rondtrekken door Noorwegen

Gebruikersavatar
Globetrotterrr
Berichten: 125
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 14:50

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Globetrotterrr »

Duidelijk. En omdat ik nog weinig ervaring heb met camperen in koude temperaturen, wat voor voorzieningen denk je dan aan?
***05-09-2016: expeditie Noordkaap!!!***

Afbeelding

Fiat 2.8L idTD Dethleffs Globetrotter Esprit
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door de hoekies »

(stand)Kachel inbouwen , isoleren ( er komt door je orginele kanalen veel koude binnen) , warme kleren, goede slaapzak. vergeet niet in een kleine auto waar je net in kunt slapen creëer je veel condens wat bevriest en wat koude geeft verder moet je je uitkleden en aankleden in een temp . waar je niet graag bent.
Je moet ventileren s`nachts en tegen de morgen zorgen dat je het vocht en de kou uit je auto hebt.
Bedenk een ritueel wat je nu thuis ook hebt : je komt uit bed moet naar de WC ??/Je wilt eten en koffie s`morgens ??// Je wilt je wassen??/ Je wilt je kleren uitzoeken en aankleden??/ je wilt tijdens een regen of sneeuwbui s`middags eten ??/ je wilt hetzelfde sàvonds doen en eerst eten koken met slecht weer ??.
Een dag uit je leven maar dan in die kleine camper kan maar probeer het eerst hier uit tijdens mooi weer en dan een keer met regen ( dat hebben we hier ook)
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Globetrotterrr
Berichten: 125
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 14:50

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Globetrotterrr »

Ik ga met mijn camper he, niet met de auto (TS gaat met de bestelauto).
***05-09-2016: expeditie Noordkaap!!!***

Afbeelding

Fiat 2.8L idTD Dethleffs Globetrotter Esprit
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Cee Pee »

Dat is het risico van meeliften in een topic, dan krijg je wel eens antwoorden die wat vreemd overkomen. :roll:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door de hoekies »

Globetrotterrr schreef:Ik ga met mijn camper he, niet met de auto (TS gaat met de bestelauto).
Ik schreef : Voor Globetrotterrr : wij hebben soort gelijke rit gemaakt alleen niet tot de noordkaap.
Wij zijn er geweest begin Juni en troffen nog sneeuw aan van de winter ervoor ,in Lapland tot 2mtr hoog ( wegen waren schoon).
Je hebt zo wel een idee wat je kunt verwachten als je later in het jaar gaat

Voor de TS in Juni kunnen denachten nog koud zijn op die hoogte dus in September zeker ook daar zou ik voorzieningen voor treffen
Het bericht hierna van mij was voor de TS over de voorzieningen
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
Globetrotterrr
Berichten: 125
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 14:50

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Globetrotterrr »

Hahahaha oke, Thanks.

Ik zie een topic altijd maar als een groepsgesprek anders moet iedereen met een identieke vraag een eigen topic aanmaken met dezelfde vraag. Maar ik blijf dit topic zeker nog even volgen.
***05-09-2016: expeditie Noordkaap!!!***

Afbeelding

Fiat 2.8L idTD Dethleffs Globetrotter Esprit
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Cee Pee »

Ik zeg ook niet dat je niet mag meeliften dat is heel wat anders dan een topic kapen.
Maar je moet dan wel goed kijken of het antwoord voor jou of voor de TS bedoeld is. :cheers:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Saskia Janssen
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 23:21
Locatie: Noord-Holland, westfriesland

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Saskia Janssen »

Soms vallen de temperaturen juist weer mee. Afgelopen februari/maart in de buurt van Harstad was de temperatuur rond het vriespunt toen ik daar was.
blijft koffiedik kijken ;-)
Gebruikersavatar
Globetrotterrr
Berichten: 125
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 14:50

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Globetrotterrr »

Ach, we hebben ook in november in de Canadian Rocky Mountains gestaan met de camper en toen werden we ook verrast met bijna een meter sneeuw in een nacht, maar daar waren we maar 2 dagen hahaha. We gaan het gewoon doen en overleven het vast :wink:
***05-09-2016: expeditie Noordkaap!!!***

Afbeelding

Fiat 2.8L idTD Dethleffs Globetrotter Esprit
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Ares »

Je kunt ook in Nederland in de winter veel doen met je camper. Dan zie je meteen of goed geïsoleerd is en of koud douchen (qua lucht temperatuur dan) voor jou echt een probleem is. We zijn deze winter bijna elke weekend met de camper weggeweest. Ok, het was een warme winter en er lag geen sneeuw, maar ik vond het geen probleem om te slapen met 5 graden boven nul (eigenlijk sliep ik juist zeer goed). Ik sliep vaak met een jasje aan (en een dikke pyjama) + slaapsokken. Sóchtends ging de kachel weer aan (dikke warme slippers en warme ondergoed zijn echt een must!) en binnen een uur was het weer warm. Ik had ook het gevoel dat als ik de theewater had opgezet de gas de camper behoorlijk snel opwarmde. Maar dit is, natuurlijk, niet voor iedereen en ik denk dat -20 heel anders zou bevallen dan temperaturen rond het 0.

Gelukkig gaan wij in Augustus en blijven dan ook in het Zuiden :)
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Hoofdnoorman »

-5° in Nederland kan soms onbehaaglijker aanvoelen als -20° in het oosten van Noorwegen. Ik spreek met name over het oosten en niet langs de westkust of minder dan 300 km landinwaarts.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Ares
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 23:48

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Ares »

Vertel mij wat, ik kom uit Estland dus ben wel wat wintersweer gewend :D, alles onder de -15 maakt niet veel verschil meer.
Renault Master L2H2 (Zelfbouw, in progress)
Gebruikersavatar
Globetrotterrr
Berichten: 125
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 14:50

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Globetrotterrr »

Wat een geweldige reis tot nu toe! De Noordkaap vonden we helemaal top! Zijn er bijna 48 uur geweest en al die tijd bijna een private party. We kwamen aan om 15.05 uur. 5 minuten na sluitingstijd. Dus we konden zo doorrijden. Niks betalen. Komt vast later dachten we. Naast ons waren er nog twee andere Campers. Verder niemand. Heerlijk! Van internet en televisie kende ik alleen de beelden van honderden toeristen die staan te dringen rondom de Globe op de punt. Nu: niemand! We hebben er prachtige toeristenvrije foto's kunnen maken.

Vervolgens lekker met de hond een uur of twee (rond)gewandeld en toen heerlijk gegeten in de camper. Zonsondergang was echt prachtig. 'S avonds alles bij donker nog eens bekeken. Ook zeker de moeite waard.

Vanavf een uur of 23.00 trok alles open en hebben we tot ruim 02.00 uur genoten van het Noordelicht over de Kaap. Vanwege de bijna volle maan was er wel veel omgevingslicht waardoor de Aurora een tikje minder fel was en de foto's met lange sluitertijd leken bijna overdag te zijn gemaakt maar wat prachtig! En we deelden nog steeds de hele Noordkaap maar met die twee andere Campers.

Volgende ochtend om 07.30 liep ik buiten met de hond. Strakblauwe lucht en een brandende zon. Nog steeds geen toerist te zien! Toen de Nordkapp hallen (die me wel tegenvielen) om 11.00 uur opengingen hebben we daar een tijdje rondgewandeld, wat postcards gekocht en even lekker geluncht. Niks geen kaartje gekocht ofzo. Langzaamaan druppelde er wat toeristen binnen en bij binnenkomst op het terrein moesten die flink betalen nu. Zij kregen allemaal een sticker voor op de kleding maar daar werd eenmaal op het terrein of binnen werd er door niemand naar gekeken.

Na sluitingstijd om 15.00 uur kwamen er veel meer Campers het terrein op. De tweede nacht stonden we er met een stuk of 15. Ook zij hebben niets betaald.
De tweede nacht wederom noorderlicht over de Kaap. Of we hadden geluk of het is daar altijd te zien ik weet het niet, maar ik heb volop genoten. Volgende ochtend vertrokken.

Al met al vond ik de Noordkaap top en had deze bestemming zéker niet willen missen. We hadden heel veel verhalen gehoord dat er niks aan was (vooral van mensen die er zelf niet geweest zijn) maar we hebben ons kostelijk vermaakt. Alleen al de rit er naartoe vond ik prachtig. Wel oppassen voor de grote geweien die voor je auto oversteken maar dat maakt het juist leuk. Wat een boel rendieren daar!

Inmiddels in Tromsø en we hopen daar vanavond ook weer het Noorderlicht te zien 88I
***05-09-2016: expeditie Noordkaap!!!***

Afbeelding

Fiat 2.8L idTD Dethleffs Globetrotter Esprit
Plaats reactie