoeling, maar is hier hopelijk ook wel op zijn plaats of ik maak nog een nieuw onderwerp aan. Via de routeplanner van de ANWB is Zweden brug naar Malmo het snelst via de bruggen en het kortst met de ferry Putgarden-Rodby?
ps 2 mmmh, nog eens goed gelezen en het is misschien wel heel aantrekkelijk om bv heen ook de ferry H-H naar Zweden te nemen en dan terug via de bruggen, krijg er heeeel veeeel zin in!! Vizier enigszins gericht op daarna dwars door naar Kalmar/Oland ; iemand nog leuke tips?
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door faalhaas »

arie.vink schreef:Er is steeds gevraagt naar de lengte en verder nog nooit gemeten(trouwens ook nog nooit gezien,ook niet in Noorwegen bij de boten!) hebben ze nog nooit moeilijk gedaan.
In een vorige leven (lees: andere carriere dan nu) ben ik stuurman op de handelsvaart geweest, waarvan een jaar of 2 op een ferrydienst tussen Hull en het vasteland (2 havens). Nu is iedere rederij anders, maar daar werden (destijds) 'placement-numbers' uitgegeven aan de passagiers. Deze hadden een kleur (papier) en een nummer. Dat nummer was het laadnummer.

Tijdens het laden komen de voertuigen onder het toeziend oog van de stuurman aan boord, het daadwerkelijke plaatsen wordt gedaan door de bootsman. Zelf was ik daar niet zo goed in, maar die boodsmannen (Fred en Fred) die hadden een enorm goed oog voor de maat van voertuigen. Daar was ook niet mee te sollen.
Regelmatig riep hij op de VHF 'Lass ihn weitergehen', als er een bus of camper met een andere kleur ticket kwam binnenrijden, zo-een mocht dan naar het bovendek komen. Werd gestopt en gewaarschuwd (in het duits toegeblaft) 'Unter 2.30 meter?'. Aan het zweet op het voorhoofd van de bestuurder kan je dan zien of hij wel-of niet gebluft had over de hoogte van zijn bus/camper.
Helemaal mooi was het 'tussendek'. Dit was een opgehangen constructie met daaronder slechts 1,95 meter ruimte (boven was het nog minder). Op een dag kwam er een VW busje aan boord dat wat behoorlijk diep in de veren zat. Onze bootsman vertrouwde het niet en zette hem onder het tussendek (wat natuurlijk precies paste).
's avonds, in de vaart stond het busje klem onder het dek. Zijn vermoeden was juist, in het busje hadden ze een paar passagiers (dus verstekelingen) verstopt waarvoor ze de oversteek niet wilden betalen.

Al met al, deze mensen doen hun werk, en weten wat ze doen. Ze zijn verantwoordelijk voor jouw veiligheid tijdens de oversteek. Daarvoor is het van belang dat maten en gewichten overeenkomen met de opgave. Op zo'n 20 minuten oversteek valt het wel mee, dat wordt beladen op zicht. Op een grotere oversteek (wij deden er 12 uur over) dan worden alle locaties netjes ingevuld en de stabiliteit van het schip wordt berekend en de ballast wordt aangepast voor vertrek. (daarom duurt het tussen het einde van belading tot vertrek vaak bijna een uur) Deze berekeningen moeten zijn gedaan en gecontroleerd om de zeewaardigheid te bepalen.

De tarieven van ferry-diensten zijn gekoppeld aan een aantal zaken. Denk daarbij aan de rentestand (hypotheek op het schip), en de brandstofkosten (want die zijn enorm). Ook is de veiligheid en certificering een forse kostenpost. In mijn tijd op die Ferry vond de ramp met de Estonia plaats, na de Herald of Free Enterprise het tweede incident in nog geen 10 jaar met een ferry waarbij de boegdeuren de oorzaak waren. Nu had de rederij waarvoor ik voer al lang voor die tijd gekozen voor schepen met een keerlus voorin, in plaats van boegdeuren. Toch gingen de veiligheidseisen omhoog, checklists moesten worden verbeterd. Vluchtplannen herzien etc etc. Er kwamen naast de full-time veiligheidsofficier nog 2 full-time assistent veiligheid officieren etc.
Die veiligheid heeft een prijs.

Ik volg het nu niet meer allemaal, maar destijds wilde de wetgever dat er in een ferry (met passagiers) in het autoruim dwarsscheepse waterdichte deuren zouden komen in de laadruimte, om zo het schip in compartimenten te verdelen. Op zich logisch, want de grote onverdeelde ruimte van het cardek is de Achilles hiel van het schip. De technische problemen, plus het verlies aan laadruimte zouden echter een ferry onbetaalbaar maken.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ferry Helsingor - Helsingborg



Bericht door Hoofdnoorman »

corry/stephan schreef::D hallo! Fijn zeg de zoekfunktie! We gaan voor het eerst MET hond naar het noorden en tot nu toe altijd de bruggen genomen, maar wil eens de ferry proberen, Putgarden-Rodby. Goed om te lezen dat hond mee in feite makkelijk gaat.
Nog een ander vraagje. Ik lees hier vaak dat je niet hoeft te reserveren. Gaat het net als bijvoorbeeld naar Texel? Je komt aanrijden, betalen bij loket, aanschuiven in de rij en rustig wachten op de volgende boot of nog net op het nippertje de reeds klaarliggende boot halen. Alvast bedankt.
ps, ik zie dat ik per ongeluk geantwoord heb bij een ander onderwerp dan de bedoeling, maar is hier hopelijk ook wel op zijn plaats of ik maak nog een nieuw onderwerp aan. Via de routeplanner van de ANWB is Zweden brug naar Malmo het snelst via de bruggen en het kortst met de ferry Putgarden-Rodby?
ps 2 mmmh, nog eens goed gelezen en het is misschien wel heel aantrekkelijk om bv heen ook de ferry H-H naar Zweden te nemen en dan terug via de bruggen, krijg er heeeel veeeel zin in!! Vizier enigszins gericht op daarna dwars door naar Kalmar/Oland ; iemand nog leuke tips?
Puttgarden-Rødby Helsigør-Helsingborg kun je gewoon kopen aan de kade in Puttgarden. Als je de Swedenticket neemt heb je een beetje korting vooral daar jij onder de 6 meter bent. En, tenzij je net in de spits zit, de wachttijd is dan maximaal een half uur. Aanrijden, kaartje kopen en aansluiten in de rij. Soms is er extra korting als je voor 09.00 uur bent. Soms ook spontaan zonder waarschuwing superkorting. Een keer meegemaakt ivm een ongeluk op de (toegangs)weg en dat daardoor de boot vrijwel leeg was/bleef en toch moet afvaren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie