Parkeren in Zweden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Parkeren in Zweden



Bericht door Ruud-572 »

Net een uurtje in Zweden (Malmö), heb ik mijn eerste bekeuring al te pakken! Geen idee wat ik fout had gedaan, en mijn Zweeds is niet helemaal zo als het zijn moet... Een voorbijganger bood uitkomst, en wat blijkt? Onze camper stond verkeerd om geparkeerd, het blijkt dat je alleen aan de rechterkant mag parkeren!

Ik dacht eerst nog dat ik in de maling genomen werd, dit verzin je toch niet? Ik was hier echt niet van op de hoogte, hier had ik nog nooit over gehoord. Moet toch ook overduidelijk zijn dat er geen opzet in het spel is? Een auto uit het buitenland, en even keren is toch een kleine moeite... :oops:

Nu is de vraag: hoe ga ik die boete betalen? Er staat wel een rekeningnummer op het bonnetje, maar dat is geen internationaal nummer. Wie kan mij op weg helpen?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door Cee Pee »

In Nederland mag je ook aan de linkerkant van de weg parkeren maar in bv Duitsland en België mag het weer niet en zo zullen er nog wel meer landen zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door 't Busje »

Even langs een politiebureau. Daar spreken ze vast wel Engels, want dat doen al die Scandinaviërs.

Off topic: Nog problemen met de olie?
Laatst gewijzigd door 't Busje op ma 11 jul 2016, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door Vertrokken2 »

Ik meen dat ze in Zweden inkomensgerelateerde boetes hanteren en de boete van TS slechts een voorheffing betreft.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door ducati 900 »

Ik heb geleerd dat je in Nederland ook alleen maar rechts mag parkeren alleen hier wordt er niet op gehandhaafd.
ooit ben ik er wel eens op gewezen door een politieagent maar geen bon gehad.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door Ruud-572 »

Voor mij is dit compleet nieuw, ik heb er nog nooit van gehoord. Vandaar de verbazing... Inmiddels gevonden hoe ik electronisch kan betalen, dus dat gaan we dan maar braaf doen :angel:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Paulie
Berichten: 389
Lid geworden op: di 14 mei 2013, 21:40
Locatie: Het Wilde Westen

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door Paulie »

ducati 900 schreef:Ik heb geleerd dat je in Nederland ook alleen maar rechts mag parkeren alleen hier wordt er niet op gehandhaafd.
ooit ben ik er wel eens op gewezen door een politieagent maar geen bon gehad.

Ben.
Dan heb je je rijbewijs heeeel lang geleden gehaald... Meen dat het sinds de jaren 80 of vroege jaren 90 is toegestaan in Nederland. Ben nog aan het zoeken naar het exacte jaar...

UPDATE: Herziening Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Gebruikersavatar
Globetrotterrr
Berichten: 125
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 14:50

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door Globetrotterrr »

In NL is het niet strafbaar meer idd. In veel landen zijn ze er echter heel streng op. In de USA kwam ik daar achter doordat een portier van het hotel mij daar op wees.
***05-09-2016: expeditie Noordkaap!!!***

Afbeelding

Fiat 2.8L idTD Dethleffs Globetrotter Esprit
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door dedruivenplukker »

Ik ben hier in Australië achter gekomen. :bang:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door ducati 900 »

Paulie schreef:
ducati 900 schreef:Ik heb geleerd dat je in Nederland ook alleen maar rechts mag parkeren alleen hier wordt er niet op gehandhaafd.
ooit ben ik er wel eens op gewezen door een politieagent maar geen bon gehad.

Ben.
Dan heb je je rijbewijs heeeel lang geleden gehaald... Meen dat het sinds de jaren 80 of vroege jaren 90 is toegestaan in Nederland. Ben nog aan het zoeken naar het exacte jaar...

UPDATE: Herziening Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
In 1976 en begin jaren tachtig moest ik bij het politie bureau zijn en toen werd ik erop gewezen dat ik
aan de verkeerde kant stond geparkeerd, wel in een parkeerhaven maar dat maakte niks uit zei de agent.
Maar dus wel voor de Herziening Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Ik houd me er trouwens nog wel steeds aan, in Nederland niet meer nodig dus.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door Grumble »

Het is wél veiliger en handiger met wegrijden, maar je zal maar het enige vrije plekje aan de andere kant van de weg zien...
Dus als het niet hoeft (lees: er is nog plaats in de rijrichting) zal ik altijd rechts parkeren (behalve als ik naar GB zou gaan natuurlijk :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Mataboe
Berichten: 34
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 16:11
Locatie: Genk - Belgie

Re: Parkeren in Zweden



Bericht door Mataboe »

In België mag je op een éénrichtingsbaan aan beide zijden parkeren, op een rijbaan met twee rijrichtingen mag dit niet. Dit is ingegeven omwille van verkeersveiligheid, als je parkeert moet je de andere rijbaan dwarsen en bij het wegrijden heb je veel minder zicht als er bvb.auto's voor je geparkeerd staan en moet je als het ware al op de rijbaan rijden alvorens zicht (door het linkse stuur) te hebben op andere (vooral zwakke) weggebruikers.
Plaats reactie