Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door EasyBee »

paul snip schreef:Ik reken 100 Euro per dag. En dat klopt wel redelijk. Dan moet ik wel zeggen dat we niet echt bezuinigen op dingen. Alleen hele dure campings doen we nooit.
Wij komen op hetzelfde uit en doen het eigenlijk net zo.
Zal aan de voornaam liggen, Paul dus.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door de Jonckheer »

€4000 zijn wij nog niet kwijt met 4 maanden overwinteren in Portugal. Ik reken het niet uit want ik hou niet van hoofdpijn :lol: en het interesseert me ook niet. Want je moet dan alles meerekenen, zoals (in de winter) bijna geen stookkosten thuis (thermostaat op 5 graden), geen stroom en geen water verbruik. 's Zomers ligt dat anders uiteraard maar ook dan heb je thuis geen verbruik.
Mijn bus loopt 1 op 4 en dat is dan ook meteen de grootste kostenpost, tolwegen in Frankrijk heb ik een broertje aan dood en slapen doen we onderweg op een van de vele plekken die overal voorhanden zijn.
In kroatië, waar we geregeld komen kan het ook betaalbaar want je hoeft niet naar Split over de tolweg, wij gaan er bij Zadar af en rijden dan verder over de kustweg. Toen ik nog een speedboot had kampeerden we bijna elk jaar op Camping Plitka Vala op het eiland Murter (http://www.camping.hr/nl/campings/plitka-vala), in de buurt van Sibenik. Op dit moment ben je daar (zonder stroom) een €20 per dag aan kwijt (voorseizoen). Je boot ligt daar gratis en je kunt hem zelf te water rijden. Er is een restaurant + supermarkt. Een eenvoudige camping maar o zo leuk. Vorig jaar stonden we daar 3 weken gratis omdat ie nog niet open was :lol: . Je ziet, het hoeft helemaal geen kapitalen te kosten als je niet naar zo'n grote lawaai camping gaat.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door MonRoe »

Iveco4x4 schreef:Thuis schrijf je toch ook niet ieder uitgegeven euro op? :eh:
Ja hoor, helaas moeten we dat wel. Tot 7 jaar terug hoefde dat niet, toen hadden we beide een goed betaalde baan. Na 5 jaar werkeloosheid weer aan het werk, maar je begint weer onder aan de salarisschaal.

Willen we van de camper blijven genieten, zullen we toch echt bij moeten houden waar het geld heen gaat en keuzes moeten maken.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Bob Diesel »

:clap: :thumbup: gelijk heb je Monique

dit schreef ik eerder :idea:
En vraag mij maar niet hoe ik het doe
Maar ik doe zo als ik het doe
Dus ik doe het goed ,
Voor mezelf :cheers:
Als wij dat nl niet doen kom je ook bij een dubbeltje op z,n kant uit
waar mensen met 2x zo veel liggen te klagen dat ze niet kunnen rondkomen
met €3140 netto te besteden in de maand

moet je het eens met de helft proberen ::S
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door jet55 »

wij doen het ook uitrekenen wat het ong. kost
en staan graag vrij,maar een camper is alles bij elkaar opgeteld een dure hobby.
dus dat doen we niet.
we staan veel vrij,gaan weinig uit eten en toevallig vorig jaar na 4 weken Noorwegen waren we net zoveel kwijt als 3 weken frankrijk,italie,kroatie.
meestal ergen rond 2000,-2500,- euro.
maar het onbetaalbare is mijn vrijheid :cheers:
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Sandor Gora »

Ik heb niet uitgerekend/bijgehouden wat onze camperreizen kosten.
Maar ik weet wel dat onze rondreizen met een reisbureau duurder waren.
En een eigen reisje met de gewone auto en hond in 'dogs-included' hotels was ook aardig aan de prijs.
Wij doen nogal zuinig, eigenlijk net al thuis.
De kosten van de camper zelf tel ik al helemaal niet...
Wat me dan wel weer meeviel: we kregen geld terug van de energieboer.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door martinb007 »

Ik ga 6 maanden weg en zal rond de 400 per maand verstoken. Wild kamperen, eten van de Aldi en zelf koken. Musea’s alleen als de (bijna) gratis zijn en anders maar niet.
Gebruikersavatar
Saskia Janssen
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 23:21
Locatie: Noord-Holland, westfriesland

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Saskia Janssen »

afgelopen jaar naar Polen/Tsjechie geweest, 3,5 week. Dat heeft ons incl. diesel zo'n €1000 gekost. Nu kun je daar goedkoop uit eten, dus aantal keren gedaan. Jaar ervoor naar Frankrijk bijna alleen maar zelf gekookt, 3 weken (5000km gereden) zo'n €1300.
ik moet zeggen dat ik mijn normale budget voor eten in de maand hiervoor gebruik omdat je toch moet eten of je nu thuis bent of op vakantie. Verder hebben wij ook €325 wat wij per maand aan brandstof verbruiken met woon-werkverkeer. Dat hebben we in de vakantie ook niet, dus gaat ook daar aan op. We houden van wandelen in de natuur, zijn niet zo van de dure attracties, dat scheelt een hoop.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Frank1954 »

Ik sta hier versteld hoe open jullie hier allemaal zijn :bow:
Dat schets toch een beeld op welke manier we willen reizen en spenderen :thumbup:
Vandaar dat ik ook mijn bijdrage heb gedaan inzake de kosten als we reizen met de camper
Op B camper fora krijg je meteen de wind van voor....
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Bob Diesel »

Er is dus toch verschil :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Hoofdnoorman »

Het weg zijn mat de camper zie ik eigenlijk niet als vakantie, maar meer als een levensstijl.
Omdat ik de laatste jaren i.v.m. de mobiliteit van mijn hond (Hockey) langduriger op één plek sta, zijn de brandstofkosten laag. Ook schors ik de camper gedurende deze tijd. Mijn auto thuis is dan ook geschorst.

Thuis gebruik ik de afwasmachine, wasmachine, koffieapparaat staat de hele dag aan en ik zuip dat als een tempelier. Voor ieder wissewasje stap ik in de auto. Het waterbed verbruikt stroom. De TV staat aan, terwijl ik buiten aan het werk ben, evenals de verlichting en de verwarming.

Ik denk, eigenlijk weet ik het wel zeker, dat ik totaal goedkoper uit ben wanneer ik met de camper weg ben. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik een aantal jaren terug nog van plek naar plek reed en dat dit wel meer geld heeft gekost.
Wat ik wel weet dat is dat ik de afgelopen 9 jaar bijna € 3.500,- aan reparatie, onderhoud en opwaardering van de camper heb betaald. Er ligt nog een voorraad onderdelen thuis die nog gemonteerd moeten worden. Het lijkt misschien wat veel omdat ik al het onderhoud zelf doe en prijzen betaal voor onderdelen waarvan bij Winparts het schaamrood op de kaken komt, maar daar zitten ook nieuwe accu's bij, drie voorruiten, banden, compleet nieuwe lagers versnellingsbak, koppelingset en twee grote beurten.
Per jaar betaal ik ongeveer € 60,- aan MRB en € 72,- aan schorsingskosten en € 124,- aan WA.

Toen ik deze camper in maart 2009 kocht was hij bijna 16 jaar oud. Er moest een nieuwe achterkant in en zonnepanelen etc, dus de prijs was niet erg hoog. Toen hij klaar was voor de eerste trip, was ik € 9.500,- kwijt.

Dus, resumerend: Als ik alle camperkosten en daaraan gerelateerde kosten in ogenschouw neem, denk ik dat deze gelijk zijn aan de verspillingen die ik anders doe als ik thuis ben. Ennuh, omdat ik erg veel weg ben en zodanig niet zoveel visites af leg, scheelt mij dat ook nog minstens 20 bossen bloemen per jaar. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door kampo »

Het lijkt hier soms een wedstrijdje spaarzaamheid :crazy:
Ter vergelijking in hoogseizoen...
Een rit Brussel > Marrakech en retour met de camper (6000km)
de prijs van een retourrit is iets meer als 2.000 €
alles 100% péage klasse 3 Frankrijk, Spanje, Marokko, overzetboot in Algeciras>TangerMed en dieselverbruik.
Natuurlijk komen eten en andere uitgaven daar bovenop. Maar dat is niet zo veel.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door Bob Diesel »

@Kampo
Geen wedstrijdje :bang:
Maar noodzakelijkheid :idea:
We zijn niet allemaal gelijk in inkomen ,dus ook niet in uitgaven
Ik weet bv niet hoelang ik nog uberhaupt de camper aan kan houden
Voor het geld v,d peage bv klasse 2 img,heb ik bijna 100ltr diesel genoeg om FR door te komen
En ik zie nog iets anders als vangrail als ik binnendoor rijd

Nogmaals en niet aan Kampo alleen :idea:
Probeer niet met andermans beurs te rekenen :thumbdown:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Wat kost uw vakantie? Of mogen we dat niet weten?



Bericht door WiSpi »

Wij zijn ongeveer € 500,00 kwijt voor 7 dagen. We gaan steeds (vanwege werk) een week op vakantie. De heen en terugreis drukken dan relatief meer (brandstofkosten) op het totale budget, merkten we toen we een keer ruim 2 weken konden.

Wij eten weinig buiten de camper, bezoeken zelden een museum, staan doorgaans op gratis plekken. Tolwegen sluiten we niet uit, maar beperken het wel.

Wat mij tegenvalt zijn de enorme onderhoudskosten van de camper zelf. De derde accu komt er in. Er zit al een derde startmotor in. Lekkende kranen, lekkende slangkoppelingen, loslatende laklaag, lekkend dakluik, kapotte homokineten, traptrede die stukgaat, scheur in de achtervering, slechte montage (vanaf fabriek) van de Truma kachel, massa die uitvalt, trillend stuur, schakelaar kapot van kachel, klapband, kapotte WC, steenmarters die lekker aan leidingen knagen, enz.
Dankzij dit forum lukt het mij het e.e.a. zelf te doen en op zich vind ik dit ook wel leuk (maar de tijd ontbreekt wel eens), maar dat het zo kan zijn had ik niet verwacht.

Deels licht het aan mijzelf (accu te ver leeg laten lopen). Deels ligt het aan de Ducato (loslatende laklaag), deels aan de camperbouwer (Adria, die een slecht systeem heeft om de Truma kachel te monteren, of dakluiken slecht vastkit) en deels hoort het ook bij camperen, omdat de camper best wel zwaar belast wordt. En deels stomme pech.

Ben ik nou zo'n pechvogel of herkennen jullie dit?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Plaats reactie