Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Komende winter gaan we een maand of twee naar Scandinavie, ik heb gekozen om losse spijkers (600 stuks) mee te nemen en die ter plekke te monteren en weer te demonteren als we Zweden weer verlaten. Er was ooit, jaren geleden, een topic over. Ze zijn afkomstig van: http://www.best-grip.com/eng/trattori.asp
Ik zal de ervaring tzt delen
Niet mijn band.....
Groetjes,
Jeroen
Ik zal de ervaring tzt delen
Niet mijn band.....
Groetjes,
Jeroen
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Schroef je die dingen zo in het rubber?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Gaat prima met die dingen, heb ik ook gebruikt.
Koop even een boormaschinehulpstuk er bij.
Heb je locatiegaten in de band zitten?
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 83#p960683
Koop even een boormaschinehulpstuk er bij.
Heb je locatiegaten in de band zitten?
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 83#p960683
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Hulpstukken worden bijgeleverd, ieder spijkertype heeft een eigen hulpstuk en ze hebben er nogal wat tegenwoordig: http://www.best-grip.com/pdf/tabella_EN.pdf
Ik heb gekozen voor de 1910.
Ze schroeven inderdaad zo in het rubber. Mijn banden hebben geen locatie gaten. Iedere band heeft 128 blokken verdeeld over 4 lijnen. Als ik het goed begrijp dan is het aan te bevelen ze niet in lijn te zetten.
Ik heb overigens ook 4 kettingen maar het voortdurend op en af leggen heb ik geen trek in, hoewel het op en afleggen wel gaat, het schoonmaken en verplaatsen/opruimen is geen lolletje. Wegen ongeveer 50kg/stuk.
Een andere afweging was om de banden vol te laten schieten met diamandsplinters, kan echter behalve in IJsland niemand vinden die dat nog doet. Bovendien niet demontabel.
JP
Ik heb gekozen voor de 1910.
Ze schroeven inderdaad zo in het rubber. Mijn banden hebben geen locatie gaten. Iedere band heeft 128 blokken verdeeld over 4 lijnen. Als ik het goed begrijp dan is het aan te bevelen ze niet in lijn te zetten.
Ik heb overigens ook 4 kettingen maar het voortdurend op en af leggen heb ik geen trek in, hoewel het op en afleggen wel gaat, het schoonmaken en verplaatsen/opruimen is geen lolletje. Wegen ongeveer 50kg/stuk.
Een andere afweging was om de banden vol te laten schieten met diamandsplinters, kan echter behalve in IJsland niemand vinden die dat nog doet. Bovendien niet demontabel.
JP
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Ik weet niet of je velgen er geschikt voor zijn, anders zouden Grizzly Snow sneeuwkettingen wellicht een optie zijn.
All4dogs
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Ken jij die in de praktijk? Lijkt alleen ketting overdwars of ligt ie zigzag?
Ik heb overigens deelbare velgen en vrees dat de spanring daarvan onvoldoende ruimte laat om ze te monteren maar interessant is het zeker.
Groetjes,
Jeroen
Ik heb overigens deelbare velgen en vrees dat de spanring daarvan onvoldoende ruimte laat om ze te monteren maar interessant is het zeker.
Groetjes,
Jeroen
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Degene die ik had lagen alleen overdwars, maar ik weet niet of Grizzly ook andere systemen voorhanden heeft. Het ''leggen'' is/was een fluitje van een cent.
All4dogs
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Ik ken de importeur/agent in NL persoonlijk en zal hem eens vragen.
All4dogs
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Volgens hem wordt het systeem in Skandinavie veel gebruikt mede door de toch beperkte steile hellingen, echter moet de velg voorzien zijn van een ''groef''. Het systeem werkt indien GOED gemonteerd (de 10 losse stukjes ketting) perfect. De max. 10 in te haken kettingen mogen absoluut niet te strak gemonteerd worden daar de werking vanhet systeem teniet gedaan wordt. Ik zelf heb het systeem tot alle tevredenheid gebruikt in de Franse Alpen. De ringen welke normaal in de groef klem komen te zitten kunnen natuurlijk altijd aangepast worden zodat ze bijvoorbeeld via een aantal wielbouten vastgezet kunnen worden. Met name het laatste is een aanvulling welke ik erbij heb bedacht.
All4dogs
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Ik wist niet dat die mogelijkheid er nog was. Maar daarmee mag je wel ook gewoon in Nederland rijden.Jervig schreef:Hulpstukken worden bijgeleverd, ieder spijkertype heeft een eigen hulpstuk en ze hebben er nogal wat tegenwoordig: http://www.best-grip.com/pdf/tabella_EN.pdf
Ik heb gekozen voor de 1910.
Ze schroeven inderdaad zo in het rubber. Mijn banden hebben geen locatie gaten. Iedere band heeft 128 blokken verdeeld over 4 lijnen. Als ik het goed begrijp dan is het aan te bevelen ze niet in lijn te zetten.
Ik heb overigens ook 4 kettingen maar het voortdurend op en af leggen heb ik geen trek in, hoewel het op en afleggen wel gaat, het schoonmaken en verplaatsen/opruimen is geen lolletje. Wegen ongeveer 50kg/stuk.
Een andere afweging was om de banden vol te laten schieten met diamandsplinters, kan echter behalve in IJsland niemand vinden die dat nog doet. Bovendien niet demontabel.
JP
De wet zegt namelijk dat er geen "metalen" voorwerpen uit de band met het wegdek in aanraking mogen komen.
Er zijn ook spikes geweest met diamantstiften in de vattingen. Spikes die dus gepopt worden. Gaf echte een probleem met het slijten van de band. De spikes sleten niet snel genoeg mee en beginnen dan te ver uit te steken met het gevolg dat ze uit de band werden gereden.
Inderdaad de Schroefspikes niet in lijn. Maar er zit een gebruiksaanwijzing bij voor het uitrekenen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Ze zijn binnen, handleiding zit er niet bij maar goed. Wel keurig de montagebits gratis bijgeleverd. Ik heb gerekend met 1 spike per blok en zo op 128 per wiel. Ik zal als ik tijd heb eens proberen er een paar te monteren, enige ervaring voor de reis kan vast geen kwaad.
JP
JP
-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Een filmpje van de montage. Er wordt geadviseerd ze niet in 1 lijn te plaatsen. Als je met gemonteerde wielen de spijkers plaatst moet je heel wat keren iets doorrollen. Met twee personen kostte het 4 uur (inclusief koffiepauze) om alle 4x128=512 spijkers te plaatsen mbv 2 accuboormachines.
https://youtu.be/FJ1ERcJobTo
Verwijderen is geen echte optie, de grip van de speciale bit komt onder het rubberoppervlak te liggen.
Ze zijn zeer slijtvast, ook na een paar duizend km op asfalt blijven ze mooi net uit de band steken.
Groetjes
Jeroen
https://youtu.be/FJ1ERcJobTo
Verwijderen is geen echte optie, de grip van de speciale bit komt onder het rubberoppervlak te liggen.
Ze zijn zeer slijtvast, ook na een paar duizend km op asfalt blijven ze mooi net uit de band steken.
Groetjes
Jeroen
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
- Locatie: Småland, Zweden
Re: Spijkerbanden versus (de)monteerbare spijkers
Hej Jeroen,
Je auto ziet er indrukwekkend uit. Vroeger had ik ook zoiets, ook met Michelinbanden, 14,5 x 20
Als je terug wilt naar het vaste land, Duitsland en Nederland, hoe ga je die dubb er dan weer uithalen? Het is vrijwel overal verboden om daar mee te rijden.
Als je van de boot afrijdt pikken ze je er direct uit! Een setje nieuwe bandjes kost ook een heel deel!
We hebben op onze auto juist geen dubbdäck vanwege het reizen naar Nederland. Anders moet je 3 sets banden hebben, nl. zomer-, winter- en dubbdäck.
André
Je auto ziet er indrukwekkend uit. Vroeger had ik ook zoiets, ook met Michelinbanden, 14,5 x 20
Als je terug wilt naar het vaste land, Duitsland en Nederland, hoe ga je die dubb er dan weer uithalen? Het is vrijwel overal verboden om daar mee te rijden.
Als je van de boot afrijdt pikken ze je er direct uit! Een setje nieuwe bandjes kost ook een heel deel!
We hebben op onze auto juist geen dubbdäck vanwege het reizen naar Nederland. Anders moet je 3 sets banden hebben, nl. zomer-, winter- en dubbdäck.
André