Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door freedom2 »

Bob Diesel schreef:Probeer niet met andermans beurs te rekenen :thumbdown:
Daarom snap ik ook de meerwaarde niet van zo een vraag (buiten nieuwsgierigheid?)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Aloys »

Bob Diesel bedoelt dat je geen aanmerkingen moet maken op mensen die zuinig zijn en relatief
weinig geld uitgeven. Waarschijnlijk omdat ze (helaas) niet méér te besteden hebben.

Daarnaast vind ik het heel interessant om te lezen hoe anderen, op reis met de camper, met hun
geld omgaan! En ik waardeer ook dat men daar zo open in is.

Zelf zijn wij de afgelopen jaren ook meer dan 50% van ons reguliere inkomen kwijt geraakt.
Door mijn recente vervroegde pensioen gaan we er nog steeds -in stapjes- op achteruit.

Dat betekent wat camperen betreft dat als wij vaak weg willen, we de afstanden niet te groot
maken (brandstof). Dat we niet meer heel vaak uit eten gaan, zoals voorheen. Dat we minder
overnachten op campings en vaker op camperplaatsen of, in Frankrijk, via France Passion. We
hebben er niet minder plezier om en genieten van onze vrije tijd! :D

Bij mijn recente reisverslagen vermeld ik per dag nu niet alleen de gereden kilometers, maar ook
de overnachtingskosten. Heeft een ander misschien nog wat aan!

Voorbeelden:
http://www.aloys.nl/oud-en-nieuw-2017-n ... neeuw.html
http://www.aloys.nl/korte-vakantie-naar ... elzas.html
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door iSonic »

Leuk topic. Toen we met de caravan gingen waren we ongeveer 800 euro kwijt voor twee weken Frankrijk. Voornamelijk camping kosten en tolwegen. Eten tel ik niet mee want dat moet je thuis ook (uit eten daar gelaten). Brandstof kosten hadden we niet ivm auto van de zaak. Gaan per vakantie wel 4 - 5 maal uit eten en bezoeken musea, grotten en andere interessante dingen (ligt eraan wat we tegen komen). Nu komen de diesel kosten er wel bij en zullen waarschijnlijk het grootste deel van de kosten zijn. Ben wel benieuwd waar het op uit gaat komen.
Toedeledoki

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Toedeledoki »

Ik lees hier dat veel mensen na hun pensioen in inkomen behoorlijk achteruitgaan terwijl ze juist veel meer tijd hebben om met de camper weg te gaan...

Bij ons is het andersom. Wij werken beide fulltime. Hebben daardoor een riant inkomen (5000 Euro netto plusminus), maar slechts beperkte tijd om weg te gaan. Dus als we beiden een weekje vrij zijn en het is slecht weer in Nederland dan hebben we 7 dagen om het mooie weer op te zoeken. In de herfstvakantie ben ik via de tolweg naar de Ardèche gereden. Mét aanhanger en quad. Dat is in 1 dag precies te doen. 1 keer tanken in Luxemburg. Je bent dan ongeveer 60 Euro tol en 150 Euro diesel kwijt. Maar we hebben dan wel 5 volle dagen om van het mooie weer te genieten. Terwijl het in Nederland met bakken uit de hemel komt zaten wij bij 25 graden op het terras. En ja, ook daar wordt weer met gemak 50 Euro besteed. Maar daar werken we hard genoeg voor vind ik.
In de grote vakantie hebben wij meestal 3 a 4 weken vrij. Dat is ook nog redelijk beperkt als je wat wilt zien en beleven. Het enige wat ik niet doe zijn dure campings. Omdat ik de animatie faciliteiten etc niet gebruik. Soms is er geen alternatief, maar de voorkeur heeft een kleine goedkope camping of een camperplaats danwel vrij staan.
Terrasjes en uit eten gaan hoort wat ons betreft tot het goede leven en dat doen wij dan ook regelmatig.
En als je ergens bent en je kunt bijvoorbeeld mee met de Harry Potter stoomtrein (dat wilde Linda heel graag), dan betalen we daar soms ook veel te veel voor eigenlijk. Maar ja, het is vakantie he...
Als ik het ruwweg terug reken kom ik eigenlijk altijd op een dikke 100 Euro per dag. Inclusief diesel, overnachting eten etc.

Zou ik gepensioneerd zijn en alle tijd hebben dan ging ik op een heel andere manier op reis. Ook minder een doel stellen. Gewoon vertrekken en maar zien waar je uit komt. Natuurlijk moet het dag budget dan ook naar beneden bijgesteld worden. Ik zeg altijd voor de grap dat ik dan met een oude trekker en woonwagen op pad wil. Helaas wil Linda dan niet mee...

Nog 1 mooi voorbeeld: Tijdens onze laatste vakantie ging in de laatste week op vrijdagmiddag vlak voor het weekend de startmotor stuk. De Fiat dealer in Litouwen (Vilnius) had hem op voorraad en kon hem op vrijdagmiddag nog monteren. Dit kostte wel 720 Euro al met al. Uiteindelijk hebben we dat toch maar laten doen. Zodoende konden we in het weekend in alle rust Vilnius nog bekijken. En zijn we in de laatste week via Trakai en Mazurië in Polen weer terug gereden. Het was even slikken, maar we hebben onze vakantie wel gewoon af kunnen maken.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Bob Diesel »

Jij snapt hen Paul, net als Aloys
Ben ooit met auto,caravan ook voor slechts 2 weken en 3 dagen naar de baai van Rosas gereden
En zat elke dag op het campingterras achter de cerveza :cheers:

Helaas gaat er veel vrije tijd zitten in dat werken
Maar werk je niet lever je in, ga je tegenwoordig de aow in lever je in
En ben je van net na 1950 val en viel ik vroeger ook al tussen alle regelingen in
En wij en vele met ons zijn van de generatie dat de vrouw niet werkte= geen pensioenopbouw
Maar er thuis voor de kinderen was, terwiijl de man zich zelf de wao in werkte met 70a 80 uur de gehele week van huis

Een onbetrouwbare regering welke van een 30 maanden zo maar 46 maanden verschil tussen mij en mijn Elly maakt
Op een leeftijd met een speelruimte dat je dat verschil niet meer bij elkaar kan sparen
En de rare regeling dat gehuwd zonder toeslag partner :idea: minder aow krijgt als alleenstaand

Dus vandaar dat ik iedere x vraag iha
Kijk niet in en reken niet met andermans beurs :hug:


Maar met die stapjes terug ,Aloys gaf het al aan, er komt een moment
Dan val je over de afgrond, en dat moet je voorkomen

Zo als ik zijn er hier meer en we doen zo als we het doen

En een ander doet het ook maar ,ik gun het iedereen :wave:

Btw de laatste trip FR/PT
7087 km = bij €1,13 gemiddeld dieselprijs 1 op 8 dik €1000
€ 6,07 p,d aan overnachten =€ 546
Dus zeg maar €1600 bij elkaar
Voor :!: 90 dagen zomerverlenging
3 x uit eten in eenvoudig vis restaurantje in/aan de haven ergens
Leven in PT is goedkoper als thuis

Wijn en fles Armargnac(kerstcadeautje) voor thuis tellen we niet mee


Oja ,ook onderweg de hh accu kaduk
,de altijd terugkereden tegenvaller 1 per tour :bang:
€220 hadden we een nieuwe
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door de hoekies »

Een groot deel wat Bob omschrijft komt bekend voor al ben ik ietsje jonger ( van 1957).
Ook ik pakte langs de 57,5 regeling ,40 jaar dienstverband en mag nu na 45 jaar bij dezelfde baas solliciteren op mijn eigen functie
Mijn pensioen zoals het er nu uitziet is voor mij vrouwtje en mij samen €2700,- netto maar dan moeten we wel allebei 2025 halen .
Als je dan bekijkt wat je dan aan vakantiegeld krijgt €1200 ,- moeten we €300,- sparen want gemiddeld zijn wij €1500 ,- kwijt voor 4 weken vakantie ( allin).
Maar het zal allemaal wel veranderen want deze generatie wordt nog wel een keer of wat genaaid door de regering , dat is ook mijn enigste vraag aan Rutte : wanneer krijg ik een kus Mark want ik kus graag als ik genaaid wordt :thumbdown:
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Aloys »

Graag on topic, dus we maken er geen politieke discussie van!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Uitgeschreven

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Uitgeschreven »

Allee vooruit.
ikke en mijn vrouw, Belgen.
2 maanden Griekenland in het najaar.
Vrijstaan, af en toe een camping, 4 x in de 2 maanden. In de heenreis en de terugreis.
Voor de rest, lidl en maaltijden in de mobilhome, net als thuis. Met hetzelfde budget.
Wij gaan zelden op restaurant, we doen dat niet echt graag. Wel hier en daar een pint, koffie, ijsje etc.
Meerkost is alleen de diesel en de tolwegen, die we trouwens 99% mijden.
Wij zijn rond de 1000 euro kwijt voor de 2 maanden. Het kostelijkst is de heen en terugreis, dan moet je veel tanken. Eenmaal daar niets bijna.

We gaan altijd via Albanie of via Servie. Heen langs de ene en terug langs de andere weg.
Daarentegen was onze trip naar de Noordkaap veel meer verleden zomer. Doordat diesel en winkelen duurder was.
We nemen het allenodigste mee voor de heenreis dat we enkele dagen weg kunnen, daarna kopen we lokaal.

Ik ben gestopt op 56 jaar, 40 jaar dienst in transport. Normaal pensioen en normale uitgaven.
Mobi is betaald, onze tweede al na 10 jaar. Kamperen is voor ons rondtrekken en eenvoudige dingen gaan doen, eigenlijk 2 maand buiten gaan leven.
Aan de andere kant doen we ook ieder jaar een vliegreis. Verleden najaar een maand, Tenerife, nu volgende maand naar Senegal. Ook voor een maand.
Hebben al campers gehuurd in de USA, Canada en Zuid Amerika.
Beetje van alles dus.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door javanes »

on4avt schreef: Wij zijn rond de 1000 euro kwijt voor de 2 maanden. Het kostelijkst is de heen en terugreis, dan moet je veel tanken. Eenmaal daar niets bijna.
Ik kan niet goed volgen.
Heen en terug naar Griekenland is ongeveer 6000km
Nu weet ik niet wat het verbruik van de wagen is, maar is ga voorzichtig uit van 10 liters.
Nu ga ik uit van een dieselprijs van €1,20.
Dan ben je aan brandstof alleen al €720,- kwijt.
Heb je dan maar €300,- uit gegeven in die 2 maanden of zijn €1000, - alleen voor de verblijfskosten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door seth_space »

Ik denk dat het antwoord in de tekst staat.
Voor de rest, lidl en maaltijden in de mobilhome, net als thuis. Met hetzelfde budget.
........
Meerkost is alleen de diesel en de tolwegen,
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Uitgeschreven

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Uitgeschreven »

Een meerkost eigenlijk van 500 euro per maand, is beter uitgedrukt.Dat kan nu ook 50/100 euro meer zijn, maar meer is het niet.
Thuis moet je ook eten en datzelfde geld geven we ook uit op reis.
Verbruik zit veel lager , ik zit zelden boven de 8 liter.
Ik rijd nooit boven de 100 km/H.
Een tank van 125 liter vullen in Luxemburg. In Oostenrijk kan je ook goedkoop tanken, als je van de autostrade afrijd.
Ook in Bosnie en Albanie.Ik rijd gemiddeld een 1200 km voor ik bijtank. Maar als ik een goedkope pomp tegenkom,dan ook.
Ja wij kijken een beetje uit ja, maar ik ga er geen km 's voor omrijden.
Camper is een Brevio T646 ,staat op 3850 kg ,maar ik kom nooit zover.
Alleen in Hongarije betaal ik 22 euro , en in Servie een 50 euro voor autobaan.
Oostenrijk en Slovenië dacht ik ook een 25 euro.
Musea,attractie's van dit en dat zijn niet aan ons besteed. natuur ,wandelen, strand dat wel.
9000 km a 8L/100 x1.2 = 864 euro.T verdelen over de 2 maanden dat we weg zijn.
We doen het kalm aan, we eten en drinken wat we goesting hebben,we gebruiken onze mobi waarvoor we hem hebben gekocht.Om erin te leven en te genieten.
willy
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door jotr »

leuk, zoals iedereen weer anders rekent. De een telt alle uitgaven, de ander alleen de kosten van de diesel en tol.
Wij hebben jarenlang altijd alles genoteerd, dus brandstof, tol, overnachtingen (liefst kleine campings en camperplaatsen), parkeren, bus of trein naar stad, boodschappen, bezichtigen van bezienswaardigheden en toegang tot musea, vaartochtjes, telefoon- en datakaartje, zo nu en dan een kop koffie of glaasje wijn op een terrasje, ijsje, een enkele keer uit eten. En geloof me, als je echt alles eerlijk noteert zijn de uitgaven hoger dan je eerst dacht. :wink: We bezuinigen eigenlijk nooit op bezienswaardigheden; op vakantie willen we dingen zien. Net als Paul komen wij dan voor een grote buitenlandse reis met z'n tweeën op gemiddeld 100 euro per dag. Iets meer in Noorwegen en Schotland. Maar niet zo heel veel meer, omdat je al weet dat het er duur is en je daarom sowieso minder uitgeeft aan uitjes en extra's. Portugal en de West-Balkan waren goedkoper en kwamen op respectievelijk 79 en 83 euro per dag. We zijn over het algemeen zes weken weg, uit en thuis. Ga je veel langer weg, dan dalen de kosten per dag, omdat de heen- en terugreis minder op het dagbudget drukken. Om de uitgaven te dekken zetten we het normale huishoudgeld in en het bedrag dat we thuis aan brandstof en ditjes en datjes besteden. Al met al kost zo'n reis van ca. 6 weken ons extra zo'n 2500 euro.
Uitstapjes van 5 of 6 dagen in Nederland vallen natuurlijk veel goedkoper uit. De brandstofkosten zijn dan laag, de inhoud van de koelkast thuis gaat mee, een camperplaats of boerencamping kost tussen de 10 en 20 euro per nacht en onze museumjaarkaart is geldig. Inclusief een ijsje of een kop koffie zijn de uitgaven dan ca. 35 euro per dag.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door MonRoe »

Ik tel na de vakantie alle pinbetalingen en creditcard betalingen bij elkaar op en dan daarbij het geld dat we contant bij ons hadden. Dan kijk ik wat er nog in de portomonnee zit en dat halen we er weer af. Dat zijn onze uitgaven voor de hele vakantie. Hebben we van te voren bijv. de boot moeten boeken (naar Griekenland) dan komt dat er ook bij.

Aan het eind van het verhaal haal ik er een x bedrag vanaf wat wij gemiddeld per week kwijt zijn aan boodschappen en dan weet ik wat onze kosten van de vakantie zijn.
Als ik het goed wil doen, moet ik ook de kosten eraf halen van de eventuele weekendjes weg die je anders zou gaan doen als je niet met vakantie zou zijn gegaan, maar dan kan ik wel aan de gang blijven en komt het er straks op neer dat de vakantie me eigenlijk niets extra's kost ;-)
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Bob Diesel »

Dan de kosten v,d camper nog weg gummen
En genoten dat we hebben :cheers: :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie