Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zweden)

Gebruikersavatar
Stefan_
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 21:03

Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zweden)



Bericht door Stefan_ »

Goedendag,

Ik ga in september 3,5 week met de gehuurde camper een rondreis maken door Zweden en Noorwegen. De route is al helemaal uitgestippeld en kijken er erg naar uit. We zijn immers nog nooit met een camper op vakantie gegaan. Vooral in het begin wordt het veel rijden, maar dat hebben we er zeker voor over en hebben verschillende dingen tegen elkaar afgewogen. +

Nu hebben we al veel informatie opgezocht en een aantal campings genoteerd. We hadden in gedachten dat het verstandig zou zijn om ongeveer om de dag een camping op te zoeken, zodat we ook eventueel kunnen wassen, in ieder geval zonder zorgen om de watertank kunnen douchen en de tanks te legen/vullen. Echter vind ik het lastig om een goed beeld te krijgen van de serviceplaatsen of plaatsen waar we in ieder geval water kunnen tappen en wellicht de tanks kunnen legen. We hebben al veel gebruik gemaakt van Google Maps, StreetView en natuurlijk Google, maar ik zou jullie hulp graag willen vragen.

In grote lijnen ziet de route er als volgt uit;

Van Utrecht over de bruggen en vervolgens over de E4 in Zweden naar boven. De eerste overnachting staat gepland in de omgeving van Röttle/Gränna. We rijden de E4 verder af, door Stockholm, Sundsvall en hebben een camping in de buurt van Norrfallsviken. We rijden verder op de E4 en stoppen bij de IKEA in de buurt van Tornio (Finland). Vervolgens de E8 naar boven door Finland en bij Palojoensuu gaan we de '93' op, door Kautokeino, vervolgens de '92'op, de E6 en E69 naar de Noordkaap.
Dan rijden we verder via de E6 terug, onder Alta door (Raipasveien), de 93 en E6, door Storslett, Birtavarre, en we doen het gebied Senja aan. Vervolgens trekken we richting de Lofoten. Een aantal dagen daar gebleven gaan we naar Abisko (Zweden). Hier komen we zeer weinig plaatsen tegen waar je serviceplaatsen kunt vinden. We kwamen wel een camping tegen, maar weet niet of het zomaar kan als je daar langskomt om daar water te tappen en de boel te legen?

We pakken daarna de E10 en de E45 ri Jokkmokk en Vilhelmina. Vervolgens doen we de Wildernisroute en brengen we absoluut een bezoek aan de Hällingsåfallet, de schitterende waterval. Daarna pakken we de '342' en E45 naar beneden ri Ostersund, Mora, en de '26'. Dan Skovde, de E4 en Brogardsvagen richting Almhult voor het IKEA museum waarna we via een plekje aan het water bij Malmo weer richting Nederland gaan.

Vooral rond Palojoensuu in Finland, Senja (Noorwegen), Abisko (Zweden) en de wildernis-route zouden we graag willen weten of jullie nog plekken weten om water te tappen en evt om de bakken te legen. Misschien bestaat er ook wel een (actuele) website, pdf of ander overzicht met serviceplaatsen?

Alvast heel erg bedankt. Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door faalhaas »

Niet echt een antwoord op je vraag, maar Noordkaap retour in 3.5 weken? En moet je beiden/allen rijden wel heel leuk vinden....

En over die verzorging, geen zorgen. Alle campings die je bezoekt bieden de mogelijkheid om water in te nemen en de meeste hebben faciliteiten om te lossen. Ook is dat meestal niet om de dag nodig.

Wij reizen met 180l schoon water. Onze afvalwater capaciteit is 60l.
Iedere 4 dagen moeten we afvalwater lozen, wekelijks vullen. Toilet 3 à 4 dagen.
Huisvuil (in kleine zakken) kan je op veel plekken kwijt. Denk ook aan containers bij supermarkten, tankstations of toeristische attracties.

Alles afhankelijk natuurlijk van tankcapaciteiten, gewichten en gebruik. Maar ik zou me er geen zorgen om maken.
Gebruikersavatar
Stefan_
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 21:03

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Stefan_ »

faalhaas schreef:Niet echt een antwoord op je vraag, maar Noordkaap retour in 3.5 weken? En moet je beiden/allen rijden wel heel leuk vinden....

En over die verzorging, geen zorgen. Alle campings die je bezoekt bieden de mogelijkheid om water in te nemen en de meeste hebben faciliteiten om te lossen. Ook is dat meestal niet om de dag nodig.

Wij reizen met 180l schoon water. Onze afvalwater capaciteit is 60l.
Iedere 4 dagen moeten we afvalwater lozen, wekelijks vullen. Toilet 3 à 4 dagen.
Huisvuil (in kleine zakken) kan je op veel plekken kwijt. Denk ook aan containers bij supermarkten, tankstations of toeristische attracties.

Alles afhankelijk natuurlijk van tankcapaciteiten, gewichten en gebruik. Maar ik zou me er geen zorgen om maken.
'

Bedankt voor je reactie. Rijden is geen probleem, we wisselen het af en ik heb het als mijn werk (buschauffeur) dus ben daarin wat gewend. :D
Je geeft aan dat je bij iedere camping waar je staat wel de faciliteiten kunt vinden, maar weet jij toevallig of je ook alleen voor vullen/lozen even bij de camping kunt aanbellen?

Ik weet niet precies hoeveel liter er bij onze camper ingaat voor schoon water (betreft namelijk een huurcamper), maar het betreft een Sun Living Lido S42DF, en wat ik zo snel op internet daarover vond was 110/120 liter. Maar volgens het verhuurbedrijf is dat met twee keer douchen wel aardig leeg. Maar als ik jouw verhaal zo lees, douche jij niet in de camper als je zolang met een watervoorraad doet?
Bedankt ook voor de indicatie qua andere tijden met legen, we hadden echt geen idee. En nu hebben we een beetje een richtlijn ;)

Mochten er anderen nog antwoorden, tips en dergelijke hebben, dan hou ik mij aanbevolen.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door faalhaas »

Wij douchen inderdaad niet in de camper. Wel hebben wij hetzelfde 'beleid'. 1 dag vrij tegen 1 dag camping. Al zijn we daar niet strict in.

Zomaar bij een camping aankomen voor lozen en vullen kan vaak, maar dan wel tegen een passende vergoeding.
Uitgeschreven

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Uitgeschreven »

Langs de weg vind je rastplatzen,daar is in vele gevallen een toilet gebouw met een apart hok waarop staat Latrin.Dit is speciaal voor chemische wc,het staat op de deur.
Water kan je tanken bij benzine stations,aan een service kast.
Gebruikersavatar
Hamersma
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 14:26
Locatie: Europa.......
Contacteer:

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Hamersma »

Over deze brug .... overal water .... hoop voor jullie niet van boven....

http://www.youtube.com/watch?v=sMIzTd9W ... A&index=33
http://www.youtube.com/channel/UCDF5BsM ... A2A/videos
https://vimeo.com/user24672538
***
Als U mij zoekt... zit ik of in Lapland of in de Sahara....
Meestal ook wel er tussen in...
Wuif maar even als je me tegen komt...! Daaag...! ( Oan t sjen )

**** BURSTNER 44-VH-DN ****
Ik ben alleengaand en reis heel wat af met de camper,door Europa....
Gebruikersavatar
Stefan_
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 21:03

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Stefan_ »

@on4av

Ah, goeie. Dankjewel. Heeft vrijwel ieder tankstation dat, of is dat niet vanzelfsprekend? Ik heb namelijk veel met Google Street View langs tankstations genavigeerd en gegoogled, maar kwam er eigenlijk nooit iets over tegen.

Hamersma schreef:Over deze brug .... overal water .... hoop voor jullie niet van boven....

http://www.youtube.com/watch?v=sMIzTd9W ... A&index=33
Jups, zover was ik :wink:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Aloys »

Bij het eerste de beste tankstation of VVV vragen naar de Rastplatsenkarta (als mijn Zweeds
zo goed is...) Op die handige kaart staan alle parkeerplaatsen in tabelvorm, zie je zo of een
rastplats wel of niet een latrin heeft!

Bij binnenkomst in Zweden over de brug, meteen ná het betaalstation komt een parkeerplaats
met VVV, daar hebben ze van alles. In de gratis camping-catalogus zit ook een mooie
overzichtskaart. Ik heb daar ook wel eens overnacht.

GPS : N 55°33.600 E 012°56.130
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Zwerfleeuwen »

Naast de app van Campercontact, gebruiken wij ook "Stellplatz" en "park4night". Daar zie je veel meer plekken op dan op de app van campercontact, althans in Scandinavië is onze ervaring.

Verder over het verbruik van water: wij hebben een schoonwatertank van 120 liter, douchen iedere morgen in de camper (natuurlijk gewoon jezelf nat maken, kraan uit, inzepen, kraan aan en afspoelen) en kunnen 4 dagen doen met het water.

Water is bijna overal te krijgen, in Noorwegen bij de Rema 1000 of benzinepompen. Nog nooit problemen gehad, terwijl wij in de 7,5 week die we nu onderweg zijn, maar 1 keer op een camping hebben gestaan. Wij gaan naar een camping als we moeten wassen. Als je maar 3,5 week op reis bent, zou je je was toch kunnen opsparen tot je weer thuis bent?

Wij zijn nu ook op de Noordkaap geweest. Erg aparte ervaring. Nu op de Lofoten, werkelijk schitterend hier. Maar tijdens de 3 vakanties die wij hebben doorgebracht in het zuiden van Noorwegen (zeg maar tot Andelsnes) hebben we ook zoveel moois gezien. De trollenweg, de sneeuwroute, de gletsjers, Prekestoelen, de prachtige watervallen zoals de Latefoss, de prachtige staafkerken. Ik zou er zelf niet voor kiezen om helemaal naar de Noordkaap te sjezen. Er is gewoon zoveel prachtigs te zien.

Noordkaap is een doel, ik snap het. Wij wilden dat ook een keer gedaan hebben, maar als je mooie dingen wilt zien en niet enorm veel tijd hebt, zou ik genieten van al het moois bij de fjorden.
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door seth_space »

Ja wat watertank betreft deel ik voorgaande conclusie.
Wij hebben een 100 L tank en verbruiken met 2 personen douchen (kort inderdaad,spoelen, inzepen,(kraan dicht) afspoelen. zonder haren wassen) 35 liter per dag.
Daar zit koffie en koken bij.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door faalhaas »

@Stefan_ als je dagelijks 100 liter water gaat wegdouchen kan je je beter zorgen maken om je voorraad gas dan om het water ben ik bang :)
Gebruikersavatar
Stefan_
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 27 jan 2017, 21:03

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Stefan_ »

Hartelijk dank voor al jullie reacties!

@Aloys: super tip! Ga ik direct noteren!

@Zwerfleeuwen: Stellplatz Scandinavia is inderdaad een erg fijne app! Park4night ga ik nog even nader bekijken. Wel geinstalleerd, maar niet veel mee gedaan ;).
Ik denk dat we ongeveer wel 1x minimaal moeten wassen maar willen het beperken. Wel goed om te horen dat het water veel minder snel gaat dan werd verteld. Dat maakt het een stuk minder stressvol omdat je dan weer naar water zou moeten zoeken. Wist niet dat ze bij de REMA ook water ervoor hadden; is dat bij alle vestigingen doorgaans het geval?
Het zuiden van Noorwegen staat absoluut nog op mijn bucketlist. Echter heb ik zoveel sterretjes in Google Maps staan (die aangeven dat ik die plaatsen wil bezoeken), dat ik dat een keer apart wil gaan doen. Noordkaap is inderdaad het doel, toch het gevoel. Hebben we nog wel over getwijfeld, maar toch de knoop doorgehakt.

@seth_space Dat is wel heel wat anders dan dat die man van het camperbedrijf zei; thanks voor je reactie! :)

@faalhaas hahaha, daar heb je nu ik dit lees wel gelijk in :)
Uitgeschreven

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Uitgeschreven »

Je kan de app rastplatz ook downloden.
Bijna ieder tankstation heeft zo een kast.
De kleinere soms niet.
Het dient vooral om water te nemen voor je ruiten en zo af te kuisen, maar het water is drinkbaar. Zo niet staat het erop.
Kijk langs de muren, naar gele kasten.
ABC stations waren de eerste die ik vond, daarna zie jer ook andere.
Sommige zelfs met een latrin kast erin.
Vuil water kan je lozen op parkings waar ook bussen hun service doen,soms vrij,soms betalen.
Wij hebben in de 2 maand juni.julli maar een tweetal campings gedaan.
Of je tankt een 10 l diesel en vraagt om water.
Krijg je altijd.
Kaarten van de Rastplatzen heb ik vergeefs gezocht in toerits bureau;Ze hadden er geen meer.
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Advies over serviceplaatsen Scandinavië (Noorwegen-Zwede



Bericht door Mirte »

Stefan_ schreef:Noordkaap is inderdaad het doel, toch het gevoel. Hebben we nog wel over getwijfeld, maar toch de knoop doorgehakt.
Ik wil niet rot doen, maar de nieuwste afvinktarget is het drie-landenpunt :shh:
Reken erop dat in september de dagen net zo lang zijn als bij ons. Ik vermoed dat dit wel enige impact heeft op de Scandinavië-beleving, en mogelijk de mogelijke reistijden (korter). Denk wel dat het dan heel mooi is, met de 'Indian summer' al op de hoogvlaktes.

Water en de hele bups: de Noren (en Duitsers) crossen zelf de hele tijd door die landen, dus waar jij komt (vooral op de hoofdroutes) ga je je voorzieningen wel vinden. Ook een wasmachine hebben ze er wel :wink:
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Plaats reactie