Hoe steil is Noorwegen?

Bergjeroen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 18:12

Hoe steil is Noorwegen?



Bericht door Bergjeroen »

Beste allen, mijn vriendin en ik gaan deze zomer Scandinavië in met onze ford nugget camperbus (1991) maar deze heeft maar 59 pk en had er in heuvelachtig Duits gebied (14% onhoog) wat moeite mee.

Weet iemand hoe stijl (%) de heuvels of bergen in Noorwegen zijn? Wat is gebruikelijk, zijn er gebieden die ik beter kan mijden?
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hoe stijl is Noorwegen?



Bericht door Borinoco »

Wij zijn er afgelopen zomer een aantal maanden geweest en gaan deze zomer weer een aantal maanden. Onze ervaring is dat het langs de kust heel goed te doen is en redelijk vlak is maar dat er in het binnenland soms wel steile wegen zijn maar zelfs de trollegsten bei Geiranger is met 59 pk in zijn 1 versnelling volgens mij heel goed te nemen.
Al gaat het wat langzamer, je komt toch wel overal.
Bergjeroen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 18:12

Re: Hoe stijl is Noorwegen?



Bericht door Bergjeroen »

Bedankt! Goed om te horen!
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Hoe stijl is Noorwegen?



Bericht door mfellman »

De hoofdwegen zijn eigenlijk geen probleem. Als je binnendoor gaat heb ik wel eens meer dan 30 procent tegengekomen. Ook dat lukt vast wel als je durft. Niet teveel toeren en rustig aan en voet van de koppeling en probeer gewoon in beweging te blijven. Niet dat je iedere keer op gang moet zien te komen. Stijgend verkeer heeft in die gebieden altijd voorrang op dalend verkeer.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Hoe stijl is Noorwegen?



Bericht door mfellman »

Overigens was dat met een hanomag F46 met een wat vermoeide 80 pk voor vermoedelijk ruim 4 ton.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Bergjeroen
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 18:12

Re: Hoe stijl is Noorwegen?



Bericht door Bergjeroen »

Oké ook dat stelt me gerust :) (al zie ik zulke stijle wegen niet zitten haha). Fijn!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe steil is Noorwegen?



Bericht door Aloys »

Na een stuk of 10 'roadtrips' door geheel Noorwegen, zijn wij nog nooit een helling tegengekomen van 30%.
Ooit ééntje van meer dan 20%...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Hoe steil is Noorwegen?



Bericht door mfellman »

We zaten op een verharde weg door bos en weilanden waar duidelijk vooral bestemming verkeer kwam. Overigens in zuid Duitsland bij Bergtesgaden kwamen we 28 procent tegen waar we de lijnbussen aardig in de weg leken te zitten. De weg naar "the eaglesnest" was op punten nog stijler maar daar mochten alleen speciaal aangepaste bussen rijden. In Noorwegen ook een weg ingereden bij de zilverberg en dat was een onverhard weggetje over de randen van kunstmatige meertjes wat soms ook wat spannend was. Maar denk niet dat topic starter dat zo snel zou doen.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR


Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 954
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe steil is Noorwegen?



Bericht door Rens en Riet »

Borinoco , TIP : Mocht je een steile klim tegen komen in de 1e versnelling , ramen open en de kachel op de
warmste stand zetten , zo bol je tegen iedere berg ophoog .

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Hoe stijl is Noorwegen?



Bericht door KTManiac »

mfellman schreef:
wo 01 mei 2019, 19:23
Stijgend verkeer heeft in die gebieden altijd voorrang op dalend verkeer.
In Zuid Europa in de regel wel, maar dat geldt niet voor alle landen. In Noorwegen bijvoorbeeld is dat geen verkeersregel.
(Bron: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 idd, dat is in 't Noors. Niet geheel verrassend voor Noorse verkeersregels. :wink: )

Degene die het gemakkelijkst uit kan wijken wordt geacht dat te doen.
Als 1 van de 2 even achteruit moet is het juist het stijgend verkeer wat dat vaak het gemakkelijkst kan doen.
En dat 'gemakkelijkst' wordt soms bepaald door de uitwijkmogelijkheden langs of op de weg, maar soms ook door de chauffeur die achter het stuur zit.
De een is daar nou eenmaal net wat gemakkelijker in dan de ander.

Natuurlijk, in de meeste gevallen zul je stijgend verkeer indien mogelijk voorrang geven, maar een vaste regel is het in Noorwegen niet.
Kwestie van vooruitkijken en aanvoelen, heeft me in de praktijk nog nooit een probleem opgeleverd.

En zoals Aloys ook al aangeeft, 30% ben ik in Noorwegen op verharde wegen nog nooit tegengekomen.
Knap steile stukken eigenlijk alleen op wat 'geitenpaadjes' offroad.

Maar goed, 'knap steil' is relatief, Trollstigen valt wat mij betreft niet onder die categorie. Ik kom daar een groot gedeelte in 3 omhoog en moet soms effe terug naar 2, en ik rij nou ook niet bepaald een PK pakhuis.

Mocht je willen parkeren of even stoppen op een steil stuk, probeer dan indien er de gelegenheid voor is zodanig te parkeren dat je de eerste paar meters horizontaal of zelfs iets omlaag rijdt bij het wegrijden. Maakt dat wegrijden net wat gemakkelijker.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Hoe steil is Noorwegen?



Bericht door Janpinz »

Ondertussen onderweg daar, omgeving Lysebotn.
Percentages staan hier zelden genoemd, maar naar beneden in zn 1ste overkomt me hier regelmatig.
Kwamen een caravan tegen die naar beneden kwam met zwaar rokende remmen!
En al had ik 200 pk, dan nog zou ik hier nauwelijks Op snelheid komen. Het is te smal en bochtig.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hoe steil is Noorwegen?



Bericht door de Jonckheer »

Dat is toch een Transit? Weet je zeker dat die maar 59 pk heeft? Voor zover ik weet is de zwakste Transit van die jaren altijd nog 70 of 72 pk en de turbo 85. 59 pk lijkt mij onwaarschijnlijk weinig voor een 2.5 diesel.
Gebruikersavatar
plotterwelt
Berichten: 156
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
Locatie: Oss

Re: Hoe steil is Noorwegen?



Bericht door plotterwelt »

Die oudere hebben 80 PK (59 KW)

Mijne van 2005 heeft 125 PK

Mvg Johan
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Hoe steil is Noorwegen?



Bericht door macfocus »

Zelf als je maar 59 pk hebt, dan kom je echt wel boven.
Maar 80pk, pure luxe :-B
Ik heb 25% gehaald vanuit vrijwel stilstand met een Alkoof van 3300kg met 75 pk.
In de eeste versnelling lamgzaam naar boven, net niet vol gas.

Anyway, veel plezier!
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie