Ferry boeken

Plaats reactie
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Ferry boeken



Bericht door johnCamper »

In 2016 naar Noorwegen geweest.
Wilden dit jaar opnieuw maar door ziekte reis en boot moeten annuleren.
In 2016 via hirsthals geweest. Zouden dit jaar via grena na varberg en zo via zweden rijden.
Willen in 2018 opnieuw gaan maar zie opnieuw een enorm prijsverschil tussen boot in grena en boot in hirsthals.
Via Grena zou ik nu ongeveer 70€ betalen, via Hirtshals 160 €. Vanwaar dit verschil?
Laatst gewijzigd door Aloys op za 30 sep 2017, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik heb de titel met alleen hoofdletters aangepast. Staat zo schreeuwerig... ;-)
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Ferry boeken



Bericht door faalhaas »

Mijn 'botte' reactie. Omdat het (enige) schip op Grenaa - Varberg lijn een rampenbak is, die rijp is voor de scrap.

In de afgelopen 12,5 jaar is er brand aan boord geweest, is het schip uit haar roer gelopen met zware schade onder de waterlijn. Ook is er een zware aanvaring geweest met een vrachtschip, waarbij de kalme zee een ramp als de Estonia heeft voorkomen.

De oude dame uit 1986 is ontdaan van een passagiersdek om meer meters vrachtdek te krijgen. Slecht voor de stabiliteit en voor het comfort van de passagiers.

Stena Lines mag zich schamen voor dit schip.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ferry boeken



Bericht door seth_space »

Omdat we ons weer orienteren op Noorwegen volgend jaar volg ik dit aandachtig.
Over het schip kan ik deze toch niet al te negatieve reviews vinden:
https://www.stenaline.nl/schepen/stena- ... ordelingen


Hier de bevestiging van het verhaal van faalhaas.
https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Stena_Nautica
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Ferry boeken



Bericht door Marco Polo »

En hier het rapport van de aanvaring.
http://www.havkom.se/assets/reports/rs2005_03e.pdf
Geen veiligheidsbeleid maar ook niet afgedwongen door de Zweedse maritieme instanties.
Die lieten een niet zeewaardig schip toch de zee op gaan.

Het rapport van het uit het roer lopen
http://www.dmaib.com/Ulykkesrapporter/S ... 202014.pdf
http://www.havkom.se/assets/reports/Stena_Nautica.pdf
Systeem van de scheepsbesturing was na een retrofit niet goed uitgedacht waarbij er onduidelijkheid kon ontstaan tijdens het overschakelen in besturings modussen.

Per saldo kan je dus niet stellen dat het een waardeloos schip is maar dat Stena in het algemeen steken laat vallen.
In het geval van het omhoog lopen in Denemarken was het aan de beslissingen van de bemanning te danken dat de zaak nog goed afgelopen is.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Ferry boeken



Bericht door faalhaas »

Deels mee eens. Het komt voor een groot deel voort uit de verhouding tussen gezagvoerder en rederij.

Incidenten als een aanvaring op zee (bij slecht zicht), uit het roer lopen bij overschakelen naar de stuurautomaat (binnen de pieren) en/of zee kiezen met een onzeewaardig schip zijn typische gevallen waarbij de regels van het goed zeemanschap niet worden nageleefd.

Ergo, er wordt haast gemaakt. Bijvoorbeeld bij slecht zicht moet vaart worden geminderd, extra uitkijk worden ingezet en meer afstand worden gehouden van andere schepen, conform Artikel 19. Die zit zo in elkaar dat een schip dat Artikel 19 volgt en een schip dat dat niet doet in principe niet in conflict komen. Ferry arrogantie echter is gewoon doordrukken en overal vlak langs varen. Niet omdat de bemanning dat wil, maar omdat de tijdsdruk dat onvermijdelijk maakt.

Dat leidt uiteindelijk tot ongelukken. Controles worden niet goed uitgevoerd en dat leidt uiteindelijk tot een ongeval, veelal loopt dat goed af. Soms niet. Bijvoorbeeld de rampen met de Estonia en Herald of free Enterprise speelden tijdsdruk bij het zeeklaar maken een grote rol.

De reden dat ik zeg dat het schip klaar is voor de scrap is omdat het vaart met een dispensatie voor de double hull eisen die in 1995 (even uit mijn hoofd) zijn ingesteld. Deze dispensatie had in 2004 kunnen leiden tot honderd slachtoffers.

Mijn tip, vaar met een recenter schip naar Noorwegen. Op de duurdere lijn vanaf Hirthals. Bijvoorbeeld de Superspeed 1 van Color Line naar Kristiansand of de milieu vriendelijke zusjes van Fjord Line naar Bergen of Stavanger.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ferry boeken



Bericht door Mickel Moen »

Alternatief.

Travemunde of Rostock naar Trelleborg. Dit jaar op de heen en terugreis genomen. Prijs afhankelijk van tijdstip en datum. Steeds een paar dagen vooraf geboekt. +/- € 90 (T5 5m)

Heen de late middagboot genomen, terug de ochtendboot. In een Dag naar Zweden en ook in een dag terug.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Re: Ferry boeken



Bericht door johnCamper »

Iedereen bedankt voor de eerste reacties.
Laatste tip zie er wel goed uit.
Of, boot in Fredrikshaven?
Plaats reactie