Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?

Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door FJM »

@sjaak en maria Even off-topic: die door jullie gebruikte lettertypekleur is voor mij moeilijk leesbaar... :(
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door Mickel Moen »

Noorwegen is een wat duurder land. Dat weet je als je er naar toe gaat.

Wij hebben altijd een “noodvoorraad” bij ons, voor als we eens geen boodschappen kunnen doen of daar geen zin in hebben. Genoeg voor enkele dagen. Inderdaad zaken als rijst, pasta en vlees en groenten in blik. En dat vullen we bij in het land waar we zijn.

Wijn voor de hele reis hebben we ook altijd bij ons, maar dat is nooit om het land. Voor Scandinavie inderdaad ook om de prijs, maar als we in Frankrijk in een supermarkt staan, weet ik ook echt niet wat ik moet kiezen. Dus ook dan nemen we onze eigen wijn mee. Zelf afgevuld in BIB zakken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door Cee Pee »

FJM schreef:@sjaak en maria Even off-topic: die door jullie gebruikte lettertypekleur is voor mij moeilijk leesbaar... :(
Hier dan in de normale setting
Sjaak en Marja schreef: Op Face Book zou ik je een duimpje geven, maar dat kan hier niet. :lol:
Ik ben het helemaal met je eens, je kiest bewust voor een of meerdere bepaalde landen en ja....dat kan wat kosten.
Kun je op andere dingen weer besparen.
Als je rekent op ong. €20,00 voor een overnachting op camping of camperplaats, en je staat vrij, bespaar je per week toch al gauw zo'n €140,00.
Kun je toch wel groente en vlees voor halen lijkt me zo?!
Laatst gewijzigd door Cee Pee op zo 21 jan 2018, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door 't Busje »

Mickel Moen schreef:als we in Frankrijk in een supermarkt staan, weet ik ook echt niet wat ik moet kiezen. Dus ook dan nemen we onze eigen wijn mee. Zelf afgevuld in BIB zakken.
Hoe heb je die wijn hier dan gekozen? Gebruik je steeds de oude BIBs opnieuw?
Wij kopen de BIBs liefst in Frankrijk. Daar hebben ze betere (ook echt goede) wijn in BIBs dan hier.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door FJM »

Cee Pee schreef:
FJM schreef:@sjaak en maria Even off-topic: die door jullie gebruikte lettertypekleur is voor mij moeilijk leesbaar... :(
Hier dan in de normale setting
Sjaak en Marja schreef: Op Face Book zou ik je een duimpje geven, maar dat kan hier niet. :lol:
Ik ben het helemaal met je eens, je kiest bewust voor een of meerdere bepaalde landen en ja....dat kan wat kosten.
Kun je op andere dingen weer besparen.
Als je rekent op ong. €20,00 voor een overnachting op camping of camperplaats, en je staat vrij, bespaar je per week toch al gauw zo'n €140,00.
Kun je toch wel groente en vlees voor halen lijkt me zo?!
Dank je wel!
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door Mickel Moen »

@Evert,

Klopt dat je in de ons omringende landen betere wijnen in BIB kunt kopen.

Zo nemen we op de terugweg nog wel eens wat mee van de Boot van Zweden naar Duitsland.

Wij hebben zo onze voorkeur voor Chileense, Californische en Australische wijnen. Dat is in Frankrijk zoeken naar een speld. We zijn nu ook weer niet zulke wijnkenners, dat we in ieder land zomaar weten wat bij onze smaak past.

We kopen wel eens een flesje. Bijvoorbeekd van een lokale wijnboer.

Lege BIB zakken kun je op internet vinden. Vaak bij leveranciers die aan amateur-wijnmakers e.d. leveren.

Ook bij bepaalde types BIB kun je het kraantje verwijderen en de zak dus hergebruiken. Wij hebben een schenkhouder voor BIB aangeschaft. Want zonder de dozen neemt het nog minder ruimte in.

Ik heb al weer enige jaren een vergelijking gemaakt tussen normale flessen, wijn in petfles en BIB.

Afbeelding

Voor Glas had ik gekozen voor een Franse Buzet in een doorsnee Franse fles. 6 x 75 cl
Voor de PET-fles de Zuid-Afrikaanse Tangled Tree. 6 x 75 cl
Bag in Box is de Zuid-Afrikaanse Kumala van de Gall & Gall. 3 l.
* In de vergelijking heb ik de BIB in volume en gewicht omgerekend naar 4,5 l = 6 flessen van 75 cl.

In volume maakt PET met Glas ietsjes uit. 15% minder volume.
BiB neemt echter in volume maar de helft van Glas in. 49% !!!

In gewicht maakt PET en BIB niet veel verschil.
Maar dan BIB in vergelijking met Glas: BIB weegt maar 65% van Glas.
Per doos scheelt dit 2,6 kg.


Dit is dus nog zonder het systeem wat ik nu gebruik. BIB zonder doos, maar losse BIB gestapeld in een wat grotere doos. Dan is het volume nog kleiner. Zal eens uitrekenen, wat dat scheelt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door 't Busje »

Geert,
De gewichtsbesparing van BIBs ten opzichte van glas is voor ons ook doorslaggevend. De volumebesparing speelt voor ons wat minder. Bier neem ik tegenwoordig ook alleen maar in blikjes mee. Ook daar bereik je een gewichts- en volumebesparing (vooral van belang in de koelkast) mee.
Ik wist niet dat je BIBs zelf kunt afvullen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door Dick-B »

Wij gaan elk jaar zo,n 4 maanden naar NW/ZW.en drinken savonds graag een wijntje
en dat is alles wat we mee nemen veel wijn dus,
en dat in 3lt pakken en meer dan10,rode en rose en witte bij de vis die we vangen,
Eten alleen voor de eerste 2a3dagen,
Maar eerst 3maanden naar Hongarije en croatie dan hoeft er geen wijn mee is daar goedkoper dan hier,
Deze landen doen we voor de warmwaterbaden en de stranden van croatie,
gr.Dick.
Gebruikersavatar
Bossche Bollen M&R
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 10 jul 2006, 22:30
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door Bossche Bollen M&R »

Dick-B schreef:
zo 21 jan 2018, 14:14
Wij gaan elk jaar zo,n 4 maanden naar NW/ZW.en drinken savonds graag een wijntje en dat is alles wat we mee nemen veel wijn dus, en dat in 3lt pakken en meer dan10,rode en rose en witte
Vraagje: wij zijn nogal braaf met invoerrechten omdat we namelijk als twee mannen samenreizend uit Nl in een oude camperbus bij de douane er ALTIJD worden uitgepikt... laten we maar zeggen... zij doen ook hun werk maar leuk is het niet altijd. Daarnaast, lokaal de wijntjes e.d. proeven zijn we ook niet vies van :cheers:

Nu gingen wij de afgelopen jaren meestal in voor- en/of naseizoen naar het zuiden, maar door omstandigheden zit dat er dit jaar niet in en wordt het in juli een weekje of 4. Omdat we nogal van rust, natuur en ruimte zijn en al lang niet meer in noord-Scandinavie zijn geweest, willen we daar wel weer eens een keer gaan kijken.

Echter... ook wij genieten erg van een wijntje, biertje enzovoorts. Maar als ik nou bovenstaande quote lees en ik kijk naar de invoermaxima dan óf ik lees het verkeerd óf de gok wordt genomen bij de douane. Of weet men hier sneaky binnendoorweggetjes zonder controle :-B

Iemand tips?

:cheers:
Marcel
Gespot in Alice Springs (Australia): "Life is a mistery to be lived, not a problem to be solved!"
Nog zo één: de spreuk op de kentekens van New Hampshire (USA): "Live free or die!"

http://tweebosschebollenopreis.jouwweb.nl
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door EasyBee »

Als je de boot neemt naar Noorwegen staat er altijd wel Douane in de Noorse haven. Ga je via Gotenburg naar Oslo over de grote weg idem.
Ga je via het Zweedse binnenland over een kleine binnenweg is het meestal een verlaten grenspost of je moet net pech hebben.
Aangezien wij ook voor een week of 6 gaan en wel een glas wijn bij het eten willen en soms een digestief er na, nemen we dat steevast mee en gaan over de binnenweg van Zweden naar Noorwegen. We zijn met zijn tweeën en die camper heeft plek zat.
Die BIBs zijn ideaal, scheelt enorm in gewicht. Nooit een Douanier gezien.
Denemarken en Zweden zijn gewoon EU landen en kennen net zo veel/weinig beperkingen als Duitsland of België.
Dus : https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm
Dat zijn wel de enige zaken die we meenemen. Eten kopen we altijd in het land waar we zijn.
We hebben hoogstens 2 dagen aan verse etenswaren in de koelkast en nemen geen blikken en dergelijke mee. Het is vakantie :cheers:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
rseys
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 17:01

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door rseys »

Aan topic starter, hopelijk neemt ook de 'verloren' verpakkingen van de meegenomen producten ook terug mee naar Nederland, afval verwerking is voor de Noren ook een duur aangelegenheid.!
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door doov »

Die Noren zijn heel rijk. Afval verwerken kunnen ze zelf wel betalen.
Mijn ervaring is dat de aardappels er van slechte kwaliteit zijn, die neem ik dan dus ook in grote getale mee.
De wijn daarentegen is weer erg goed. Die hoef je dus niet mee te nemen. Scheelt weer in gewicht.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door Jan en Simonne »

Serieus?
Aardappelen? :shock:

Wij nemen niets mee, denk ik.
Volgens mij is het best een beschaafd land en kan je alles kopen.
Soms ben je in een land goedkoop uit en soms duur(der).
Dan eten we wat simpeler.
Ik heb er vorige keer geen problemen mee gehad.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat neem je mee aan eten naar Noorwegen?



Bericht door Kroppie »

is het land van bestemming duur?, wel heel simpel, niet zo veel consumeren, net zo als thuis doen dan is er in principe maar een klein verschil en valt e.e.a. best mee.
eten ga ik niet meeslepen, waar ik heen ga eten de mensen ook dus is er zat te koop .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie