Naar Italie in juli 2013

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Arturo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 14:30

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Arturo »

Schitterend plekje voor je camper, onder de schaduw van een paar bomen...,over Val D'Orcia bij Pienza. Hartje Toscane.....................
Neem op de auto-weg bij Bettole de afslag richting Bettole-Torrieta di Siena,
naar

http://www.podereilcasale.it/farm


Voor hen die een gratis plekje zoeken op weg naar Rome: Hier kun je dagen gratis staan (geen voorzieningen, maar supermarkt op 20 minuten rijden):

http://maps.google.it/maps?hl=en&ll=43. ... 30.33,,0,0
Arturo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 14:30

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Arturo »

Op weg naar Rome, heb ik hier twee weken (gratis) gestaan, schitterend uitzicht over Val D'Orcia en San Biagio in Montepulciano (bij Siena):
http://maps.google.it/maps?q=43.095899, ... 2,315,,0,0

Daarna via Chiancianno de Terme en Chiussi weer op auto-snelweg naar Rome.
Arturo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 14:30

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Arturo »

Op de website van http://www.montepulciano.org/tempio_biagio_it.html
zie je mijn camper staan....................

Op de foto achter de G van de titel "Montepulciano.org" , dus onder de g van org, zie je de SanBiagio. Rechts van die g zie je drie witte punten. Dat zijn drie campers in 2012, de middelste witte punt, is mijn camper....

Zie:
http://www.montepulciano.org/tempio_biagio_it.html
Advies: parkeer eerst je camper hier:
43.096182,11.787419
en neem dan het kleine stadsbusje omhoog naar Piazza Grande, loop dan omlaag naar Via Philosophia en verken het parkeerterrein of er plaats vrij is. Let wel : je moet dat straatje linksafnemen, zonder asfalt. en dan meteen na 20 meter rechts de wei op.
Arturo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 14:30

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Arturo »

Probeer of je de weg SS146 van San Quirico D'Ocrcia , via Pienza, naar Montepulciano in je route kunt opnemen.

Vanaf deze hooggelegen weg heb je talrijke schitterende uitzichten over het Toscaanse landschap.

Zie:
http://maps.google.it/maps?saddr=San+Qu ... s&t=m&z=12

Het eindpunt is een (niet gratis) parkeerplaats voor uitsluitend campers in Montepulciano (Si) . (Let wel: Op donderdagmorgen is het daar tot 14.00 markt en kun je daar pas na 14.00 terecht. ook daar mooi uitzicht en een supermarkt op 300 meter: Conad , gps-code 43.097661,11.785237

Wil je daar vlakbij ( op 200 meter afstand...) een paar dagen gratis parkeren , ga dan naar:

43.096364,11.788729
Zie:
http://maps.google.it/maps?q=43.096364, ... 1&t=m&z=18
Gebruikersavatar
Zanzara
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 23:20
Locatie: Alkmaar

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Zanzara »

Lago maggiore is wel te doen in 1 dag als je goed uitgerust start. Zelf wil ik gewoon 's ochtends vertrekken en 's avonds genieten van een Italiaanse esspresso in Italiaanse sfeer. Meestal rijd ik dan tot vlak voor Varese, en pak daar een afslag. Vind ik iets makkelijker aanrijden dan over Lago Maggiore. Echter goed naar jezelf luisteren. Ik ben ook wel eens na 600 km gestrand omdat ik blijkbaar niet fit was. En dat is dan het mooie van een camper. Motor uit, handrem erop, en chillen!
Volgende dag weer verder, en zien wat de dag brengt.

Zelf reis ik 14 juli naar Geneve, voor het werk. Ik neem dan het gezin mee. Daarna willen we de 16e door naar Italie, en willen liever niet door de Mont Blanc. We hebben nog een bezoekje af te leggen bij Castelfranco(Veneto). Iemand een goed idee voor een route richting Oost?
Liefst niet al te veel bergpassen met twee kids in de camper.
3 C Cartier van 1987.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door wingman01 »

t,is wel ff een rondje, maar wel mooi.
niet rechtsaf de M.Blanc op maar rechtdoor van Chamonix naar Martigny, dan van Martigny de 21 naar Aosto via de grote Bernardpas, dus net voor de bernardtunnel de oude pas nemen.is trouwens de enige pas, en erg mooi.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Gebruikersavatar
Zanzara
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 15 aug 2012, 23:20
Locatie: Alkmaar

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Zanzara »

Misschien een aardig plan. Als je op Google maps de route voor de mont blanc versleep naar Martigny, zet hij de route om bovenlangs het meer van Geneve, lijkt omslachtig, maar geen Franse tol, en maar en km of 40 om. Als je niet om 8.00u op je werk moet zijn lijkt me dat geen probleem. Misschien ook een iets betere weg dan de doorsteek van ingang Mont Blanc naar Martigny.

Ga het even overwegen.

Zelf had ik gedacht nog langer door Zwitserland te tuffen en over de E62 langs Lago Maggiore naar Italie te zakken. Slechts een paar km mer om.
Wie kent deze route? Lijkt me niet gek.
Meestal rijd ik de standaard route over Lugano, komende vanaf de Gothard, die nu natuurlijk geen optie is.
3 C Cartier van 1987.
Gebruikersavatar
Bluesart
Berichten: 2093
Lid geworden op: zo 15 nov 2009, 15:57
Contacteer:

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Bluesart »

Vanaf de ingang van de Mont-Blanc tunnel naar Martigny is een goede en mooie route.
Zo zijn we vorig jaar op de terugreis gereden vanaf Albertville en daarna richting Pontarlier om LPG te kunnen tanken.
De E62 vanaf Brig naar lago Maggiore reden wij de eerste keer dat we naar Italië gingen in 2004.
Dan rij je over de Simplonpass en die is heel mooi.
Reisverslagen van onze reizen naar Zuid-Frankrijk en Italië vind je op onze website http://www.bluesart.net
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

Dank voor al die leuke tips, paar gaan we zeker aan doen!
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

caspervl schreef:Het lago is te doen in 1dag zeker als je onderweg kan wisselen met de bijrijder.Bottlenek zal zwitserland zijn.
Cinque terre is echt een aanrader alleen druk. Wij hebben een kleinbootje met buitenboordmotor gehuurd in het eerste dorpje en toen een stukje de kust daar afgevaren. Erg leuk. Zelf zou ik niet continu vlak bij de kust blijven. Je laat dan veel moois liggen. De campings aan de kust zijn vaak ook erg druk. Overweeg en tussen stop in lucca. Met goede camperplek op loopafstand vh centrum. Of volterra. Sommige camperplekken zijn trouwens beter/rustiger dan campings. Rome is geweldig, heeft mijn hart gestolen. Maar ook geweldig druk en geweldig warm. Wij stonden op een camping in west rome. Met OV zat je zo in het centrum. Ik kan ook maar 3wkn in de zomer weg heb zo een reis als deze een paar keer gedaan en ja het is een eind je slaat veel moois over maar het kan een prachtige reis worden!
Waar hadden jullie bootje gehuurd, aan Lago Maggiore? Weet je nog waar dat was?
Travelsleeper
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 16:07

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Travelsleeper »

Wij hebben ook een Ford met 140 pk en dat zal geen probleem geven. Bergen op en af zal ook niet het probleem zijn. Wat wel een probleem kan zijn is je onervarenheid. Een camper is wat anders dan een vergelijkbaar busje en neem van mij aan dat alles toch anders reageert. Normaal rij ik als chauffeur met 40 ton en dat is gemakkelijker dan met een camper van 3000 kg. Zo'n vrachtwagen is daar op gebouwd. Speciale bergrem (retarder) veel vermogen en alles aangepast aan het gewicht. Als je in 1 streep naar Italie gaat rijden moet je eens opletten hoeveel ongelukken je al ziet voor de Zwiterse grens. Gevolg vemoeidheid vakantie stress niet gewend zo lang te rijden enz. Ga gerust je gang maar hoop toch dat je van mij en van al die andere camperforum leden het advies ter harte neemt. Onze vakantie begint bij het uitrijden van onze oprit. We rijden door net zolang wij zin hebben, zetten de navi op "snelwegen vermijden" en genieten van iedere kilometer die we rijden. We stoppen als we geen zin meer hebben en een leuke plek kunnen vinden. Dat is vakantie. In augustus gaan we een rondje Oostenrijk Italie en Zwitserland maken en plannen verder niets. Wens je een fijne en vooral veilige vakantie. Natuurlijk ook alle andere forumleden.
Denk eraan daal af in de versnelling waarin je ook naar boven gereden bent.
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

Beste mensen,

Na alle tips en adviezen hier zijn we weer terug van 3 weken met de camper weg. Toch wel zo leuk om hier even te laten horen hoe het is geweest.

We hebben ontzettend genoten, super weer gehad en de camper op zich is ons zeer goed bevallen en al helemaal het rond trekken ermee.

We zijn inderdaad de eerste dag in 1 keer naar het Lago Maggiore gereden, was echt prima te doen. Had wel wat vrees voor de Gotthard, maar daar waren wij rond een uur of 21u en we mochten zo door rijden. 4 dagen aan het Lago Maggiore gestaan, wat is het daar mooi en lekker, waarna verder naar westkust van Italie. We zijn in Livorno geweest, Cecina, Piombino en nog wat meer van deze plaatsjes. Uiteindelijk via Viareggio naar San Remo, door naar Zuid Frankrijk de Ardeche in. Daar ook nog paar dagen aan de rivier de Ardeche gestaan en een tocht met de kano gedaan over de stroomversnellingen, was echt avontuur.

Uiteindelijk via Arnay-Le-Duc, 2 dagen gestaan, via Luik weer terug naar Nederland.

Vond het rijden met de camper prima gaan, we hebben rustig aan gedaan, meestal zo'n 100 km/h op de cruise control. Prima te rijden, je went er snel aan. Vond nu naderhand gezien de adviezen wel erg persoonlijk over dat Lago Maggiore niet verantwoord zou zijn om in 1 x te doen. Hangt toch af van wat je gewend bent. Totaal geen gevoel gehad van gejaagdheid, maar wel lekker de eerste avond al aan het meer.

Zo'n camper is ook uitstekend bevallen. Heerlijk dat als je eenmaal een plekje hebt dat je binnen een half uurtje klaar bent, luifel uit, stoelen tafels naar buiten en klaar. Dat is toch wel even wat anders dan met de tent.
Nadeel vond ik wel dat als je ergens staat je alleen vervoer van fietsen hebt en plaatsjes wat verder lastig kunt aandoen. Wel paar keer met de camper gedaan maar een parkeerplek vinden is dan niet echt een succes.
Bergen rijden was inderdaad met 140 pk een makkie, en berg af en remmen op de motor, bij remmen etcetera is prima gegaan. Gewoon goed opletten wat je doet, en het scheelt als je rijden en techniek leuk vindt dan maakt dat het allemaal wat makkelijker.

We hebben 2x op een camperplaats gestaan, dat was toch niet helemaal ons ding eigenlijk. Dus verder op campings, van eenvoudig tot erg mooie, en soms ook wel dure.

Kortom, het was een succes en wij gaan er zeker weer eentje huren!
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door Zwerfleeuwen »

Fijn dat het zo goed bevallen is. Zo te lezen, hebben jullie een heerlijke vakantie gehad!

Hennie
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
gti-mkv
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 22 feb 2013, 20:02

Re: Naar Italie in juli 2013



Bericht door gti-mkv »

dat kan ke wel zeggen ja, vind ik er niks meer aan thuis :lol:
Plaats reactie