'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'

de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door de hoekies »

Ik denk niet dat je zo een aanschaft om naar de camping in Antwerpen te rijden :)
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Uitgeschreven

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door Uitgeschreven »

Nee, we gaan het niet eens worden,verstandige reactie van jou,ieder zijn plezier ,maar ik ben daar zo niet voor.heb ook vroeger 4X4 gehad en dergelijke ,maar dat deed ik niet.
Nu ieder moet doen wat hij leuk vind.
Even goede vrienden
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door Vertrokken4 »

Je ziet:

Dat er de sneeuw ingereden wordt zonder alle sperren ingeschakeld en met te lage snelheid. Verder: Uiteindelijk wordt er een oplossing rond de sneeuw gekozen buiten het pad om, dat is nu juist hetgeen in IJsland om moverende uitdrukkelijk verboden is! Of je wel of niet met dit soort auto's IJsland in de rondte moet rijden?? Het ding is onhandig groot, bij hele normale haarspelden staat ie al te steken. Maar onhandig maakt het niet meer of minder schadelijk als je je gewoon aan de regels houdt.

JP
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door TestCase »

IJsland mooi land! De vegetatie is zeer kwetsbaar, kan 10tallen jaren duren voordat een spoor door bijv. de mossen weer onzichtbaar is. Dit is dus ook niet ons ding!

Kees.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Uitgeschreven

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door Uitgeschreven »

Expeditie voertuig? Wat houdt de term in? Op expeditie gaan naar Ijsland, Ijsland is toch al ontdekt.
Enfin soit.Inderdaad gaat hij zonder sperren de sneeuw in, al niet goed.En dat kleine stukje ernaast gaan rijden is wat we zien, en wat zien we niet.
Inderdaad mooi dat ze het gaan verbieden. Eigenlijk een camion ombouwen om in Ijsland de vegetatie te gaan stuk rijden ? En dan nog maar gezwegen over lozen in de natuur.
Was in Spanje net hetzelfde ,Marokko ook.Nu is het daar al bijna verplicht om op camping te gaan ,mede omdat er niks meer over is van de mooie natuur.Ik zeg niet dat het deze campers zijn die alles hebben om zeep geholpen ,maar ze hebben er deel aan.
Ijsland ontdekken.
Eigenlijk triestig op die manier.
Iemand schrijft :je mag daar zonder 4X4 niet komen,wordt bedoeld dat het onberijdbaar is.
Ik ben niet van de Groene ,verre van,maar ik vind daar niks aan;Hopelijk worden er banen aangelegd in Ijsland dat er op een normale manier kan worden gereden.
Ik heb er niks tegen dat er afgelegen dorpen worden aangedaan die alleen op die manier te bereiken zijn. maar hier is dit het geval niet denk ik.
ik heb geen rancunes tegen deze mensen verre van.Ik vind die campers op zijn eigen mooi en machtig om naar te kijken.heel anders als je ermee door Mongolië trekt,daar zijn gewoon geen wegen op sommige plaatsen.Ik kijk zelfs graag naar die reportage's.
Vraag is: moet je nu echt een bergpasje gaan inrijden met zo en ding ?
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door Vertrokken4 »

Het antwoord is simpel, voor IJsland heb je helemaal geen expeditie voertuig nodig, zelfs al niet 24 jaar geleden toen ik er voor het eerst was. Dat grote 6x6 voertuig in het filmpje is waarschijnlijk fantastisch om in te verblijven en die extra extra meters heb je weer nodig om een vervoermiddel mee te nemen, quad in dit geval, omdat het kreng zelf te groot is om ergens te parkeren dus je moet op je quadje boodschapjes doen. Geloof mij nou, als je echt op reis gaat met dat dingen en hem niet zo nu en dan eens laat verschepen, dan zit alles muurvast. Al die systemen om de quad eruit te krijgen, een reservewiel te pakken te krijgen, hopeloos als er een maal zand of zout in de buurt komt. Prachtig ding om te zien maar praktische bruikbaarheid????

JP
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door de Jonckheer »

Je kunt er ook te krampachtig over doen. Als je ziet wat er met een legeroefening allemaal naar de kloten wordt geholpen door tanks, etc. ga je er anders tegenaan kijken. Dat die wagen te groot is voor die kleine weggetjes daar is evident, hij kan er beter een woestijn mee ingaan maar beter nog is om te leren hoe er mee om te gaan want doe je het goed kom je met zo'n ding echt niet vast te zitten in een beetje sneeuw.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door kampo »

Naar Ijsland gaan bijna 2.000.000 toeristen per jaar voor 300.000 inwoners. Bijna allemaal met het vliegtuig. Velen huren ter plaatse een voertuig. Een 20.000 gaan met eigen voertuig. Op één Ferryboot gaan tot 800 personenwagens. Het merendeel is personenwagen en vrachtvervoer. In het hoogseizoen ook campers, caravans en een paar 4x4 voertuigen. Slechts een zeer beperkt aantal grote campervoertuigen. Goedkoop is het niet en het aantal plaatsen op de ferrys is beperkt.

https://www.ferdamalastofa.is/static/fi ... 2017-9.pdf

Het is best wel een groot eiland. Bijna iedere dag regen, ook in de zomer. Er zijn weinig verharde wegen behalve de ringweg en rond de hoofdstad. Het binnenland is onverhard/pistes en overal hangen er bordjes dat daar enkel 4x4 voertuigen toegelaten zijn. Weinig bruggen dus je moet heel vaak door het water/rivieren om de weg te volgen. Afwijken van het spoor is niet toegelaten. Een paar routes zijn moeilijk te berijden en slechts een paar maanden per jaar open. Omwille van modder of sneeuw.

Het eiland is vulkanisch. Bergen en vlaktes, zwart stof of lava velden van verschillende textuur en ouderdom. Afkomstig van uitbarstingen van een paar jaar geleden tot miljoenen jaren oud. Een groot deel is ijskap en gletscher. Daar gaan de meeste toeristen niet naar toe. Behalve sportieve klimmers met uitrusting en tent. Er is veel mos over de oude lavavelden gegroeid en dat mos is zacht. Als je daar op stapt of rijdt laat je jarenlang sporen na.
Het noorden lijkt een beetje op Noorwegen met Fjorden. In de Highlands heb je met momenten het gevoel dat je op de maan rijdt. Dat is een bijzondere ervaring. Je komt er het ene natuurwonder na het andere tegen. Vulkanen, kraters, gletsjers, watervallen, geisers. Een paar daarvan zijn nog actief.

Het is heel goed dat ze milieubewust omgaan met hun natuur en aan iedereen gedrags regels opleggen.
Wij zijn er in 2016 geweest.
Groeten Kampo
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door Vertrokken4 »

Haha, een legeroefening, dat hebben ze nooit in IJsland, ze hebben namelijk niet eens een leger. Sporen op gras of mos blijven jaren vaak zelfs tientallen jaren zichtbaar op IJsland. Kortom alles buiten de piste, ook vlak ernaast verbieden is logisch en is het al jaren. Vlak ernaast bestaat namelijk nooit lang, het wordt altijd groter en groter door de volgende voorbijganger die denkt ach wat maakt het uit er staat toch al een spoor.

JP
Uitgeschreven

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door Uitgeschreven »

https://www.youtube.com/watch?v=VjtJeM7m-u8

Ben die vent eens gaan volgen.Hij doet het overal.
Een avonturier ,dat wel,maar overal moet hij iets veranderen,kijk maar.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door Vertrokken4 »

Wat een mietje!

JP
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door de Jonckheer »

Niet eens een kettingzaag bij zich! Matige uitrusting dus en eerst een tijd pompen om bij zijn gereedschap te kunnen . . :lol:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door kampo »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Uitgeschreven

Re: 'Vrij kamperen op IJsland aan banden...'



Bericht door Uitgeschreven »

Foto van een tijd geleden ?
Mooie foto's trouwens.
Plaats reactie