Lengte campers en Noorse veerboten

Martin 'de Noorman'
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 18 apr 2005, 18:16
Locatie: Torvastad

Lengte campers en Noorse veerboten



Bericht door Martin 'de Noorman' »

De prijs voor een overtocht (ferry/veerboot)met de camper in Noorwegen wordt bepaald door de lengte plus aantal passagiers. De chaufffeur is bij de prijs inbegrepen. Onder de 6 meter wordt dezelfde prijs gehanteert als bij een personenauto, maar daarboven wordt de prijs per meter verhoogd. Dus van 6-7 meter, 7-8 meter enzovoort.
Nu lees en hoor ik dat men soms niet de werkelijke lengte opgeeft om zo een paar kronen te besparen, dus ipv 7,40 meter...onder de 7 meter opgeven, dus ander tarief. Dus onjuist tarief voor de overtocht. Natuurlijk is dit bekend bij de ferrydiensten. Er wordt meer en meer gecontroleerd of de lengte juist is opgegeven. De boetes zijn onlangs verhoogd naar 1000 kr voor het voertuig en 500 kr per passagier. Ik heb ze zien staan met hun portemonnaie om te betalen. Dan is het misschien toch handiger gewoon de prijs te betalen die het kost.

Dit is gewoon een tip aan de camperaars die Noorwegen willen bezoeken. Het kan je veel extra geld kosten als je de verkeerde lengte opgeeft....
Het is zo fijn om Nederlander in Noorwegen te zijn!

Weinsberg Pepper edition MEG
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Lengte campers en Noorse Veerboten



Bericht door rijschoollucassen »

Ik roep dan 'seven-and-a-bit', mogen ze zelf zien wat ze met die laatste 28cm doen.We blijven natuurlijk wel Hollanders, toch?

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Lengte campers en Noorse Veerboten



Bericht door Grumble »

Omdat we toch geen fietsen meenemen heb ik de drager eraf gehaald, scheelt toch mooi een dikke halve meter en meerdere keren een lager pont-bedrag :thumbup:
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Lengte campers en Noorse Veerboten



Bericht door VAN-tastique »

Wij zijn nu met onze vijfde week Noorwegen bezig, alleen voor de ferry Hirthshals Kristiansand hebben we een maat op moeten geven (7 meter) en dat kost idd een stuk meer, maar dat weet je toch van tevoren.
Voor de andere ferries waar je op en af rijdt werd nooit naar de lengte gevraagd, die schatten die Noren perfect in, doen ze honderden keren per dag.
Wat een geweldig land om doorheen te rijden!

Geen bumperklevers, iedereen houdt netjes zo'n 50 meter afstand en rijdt heerlijk relaxed!
En als je denkt dat je de zaak wat ophoudt omdat je geniet van het vele moois om je heen, de rechter richtingaanwijzer uit en even uitwijken naar een passeerplek, wordt zeer gewaardeerd.

Op deze manier rijden wij met maximaal 60/70 km per uur door dit mooie en gastvrije land.
En dan moet je je echt niet druk maken over die paar centimeter c.q. Noorse kronen....
Na iedere bocht een prachtig uitzicht en alle nachten een prachtige (wilde) plek aan een rivier, meer of fjord.
Genoeg serviceplekken en met het weer van de laatste 4 weken elke dag de accu 100 geladen.
Wat wil een camperaar nog meer 8-)

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Lengte campers en Noorse Veerboten



Bericht door Jan en Simonne »

VAN-tastique schreef:
di 10 jul 2018, 16:22
die schatten die Noren perfect in, doen ze honderden keren per dag.

Plus, dat er meetlatten op de weg geschilderd staan... :D
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Lengte campers en Noorse Veerboten



Bericht door Marco Polo »

Ehm, heb je andere pontjes gehad dan wij.
Elke pont de vraag gehad hoe lang hij was.
Nu maakte een centimetertje meer of minder niet echt uit.
Soms Ruime marges van een meter of 2.
Wel vaak meer dan een verdubbeling in prijs tussen 5 tot 6m en de daaropvolgende klasse.

Verder na iedere bocht een verrassing.
Zijn het geen 15m bussen die met 80km/h de bocht door komen zeilen dan zijn het wel rendieren die even de kortste route nemen
Jammer dat het vooral de collega camperaars zijn die hun eigen breedte slecht in kunnen schatten en de tegenligger weinig ruimte geven.

Op sommige stukken, vooral na het begin van de Noorse zomervakantie was 2/3e van de voertuigen een camper.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Lengte campers en Noorse Veerboten



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Marco Polo,
Langs de westkust en op de drukke fjorden wegen naar de highlights klopt 't helemaal wat jij zegt!
Maar Noorwegen is groot met nog veel meer moois!
Ga een stukje oostenlijker en het weer wordt stukken beter, minder collega camperraars zoals jij ze omschrijft en een goddelijk landschap!
Wij hebben o.a. ook de Trollstiegen gereden, en o.a de Preikestolen gelopen, mooie natuur en uitzichten maar wat een gekte en lompe collega camperaars (was zelden een Noor trouwens).
Ook in Flam lijkt het wel of heel Azie daar op vakantie is, dat zijn ws de 15 meter bussen die jou na iedere bocht tegemoet kwamen...
We trekken nu door het Setesdal, mooie natuur en heerlijk relaxed.
Ook de wegen rond de Hardanger Vidda, heerlijk relaxed.
We hebben trouwens nog niet het genot gehad om een rendier op ons pad te krijgen, ben je niet in de war met een... schaap 8-)
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Lengte campers en Noorse veerboten



Bericht door Marco Polo »

Nou, het laatste rendier wat we zagen zag er niet uit als een schaap en was het er ook helemaal niet mee eens dat we op ZIJN weg reden geloof ik Afbeelding
Maar goed, dat was alweer in Finland geloof ik Afbeelding

In het hoge noorden zijn de rendierkuddes nauwelijks te vermijden.
Volgens mij zijn de grote rekken voor de grills van de lokale trucks ook best functioneel in die streken.
Zeker ook omdat de lokals er gewoon de gang flink inhouden (wat logisch is en verder geen probleem).
Afbeelding
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Lengte campers en Noorse veerboten



Bericht door VAN-tastique »

Wij hebben ons dit jaar beperkt tot zuid/midden Noorwegen, we gaan het een volgende keer zeker hogerop ook bekijken/meemaken!
Ik realiseer mij ook wel dat we het dit jaar ook heel erg getroffen hebben met het weer, alleen in het westen de nodige regen en kou gehad, maar verder bijna vier weken strak blauwe luchten 8-) en echt..., na iedere bocht een prachtig uitzicht, nadat we het drukke kust en fjorden gebied achter ons hadden gelaten.
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Lengte campers en Noorse veerboten



Bericht door Marco Polo »

Goeie keuze gemaakt Taeke!
Noorden was koud en nat

Maar wel:

Afbeelding

Midnattsol Afbeelding

Blijft bijzonder maar we zijn er voorlopig wel weer klaar mee Afbeelding

Groeten uit Zweden,

Waar het vandaag af en toe warm water regent bij een graad of 25 Afbeelding

Marc
Martin 'de Noorman'
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 18 apr 2005, 18:16
Locatie: Torvastad

Re: Lengte campers en Noorse veerboten



Bericht door Martin 'de Noorman' »

Hei Teake! Jullie hebben mazzel met het weer de afgelopen weken hier in het zuiden en westen van Noorwegen. Bijna elke dag blauwe hemel en zonneschijn. Mooier kan je een land niet ontdekken. Geniet van jullie trip door Noorwegen.
Wat je eerder beschrijft, over het rijden met de camper in Noorwegen. Het is zo belangrijk dat men anderen voorbij laat gaat op de smalle Noorse wegen. Vaak zie je buitenlandse (NL en D) campers die de boel flink ophouden, omdat er zoveel te zien is onderweg. Begrijpelijk dat je wilt kijken, maar laat anderen er langs. Noorwegen is nu nog heel campervriendelijk... help mee om dat zo te houden!
Het is zo fijn om Nederlander in Noorwegen te zijn!

Weinsberg Pepper edition MEG
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Lengte campers en Noorse veerboten



Bericht door Marco Polo »

Ook lokals snappen het soms niet.
Hoef je niet specifiek naar bepaalde kentekens te wijzen.
Heb een Deen - niet helemaal
Local - schade zien maken op de Geiranger . Sufferds heb je er overal bij.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Lengte campers en Noorse veerboten



Bericht door WoutvanAken »

Hoe is het met een 6 meter Jumper/Ducato met trekhaak, rekent men dan ook meer dan 6 meter...?
Wout.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lengte campers en Noorse veerboten



Bericht door EasyBee »

Ligt er aan wat je op of aan die trekhaak zet/hangt. Fietsendrager er op is langer dan 6 meter.
Op die veerboten werkt meestal ervaren personeel als het gaat om inschatten van de lengte.
Op de meeste veerboten zijn meerdere rijstroken met vaak onderbroken strepen om ze te scheiden. Dat zijn vaak meters en kunnen ze makkelijk tellen hoe lang je bent. Ik heb 2 keer een medewerker op de veerboot de strepen zien tellen. Dus niet flauw doen en gewoon eerlijk zeggen. Over 10 cm doen ze niet flauw, dus 6 meter en 10 centimeter is gewoon 6 meter. Wij zijn net iets meer dan 8 meter met die fietsendrager op de achterwand en ik heb niet een keer de prijs voor 8 tot 9 meter hoeven betalen, altijd 7 tot 8 meter. We hebben 10 veerboten gehad in de afgelopen vakantie.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie