Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers

Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Vertrokken4 »

Komende winter gaan we een maand of twee naar Scandinavie, ik heb gekozen om losse spijkers (600 stuks) mee te nemen en die ter plekke te monteren en weer te demonteren als we Zweden weer verlaten. Er was ooit, jaren geleden, een topic over. Ze zijn afkomstig van: http://www.best-grip.com/eng/trattori.asp

Ik zal de ervaring tzt delen

Afbeelding

Niet mijn band.....

Groetjes,

Jeroen
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Vertrokken2 »

Schroef je die dingen zo in het rubber?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Hoofdnoorman »

Gaat prima met die dingen, heb ik ook gebruikt.
Koop even een boormaschinehulpstuk er bij.
Heb je locatiegaten in de band zitten?


http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 83#p960683
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Vertrokken4 »

Hulpstukken worden bijgeleverd, ieder spijkertype heeft een eigen hulpstuk en ze hebben er nogal wat tegenwoordig: http://www.best-grip.com/pdf/tabella_EN.pdf

Ik heb gekozen voor de 1910.

Ze schroeven inderdaad zo in het rubber. Mijn banden hebben geen locatie gaten. Iedere band heeft 128 blokken verdeeld over 4 lijnen. Als ik het goed begrijp dan is het aan te bevelen ze niet in lijn te zetten.

Ik heb overigens ook 4 kettingen maar het voortdurend op en af leggen heb ik geen trek in, hoewel het op en afleggen wel gaat, het schoonmaken en verplaatsen/opruimen is geen lolletje. Wegen ongeveer 50kg/stuk.

Een andere afweging was om de banden vol te laten schieten met diamandsplinters, kan echter behalve in IJsland niemand vinden die dat nog doet. Bovendien niet demontabel.

JP
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door ellan vannin »

Ik weet niet of je velgen er geschikt voor zijn, anders zouden Grizzly Snow sneeuwkettingen wellicht een optie zijn.
All4dogs
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Vertrokken4 »

Ken jij die in de praktijk? Lijkt alleen ketting overdwars of ligt ie zigzag?

Ik heb overigens deelbare velgen en vrees dat de spanring daarvan onvoldoende ruimte laat om ze te monteren maar interessant is het zeker.

Groetjes,

Jeroen
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door ellan vannin »

Degene die ik had lagen alleen overdwars, maar ik weet niet of Grizzly ook andere systemen voorhanden heeft. Het ''leggen'' is/was een fluitje van een cent.
All4dogs
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door ellan vannin »

Ik ken de importeur/agent in NL persoonlijk en zal hem eens vragen.
All4dogs
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Vertrokken4 »

Ok, thanks.

JP
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door ellan vannin »

Volgens hem wordt het systeem in Skandinavie veel gebruikt mede door de toch beperkte steile hellingen, echter moet de velg voorzien zijn van een ''groef''. Het systeem werkt indien GOED gemonteerd (de 10 losse stukjes ketting) perfect. De max. 10 in te haken kettingen mogen absoluut niet te strak gemonteerd worden daar de werking vanhet systeem teniet gedaan wordt. Ik zelf heb het systeem tot alle tevredenheid gebruikt in de Franse Alpen. De ringen welke normaal in de groef klem komen te zitten kunnen natuurlijk altijd aangepast worden zodat ze bijvoorbeeld via een aantal wielbouten vastgezet kunnen worden. Met name het laatste is een aanvulling welke ik erbij heb bedacht.
All4dogs
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Hoofdnoorman »

Jervig schreef:Hulpstukken worden bijgeleverd, ieder spijkertype heeft een eigen hulpstuk en ze hebben er nogal wat tegenwoordig: http://www.best-grip.com/pdf/tabella_EN.pdf

Ik heb gekozen voor de 1910.

Ze schroeven inderdaad zo in het rubber. Mijn banden hebben geen locatie gaten. Iedere band heeft 128 blokken verdeeld over 4 lijnen. Als ik het goed begrijp dan is het aan te bevelen ze niet in lijn te zetten.

Ik heb overigens ook 4 kettingen maar het voortdurend op en af leggen heb ik geen trek in, hoewel het op en afleggen wel gaat, het schoonmaken en verplaatsen/opruimen is geen lolletje. Wegen ongeveer 50kg/stuk.

Een andere afweging was om de banden vol te laten schieten met diamandsplinters, kan echter behalve in IJsland niemand vinden die dat nog doet. Bovendien niet demontabel.

JP
Ik wist niet dat die mogelijkheid er nog was. Maar daarmee mag je wel ook gewoon in Nederland rijden.
De wet zegt namelijk dat er geen "metalen" voorwerpen uit de band met het wegdek in aanraking mogen komen.
Er zijn ook spikes geweest met diamantstiften in de vattingen. Spikes die dus gepopt worden. Gaf echte een probleem met het slijten van de band. De spikes sleten niet snel genoeg mee en beginnen dan te ver uit te steken met het gevolg dat ze uit de band werden gereden.

Inderdaad de Schroefspikes niet in lijn. Maar er zit een gebruiksaanwijzing bij voor het uitrekenen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Vertrokken4 »

Ze zijn binnen, handleiding zit er niet bij maar goed. Wel keurig de montagebits gratis bijgeleverd. Ik heb gerekend met 1 spike per blok en zo op 128 per wiel. Ik zal als ik tijd heb eens proberen er een paar te monteren, enige ervaring voor de reis kan vast geen kwaad.

JP
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Vertrokken4 »

Een filmpje van de montage. Er wordt geadviseerd ze niet in 1 lijn te plaatsen. Als je met gemonteerde wielen de spijkers plaatst moet je heel wat keren iets doorrollen. Met twee personen kostte het 4 uur (inclusief koffiepauze) om alle 4x128=512 spijkers te plaatsen mbv 2 accuboormachines.

https://youtu.be/FJ1ERcJobTo

Verwijderen is geen echte optie, de grip van de speciale bit komt onder het rubberoppervlak te liggen.

Ze zijn zeer slijtvast, ook na een paar duizend km op asfalt blijven ze mooi net uit de band steken.

Groetjes

Jeroen
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers



Bericht door Suntracker »

Hej Jeroen,
Je auto ziet er indrukwekkend uit. Vroeger had ik ook zoiets, ook met Michelinbanden, 14,5 x 20
Als je terug wilt naar het vaste land, Duitsland en Nederland, hoe ga je die dubb er dan weer uithalen? Het is vrijwel overal verboden om daar mee te rijden.
Als je van de boot afrijdt pikken ze je er direct uit! Een setje nieuwe bandjes kost ook een heel deel!
We hebben op onze auto juist geen dubbdäck vanwege het reizen naar Nederland. Anders moet je 3 sets banden hebben, nl. zomer-, winter- en dubbdäck.
André
Plaats reactie