Overtochten naar Zuid Zweden: kostenvergelijking

Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Overtochten naar Zuid Zweden: kostenvergelijking



Bericht door B1gcheese »

Komende zomer gaan wij naar Zweden en ik heb wat onderzoek gedaan naar de kosten van de verschillende overtochten naar Zuid Zweden. Dit ter lering en vermaak voor anderen die hier ook plannen voor hebben.

Ik heb een paar uitgangspunten gehanteerd bij deze vergelijking:
- Reis vindt plaats half juni 2020.
- Enkele reis naar Zweden (Malmö).
- Kosten op basis van een camper >3,5 ton, lengte 7,44 meter, hoogte 3,20 meter. Dieselverbruik 1 op 10.
- Kosten voor evt. rijden van Trelleborg naar Malmö niet meegerekend (m.i. verwaarloosbaar).
- Ferry overtochten met NKC korting (Stena Lines 10%).
- Brugtol Öresundbrug met gebruik BroBiZZ/Easy Go Plus.
- Prijspeil 2 januari 2020.

Per scenario zet ik verschillende data en tijden op een rij en kies daarbij een moment wat ons het beste uitkomt. En ik ga niet voor het goedkoopste tarief omdat we de vrijheid willen houden om kosteloos te annuleren of te wijzigen (ivm thuissituatie). De prijs die ik kies heb ik vet gemarkeerd en die gebruik ik voor de vergelijking. Voor lange ferry overtochten zijn dat juist de nachten met een hut, voor de kortere ferry overtochten juist overdag zonder hut. Verder geen aanvullende zaken zoals maaltijden meegerekend.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1: Travemünde - Malmö (Finnlines)

Afbeelding

14 juni - 01:00 – 10:30 uur - Standard €275,54 - Special €199,00
14 - 15 juni - 22:00 – 07:30 uur - Standard €330,93 - Special €239,00
15 juni - 02:30 – 11:45 uur - Standard €247,85 - Special €179,00

Afstand van mijn adres naar Travemünde: 565 km.
Geschatte kosten: €330,93

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2: Puttgarden - Rødby (Scandlines) - Öresundbrug naar Malmö

Afbeelding

Ferry Flex tarief (vanaf jan 2020, hoogseizoen) - €146,00 - Brugtol €85,60 - Totaal €231,60
Economy Extra (vanaf jan 2020, hoogseizoen) - €172,00 - Brugtol €85,60 - Totaal €257,60

Afstand van mijn adres naar Puttgarden: 637 km. Meerpijs diesel €11,00
Geschatte kosten: €341,93

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3: Rostock - Trelleborg (Stenalines)

Afbeelding

14 juni - 11:00 – 17:00 uur - Flex €142,15 - Economy €115,45
15 juni - 07:30 – 13:30 uur - Flex €128,95 - Economy €106,45
15 juni - 15:10 – 21:10 uur - Flex €115,45 - Economy €92,95

Afstand van mijn adres naar Rostock: 682 km. Meerpijs diesel €17,50
Geschatte kosten: 159,65

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4: Sassnitz - Trelleborg (Stenalines)

Afbeelding

14 juni - 13:00 – 17:00 uur - Flex €97,85 - Economy €84,35
14 - 15 juni - 23:00 – 03:15 uur - Flex €79,85 - Economy €61,85
15 juni - 13:00 – 17:00 uur - Flex €93,35 - Economy €75,35

Afstand van mijn adres naar Sassnitz: 804 km. Meerpijs diesel €36,00
Geschatte kosten: 133,85


Aan deze vergelijking kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Staan er fouten in of heb je een interessant alternatief dan hoor ik het ook graag natuurlijk.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door Peter LMC »

Er zijn nog al wat prijs verschillen.
Ik heb de prijzen van afgelopen zomer bij de hand.
We hebben 2x de route Putgarden ----> Rodby en daarna de brug genomen.
De boot vooruit geboekt via internet en dan ook nog in de vroege uren.
Dat is dan zo tussen 07.00 en 08.00 uur.
Dan is er niets te doen bij de boot en krijg je veel korting.
We overnachten thv Timmendorfer stand op een CP en dan in de morgen naar de boot.
Met mijn 7.00 m lang en 3.30 m hoge camper heb ik betaald;
De boot € 57.00 en voor de brug (met Brobizz kastje voor de ruit) € 45.81.
Dus samen € 102.81. enkele reis.
Toch een verschil.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door moosev »

Mooi en duidelijk overzicht zeker met de plaatjes erbij!
Ben benieuwd naar het alternatief zonder boot dus via de twee tolbruggen in Denemarken. Heb je dat ook uitgerekend? Voor de Storebelt brug kun je extra korting krijgen wanneer je een Brobizz hebt. Totale reistijd erbij zou ook wel interessant zijn.
gr
René
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door seth_space »

Ik zou deze optie ook nog eens bekijken.
TRAVEMÜNDE-MALMÖ
Met finnlines.
https://www.finnlines.com
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door EasyBee »

Die staat er toch al bij als optie 1.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door B1gcheese »

Travemünde - Malmö is inderdaad de eerste optie, daar heb ik al naar gekeken 88I

Peter dan was jij wel heel goedkoop uit met de boot, waar zou dat aan liggen? Want je hebt wel vooraf geboekt? Ik zag alleen een vast tarief, geen verschil in tijdstippen van afvaart voor die ferry. Of komt dat door mijn zwaardere camper van 4 ton? Heb ik niet helemaal meer scherp.

Verder heb ik de route met alleen bruggen via Denemarken inderdaad niet uitgerekend, dat is me teveel omrijden en die route heb ik al een paar keer gedaan. Maar voor het complete plaatje zou die er nog bij kunnen.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
drtrimble
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 19 aug 2019, 19:05

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door drtrimble »

heel interessant want in mei gaan we naar Noorwegen. De optie 3: Rostock - Trelleborg (Stenalines) had ik nog niet eerder tegen gekomen en blijkt wel heel voordelig te zijn.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door EasyBee »

B1gcheese schreef:
vr 10 jan 2020, 15:49
Travemünde - Malmö is inderdaad de eerste optie, daar heb ik al naar gekeken 88I

Peter dan was jij wel heel goedkoop uit met de boot, waar zou dat aan liggen? Want je hebt wel vooraf geboekt? Ik zag alleen een vast tarief, geen verschil in tijdstippen van afvaart voor die ferry. Of komt dat door mijn zwaardere camper van 4 ton? Heb ik niet helemaal meer scherp.

Verder heb ik de route met alleen bruggen via Denemarken inderdaad niet uitgerekend, dat is me teveel omrijden en die route heb ik al een paar keer gedaan. Maar voor het complete plaatje zou die er nog bij kunnen.
Ik zat er net ook naar te kijken, maar ze kijken toch alleen naar lengte en hoogte.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door seth_space »

Verhip. helemaal gemist.. stom.

Ik heb met black friday die travemunde/malmo geboekt met buitenhut en stroom en hond en camper 7,4m voor 138 euro.

Actuele prijzen:
als ik nu even kijk op bijv 10 juni dan zit ik aan:
SPECIAL 109,00 € | STANDARD 167,68 €
( inside cabin, 2P , Camper tussen 6 en 8 meter hoger dan 2,10 M)
Als starmember gaat daar nog wat vanaf.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door kampo »

Mooie vergelijking ! Bedankt om die met ons te delen.
Wat me wel opvalt is dat je geen juiste kostprijsvergelijking maakt.
Ik zie namelijk geen kostprijs per gereden kilometer, enkel het brandstofverbruik.
En de kost en waardevermindering aan je voertuig door de gereden kilometers ?

In mijn geval reken ik, als werkende mens, bovendien een serieuze penalisatie voor de rijuren bovenop.
Naar Scandinavië, doe ik er alles aan om vooral minder kilometers te rijden. Je rijdt zo al te veel kilometers.
Dus voor 100 € meer neem ik zeker de boot.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door B1gcheese »

Tja je kunt er een hele wetenschappelijke studie van maken en ook je afschrijving per km meetellen. Dat was niet mijn doel. Ik wilde een grove kostenvergelijking maken tussen de overtochten en heb daarbij wat aannames gedaan.

Ik ben ook een werkende mensch en onze zomervakantie duurt slechts drie weken, maar ik vond het idee van een nieuwe route belangrijker wegen dan de reistijd. Die zal wat korter zijn als je helemaal geen boot neemt maar erg veel zal het niet schelen. Een halve dag misschien? En als je de nachtboot neemt dan ben je weer sneller omdat je dan de nacht gebruikt om afstand af te leggen in plaats van ergens stil te staan en te overnachten. Maar dan ben je weer duurder uit. Het zijn allemaal persoonlijke afwegingen.

Overigens is mijn vrouw snel zeeziek dus het zal me niets verbazen als die nog een veto uitspreekt over de ferrry en we alsnog de bruggenroute nemen. Dan kan deze hele analyse zo de prullenbak in :-B
Laatst gewijzigd door B1gcheese op vr 10 jan 2020, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door twente1946 »

drtrimble schreef:
vr 10 jan 2020, 15:56
heel interessant want in mei gaan we naar Noorwegen. De optie 3: Rostock - Trelleborg (Stenalines) had ik nog niet eerder tegen gekomen en blijkt wel heel voordelig te zijn.
frederikshaven - oslo 6 mtr minibus-camper € 121,00 dagboot
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door B1gcheese »

Naar Noorwegen zou ik Hirtshals (DK) - Langesund (N) doen met Fjordline. Duurt 4 uurtjes en was een paar jaar geleden ook niet duur.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Overtochten naar Zuid Zweden, kostenvergelijking



Bericht door Mickel Moen »

Bij optie 2mis ik de reiskosten in Denemarken. Het lijkt me dat je die wel moet rekenen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie