Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd

AsmoCamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 11:53

Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door AsmoCamp »

Hallo allemaal,

We willen van het voorjaar naar Zweden gaan met een huurcamper. We zijn een paar keer eerder weggegaan voor een weekje Duitsland (Eifel en Moezel) en dat beviel erg goed, dus nu staat een langere periode van 3 weken gepland van 22 mei tot 12 juni.
De planning is om de “the bridge” heen te nemen en minimaal midden (?) Zweden aan te doen. We willen in Zweden ca. 3 uur per dag rijden (meer als het regent, maar wellicht minder bij een zonnetje) en we hebben eigenlijk niet zo’n goed idee hoe ver we kunnen komen c.q. hoeveel we kunnen gaan zien. Dit lijkt mij niet alleen een sommetje van in totaal 4000 km gedeeld door ca. 200 km per dag (uitgaande van een gem. snelheid van ca. 65km/u).

We denken aan het volgende “rondje” maar niets staat vast: Malmo => Stockholm => Gavle => Hoga Kusten => Hamra Nat Park => Fulufjallet Nat Park => ?? + terug. Dit laatste is nog vaag en biedt extra ruimte voor invulling.

We willen Stockholm aandoen voor een stukje cultuur, maar willen vooral mooie wandelingen door de natuur maken en het vrij kamperen op rustige plekjes proberen. Dit jaar hadden we een Dethleff Pulse T6811 en daarvoor een Possl Bus. De Pulse (of vergelijkbaar) was een goede optie om fietsen mee te nemen ivm zijn hoge/brede garage.

We hebben al veel gelezen op het web/forum, hebben de campercontact app, gaan een paar boekjes met rondwandelingen in enkele provincies bestellen, maar hopen nog op wat extra tips:

- Als we min of meer deze route volgen, waar zouden we dan extra stops moeten maken om bijzonderheden in de natuur te zien? Ik heb over Grodkällan het blauwe meertje gelezen, maar dat lijkt ver weg.
- Is deze rondreis/afstand realistisch voor 3 weken?
- Wat zijn mooie routes/wegen om met de camper te rijden?
- Loont het om fietsen mee te nemen of zijn de afstanden vaak toch te groot?
- Redden we het naar verwachting in deze periode met 2x11kg gas?
- Andere tips om “had-ik-maar” zoveel mogelijk te voorkomen. Ik verwacht overigens dat we nog een (paar) keer naar het noorden terug gaan want Finland lokt ook al. Noorwegen ook, maar daar ben ik al een paar keer geweest.
- ps. Ik hou van vissen, dus overnachtingsplekjes/campings/picnicplekjes aan (kleine/rustige) meertjes spreken mij erg aan (ik hoop dat mijn partner niet meeleest ;-)

Alvast bedankt!
Mark
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door johnCamper »

Fulufjallet doen we ook aan ,echter in het begin van onze reis. Daar gaan we dan de grens over naar Noorwegen om via Røros door te trekken naar npark Dovrefjell ,rondane np . Rest moet nog ingevuld worden. Wij voorzien een kleine 6 weken.
AsmoCamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 11:53

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door AsmoCamp »

We gaan niets strak plannen, zoals ik al zei is alles wijzigbaar, maar het duurt nog zooo lang. Dit helpt de tijd te overbruggen.

Iemand nog ervaringen met de fiets bewust wel of niet meenemen? Dat is n.m.m. wel iets of vooraf over na te denken als je zelf (nog) geen camper bezit en er een moet huren.
Idem met verbruik van gas? Uiteraard snap ik dat het in die periode daar nog steeds koud kan zijn er dus niets voor 100% over gezegd kan worden, maar we hebben er gewoon nog niet zoveel ervaring mee. De twee keer dat we met een camper weggeweest waren was het weer warm genoeg en hebben we nauwelijks gas verbruikt.

Rondane was (lang geleden) mijn eerste nationale park voor een hikingtocht in Noorwegen. Ik herinner mij de urenlange wandelingen over de brokken steen nog goed ;-) Ook Dovrefjell was mooi. Veel plezier daar.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door Grumble »

Rij door naar Noorwegen, mag je nergens harder als 80kmh, dé manier om te ontstressen :bow:
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door de hoekies »

Op www.dehoekies.nl enkele verslagen van Zwedentrips
Fietsen hebben wij nooit mee want de afstanden om te fietsen zijn daar niet ideaal en ook niet noodzakelijk.
Voor de overnachting zorgen dat je je boodschappen hebt :thumbup:
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door johnCamper »

Het wordt onze derde reis naar Noorwegen. Fietsen hadden we de vorige keren niet bij maar nu twijfel ik toch om een van de twee e bikes mee te nemen om eventueel boodschappen te doen. Voor de lengte van de camper (kost ferry) speelt dit voor ons geen rol want de fiets staat in de garage.(wij gaan niet over de bruggen) en boot is reeds geboekt, frederikshavn naar goteborg. In 2018 hadden we 3 flessen gas bij maar de derde had ik niet nodig. Hangt natuurlijk van het weer en de periode af. Wij waren er telkens in Juli en Augustus en twee maal schitterend weer. Ondertussen wel een lpg fles ingebouwd maar lpg is in Noorwegen blijkbaar ook niet gemakkelijk te vinden. Geniet alvast van de voorbereiding en natuurlijk ook van de reis.
AsmoCamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 11:53

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door AsmoCamp »

@de hoekies: leuke reisverslagen met mooie foto's. Daar halen we ongetwijfeld ideeën uit. Ik heb al wat leuke dingen gezien.

Tja, ik herken de voors en tegens vwb de fietsen. Daarom is dat nog een open punt. Hangt voor ons ook van het type camper af. We hebben dure fietsen, dus die willen we liever niet achterop een drager.

Als je voor een 3e gasfles gaat, span je deze dan vast in de garage? Alternatief is propaan bijtanken als blijkt dat we meer nodig hebben...
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door johnCamper »

Derde fles stond los tussen curven boxen
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door Janpinz »

Wij haalden afgelopen zomer vaak niet meer dan 40-45 km/uur gemiddeld...
De reis is het doel, als je het doel de reis maakt, wordt het “moeten”!
En : niets moeten= vakantie!
wilan
Berichten: 206
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 9:27

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door wilan »

Wij gaan al zo'n 37 jaar naar de Scandinavische landen.
Als je graag mooie wandelingen maakt kan ik het natuurreservaat "Glaskogen" aanraden.
Ligt iets links van Karlstad.
Prachtig gebied, niet alleen voor wandelen, maar ook geweldig om te kanoën.
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door Frans-K »

- Redden we het naar verwachting in deze periode met 2x11kg gas?
Het weer is niet te voorspellen. Zeker niet 6 maanden vooraf.
Wij zijn in 2013 tot de noordkaap gereden (en terug) en hadden met 6 liter meer dan genoeg, we hadden ook 2 X 11 liter bij ons. Op de lofoten in korte broek zonder T-shirt in de zon gezeten. De verwarming hebben we niet aan gehad die gehele vakantie.
In 2017 langs het Göta kanaal gereden en gefietst. Drie weken mooi weer, veel zon, prima temperatuur. Prima te fietsen, een fietspad langs het kanaal.
Het is dus afwachten of je meer dan 1 gasfles nodig hebt.
En wat de beste bestemming is..... nou ..... eeehhhhh ...... volgens mij is alles mooi, zeker als je de eerste keer gaat. GENIET.
AsmoCamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 11:53

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door AsmoCamp »

Beiden bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 954
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door Rens en Riet »

Hey Mark , We komen al meer dan dertig jaar in Zweden en komen er hopelijk ook weer in 2020.

info : met 2 flessen gas á 11 kg kom je makkelijk toe . wij gebruiken 1fles in de 3 week en hebben de
koelkast constant op gas staan , douchen 3 x keer in week in de camper . en springen dikwijls in
een meer .
Fietsen zou ik niet meenemen op je eerste Zweden reis. (in Stockholm simpel te huur )
Water kun je halen bij iedere bemande benzine station.
Rastplatskarte downloaden bij Trafikverket.se dan heb je een overzicht van geheel Zweden waar je
je toilet ( tomning latrin ) en grijs water kunt ledigen . het kan natuurlijk ook altijd op een camping
tegen een geringe betaling.

Mvg,Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Geplande (eerste) reis Zweden: tips gevraagd



Bericht door Janpinz »

Park4night geeft je vaak een leuke plek om te overnachten!
Hoewel je in Zweden zelden lang hoeft te zoeken naar een plekkie...
Plaats reactie