Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?

Etienne1976
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 06 feb 2017, 11:03

Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Etienne1976 »

Ik zal ons eerste even voorstellen. Wij, man (40), vrouw (41) en onze zoon (9) komen uit Maastricht en zijn 3 jaar geleden voor het eerst naar Zweden geweest. Een rondreis langs 3 vakantiewoningen in Frederiksberg, Orsa en Idre. Dat is super bevallen, wij waren overdonderd door het geweldige landschap. Vandaar dat wij dit jaar het plan hebben opgevat om het wat avontuurlijker aan te pakken en een camper te huren voor 2 weken, midden juli.

Ik ben al een beetje een route aan het uitstippelen via Google Maps, http://bit.ly/2ljlO9X, in het kort komt dit neer op:
- Vanuit Maastricht naar Denemarken in 1 ruk
- Vanuit Denemarken via de bruggen naar Zuid Zweden
- Verder langs de kustlijn van Zuid Zweden naar Kalmar
- Vanuit Kalmar richting Jonkoping/ Skare (sommerland Skare)
- Tussen de grote meren door richting Karlstad
- Vanuit Karlstad richting Flam (Noorwegen)
- Vanuit Flam langs de 13 omlaag tot aan de Preikestolen
- Vanuit de Preikestolen via 42 en 45 richting Oslo
- Onder Oslo door via de E6 richting Goteborg en Malmo
- Vanuit Malmo weer via de bruggen en Denemarken door Duitsland naar Maastricht

Een hele trip waarbij we een aantal zaken willen zien zoals de zuid kust van Zweden, het binnenland en de meren, de fjorden in Noorwegen en de west kust van Zweden. Steden laten we links liggen tijdens deze trip.

In totaal kom ik uit op zo'n 4800 km waarvan we zowiezo heen en terug naar Denemarken in 1 ruk willen doen. Blijft er nog een dikke 3000 km over voor 2 weken. Overnachten willen we doen in het 'wild', op camperplaatsen en campings op of nabij de route.

Nu de grote vraag, is dit realistisch of verklaren jullie ons voor gek :crazy:
Ik zou per dag best wat willen rijden, max. 300 km, maar vraag mij af of dat wel prettig is met dit schema want betekent dat je iedere dag weer moet verkassen naar de volgende stek om dit rondje te kunnen rijden.

Ik ben benieuwd en sta zeker ook open voor alternatieve routes! Alvast bedankt!
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen, welke route?



Bericht door de hoekies »

De wegen daar zijn heel goed alleen 300 km op een dag kan maar daar doe je iets langer over als hier 300 km.
We hebben het mogen onder vinden in N-Zweden zoals je op onze site kunt zien , mooie wegen maar ook gravelwegen.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Akkemarijke
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 10:16
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen, welke route?



Bericht door Akkemarijke »

Wat leuk erop met de camper dat zal jullie zeker bevallen :thumbup: Maar deze reis in 2 weken? Ga er dan maar vanuit dat je de hele dag in de camper rijd want vooral in Noorwegen rijd je niet harder dan rond de 50 km per uur vanwege de smalle wegen en bochten voor deze reis heb je minimaal 4 weken nodig dus mijn advies kort de reis in en geniet van al het moois!
Groeten van een Noorwegen vakantie fan :clap:
Reizen met een Adria Coral 650 SP
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Aloys »

Aardige route, maar in één dag langs de zuidkust van Zweden is veel te snel. Bovendien is dat
wel leuk maar niet spectaculair. Dat zou ik bewaren voor een andere keer, kun je Oland erbij
doen. Dat geldt ook voor het vervolg omhoog, door zuid-Zweden. Leuk als je tijd zat hebt,
maar ook niet zo spectaculair. Moeilijk hoor... :D

Zie ook de vele keuzemogelijkheden op de rechterkant van http://www.campersite.nl/bestemmingen/scandinavie
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Dick-B »

En je wilt nog naar Flam, en dan met de trein naar boven en terug natuurlijk
en dan ben zoal 2dagen verder,
Doe hier 2 vakanties over dan zie je ook nog wat,de routes die je wilt rijden zijn prachtig
maar voor 14 dagen vergeet het maar,
succes ,gr.Dick.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door beatrix18 »

Goed plan! Het is een beetje krap die twee weken, maar........
Jullie gaan met een camper! Daar zit een stuur op en een bed in.
Het rijden in Scandinavië is geen straf, al is het wel hoogseizoen.... Als je relaxed opstaat en pas om 10 uur gaat rijden, dan ben je eind van de middag echt wel 250-300 km(= +/- 6 uur) verder. Heb je geen problemen met vroeg opstaan dan heb je nog meer tijd voor bezoekjes/wandelingen. Het is heel lang licht dus een paar kilometer "inhalen" is ook mogelijk.
Hoe je dit gaat ervaren hangt ook van de mede reizigers af. Heb je geen zin meer in rijden dan stop je. Kom je krap in de tijd, dan kort je het rondje in.
Ik zou in dit geval echter, net als Aloys, Zuid Zweden voor een andere keer bewaren.
Veel plezier en wees flexibel! :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Bohemia »

Al genoeg reacties dat het wat veel is en dat je het beter wat kunt inkorten.

Ook wij hadden onze eerste reizen veel te ambitieuze plannen.

Mocht je toch willen kijken of dit rondje haalbaar is, doe het dan de ander kant uit, eerst Noorwegen, dan Zweden, als het tegenvalt kort je in en mis je iets minder spannende deel.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door beatrix18 »

Kijk, dat is een goede tip!
Alleen bewaren wij, als het even kan, het lekkerste voor het laatste. :P en dat is toch echt Noorwegen.
Waarmee ik Zweden beslist niet wil afserveren...., alles is relatief. ;;-)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Bohemia »

Bewaar ook graag het lekkerste voor het laatst, maar het is ook zonde het lekkerste te missen :wink:
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door beatrix18 »

:thumbup:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Mirte »

Wij zijn ooit in twee weken van Leeuwarden naar Jokkmokk gereden en terug (ca 5000 km). Dat was voor twee uber-gemotiveerde volwassenen met zitvlees te doen, en dan reden we nog alles in Zweden én in het voorjaar. In Noorwegen zakt het tempo tot ca 50 km/uur -ook op de snelwegen, want die gaan soms (?) door dorpjes en er zijn snelheidscontroles die je graag serieus wil nemen. Dat schiet niet op.
Ofwel: je moet kiezen. Geeft niet want alle keuzes zijn verder prima.

Veel plezier&voorpret gewenst!
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door beatrix18 »

Ha Ha, dat hebben wij een paar jaar geleden ook gedaan aan het einde van de winter.(ook klapdak toen ;;-) )
Kiruna, Jokkmokk, kerstman, ijshotel etc.
Op de terugweg MOEST ik echter toch even een lekkere lus door Noorwegen maken......, was niet gepland, ging vanzelf. :lol:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door juanv »

Als je maar zoveel tijd kan spenderen en je wil Noorwegen een stukje zien ,zou ik tot in het noorden van Denemarken rijden en daar de ferry van Hitshals naar Kristiansand nemen.

Dit is 500 km korter dan via Zweden, en de prijs voor de ferry overtocht is quasi gelijk met prijs om Oresund brug over te rijden.

Vanuit Kristiansand ben je onmiddellijk in de mooi Noorse natuur.

Succes ermee ! :cheers:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Etienne1976
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 06 feb 2017, 11:03

Re: Eerste camperreis Zweden/Noorwegen: welke route?



Bericht door Etienne1976 »

Bedankt voor de vele reacties. We gaan de route nig maar eens onder de loep nemen.

Ik heb wel nog een vraagje mbt het veerpont denemarken-noorwegen. Met onze camper kom ik uit op 190 euro voor een enkele trip. Via de bruggen kwam ik in totaal uit op 230 euro voor een retourtrip. Dus quasi gelijk kan ik niet echt zeggen. Of kijk ik verkeerd?
Laatst gewijzigd door Etienne1976 op ma 20 feb 2017, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie