in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?

Noomena
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 14:58

in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Noomena »

Is dit heel idealistisch?
En eigenlijk ben ik ook nog eens een vreemde eend in de bijt... omdat we dit niet met een camper gaan doen maar met een opblaastent en een jonge dame van 9 die rondreizen gelukkig wel heel leuk vind.
Maar omdat deze reis wel vaker wordt gedaan door avonturiers met een camper durf ik mijn vraag hier wel te stellen... :-B
2 jaar geleden een rondreis gemaakt door Zuid West Engeland naar Lands End en nu willen we het noordelijkste puntje bereiken.

Ons idee, op zaterdag met de ferry van Kiel naar Oslo...
Oslo willen we passeren en doorrijden richting Aurland... omdat we dan de goede kant opreizen richting de Fjorden... waar we in ieder geval een fjorden safari willen doen. Ook een gletsjerwandeling staat op ons wensenlijstje.

Een aantal hoogtepunten die we willen zien is the Atlantic Road, Lofoten, knuffelen met rendieren ;-), Walvissen spotten... de Noordkaap... en via Zweden weer terug ( ferry Gotenborg / Kiel)

Hebben jullie tips? Do's en don'ts? Idilische plekjes om te bezoeken? Routes die we niet naast ons neer kunnen leggen.
Excursies die we moeten doen. Plaatsten in Zweden die we aan kunnen doen op onze terugreis (want daar hebben we nog geen flauw idee van).
Kortom hebben jullie reiservaringen die jullie willen delen met ons?

We weten het, het zijn heel veel kilometers voor 3 weken vakantie, daar zijn we ons van bewust, maar we willen dit graag.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door KTManiac »

Ambitieus... Als je dat in 3 weken wilt doen zou ik me niet zo druk maken om plekken die je onderweg wilt bezoeken.
Heb je toch geen tijd voor, voor 500km ben je in Noorwegen en Zweden een dag onderweg.

Ik heb er geen verslag van maar heb het rondje Zweden, stukje Finland, Noordkaap, Noorwegen een paar jaar geleden gedaan en vond de 6 weken die ik had nog te kort om het echt relaxed te kunnen doen.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door zwerf-busje »

Als tegengeluid: ik ben jaren geleden met een tweeling van 4 jaar oud met de camper in een vakantie van twee weken naar de Algarve en terug gereden.
Eerst naar Ayamonte en vervolgens via de kust door Portugal naar het noorden, en dan via Santiago de Compostella weer naar Biarritz.
Dat is wel de andere kant op, maar toch ook 2600 kilometer enkele reis.
Sagres is de zuidwest-kaap zo ongeveer van het continent.
Heb echt niet het idee dat ik die twee weken alleen maar gereden heb, en we hebben best veel toeristische dingen gedaan.
We hadden 7000 kilometer gereden in die vakantie...

Dus ja, het kan wel.
Groet Ruud
Noomena
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 14:58

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Noomena »

Dank je wel Ruud. Mijn vraag was idd ook niet of het wel of niet kan... We gaan het namelijk gewoon doen...:-)
We hebben al eerder 7000 km in Amerika gereden in een korte tijd.. Dus we weten wat het is.. Ik vraag dus om leuke ideeën en tips...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door 't Busje »

Het is circa 10.000 km heen en weer en gemiddeld 500 km per dag is, zeker in Noorwegen met veel ponten, lastig te halen. Je wilt toch onderweg ook nog wat zien. Wij hebben er 15 jaar geleden zes weken over gedaan.
Naar onze mening hoef je het voor de Noordkaap zelf niet te doen, dat is alleen maar een "tourist trap".
Ons verslag staat tot 27-3-2019 hier: https://we.tl/t-iTypDJBZEX
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 20 mar 2019, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door moosev »

Tja, ieder zijn keuze. Dat noordelijkste puntje, daar kun je ook nog naar toe rijden wanneer je wat ouder bent en wellicht wat slechter ter been. Met jonge kinderen zou ik het niet zo ver zoeken, maar bijvoorbeeld een tweedaagse huttentocht (bv Beseggen) of kanotocht (bv Glaskogen) doen. Beetje survivelen. Dit kan erg goed in Noorwegen en Zweden en levert voor een kind mooiere herinneringen op dan in drie weken 8 á 10000 km in de auto. Maar dat is mijn mening en wellicht heb je goede redenen om dat niet te willen/kunnen.
On topic: de campings worden naar mate je naar het noorden gaat steeds minder geschikt voor een (grote) opblaastent. Weinig grasveldjes. Het kan ook gewoon erg koud zijn in de zomer in een tent, neem maatregelen hiervoor. Regelmatig een hutje huren op de camping kan erg makkelijk en is goed te betalen. Excursies zou ik niet weten, wij wandelen meestal en genieten van de natuur. Worstjes boven een kampvuur, in het wild rendieren bekijken en elanden spotten. Sauna op de camping, etc.

veel succes!
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door dieseltje+ »

Leuk plan. Stoer.
Ik zeg gewoon doen. Vaak ben je te bang :-B
Het kan zelfs sneller :wink:
Vriend van me heeft een paar maand geleden onderstaande link gedaan.
https://www.noordkaapchallenge.com

Succes en vooral veel plezier.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door seth_space »

Als je in Noorwegen of Zweden een gemiddelde can 50km/h haalt is het al netjes
Dus stel je doel wat bij en geniet ipv als een dwaas kilometers is verslinden.
Maar ieder moet dat voor zichzelf weten natuurlijk.
Vergelijkingen met afstand portugal/Frankrijk gaan niet op. Daar haal je op tolwegen de dubbele snelheid van Scandinavië.
Noordkaap zelf is niet speciaal, het gaat om het doel neem ik aan.
Je slaat op deze wijze een fantastisch landschap voor 99% over.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door mfellman »

We hebben het ook gedaan en toch ook enkele dagen pauze gehouden. Via Finland waren we in 8 dagen op de Noordkaap. Dat was met 2 dagen rust in de vorm van Ferry overtochten. De eerste van Duitsland naar zuid Zweden en de tweede van kapelskar naar Finland. Zal kijken of ik het reisverslag nog ergens kan vinden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door mfellman »

Deel 1 gevonden.

https://drive.google.com/file/d/0B9Av8q ... p=drivesdk

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Navigator »

Met de motor gedaan, inclusief Lofoten, 8000km in 21 dagen.

Ook met de camper gedaan: rustig aan in........ 33 dagen :-B

http://www.iroquois.nl/styled-22/blog/blog-4/index.html
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Frans-K »

We hebben het ook gedaan en toch ook enkele dagen pauze gehouden. Via Finland waren we in 8 dagen op de Noordkaap. Dat was met 2 dagen rust in de vorm van Ferry overtochten. De eerste van Duitsland naar zuid Zweden en de tweede van kapelskar naar Finland.
Wij reden het in de zelfde tijd tot de Noordkaap. De boot van Kiel naar Gotenburg, en door naar Stockholm, en daar een dagje rondwandelen. Verder door naar het noorden. Wij reden via Rovanimie in Finland. daar de derde rustdag. De terugweg via de Lofoten en de FV17 (de pontjesroute)
Wij hadden geen terugreis gereserveerd, maar via Larvik terug gegaan naar Denemarken. We waren eerder in zuid Noorwegen dan gedacht. Wij reden 2 dagen, en namen 1 dag rust. En inderdaad, de gemiddelde snelheid in Noorwegen is max 50 km/u.
En, mocht het ergens fout gaan, er zijn genoeg mogelijkheden om terug te rijden via een andere route dan de heenweg.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door jepebe »

Wat mijn kids (9 en 12) het allerleukst in scandinavie vinden is kampvuren maken s avonds bij de camper en zelf gevangen vis op de bbq.

Dit kan natuurlijk ook als je in friesland gaar staan, maar lekker wild kamperen in de bush, zwemmen in de meren van zweden en een beetje wandelen of fietsen en een houten kerkje of zoiets bekijken.

De attractie is de natuur wat mijn kinderen betreft. Op terugtocht langs
Legoland was ok. In de beschaving aangekomen zijn ze vaak verbaasd op campings of camperplaatsen( papa, waar moet je hier nou het vuur aansteken?)
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Noomena
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 14:58

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Noomena »

Bedankt voor alle leuke reacties... We plannen niks behalve de heen en de terugreis, en ja misschien komen we er wel achter dat het helemaal niet haalbaar is... en misschien wel... Richting de Lofoten is ons eerste doel....en als we vervolgens de Noordkaap halen zou dat een soort van kers zijn....

Heel veel mensen maken het rondje via Zweden, of Zweden / Finland naar de Noordkaap en dan via de kust weer naar beneden, is daar een reden voor? Omdat wij juist het rondje de andere kant op willen maken?
Plaats reactie