Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Miertje
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 3:12
Locatie: Aadorp

Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door Miertje »

Beste camperaars, volgende week reizen wij af naar Zuid Zweden. Het is voor ons de eerste keer dat wij dit land bezoeken. Wat ons zo aantrekt aan dit land is de rust en de ruimte die we daar hopen aan te treffen, daarnaast spreekt ons het vrij kamperen erg aan. Maar wat wij ons af vroegen hoe veilig is het om in Zuid Zweden vrij te kamperen? Graag jullie ervaringen.
Het is veel belangrijker om geïnteresseerd, dan interessant te zijn.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19174
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door Aloys »

Uiterst veilig. Toen wij vorig jaar in zuid-Zweden rondtrokken, hebben we de eerste 10 dagen geen camping bezocht!
Alle plekken die we langs de kust tegenkwamen staan op http://www.campersite.nl/bestemmingen/s ... inavie.php
(Gebruik het menu aan de rechterkant: zuidwest-Zweden, zuid-Zweden etc.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Miertje
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 3:12
Locatie: Aadorp

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door Miertje »

Dank voor uw snelle reactie! Heeft u ook alleen gestaan of in het bijzijn van andere camperaars?
Laatst gewijzigd door Miertje op do 26 jul 2012, 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is veel belangrijker om geïnteresseerd, dan interessant te zijn.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19174
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door Aloys »

Beide. Maar als we niet alleen staan, is het hoogstens met 2 campers.
Op dit moment staan we alleen, aan een meer met kampvuurplaats, hout, picknickset,
droogtoiletten etc. in een Fins natuurgebied omgeving Joensuu.
Enige minpuntje: het regent op dit moment, dus een kampvuurtje zit er helaas niet in...

Overigens, ik liep wat rond de camper, komt er een grote Audi stationcar aan. De man
blijft in zijn auto zitten, en ik vroeg me af wat ie kwam doen. Toen ik de camper in ging,
kwam hij de auto uit. Met een GPS in de hand...
Bleek het een geocacher, en ik stond vlak naast de cache! Die hebben we dus mooi even
samen gevonden, en gelogd! En nog gezellig staan na te kletsen.
Zo zie je maar... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
familie Woefkes
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 11:28
Locatie: Antwerpen (B)

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door familie Woefkes »

Zweden is een uiterst veilig land, zeker op het platteland. Vrij staan is geen enkel probleem.
Ben al vast Scandinaviê-klant sinds 12 jaar en nog NOOIT de minste onveiligheid ervaren.
Je kan lijsten met plekken downloaden via
http://motorhomingwild.forumup.co.uk/
Ik weet nog alles wat ik niet vergeten ben
heja
Berichten: 104
Lid geworden op: do 05 mei 2011, 23:12
Locatie: Sneek

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door heja »

Toch wil ik hierop nog wel reageren, wij komen hier zo al een 30 jaar en er is wel iets veranderd in die tijd, ga vooral niet op parkeer plaatsen staan aan de E6, deze kun je niet echt meer als veilig melden, dit heeft alles te maken met de open grenzen, wij doen dat zeker niet, voor de rest ben ik het met de vorige schrijvers wel eens.
Maar ik wil jullie toch 1 plaats melden om daar vooral niet te gaan overnachten en dat is Mora, leuke plaats aan het meer, maar niet doen!
Deze plaats staat bekend om het plagen van toeristen wat wij zelf ook 1,5 uur midden in de nacht hebben ervaren, rondjes rijden met de auto op griffel, je voelt je niet erg lekker dat ik je verzekeren.
Nu afgelopen week weer Nederlanders ontmoet die vorig jaar zelfs de politie hebben moeten oproepen om bijstand, ze schopten zelfs tegen de camper aan!
Let wel, alleen deze plaats!
Als je al zover komt, ga naar Alvdalen aan de rivier voor een prettige nachtrust!
familie Woefkes
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 11:28
Locatie: Antwerpen (B)

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door familie Woefkes »

heja schreef:Toch wil ik hierop nog wel reageren, wij komen hier zo al een 30 jaar en er is wel iets veranderd in die tijd, ga vooral niet op parkeer plaatsen staan aan de E6, deze kun je niet echt meer als veilig melden, dit heeft alles te maken met de open grenzen, wij doen dat zeker niet, voor de rest ben ik het met de vorige schrijvers wel eens.
Maar ik wil jullie toch 1 plaats melden om daar vooral niet te gaan overnachten en dat is Mora, leuke plaats aan het meer, maar niet doen!
Deze plaats staat bekend om het plagen van toeristen wat wij zelf ook 1,5 uur midden in de nacht hebben ervaren, rondjes rijden met de auto op griffel, je voelt je niet erg lekker dat ik je verzekeren.
Nu afgelopen week weer Nederlanders ontmoet die vorig jaar zelfs de politie hebben moeten oproepen om bijstand, ze schopten zelfs tegen de camper aan!
Let wel, alleen deze plaats!
Als je al zover komt, ga naar Alvdalen aan de rivier voor een prettige nachtrust!
Er is inderdaad de laatste jaren wel iets veranderd. Nu kent men zelfs fietssloten; haalt men niet meer de wimpel binnen als men weg is, enz. Het is wel zo dat de meeste overlast op het conto van allochtonen moet worden geschreven. De recessie en sluiten van grote bedrijven (Saab..) , toenemende werkloosheid doen er allemaal geen goed aan.
Enkele buitensteden (Bergsô bij Göteborg, Malmö ....) doen wel on-Zweeds aan. Er waren al rellen in het verleden bij Malmö.
Maar toch: Zweden is véél veiliger in vergelijking met 'ons'.
Soms wordt 'misbruik' gemaakt van echte Scandinavische vrijheden zoals het allemansrecht. Ik heb verleden jaar op verscheidene plaatsen in midden Zweden gezien dat Roemenen (!) op grote schaal de bosbessen 'plunderen' (volgens alleùmansrecht is het toegestaan te pluken op openbaar domein - voor eigen gebruik dan wel !)
Maar kom, dit zijn randverschijnselen Zweden is en blijft een veilig land.
Ik weet nog alles wat ik niet vergeten ben
Miertje
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 3:12
Locatie: Aadorp

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door Miertje »

Een gezonde dosis verstand en een gezonde dosis achterdocht is natuurlijk nooit verkeerd. Maar fijn om te lezen dat het (voor het grootste deel) uiterst veilig is. Dank voor jullie reacties!
Dan rest ons nog één vraag waar kunnen we (naast de jachthavens) voorzieningen vinden? De gemiddelde camperplaats heeft geen voorzieningen en om daarvoor naar een camping te gaan lijkt ons niets.
Het is veel belangrijker om geïnteresseerd, dan interessant te zijn.
jvd
Berichten: 208
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 9:24
Locatie: zuidholland

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door jvd »

Die veiligheid heeft overigens wel een prijs.
nog nooit in een land geweest waar zoveel huizen door een
professionele bewakingbedrijf bewaakt werden. Securitas) wat trouwens een Zweeds bedrijf is.
en inderdaad de fietsen worden driftig met tig kettingsloten op slot gezet.
je moet ook eens op de camera`s letten. veel meer particuliere huizen worden
door camera`s bewaakt. dan in bijvoorbeeld Nederland.
maar onveilig heb ik me er nooit gevoeld.
grts jan
PE1OPQ Theo
Berichten: 4590
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Miertje schreef:en om daarvoor naar een camping te gaan lijkt ons niets.
Das wel jammer, de gemiddelde camping in Zweden is heel netjes.
Met vaak mooie ligging.

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19174
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door Aloys »

Wanneer je Zweden binnenkomt, probeer dan zo snel mogelijk een "rastplatsenkarta" te krijgen. Een kaart met daarop alle parkeer/recreatieplaatsen, waarbij wordt aangegeven welke plaatsen een "latrin" hebben: een rvs-uitstort voor je toilet. En dat zijn er heel wat, verspreid door het land!
Ga je over de brug, dan zit er een info aan de kant van Malmo, de eerste parkeerplaats in Zweden. Even vragen om de kaart, hij is gratis maar ze bewaren ze achter de toonbank.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jvd
Berichten: 208
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 9:24
Locatie: zuidholland

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door jvd »

http://speedcam.tk/

misschien heb je hier wat aan. ;;-)
grts jan
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door Starline 660 »

Je bent zo veilig als je eigen gevoel je verteld :DD voel je jezelf ergens niet op je gemak ga dan weg, en blijf niet staan omdat er op het forum wordt gezegd dat het veilig is :roll: veilig is je eigen gevoel!

Ik heb er persoonlijk een bloedhekel aan als we ergens in Zweden staan en er is veel jeugd met mega speakers op de auto aan het rondjes rijden, ze doen je welliswaar niets, maar toch slaap ik liever bij het geluid van een trein of id. Maar dat is persoonlijk en moet je dus zelf uitvinden.
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
WiHo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 18:46
Locatie: Beuningen (Gld.)

Re: Hoe veilig is vrij kamperen in Zuid Zweden?



Bericht door WiHo »

Wanneer je Zweden binnenkomt, probeer dan zo snel mogelijk een "rastplatsenkarta" te krijgen. Een kaart met daarop alle parkeer/recreatieplaatsen, waarbij wordt aangegeven welke plaatsen een "latrin" hebben: een rvs-uitstort voor je toilet. En dat zijn er heel wat, verspreid door het land!
Bedankt Aloys voor de tip.
Als ik morgen over die brug gekomen ben, ga ik er gelijk eentje ophalen.
Met vriendelijke groet, Wim

Hymer B524 - Garmin Camper 890


Afbeelding

Geocachers sterven niet, ze worden gearchiveerd!
Plaats reactie