Noorwegen Noordkaap

Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Noorwegen Noordkaap



Bericht door Cendy »

Hallo mede camperaars,

Wij gaan ca. 4,5 weken uittrekken om via zweden, stukje finland naar de Noordkaap te gaan, ja ik weet dat het een toeristische attractie is maar ach we willen het gewoon een keer gezien/meegemaakt hebben.

Het idee is als volgt:
Via de boot van Travermunde naar Trellenborg over te steken, dan door te rijden tot in de buurt van Granna. Hier de eerste overnachting te plannen.
Dan door tot voorbij Stockholm bij de plaats Gavle een plek te zoeken voor de 2e overnachting.
Dan weer verder tot ongeveer Umea en hier weer ergens te overnachten. Vanuit hier door naar richting Hakkas daar weer ergens overnachten.
Dan door naar Finland hier nog een overnachting en dan door naar de noordkaap.
De terugreis willen we door Noorwegen doen via de Lofoten richting Bergen en dan door het binnenland naar Oslo via Zweden langs de kust terug naar Trellenborg.

Wat wij zoeken zijn mooie vrije camperplaatsen liefst in de natuur, zo nu en dan een camping voor o.a. de was e.d. te doen.
Zijn hier Noorwegen kenners die mooie plekken kunnen aanbevelen ?
Mocht de route daarbij iets anders zijn dan houden wij ons natuurlijk aanbevolen voor suggesties.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Cendy en Aad
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Noorwegen noordkaap



Bericht door Pienmajer »

Wij hebben deze reis (via stockholm, grens Finland naar noordkaap en via fjorden, w.o. Lofoten, Geiranger, Bergen terug) in juli/augustus 2018 gedaan.
In noorwegen kun je op veel plaatsen vrij staan, vaak op parkeerplaatsen in dorpjes, als je maar niet te dicht bij woningen gaat staan. Camperplaatsen en campings zijn er natuurlijk ook. Houdt er rekening mee dat de maximum snelheid veelal 60km per uur is en je met een camper ook niet veel sneller kunt rijden. Diesel en restaurants zijn duur, zeker alcohol, maar ook normale boodschappen.
Groet, Pat
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door Aloys »

Persoonlijk ga ik in Zweden liever binnendoor, over de E45. De "Route 66" van Zweden! We zijn één keer langs
de Oostzeekust gegaan, over de E4, maar dat viel tegen. Het grootste deel van de weg ligt al gauw zo'n 10km
van zee af. Wil je dus iets van de Oostzee zien, dan moet je zo'n (doodlopende) zijweg in en weer terug...

Misschien chargeer ik een beetje, daarom ben ik ook begonnen met "persoonlijk"... :D

Terug vanuit het noorden de Lofoten op en dan vanaf de zuidkant met de boot naar Bodo. Van hieruit kun je
Rijksweg 17 nemen langs de fjordenkust naar het zuiden. Daar zitten wel 7 veerboten in, maar het is een
prachtige route: https://www.campersite.nl/bestemmingen/ ... egen/rv17/
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door hurktoilet »

Lees even mee omdat Noorwegen op de bucketlist staat (voor ooit, prijzen houden ons ook nog tegen). Maar voor dit mens met baan wegen ook afstand en max snelheden zwaar. Als ik vraag van TS lees en ik zie daarna max van 60 per uur op grote delen, vraag ik me af of 4,5 week voor deze trip realistisch is. Ben benieuwd nar de mening van de ervaringsdeskundigen.
Overigens hoef ik zelf niet zo nodig naar de Noordkaap, ik zou vooral voor de spectaculaire Noorse fjorden willen zien. Bij Zweden heb ik het vooral het vooroordeel dat dat oneindige naaldbossen zijn, afgewisseld met een boel meertjes en elanden. Maar er zijn zo veel Zweden-fans, dat ik dat fout moet hebben... Skoll! :cheers:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door Karelkaywa »

Wij zijn momenteel in Noorwegen en sinds vandaag op de terugweg van de Noordkaap. Wij zijn ook via Zweden en Finland gegaan en hebben er ruim 4 weken over gedaan om de Noordkaap te bereiken. Voor de terugreis hebben we 2 maanden uitgetrokken en gaan via de westkust/eilanden. Zowel in Zweden, Finland en Noorwegen hebben we bijna overal vrij gestaan. Gebruik daarvoor de app Campercontact, de app park4night en ik kijk ook vaak op de navigatie-app maps.me. In het zoekvenster geef ik dan in "parkeren" en even later verschijnt er dan in een blauwe tekst " Op kaart bekijken". Deze klik ik aan en dan verschijnen er blauwe stippen, dat zijn de parkeerplaatsen. Uiteraard heel veel langs de weg maar ook vaak van de weg af. Die kies ik en dan wordt het spannend waar we terecht komen! Deze methode en de P4N app brengen ons op de mooiste plekken. Overigens duiken we ook vaak zomaar een doodlopend zijweggetje in dat we op de kaart van de routeplanner zien. Ook dan komen we verrassend mooie plekjes tegen. Veel plezier met jullie trip.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door Boulange »

Wij deden er 10 dagen over : https://youtu.be/yYNnJzPBtH0

Route midden door Zweden vonden we erg mooi, en reed heerlijk weg.
Plek zat om te staan, in de buurt van een meer zoiezo meestal.
Terug via Finland en de oostkust, dat viel ook wat tegen.
Noordkaap vonden wij ook een domper (en duur)
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door roma »

hurktoilet schreef:
di 23 jul 2019, 23:43
.... vraag ik me af of 4,5 week voor deze trip realistisch is....
Als je die 10000 km alleen heen en weer wilt rijden is het te doen. Wil je ook nog ergens uitstappen en rondkijken, wordt het anders.
Rekensommetje: 10.000 km verdeeld over 32 dagen is 312 km per dag.

Ik deed dit jaar de Oostzeekust langs Polen, de Baltische landen, over naar Helsinki en in Finland over van Vaasa naar Umea. Van daar naar Trondheim en langs de vele mooie plekken daaronder in 4 weken naar het zuiden.
Ik deed in 10 weken 11.000 km en vond dat er ontzettend veel rijdagen bij waren. Mijn voorgenomen route om ergens via noordelijk Finland bij de Lofoten uit te komen, heb ik snel laten varen.
Afbeelding
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door Jan en Simonne »

Zucht...
Joh, gewoon lekker doen.
Dan kan dat van je bucketlijst af.
Als je ook nog ooit een keer echt van het land wil genieten, ga je toch gewoon nog een keer terug?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Laikatrin
Berichten: 3007
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 22:34
Locatie: Kempen (België)

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door Laikatrin »

Ik heb een ander topic omhoog gehaald. :-B

Wij deden de reis op 27 dgn, heel goed te doen!
Alleen de heenrit langs de Zweedse kust zou ik niet meer doen, wordt eentonig.
Keep calm and let karma finish it!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Noorwegen Noordkaap



Bericht door Marco Polo »

Dit topic dus:
viewtopic.php?f=52&t=8453501

Info gewoon bij elkaar houden ;-)
(Als dat andere topic straks weer wegzakt weet niemand meer waar je het over hebt behalve als ze doelgericht gaan zoeken. En dat laatste kan voor sommigen wat lastig zijn)
Laikatrin
Berichten: 3007
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 22:34
Locatie: Kempen (België)

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door Laikatrin »

Zoals ik in het andere topic al vermeldde, ik weet niet hoe ik die link hier kan plaatsen. (Dankzij een nieuwe slimme telefoon, ik moet dringend wat bijleren. :shifty: )
Dus bedankt om de link hier te plaatsen! :bow:
Keep calm and let karma finish it!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door EasyBee »

We zijn al een aantal keren naar Noorwegen geweest en hebben op de mooiere (zijn er lelijke in Noorwegen?) routes door Noorwegen telkens geconstateerd dat je met een gemiddelde snelheid van 35 tot 40 km per uur moet rekenen als je een dag aan het rijden bent. Het is prachtig maar het schiet niet op. Zeker met veerboten en berg(je) op en weer af, gaat het gemiddelde er niet op vooruit. Maar wij doen niet aan Bucketlists en moeten niet naar de Noordkaap. We gaan een richting op en dan zien we wel hoe ver we komen. Vanaf de Lofoten naar beneden is prachtig. Mijn vrouw constateerde meer dan eens : laten we maar een plek gaan zoeken voor vandaag, want mijn ogen worden moe van al dat moois, ik ben kijkmoe.
Laatst gewijzigd door EasyBee op wo 24 jul 2019, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door Cendy »

Wij zijn vorig jaar ook met de camper (huur) 3 weken gaan rondrijden in Noorwegen. Super bevallen en qua kosten viel het best mee. Op onze andere vakanties gingen wij altijd iedere dag uit eten en vaak terrasjes bezoeken. Nu deden wij in Noorwegen iedere dag boodschappen en zijn slechts 2 keer gaan uit eten. Kan vertellen dat op deze manier t.o.v. onze eerdere vakanties de kosten best wel meevallen. Ja het is geen goedkoop land maar als je het goed aanpakt valt het best mee.

Ik lees dus dat de route door het binnenlanden Zweden erg mooi is. Rijdt dit net zo vlot door als de route langs de kust?

En helaas lees ik nog geen reacties waarin voorbeelden van mooie vrije plekken worden aanbevolen.

En de bedoeling is om op de eerste dag naar de boot te rijden, in de nacht/ochtend te varen en op dag 2 aan de reis in Zweden te beginnen. Dan de dagen in Zeden flink wat kilometers te maken en op dag 7 op de noordkaap te zijn. Dan hebben we 3 weken om door Noorwegen terug naar naar het zuiden te rijden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Noorwegen Noordkaap



Bericht door Aloys »

De E45 is een ruime tweebaansweg, daar mag je grotendeels 90km/u op rijden.
Een quote van Wikipedia:
"Als men vanuit Karesuando (in het noorden) vertrekt, bereikt men pas na 900 km de eerste stad van betekenis; Östersund.
Dit gedeelte van de E45 wordt Inlandsvägen genoemd en bestaat uit tweestrookswegen waar zeer weinig verkeer op rijdt.
Tussen Mora en Gällivare loopt de E45 grotendeels parallel aan een bekende spoorweg genaamd de Inlandsbanan."
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie