Het wordt drukker

Plaats reactie
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Het wordt drukker



Bericht door Lieke »

Het valt ons op dat we dit jaar veel Zweedse campers zien. Waar we voorheen voornamelijk Duitse, Noorse en Nederlandse campers zagen en veel Zweedse caravans, is dat dit jaar anders. Ook zijn de regels betreffende overnachten op en in veel plaatsen aangescherpt en zijn er (zeker langs de kust en de grote meren) grote camperplaatsen ontstaan. Met een beetje zoeken vinden we nog wel leuke plekjes, maar ze worden schaarser. Eigenlijk best een beetje jammer.....

reis nooit sneller dan je beschermengel kam vliegen
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Het wordt drukker



Bericht door kampertjes »

Zoals "overal" Ik vraag me wel eens af of er niet te veel campers komen. Met als resultaat steeds meer bordjes en hoogte beperkingen.
Deze zomer in de Higlands was iedere 2de auto die je tegenkwam een camper....
zie ook de verhalen van overwinteraars in Spanje

Maar ja, het is ook zo leuk he? dat wil iedereen...
Gebruikersavatar
adbremmer
Berichten: 59
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 21:11
Locatie: Enschede

Re: Het wordt drukker



Bericht door adbremmer »

Wij merken dit jaar ook de enorme aanwas aan Zweedse campers, op camperplaatsen moet je nu voor de middag aankomen, anders vind je geen plaats meer, dat zijn we van de voorgaande jaren niet gewend. Waar we eerder met enkele campers stonden, staat het nu helemaal vol. De campermarkt in Zweden is booming business, dit jaar nog meer dan vorig jaar.

Er is dus behoefte aan meer en grotere camperplaatsen, uitbreidingen zien we veelal, maar tot ieders verbazing gaan de autoriteiten op het eiland Oland het camperen ontmoedigen door bv de grote camperplaats in Degerhamn te sluiten en even verder op Gronhogen zijn de stroompalen afgeschermd voor gebruik. Bij navraag blijkt dat men de grote aantallen campers aan de kust niet meer wenst.

We zijn zeer benieuwd hoe de toekomst zich daar gaat ontwikkelen, maar een ding is zeker, de campergroei in Zweden gaat door.
van Hobby 600 naar Hymer Tramp 654 SL
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Het wordt drukker



Bericht door de Jonckheer »

Dat is een vreemde ontwikkeling. Als men een groei van de bootjes markt bemerkt worden de havens groter en komen er meer havens, wat uitermate logisch is. Je zou hetzelfde effect bij de campers verwachten maar dat is, althans in Nederland en wat nu blijkt, in Zweden niet het geval, eerder het tegenover gestelde. Ik vraag mij af hoe dat toch komt. Worden camperaars gezien als zigeuners / nomaden / asocialen?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Het wordt drukker



Bericht door Bob Diesel »

Iemand hier sprak over
De witte schimmel

en niemand wil graag schimmel

behalve blauwe kaas :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
adbremmer
Berichten: 59
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 21:11
Locatie: Enschede

Re: Het wordt drukker



Bericht door adbremmer »

Het sluiten van een camperplaats en het ontmoedigsbeleid zagen we aan de zuidkant van Oland, het is niet de norm voor het vasteland van Zweden.
Aan het populaire en veel bezochte Gota Kanal zagen flinke uitbreidingen van de camperplaatsen bij Borensberg en bij Norsholm, extra plaatsen zonder stroom, die ook na de middag volbezet waren. De grote camperplaats bij Vastervik krijgt volgend voor het eerst een groot sanitairgebouw.
Dus er wordt wel degelijk rekening gehouden met de groei van de campermarkt. Het vreemde is de tegenstrijdigheid van de verschillende plaatselijke autoriteiten.
van Hobby 600 naar Hymer Tramp 654 SL
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Het wordt drukker



Bericht door Mickel Moen »

De vergelijking met de bootjesmarkt wordt hier wel vaker gemaakt, maar gaat niet op.

Watersport is een lokale aangelegenheid. Fabrikanten, verhuurders, importeurs,, toeleveranciers, watersportwinkels, op de watersport gerichte horeca, enz, bevindt zich allemaal in het specifieke gebied. Veruit de meeste gevaren kilometers door eigenaren en huurders vinden plaats in het betreffende gebied.

Wij toeren op dit moment door Zweden en Noorwegen. Wij komen al jaren in deze landen, maar het is ons ook opgevallen, dat de Zweden en Noren ook massaal overschakelen van de jumbo caravan naar de jumbo camper.

Als je de berichten op internet mag geloven is met name het toerisme in het fjordengebied gigantisch toegenomen. Zo erg, dat er onbeheersbare toestanden ontstaan.

Volgens mijn vrouw, die dit meer volgt dan ik doe, wordt regelmatig het (wan)gedrag van Camperaars genoemd.

En inderdaad, Ik ben het met Bob eens, deze dagen veel door de hoogvlakten gereden en daar valt de witte schimmel echt op.

Het zou mij niets verbazen, als deze landen ook paal en perk gaan stellen aan het wild staan, zodat alleen de wandelaars met trekkerstentjes nog gedoogd worden. Bij veel potentiele camperplekken zie je het bordje "no camping" dan ook steeds meer verschijnen.

Overigens ook in deze landen campings genoeg en ik ben nog geen een met het bordje "vol" tegengekomen. Integendeel plek zat.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het wordt drukker



Bericht door rob2 »

Wij vonden het ook relatief druk, wij dachten dat het er aan lag omdat we
er in het Zweedse hoogseizoen waren....
Op een paar camperplaatsen gestaan, vrij druk, zelfs (over)vol.
De plaatsen uit het boek Nordic camper guide :thumbup:
Voor rest lekker "vrij" gestaan.
Toch was er ook op de enige camping die we hebben bezocht bij Stockholm
elke dag plek genoeg.

Ik dacht dat camperfabrikanten de tandemassers alleen hadden om te laten zien
hoe groot het kan.....
We hebben nu gezien dat die allemaal voor de Noren en de Zweden zijn,
Heel groot en heel nieuw, uit nieuwsgierigheid zijn we bij zo'n KABE dealer gaan kijken.
Groet,
Rob
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Het wordt drukker



Bericht door gsm »

Het allemansrecht (allemanrätten) staat erg onder druk en dat heeft gevolgen voor het wild parkeren, veel eigenaars van bossen willen geen vrij kamperen meer toestaan.
Één van de reden is de rommel die achter gelaten wordt maar ook de vernielingen in het bos en het stropen.
In deze tijd zijn kantrellen en bessen volop aanwezig maar de bossen worden helemaal leeg geplukt en verkocht aan opkopers, de plukkers zijn geen toeristische wildkampeerders maar het heeft wel gevolgen voor de wildkampeerders en dus het vrij kunnen staan van campers.
Bij ons in de buurt krijg je voor een kilo kantarellen 80kr en de opkopers verkopen het voor 200kr/kg dus goede handel.
Erg jammer dus al kon ik in het noorden, boven Strömsund op de Vildmarksvägen en verder naar boven bijna overal nog vrij staan alleen in Noorwegen op de Lofoten was het minder
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie