in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?

Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Jan en Simonne »

Wij hebben het rondje andersom gedaan.
De reden daarvoor was: als je elke dag van noord naar zuid rijdt, heb je elke dag de weerspiegeling van de zon in de zee recht in je gezicht.
Van zuid naar noord heb je dat niet.
Verder zie ik geen verschil.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door mfellman »

Wij wilden de natuur langzaam opbouwen. Noorwegen is zo spectaculair dat het handiger is om daarmee af te sluiten in onze ogen. Maar het blijft een eigen keuze.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Aloys »

Terug door Zweden gaat het snelst, over de E45. Wij zijn er dol op, hebben die al vaak gedaan! :D
Maar die E45 van Malmo naar Kiruna (of andersom) is wel 1840 km bos en meren, tot aan de Noordkaap
zelfs 2340 km...

Terug door Noorwegen biedt (nóg) meer mooie natuur, maar kost wel veel meer tijd. Qua opbouw van
mooi, mooier, mooist is de heenweg door Zweden aan te bevelen.
Iets anders: rijd je door Zweden naar het noorden, dan wordt het steeds stiller, minder bewoners en
minder dorpjes. De stadjes worden kleiner. Zó totaal anders dan Nederland, fascinerend! :D

Stukje E45, hier nog in het zuidelijk deel van Zweden:
Afbeelding

Een foto uit noord-Zweden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_ ... C3%A4s.jpg

Overigens: die E45 door Zweden is een soort Route66. In Zweden is ie ook (nog) vrijwel geheel 2-baans,
zoals een provinciale weg. Wel breed, met brede bermen zodat je op tijd (ren)dieren ziet aankomen die
de weg willen oversteken.
Wikipedia: "De E45 verbindt het Noorse Alta met het Italiaanse Gela en heeft hierdoor een lengte van
ongeveer 5190 kilometer."
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_weg_45
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door taxus »

Men zegt dat de kust van Noorwegen het mooist oogt als je hem Noord-Zuid rijdt. Wij hebben dat 20 jaar geleden gedaan. Was idd prachtig. Je kijkt dan altijd wel op een zonnige omgeving, maar soms ook met die zon recht op je raam. Andersom heb je hem in je rug, valt ook wat voor te zeggen, áls de zon schijnt.

Dit jaar beginnen wij in Bergen en rijden dan Noordwaarts. Mbv. Google Mymaps heb ik routes gemaakt die bezienswaardigheden en plaatsen waar we naar toe willen met elkaar verbinden. We kunnen die routes overigens in beide richtingen rijden. Niet altijd via de E6 maar merendeels langs de 'touristvegen'.
Onze ervaring is wel dat je keuzes moet hebben. Als het aan de kust slecht weer is kan het zomaar zijn dat een stuk het binnenland in de weersomstandigheden echt beter zijn. Mijn routes kruisen dus regelmatig elkaar. Zo kunnen we kiezen en onderweg nog wisselen.

Onze ervaring met Scandinavië is over het algemeen: je rijdt je er niet zo snel doorheen. 'Onthaasten' is het credo. Je maakt vaak je eigen potje klaar, simpelweg omdat de restaurants (zeker in het Noorden) er niet voor het oprapen liggen. Het prijspeil is ook hoger. Zelfverzorgend zijn kost er tijd omdat je ook nog eens je boodschappen moet zoeken, en dat kan in de minderbevolkte streken ook een opgave zijn.

Tip: kun je fourageren, doe het dan ook en houd voorraad, zorg voor een gevulde tank, idd warme kleding en hou er rekening mee dat je soms lang moet zoeken naar een overnachtingsplek.
Goede reis! :wink:
Paul S
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 08 jun 2014, 10:46

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Paul S »

Zoals Aloys al aanhaalt, als je via de weg 45 van zuid Zweden naar het noorden rijd gaat dat vlot.
De wegen zijn glooiend en daar kun je veel km maken per dag, nacht dat is ook wel nodig gezien jullie plannen.

En inderdaad als je in zweden begint en dan van het noorden door Noorwegen terug naar het zuiden ga je van mooie naar mooiste omgevingen.
Realiseer je wel dat het ongeveer 10.000 km is wat jullie willen reizen in 21 dagen dat is 476 km per dag.
Zoek goed uit waar je boten kunt(Fjorden moet) nemen om minder km te maken, maar meer tijd hebt om te genieten.

Wij reden in 1998 321 km per dag in onze vakantie naar Noorwegen en Zweden, toen konden we maar 28 dagen van huis, dat was eens en nooit meer. ondanks dat ik toen een km vreter was met 70.000 km per jaar in Nederland, doen we dit niet meer, het moet wel op vakantie lijken.

Mijn advies, rij via Zweden, Finland, Noorwegen naar de Noordkaap, vervolgens rij je terug richting de Vesterale en de Lofoten.
Voor het spoten van de walvissen ben je een hele dag zoet.

Als je dan toch iets moois wil zien wat echt met natuur te maken heeft ga dan naar Angra aan de 84 in Zweden naar Marco en Aafke, daar kun je bijvoorbeeld beren spoten in het wild van op het water en nog veel meer.
https://wildlifesweden.se/

En vervolgens zie je wel hoeveel tijd er over blijft, maar onmogelijk is het niet.
Problemen bestaan niet, er zijn alleen maar oplossingen
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Andor »

Wij ons gezin dus met 6 man in de auto met tentje in 18 dagen naar de noordkaap
via Finland .Was een super mooie reis en de lofoten was een van de mooiste stukjes
Moet wel zeggen dat ik het niet nog een keer op die manier ga doen , het kan namelijk nog al koud zijn s'nachts en omdat de zon niet altijd helemaal ondergaat het daarom in de tent niet donker wordt heel weinig kunnen slapen .
Heb daardoor best vaak door gereden als iedereen lag te slapen en dat verkorte de reistijd (Kan dus erg slecht slapen met de zon op een tent s'nachts )
De kids vonden het een wereldreis en hebben het er nog wel eens over
En gaan ook zeker terug maar met de camper
Het is dus wel te doen en als je s'nachts ook nog kunt rijden zonder dat de rest dat erg vindt en je niet moe bent is het gewoon goed te doen overdag leuke dingen zien en lekker genieten .Zo hebben wij het toen gedaan
M.v.g
Ingka
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 20:35
Locatie: Antwerpen

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Ingka »

Wij hebben het rondje andersom gedaan.
De reden daarvoor was: als je elke dag van noord naar zuid rijdt, heb je elke dag de weerspiegeling van de zon in de zee recht in je gezicht.
dat is echt een goede tip die hierboven staat. ik heb 7 jaar in Zweden gewoond en kan dit uit ervaring beamen (ook als je 1800 km rechtuit moet rijden is dat een dingetje). Zelfs in de tijd dat we daar woonde hebben we nooit zover gereden. Het klopt absoluut wat andere posters zeggen. 400 km is echt al een dagtrip. Ga tot Mora/Orsa en sla van daar Noorwegen en je vakantie wordt een topper (al kan in Noorwegen flink koud/nat zijn). Naar de Lofoten gaan wij dit jaar ook, maar wel met het vliegtuig naar Kiruna en vandaar met een huurauto. Oh ja ... campings en acco zijn een probleem daar in Juli op de bonnefooi. Just sayin'.

Daarnaast is het meeste wel gezegd. Als je 3 weken iedere dag in de auto wilt zitten, moet je het doen. Als je van alle natuur die Zweden en Noorwegen wilt genieten dan is het advies om het wat kalmer aan te doen. Mijn ervaring met toen nog kleine kinderen, was dat bossen en meren icm met zacht zomerweer, lange avonden en vuurtjes/bbq's fantastische herinneringen oplevert. De meeste Nederlanders geraken tot Dalarna, echter wonend in Småland waren wij daar altijd wat verbaasd over om dat Småland dezelfde hoeveelheid bossen/meren en minder muggen biedt. Ieder zijn ding .. maar je vroeg om raad, voila.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Rolling Rodie »

Wij hebben twee rond gereden in zuid Noorwegen en alleen in die streek kwamen we al tijd te kort.
We hebben oa de Preikestolen gedaan en naar een gletsjer gelopen. Daar kun je voor beide wel een dag voor uitrekken en lijkt me voor de kinderen ook leuk om te doen.
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door VAN-tastique »

Als jullie van kilometervreten houden en graag dag en een (groot) deel van de nacht in de auto willen zitten..., dan krijgen jullie de vakantie van jullie leven!
Maar dan doen jullie het mooie land Noorwegen en het iets minder spectaculaire Zweden echt hèèl vèèl te kort!
Wij hebben 5 weken de tijd genomen om zuid/midden Noorwegen te beleven, echt een heerlijk land, het zelfde geldt voor eerder bezocht Zweden.
Als je niet alleen maar op de autoweg wilt zitten, hou er dan rekening mee dat je dan niet harder dan 80 km per uur mag en kunt rijden.
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Aloys »

Ach, het kan wel gekker. We kwamen in Scandinavië een Zwitser tegen, die reed in 3 weken met de camper vanuit Zwitserland
door Duitsland, Polen, de Baltische Staten, Finland, Noorwegen, de Noordkaap en dan door Noorwegen en Zweden weer terug.
De man maakte een relaxte indruk en sliep goed... :D

Doet de gemiddelde Chinees niet heel Europa binnen 2 weken? :wtf:

En eh, je kan het een volgende keer toch desgewenst op je gemakje in delen overdoen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door kampo »

Heen met de Ferry van Hirtshals naar Stavanger of Bergen win je ook veel tijd en moet je minder rijden.
En retour Colorline Oslo>Kiel. Vergeet niet het buffet te nemen.
Zo heb ik het een aantal jaren geleden gedaan.
Hirtshals Stavanger was in promotie, maar weet niet wat er vandaag bestaat.
Groeten Kampo
Noomena
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 14:58

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Noomena »

Wat leuk weer al die berichtjes...
En ja, ondanks alle berichten dat we heeeeel veel moeten rijden... gaan we het toch doen. We hebben de ferry geboekt.....Kiel - Oslo en Oslo - Kiel...
We gaan als een gek via Zweden naar boven, naar de Noordkaap en via de Westkust van Noorwegen naar beneden... (bedankt voor de goede tips)
We zien het wel... misschien blijven we wel plakken bij de Lofoten...en komen we niet eens verder dan dat.
En als Scandinavie zo bevalt als iedereen zegt, dan zal dit niet de laatste keer zijn, en doen we Zweden, Finland en Noorwegen nog wel veel vaker aan.
Hebben in ieder geval een tent die donker is van binnen...en nemen slaapmaskers mee.
Is Noorwegen zo duur dat jullie adviseren bepaalde voedingswaren vanuit NL mee te nemen? En zo ja hebben jullie tips ?
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door VAN-tastique »

Wijn en bier zijn daar flink aan de prijs.
En tsja..., om nu met een mud aardappels en ingeblikt vlees in de kofferbak uit Nederland te vertrekken...
Gun de middenstand daar ook hun inkomsten zou ik zeggen.
Lekker blijven hangen in de Lofoten is zowaar nog niet zo'n slecht idee...
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: in 3 weken naar de Noordkaap en weer terug?



Bericht door Peter A7 »

Ik ben ook al op en af gereden op 3 weken tijd; da's echt geen straf hoor.
De wegen zijn ginder lekker rustig en het schiet allemaal best op; daar moet je geen schrik voor hebben.

Het hangt er allemaal vanaf hoe je je dag wil plannen, maar bij ons werkte het goed om 's ochtends een stukje te rijden alsook 's avonds. Het is lang licht ginder in het hoge noorden, en dan is het te gek om daar geen gebruik van te maken.
En zo gek vér is het nu ook weer niet hè :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie