E-wegen in Noorwegen

Plaats reactie
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

E-wegen in Noorwegen



Bericht door Camperaapje »

Weet hier iemand ook of de E-wegen in Noorwegen allemaal tol en/of snelwegen zijn? Het gaat me niet om het betalen maar zijn die als toerist leuk om te rijden? Of kan je die beter mijden en een alternatief zoeken, indien die er zijn natuurlijk....
Een voorbeeld: Als je vanuit Drammen naar het Eidfjord wil, kan je de E 134 kiezen, maar je kan ook "binnendoor"(althans dat is het beeld dat ik ervan heb) wegnummer 40 nemen over Geilo.

Is een E-weg vergelijkbaar met onze snelweg?
Gebruikersavatar
wimleeuw
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:18
Locatie: Voorhout

Re: E-wegen in Noorwegen



Bericht door wimleeuw »

E wegen in Noorwegen zijn zeker niet te vergelijken met onze snelwegen. Zeker in het Noorden niet. Ik ben op mijn route via E wegen naar de Noorkaap wegversmallingen tot 4.20 meter (totale wegbreedte) tegen gekomen.
Uiteraard betaal je op die gewone 2 baanswegen bijna nooit tol, alleen in de buurt van de grote steden en die zijn er in het noorden niet,
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: E-wegen in Noorwegen



Bericht door Mirte »

E-wegen zijn vooral routes, en hoeven niet persé snelwegen te zijn. Wel zijn het 'de snelste routes'. De geprezen E45 is over grote delen 3-baans (een baan wisselend voor de eigen en de tegenliggende richting). De E6 over hele delen gecontroleerd max. 70 km/uur. Hoezo snel...?!

Tol wordt in Noorwegendaar geheven waar de investeringen in weg-verbeteringen nog jong zijn. Dit kan zeker wel tot behoorlijk noordelijk gaan. Wij hadden de indruk dat binnenkort (dit of volgend jaar) de E6 in de omgeving van Mo i Rana tolpoortjes gaat krijgen. Maar op een paar duizend kilometer rijden zijn de bedragen peanuts.

Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken. De afstanden zijn er te groot voor, en hoeveel onaardige (tol-) routes zijn er eigenlijk in Noorwegen...?
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: E-wegen in Noorwegen



Bericht door Camperaapje »

Okay, dank jullie wel voor jullie antwoord!

Ik vergelijk het een beetje met wat ik gewend ben. Als we b.v. in Frankrijk zijn zetten we de routeplanner altijd op snelweg vermijden omdat de nationale routes veeeeel mooier zijn...
Nu ja, we moeten het maar gewoon gaan ervaren....en inderdaad...ik denk dat het daar waanzinnig mooi is :-B
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: E-wegen in Noorwegen



Bericht door Mirte »

Ja hola hee! Dit is Frankrijk niet! :bow:

Fijne vakantie - en neem dit mee, als je ervan houdt: :cheers:
(dat dan weer wel)

Goede reis & enjoy!
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 824
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: E-wegen in Noorwegen



Bericht door De Boer op toer »

Snelwegen zoals bij ons vind je bijna niet in Noorwegen, alleen rond de grote steden.
Wij hebben de Lofoten bezocht en grote stukken van de E6 gevolgd, het viel ons tegen hoeveel kilometers je op een dag kunt maken.
Prettige vakantie gewenst in het prachtige Noorwegen.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Plaats reactie