Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens

Gebruikersavatar
Kiekerjan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 14:22
Locatie: Valkenswaard

Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Kiekerjan »

Vandaag kwamen wij via de sontbrug Zweden binnen. 100 meter nadat we de tol betaald hadden moesten we door de paspoortcontrole. De agente die ons controleerde sprak ons in perfect Nederlands aan. Of we gingen kamperen in Zweden, we vertelde dat we onderweg naar Ystad waren. We kregen het nadrukkelijke advies om niet in het wild te overnachten en een camping op te zoeken. (Dat waren we toch al van plan) en om er voor te zorgen dat waardevolle spullen als gsm/telefoon niet in het zicht te leggen. Jammer genoeg was er geen tijd voor verdere uitleg, achter ons stonden meer campers die Zweden in moesten. Ik was wel een beetje verbaast :shifty:

Iemand meer dit meegemaakt?

groeten, Henny.
Gebruikersavatar
Jacko
Berichten: 1179
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 8:32
Locatie: noord-holland

Re: opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens.



Bericht door Jacko »

Ja, kom dikwijls in Zweden en daar heeft het dievengilde toegeslagen. De Zweden waren gewend om de achterdeur niet op slot te doen etc. Er zijn al heel wat camperaars de klos geweest. En dat is voornamelijk in het zuiden van Zweden tot midden Zweden. Dus een gewaarschuwd mens telt voor 2. grt. John. :thumbdown:
trotse eigenaar van een hymer 644 g van het bouwjaar 2002.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Gino608D »

Wij gaan na dit weekend die kant op. Wij hadden het idee om veel vrij of op camperplaatsen te gaan staan. Wij willen wel richting het midden van Zweden gaan. We zullen zien. Ik had juist verwacht dat je hier in Zweden minder last van zou hebben.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Aloys »

Volgens mij een standaardpraatje van overheidsdienaren. Als je in Spanje, Italië en Frankrijk
op camperplaatsen/vrij kunt overnachten, dan kan dat in Zweden helemaal! De Zweden doen
het zelf ook...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Gino608D »

Ik denk het ook wel en verder gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door 't Busje »

Een waarschuwing om op je spullen te passen kan natuurlijk nooit kwaad.
Wij zijn ooit op een camping bestolen, maar nooit op een camperplaats of bij vrij staan.
Ik zou haast zeggen hoe vrijer (eenzamer) je staat, des te kleiner het risico, want ze moeten je wel weten te vinden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Patrick 508
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 20:00

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Patrick 508 »

Ik ben regelmatig in Zweden/Noorwegen geweest. Vrij staan is daar overal toegestaan tenzij er een uitdrukkelijk verbod ter plaatse is. Ik sta bijna altijd vrij en zoek alleen campings op als ik een wasautomaat o.i.d. nodig heb.

De waarschuwing aan de grens komt voort uit het feit dat de aard van Zweden helaas nogal aan het veranderen is, en dan met name rond de grote steden.

Er zijn grote problemen met immigratie en helaas dientengevolge ook met criminaliteit.

Malmö is berucht, maar ook Götebörg en Stockholm etc hebben problemen en zelfs "no-go" gebieden.

Ik zie het de laatste jaren ten slechte veranderen en ga steeds vaker naar Noorwegen omdat de problemen daar veel minder groot zijn.

Gr,
Patrick
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Mirte »

Voor de zuidelijke, populaire strand/kustroutes geldt die waarschuwing al een paar jaar. Ystad zal daar zeker bij horen.
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Marco Polo »

Voor vrienden van ons kwam die waarschuwing iets te laat. Wagen vorig jaar open gebroken in zuid Zweden (terwijl ze lagen te slapen).
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door KTManiac »

Gino608D schreef:Wij gaan na dit weekend die kant op. Wij hadden het idee om veel vrij of op camperplaatsen te gaan staan.
Ik ga volgende week en heb dat idee (vnl vrij staan) nog steeds. :thumbup:

Als ik m'n gedrag teveel door angst ga laten bepalen ga 'k wat anders doen. Uiteraard wel gezond verstand blijven gebruiken. 'Voelt' een plek niet goed, dan blijf ik er niet staan. En dat gevoel kan soms terecht zijn, en wellicht soms niet.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Aloys »

Wij hebben dat "niet goed"-gevoel in Zweden nog nooit gehad. Dit voorjaar zijn we er nog een maand geweest,
ook aan de zuidkust op verschillende camperplekken. En in Stockholm overnachtten én overnachten we gewoon
op een parkeerplaats, middenin het centrum. En dan laten we ook de auto met een gerust hart achter. Iets wat
we in veel zuid-Europese steden niet zouden doen.

En een inbraak in je auto kan je gewoon overal gebeuren, ook als ie thuis voor de deur staat. Dat beschouw ik
gewoon als pech...
Marco Polo schreef:Voor vrienden van ons kwam die waarschuwing iets te laat. Wagen vorig jaar open gebroken in zuid Zweden (terwijl ze lagen te slapen).
Dat is jammer. Waren ze wél op tijd door zo'n agent gewaarschuwd, dan hadden ze de hele vakantie keurig op de
camping gestaan en zou dit niet gebeurd zijn, bedoel je? :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door KTManiac »

Aloys schreef:Wij hebben dat "niet goed"-gevoel in Zweden nog nooit gehad.
Da's mijn ervaring ook.
Laatste 'niet goed' gevoel was in Italie toen er nog geen 5 minuten na parkeren een paar Roemenen uit een auto verderop kropen die naar mijn zin wat overdreven belangstelling toonden voor wat we gingen doen.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Kubo »

Ook wij werden in Nyborg gewaarschuwd voor het oprukkende dieven gilde.
Met name in zuid Zweden.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Marco Polo »

Aloys schreef:Wij hebben dat "niet goed"-gevoel in Zweden nog nooit gehad. Dit voorjaar zijn we er nog een maand geweest,
ook aan de zuidkust op verschillende camperplekken. En in Stockholm overnachtten én overnachten we gewoon
op een parkeerplaats, middenin het centrum. En dan laten we ook de auto met een gerust hart achter. Iets wat
we in veel zuid-Europese steden niet zouden doen.

En een inbraak in je auto kan je gewoon overal gebeuren, ook als ie thuis voor de deur staat. Dat beschouw ik
gewoon als pech...
Marco Polo schreef:Voor vrienden van ons kwam die waarschuwing iets te laat. Wagen vorig jaar open gebroken in zuid Zweden (terwijl ze lagen te slapen).
Dat is jammer. Waren ze wél op tijd door zo'n agent gewaarschuwd, dan hadden ze de hele vakantie keurig op de
camping gestaan en zou dit niet gebeurd zijn, bedoel je? :wink:
Hadden ze misschien iets meer veiligheidsmaatregelen genomen.
Hun spullen niet voorin de wagen laten liggen bijvoorbeeld.
Was hun eerste reis met de eigen camper.

Ben zelf ook wel eens beroofd in Portugal.
Meer dan een week door het binnenland waar je de auto volledig open kon laten staan. Terug in de big city niet meer bij nagedacht en de afgesloten auto opengebroken in Lisboa aan de Taag.
Daarom is een - extra - waarschuwing nooit weg ;-)
Plaats reactie