rondtrekken door Noorwegen

Adriaan Quaak

rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Adriaan Quaak »

offline
Laatst gewijzigd door Adriaan Quaak op zo 12 feb 2017, 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Cee Pee »

In dit geval, zie het als tent kamperen maar met dat verschil dat je een stevige tent hebt die je niet steeds hoeft op te zetten en af te breken.
Veel plezier in dat prachtige land.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door 't Busje »

Zo te lezen heb je nauwelijks praktische tips nodig.

Eén tip dan toch: de tankstations liggen in Noorwegen (veel) verder uit elkaar dan hier, tank daarom eerder dan je hier gewend bent.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Adriaan Quaak

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Adriaan Quaak »

Oké bedankt voor de snelle reacties!

Is het verstandig / mogelijk om deze reis in september / oktober te doen? met sneeuw etc of zijn de wegen dan gewoon onbegaanbaar? Ik bedoel echt in het hoge noorden.

Of is het beter om de reis op korte termijn te doen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door rijschoollucassen »

Ik zou voorzichtig zijn met de temperaturen. In een ongeïsoleerde bus kan het gemeen koud worden. Qua ventilatie is ook niet alles optimaal, dus staat binnen de kortste keren het ijs binnen op de wanden.

Zou ook even uitkijken met dat tussenschot. Kun je problemen mee krijgen met de belastingdienst.

Groeten,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door 't Busje »

Na 21 september worden de dagen in het noorden erg kort en de nachten erg lang.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Mirte »

Grappige naam heb jij, Quaak. :shh:
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Patrick 508
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 20:00

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Patrick 508 »

Ik ben een aantal malen in het noorden van Noorwegen geweest. Je kunt je daar lelijk vergissen in de temperaturen en het weer.

Ik had zelf een geisoleerde camper; met een buscamper zou ik er na augustus niet meer komen. (het gebied boven Trondheim)

Gr,
Patrick
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Hoofdnoorman »

Adriaan Quaak schreef:Oké bedankt voor de snelle reacties!

Is het verstandig / mogelijk om deze reis in september / oktober te doen? met sneeuw etc of zijn de wegen dan gewoon onbegaanbaar? Ik bedoel echt in het hoge noorden.

Of is het beter om de reis op korte termijn te doen.
Het is inderdaad niet verstandig om in September/Oktober in het hoge noorden te gaan vertoeven. Het kan best mooi weer zijn en een paar uur later ligt er 30 cm. Zit je ergens onderweg, kun je nergens meer heen. Alhoewel, er is altijd wel ergens een boerderijtje oid.

Augustus is een mooie maand, tot twee weken in September. In het zuiden, in de Noorse volksmond "Sør fra Stadt" hoef je je wat minder zorgen te maken. Dit ligt ongeveer op de 62 breedtegraad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stad_(schiereiland" onclick="window.open(this.href);return false;)
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door jotr »

Vergis je niet in de snelheid die je haalt in Noorwegen. Als dat 50 km/hr is, dan is het veel. Noorwegen is een heel lang land, helemaal naar het Noorden zijn heel veel kilometers. Ik zou voor drie weken niet op Noordelijker mikken dan uiterlijk Trondheim. Wij waren er een maand en voor ons was Andelsnes het meest Noordelijke punt. Noorwegen is een prachtig land en eigenlijk is iedere weg die je rijdt de moeite waard.
Het is alleen geen goedkoop land, al valt gewoon boodschappen doen nog wel mee. Maar een biertje op een terrasje of uit eten loopt echt in de papieren.
In deze tijd en tot ver in juli heb je hele lange dagen. Ik zou zelf niet later gaan dan augustus.
Misschien haal je nog inspiratie uit ons verslag van de rondreis die we in 2014 maakten. http://www.slakopreis.nl/search/label/Noorwegen
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik kan je vertellen.
Op 370.000 km gemeten met een gewone personenauto kruisend door de onderste helft van Noorwegen, is de gemiddelde snelheid 63 km/h. Zowel autowegen als provinciale wegen.
In Nederland/Duitsland/België/Frankrijk 90.000 km gemeten. Zelfde personenauto! Gemiddelde snelheid 69 km per uur.
Het verschil is dus niet zo groot als menigeen denkt.

Deze gegevens zijn gemeten met een Zemco ZT4.
Inderdaad, mijn auto heeft 465.000 km gelopen destijds en is ook rijdend naar zijn laatste rustplaats gebracht omdat ik niet langer in Nederland met een Noors kenteken mocht rijden. Honda Civic Sedan 1.4 automaat 1989. Daarna de Airco, CC, LPG en Carin overgebouwd in hetzelfde type van iets jongere leeftijd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Adriaan Quaak

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Adriaan Quaak »

Iedereen bedankt voor de info! hier kan ik wat mee! :thumbup:
De volgende stap is het isoleren van mijn bus.
Gebruikersavatar
Globetrotterrr
Berichten: 125
Lid geworden op: do 21 jan 2016, 14:50

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door Globetrotterrr »

Mijn vrouw en ik hebben dus ook het idee om de eerste week van september te vertrekken. We hebben max 5 weken voor een rondje door Scandinavie. We willen via Denemarken naar Zweden en dan omhoog met als het mogelijk is de Noordkaap als halverwege punt. Even los van of we het gaan redden qua tijd / reissnelheid, denken jullie echt dat het te koud wordt om rond 20 september nog op / rond de Noordkaap te zijn?

Als we het qua tijd of temperatuur niet gaan halen dan gaan we al voor de Noordkaap richting het westen (Noorwegen) om de rit terug.
***05-09-2016: expeditie Noordkaap!!!***

Afbeelding

Fiat 2.8L idTD Dethleffs Globetrotter Esprit
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: rondtrekken door Noorwegen



Bericht door de hoekies »

Voor Globetrotterrr : wij hebben soort gelijke rit gemaakt alleen niet tot de noordkaap.
Wij zijn er geweest begin Juni en troffen nog sneeuw aan van de winter ervoor ,in Lapland tot 2mtr hoog ( wegen waren schoon).
Je hebt zo wel een idee wat je kunt verwachten als je later in het jaar gaat
Voor de TS in Juni kunnen denachten nog koud zijn op die hoogte dus in September zeker ook daar zou ik voorzieningen voor treffen
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Plaats reactie