Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer

durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door durisotti »

2500 euro valt mij nog mee ! Ik ga vliegen in april, 140 euro retour, huurauto 25 euro per dag.
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door Gee »

Peter A7 schreef:Hey allemaal,

Wij zijn deze zomer geweest met de Land Rover.
2500 Euro betaald voor de overzet, inclusief cabine door 2 personen en maaltijden.

Ik kan me best vinden in de uitleg van Kampo, behalve over het weer, dat was gewoon prima :-B .

Ook hebben we veel vrij overnacht, behalve in de nationale parken, daar moet je op de camping en die zijn ook iets duurder. Maar het was het meer dan waard !

Afbeelding
IJsland met je eigen Land Rover Defender! Heerlijke herinneringen aan mijn 4 weken op dit magnifieke eiland met mijn zoon (hier in de buurt van Landmannalaugar)
IMG_1203kopie.jpg
IMG_1203kopie.jpg (557.46 KiB) 3193 keer bekeken
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door Navigator »

durisotti schreef:2500 euro valt mij nog mee ! Ik ga vliegen in april, 140 euro retour, huurauto 25 euro per dag.
In april kun je lang niet overal komen ivm weersomstandigheden. 25 euro per dag voor de autohuur???? (mini of economy zou wel kunnen volgens mij) Weet je het zeker???? Je hebt eigenlijk in die tijd een 4x4 nodig.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door TestCase »

Klopt,volgens mij mag je met die auto buiten de "bewoonde wereld" nergens van de rondweg af! En die rondweg is dan niet overal open, gouden driehoek waarschijnlijk wel bereikbaar. En pas op, je huurauto wordt gecontroleerd op steenslag. Hoe streng ze zijn moet je afwachten. (Mijn ervaringen van enige tijd geleden)
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door kampo »

De aller aller kleinste camper huren is in hoogseizoen snel iets van een 1000 euri per week
Dus op ongeveer 3 weken ligt de "break even" en kan je even goed met je eigen camper.
Je mag dan wel enkel op de ringweg en moet op campings staan (gemiddeld 20€).
Niets mis mee !

https://bookings.kukucampers.is/english ... px?v=10112

Een LR Defender of groter 4x4 campertje kost 1800 à 3000 per week in hoogseizoen.
Dan mag je de high-lands in. De belevenis is uniek en velen hebben het er (na even sparen) voor over.

Er is sinds dit jaar, behalve de boot vanuit Hirsthals ook de mogelijkheid van je camper uit Rotterdam te verschepen en zelf met het vliegtuig.
Dan moet je minder verlofdagen op nemen voor de reis.
Groeten Kampo
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door Navigator »

Kampo, de link werkt niet. deze wel:

https://www.kukucampers.is/booking
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door Navigator »

Ik heb inmiddels, ter oriëntatie, de PDF van de NKC aangeschaft over hun IJslandreis, Bijna 100 pagina's leesplezier. Alhoewel wij de reis heel anders aanpakken is het goed om je via deze PDF te kunnen oriënteren.

Nog 6 maanden te gaan :D .
Forum verlaten.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door durisotti »

Ik kom regelmatig in IJsland en het weer valt over het algemeen best wel mee.
Aan de kust, en daar liggen bijna alle gewone wegen, wordt het nooit extreem koud.

Was er het afgelopen jaar in maart, had een kia picanto met spijkerbanden en die deed het prima in de sneeuw.

Het jaar daarvoor in november had ik een toyota Auris, was ook prima, en ik ben er zelfs mee op een F weg geweest.
Daar kun je in de zomer niet rijden met een gewone auto omdat de ondergrond te nat/zacht is en in de winter niet omdat er een pak sneeuw op ligt.
Toen ik er was was de ondergrond bevroren en lag er ongeveer 5 cm sneeuw en was er prima te rijden, totdat de er een rivier zonder brug opdook, dan is het tijd om weer terug te gaan..

De wegen worden goed schoongehouden en je kunt op heel erg veel plekken komen met een gewone auto, alle auto's hebben spijkerbanden in het koude seizoen.
Dat je alleen maar op de ringweg 1 kunt rijden dat is al jaren achterhaald.
Er zijn steeds meer wegen geasfalteerd en in het binnenland kun je bijna nergens rijden in de wintermaanden omdat de wegen afgesloten zijn er er een pak sneeuw ligt.
Heb het afgelopen jaar 2 dagen ingesneeuwd gezeten in Noord IJsland in verband met een sneeuwstorm, maar toen kon helemaal niemand rijden, ook geen grote 4X4, want het zicht was 5 meter..

Ik heb een keer een 4X4 gehuurd in mei, daar kon ik toen niks mee want door de zeer koude winter waren toen alle wegen in het binnenland nog bedekt met meer dan een meter sneeuw. Verder zijn er nog heel erg veel wegen waar je ook niet met een gehuurde 4x4 mag komen, dus het nut was beperkt.
Het grootste voordeel van een 4x4 zijn de grote wielen, daarmee kun je wat harder rijden op een gravelweg.

De huurauto die het het beste deed was een fiat panda die ik 3 jaar geleden huurde...
Grote wielen ,weinig gewicht en veel bodemvrijheid.

Ik heb nu een fiat 500 gehuurd, 11 volledige dagen voor 257 euro inclusief afkoop eigen risico, dus dat is goed te doen.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door Navigator »

Nog een goede 4 weken en de reis van ca. 35 dagen gaat beginnen. Ik ben nog even aan het stoeien met wifi/mifi. Aangezien ik een abonnement heb bij Vodafone en Vodafone beschikbaar is in IJsland (Europa-pakket) is het tijdelijk omzetten naar XL en de GSM gebruiken als hotspot waarschijnlijk het voordeligste.

Of zijn er alternatieven?
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door kampo »

https://vodafone.is/english/information/
Gewoon in Egilstadir een pre paid SIM kaartje kopen van Vodafone.
De winkel ligt op het pleintje op een 100 m van de Bonus supermarkt waar je eerst gaat shoppen.
Groeten Kampo
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door Navigator »

Thanks!
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door Navigator »

We zijn onderweg naar IJsland. Voor diegenen die ons avontuur van dag tot dag willen volgen: https://www.polarsteps.com/PieterMeijer ... ie-ijsland
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door Marco Polo »

Gaan het volgen.
Veel plezier Peter!
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Medio 2018: een maand naar IJsland met stop-over Faröer



Bericht door des »

fijne reis gewenst , :thumbup:
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Plaats reactie