Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens

Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Mirte »

@Aloys, er zit wel wat verschil tussen mei/juni en juli/augustus, qua drukte.

Of je de waarschuwing van een overheid in de wind moet slaan moet je 'lekker' zelf weten. Het gaat, denk ik, om het bijstellen van het imago van Zweden: dat daar alles maar kan en er nooit iets anders te vrezen valt dan een aanval van muggen.
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Amstel »

Vanaf 1 Juni tot 20 Juli, vijftig dagen, zijn er 100 inbraken in campers gerapporteerd in Zuid- en West Zweden, zegt Christer Fuxberg, politieinformateur regio West. http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/sna ... dan-1-juni
Vaak gebeurt dit op de rastplaatsen langs de Europavägen (E6, E4, E20, E45). Meestal wordt de rechter voordeur geluidloos geopend en alles van waarde wat voor handen ligt in de cabine wordt gestolen. Confrontatie met de camperbewoners wordt altijd ontweken. (inbraak en roof verschillen uitermate, wat de gevolgen betreft).
Een paar eenvoudige tips, aldus Christer Fuxborg:
"De dieven openen meestal de deur aan passagierszijde van de cabine. Laat geen mobiele telefoons die op de sigarettenaansteker zichtbaar worden geladen en bewaar geen waardevolle spullen in het dashboardkastje, in de deurvakken of op de stoelen."
"Voor het verkrijgen van extra veiligheid, elke vorm van alarm dat afgaat als de deur opengaat."
"Spanbanden en/of gordels tussen de deuren in de cabine bevestigen of extra sloten/sluitingen, op die manier dat het bijna onmogelijk wordt om de deuren van buitenaf te openen."


Mijn reflectie:
100 inbraken op vijftig dagen klinkt wel veel maar maakt in verhouding tot het grote aantal campers langs de Europawegen en vergeleken met het aantal inbraken in woningen en huizen geen bijzondere indruk. En dan bedenk ik ook dat veel gevallen verzekeringsfraude kunnen zijn.
Ik begrijp uberhaupt niet waarom mensen 's nachts, waardevolle dingen in de cabine laten liggen, zelf heb ik het in de safe of onder m'n hoofdkussen en mijn voordeuren zijn van buitenaf niet te openen.
Overigens voelen wij ons net zo veilig/onveilig in Zweden als in Albanien of overig Europa.
En ja je kan en mag meestal vrij parkeren in Zweden waar dat wettelijk is toegestaan. Wat je binnen in je camper doet heeft niemand wat mee te maken zolang het niet crimineel is. De integriteitsregels/-wetten zijn in 't algemeen wat strakker als in bijv. Nederland. De politie aan de grens mag mij ook niet vragen waar ik vandaan kom en waar ik naar toe ga, dat kan hij zien aan de richting van mijn camper. Helaas is de "openheid" in Zweden ook wat groter maar dat is een ander probleem.
"Keep your eyes open and be careful out there!"
Groet, Julian
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Gino608D »

Dat scheelt, wij hebben geen voordeuren ;-)
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door toine-s »

Amstel schreef: 100 inbraken op vijftig dagen klinkt wel veel maar maakt in verhouding tot het grote aantal campers langs de Europawegen en vergeleken met het aantal inbraken in woningen en huizen geen bijzondere indruk.
Het zal de jouwe maar zijn......
Het aantal inbraken wordt eerder bepaald door de capaciteit van de criminineeltjes dan het aanbod aan campers.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Aloys »

Mirte schreef:@Aloys, er zit wel wat verschil tussen mei/juni en juli/augustus, qua drukte.
Is dat zo? Wij zijn in die maand niet één Nederlandse camper tegengekomen, echt niet één. We zeiden
wel tegen elkaar, wij zijn de enige Nederlandse toeristen in heel Zweden!

Is dat 's zomers dan anders? :D

Maar zonder gekheid, onze meerjarige ervaringen zijn uiteraard van de zomervakanties. Van half maart
tot half april naar Zweden, dat doen we niet weer. Dat was een miskleun... :-?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Vertrokken4 »

In 1984 gingen we met de camper naar Zweden, iedereen vond dat zeer onverantwoord, eerder dat jaar was er een Nederlands jongetje vermoord op een camping in een tent in Zweden. Triest natuurlijk maar dat kan toch geen reden zijn om niet naar een uitermate veilig land als Zweden te reizen, ook vandaag de dag niet.

Overigens, wij gaan deze winter, december, januari, veel te koud voor het dievengilde................

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Marco Polo »

Plus dat het gevaarte van jullie misschien een wat meer inbraakwerende indruk maakt dan een standaard Ducato cabine :D
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Opmerkelijk advies bij pascontrole Zweedse grens



Bericht door Amstel »

toine-s schreef:Het zal de jouwe maar zijn......
Het aantal inbraken wordt eerder bepaald door de capaciteit van de criminineeltjes dan het aanbod aan campers.
Werkelijk niet dus!
1.e: Mijn camper komen "ze" niet in en zodra "ze" dat merken gaan "ze" naar de jouwe. "Ze" zoeken graag Nederlandse en Duitse campers op, die schijnen alles van waarde voorin te leggen! "Ze" leren 't snel! En langs de E4, E6, E22, komen "ze" snel weg met hun, meestal kleine buit.
2.e: Ik heb backsensors rondom mijn camper en wordt wakker als "ze" binnen 0,5m van m'n camper zouden komen. Maar wij staan nooit langs de Europawegen.
De capaciteit van deze crimineeltjes is zeer beperkt en als je "BOE!" roept zijn "ze" snel weg.
Een Duitse politieagent op vakantie in Zweden, wist er een paar weken geleden een te pakken te krijgen en aan de politie over te leveren. Goed werk!
Meestal komen deze crimineeltjes uit Ierland, England of Oosteuropa. (Vooroordeel? Ja, misschien wel!)
Het aantal campers in juli in Zuidzweden werd vorig jaar berekent tot 40.000(?) camperovernachtingen/dag. Ongeveer 10 keer zo veel als in 't laagseizoen.
Dus ja, het aantal inbraken van juni tot augustus, is veelvoudig, vergeleken bij overige maanden en stijgt snel met een stijgend aantal campers.
De zakkenrollers in Amsterdam hebben momenteel ook "high time". En wie loopt er nou met z'n portemonnee in z'n achterzak over het Damrak, binnen een half uur ben je 'm toch kwijt!?! :o
En wie legt er nou z'n portemonnee voorin op 't dashboard in de camper? Alleen degenen die 'm kwijt willen toch??? (Weer een vooroordeel!)
Ik zal het netjes houden! Ik wilde U met mijn voorgaande artikeltje, alleen maar waarschuwen en behoeden voor een minder prettige ervaring op Uw vakantie in Zweden. De politieinformatie heeft ook die doelstelling. Het kan hier namenlijk ook gebeuren, net als elders in Europa. Maar zoals ik al heb gezegd de kans is minimaal. 100 inbraken op vijftig dagen, dat is twee per dag! Bij 40.000 campers! De kans is dus maar 0,05 promille! Nou weten we dus niet hoeveel campers er 's nachts langs de E6 parkeren en hoeveel er op een camping staan, maar de kans blijft toch wel héél erg klein!!!
Conclusie: Blijf weg van 't Damrak! :P Sorry! Ik bedoel de rastplaatsen 's nachts, langs de Europawegen.
Groet, Julian :wave:
Plaats reactie