Pas op bij Noorse veerboten!

Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Aloys »

Het is me nog nooit overkomen (hoop ik), maar nu dus tóch.

Onderweg op de Noorse E6 naar het noorden moet je, ongeveer op de hoogte van de Lofoten, een veerboot-oversteek
maken van Bognes naar Skarberget. Gewoon aan komen rijden, opstellen in de rij en als je geluk hebt (zoals wij) ben je
in korte tijd vertrokken met de veerboot naar de overkant, richting Narvik.

De kaartjesverkoper, een jonge vent, komt aan het raam en ik kan met mijn bankpas betalen: pakweg € 40. Dan denk
ik opeens: "hé, is dat niet een beetje duur?"
Ik spring uit de auto en ga achter de jongen aan. Ik vraag hem naar de lengte van mijn auto. Van 6 tot 7 meter, is zijn
antwoord. Nee, zeg ik, mijn Peugeot Boxer is 5,99m. Hij vraagt of ik dat kan bewijzen. Ik pak mijn kentekenbewijs,
maar daar staat het niet op. Er komt een collega bij, en nog eentje. Ik houd vol: deze camper, waarvan er inmiddels
talloze rondrijden, is 5m99. En dat geldt voor zowel Fiat, Citroën als Peugeot!

Uiteindelijk gaan ze overstag. Een vrouwelijke collega legt hem uit hoe hij die € 40 aan mij terug kan laten boeken. Het
nieuwe prijskaartje: € 18...

Kijk, dat scheelt even € 22. Ik heb toch niet voor niets gekozen voor een kampeerbus korter dan 6m! Van nu af aan zal ik
er dubbel alert op zijn. Ik heb een kleintje en ik ga niet betalen voor een grote! :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door 't Busje »

Meestal weten ze dat toch wel. Ik heb ook wel eens 6-meter strepen op de weg zien staan, als ik het goed heb bij de tunnel naar Magerøya (Noordkaap), want daarvoor geldt ook het pontentarief.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Marco Polo »

Is nu tolvrij.

Maar dit terzijde
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Gabriel »

Nog een goede tip. Vraag voor het afrekenen eerst naar de Fjerenkorte. Dit is een pasje dat je kunt kopen voor NOK 3500,00 (is ongeveer €350,00) en bij elke overtocht (helaas hoofdzakelijk alleen in zuid en midden Noorwegen) krijg je 50% korting op het voertuig inclusief bestuurder en 17% korting op elke aanwezige passagier. Na de laatste overtocht kun je deze pas weer inleveren en het restant en borg terug krijgen. Mocht er nog veel geld op de pas staan ( zoals wij nu bijvoorbeeld terwijl we donderdag terug komen) kun je de pas het beste,na een mailtje met je gegevens,via de post opsturen en dan wordt het restant op je bankrekening retour gestort. Ik heb trouwens de afgelopen weken geen discussies gehad over de lengte en ben altijd voor 0 - 6 mtr. aangeslagen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door iSonic »

Als je nu een trkhaak onder zon bus monteerd ga je dan over de 6 meter?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Cee Pee »

Daar heb je dan weer afneembare trekhaken voor dan blijf je er onder.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door @3 »

iSonic schreef:Als je nu een trkhaak onder zon bus monteerd ga je dan over de 6 meter?
Het gaat toch om het voertuig, niet wat je er verder aan of onder schroeft?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Grumble »

We hebben wel gezien dat er gekeken werd of er een fietsdrager achterop zat, die heb ik dus niet en scheelde me weer een paar € op diverse pontjes
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Kubo »

Het gaat om de totale lengte incl. rek.
Bij overtocht zetten we de fietsen even binnen en klappen de busbiker in.
Dan is de totale lengte net binnen de zes meter.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door iSonic »

@3 schreef:
ma 13 aug 2018, 11:42
iSonic schreef:Als je nu een trkhaak onder zon bus monteerd ga je dan over de 6 meter?
Het gaat toch om het voertuig, niet wat je er verder aan of onder schroeft?
Gelukkig mijn camper plus aanhanger van in totaal 11 meter kan ik gewoon voor het 6 meter tarief meenemen! Dat scheelt....

Volgens mij gaat het om de ruimte die je in neemt. Dus als je er.een fietsendrager achter zet telt die gewoon mee...
Martin 'de Noorman'
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 18 apr 2005, 18:16
Locatie: Torvastad

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Martin 'de Noorman' »

De kaart wasr Gabriel het over heeft heet ferjekort en kost kr 3500,-. Dit is inclusief 100 kr statiegeld op de kaart zelf. Je krijgt dan 50% korting op campers korter dan 8 meter. Chauffeur is inclusief en passagiers krijgen 17% korting met de kaart. De kosten van de overtocht worden per keer van de kaart afgetrokken.

Inderdaad heel verstandig om zelf correct te vermelden hoe lang je camper is, want onder de 6 meter ga je mee op personenautotarief en dat scheelt een stuk. Dat overkwam Aloys dus ook duidelijk!
Het is zo fijn om Nederlander in Noorwegen te zijn!

Weinsberg Pepper edition MEG
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door anka »

Ik heb op mijn Ducato L3 (2007) van die rubbers zitten waar de achterdeuren tegenaan komen wanneer je ze volledig 180 graden openklapt. Deze steken iets uit de bumper. Is de bus dan wel langer dan 6 meter of is de 5,998 incl. deze rubbers? Want die zijn volgens mij niet standaard.
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Gerhans »

Is het niet zo dat voertuigen langer dan 6 meter aan de zijkant oranje lichten hebben en korter dan 6 meter niet? Aloys's bus van 5,99 mtr heeft ze niet en mijn bus van 6,36 mtr heeft ze wel.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Pas op bij Noorse veerboten!



Bericht door Aloys »

Klopt, dat had ik 'm ook nog kunnen zeggen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie