Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?

Gebruikersavatar
Kiekerjan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 14:22
Locatie: Valkenswaard

Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Kiekerjan »

Komende zomer willen wij met onze camper in een kleine 4 weken via Duitsland, Denemarken, via de brug naar Malmo Zweden, langs de westkust van Zweden naar richting het noorden. Via Goteborg naar zuid Noorwegen. We hangen vervolgens een weekje wat in Noorwegen rond om vervolgens weer in omgekeerde richting huiswaarts te keren. Dus we willen het liefst geen oversteken per ferie maken, we maken geen exacte tijdsplanning en willen ons niet dmv. reservering vastleggen. In het hoogseizoen zonder reserveren een boottocht nemen lijkt te link.

Heeft er iemand tips, route beschrijvingen, reisverslag enz. ?

groet, Henny. :-B
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen



Bericht door durisotti »

De bruggen zijn relatief duur, je kunt natuurlijk altijd "last minute" nog een boot proberen te boeken, over de brug kan dan altijd nog.

Heen is Frederikshavn-Oslo niet duur, terug Malmo-Travemunde.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 13:09
Locatie: Utrecht

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen



Bericht door bvddobb »

Wij vonden dat stuk door Zweden altijd behoorlijk saai. Wij varen toch liever over.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
VW T5 California Comfortline, 2.5 TDI 4Motion, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen



Bericht door De Boer op toer »

Wij zijn al een paar keer naar Scandinavië geweest en dit is van de laatste jaren te lezen op mijn blog.
De bruggen zijn bijna net zo duur als de twee overtochten met de boot van Puttgarden - Rødby en Helsingborg – Helsingör.
Als je dan nog eens rekent dat je meer dan 100 kilometer omrijdt via de bruggen is de boot toch te overwegen.
Bij de beide boten hoef je nooit lang te wachten en ze gaan om de 20 minuten, reserveren is niet nodig.
Nu zorgen wij wel dat we in het hoogseizoen nooit op de drukste tijden oversteken.
Tevens gebruiken wij de boot altijd als onze koffie en rust pauze.
Puttgarden – Rødby duurt ongeveer een uur en Helsingborg – Helsingör ongeveer 20 minuten.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen



Bericht door 't Busje »

Ik geloof niet dat ik voor het zuiden van Noorwegen over de bruggen zou gaan, maar met de boot direct van Jutland naar Noorwegen of Zweden zou oversteken. Grenaa - Varberg (Zweden niet ver van de Noorse grens) is niet erg druk en volgens mij wat goedkoper dan andere verbindingen.
Als je Kopenhagen wilt bezoeken, is de boot van Puttgarden - Rodbyhavn en na Kopenhagen de brug over de Sont het overwegen waard.

Voor het echte avontuur ga je van IJmuiden naar Newcastle en van Newcastle naar Stavanger of Bergen. Je bent dan in 48 uur zonder rijden vanuit Nederland een flink eind in Noorwegen. Van Bergen ga je door Noorwegen, Zweden en Denemarken terug.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen



Bericht door Bohemia »

De route via de bruggen is inderdaad wat om. Wij gingen twee jaar geleden met de kinderen en dat uurtje extra rijden is Legoland dan wel waard ;) Kortom het hangt er maar net vanaf wat je onderweg wilt zien. Als je niet te veel vast wil leggen kun je evt. heen de boot pakken en terug de bruggen. Aanrader tussen Göteborg en de Noorse grens zijn de rotstekeningen bij Tanum.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Aloys »

De eerder genoemde boot van Duitsland naar Denemarken en die van Helsingor naar Helsingborg in Zweden zijn een fluitje, gaat snel en probleemloos. Zonder reservering,
de wachttijd is amper lang genoeg om een kop koffie te zetten... :D

Wij zijn afgelopen zomer ook op die manier naar zuid-Noorwegen gereisd. Hieronder het
verslag van de eerste week met foto's, wellicht heb je er wat aan.

Zie http://www.aloys.nl/zomervakantie-2013/ ... tie-week-1
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Mirte »

Kiekerjan schreef:Heeft er iemand tips
Ja.
Je plan uitvoeren.

De bruggen/pontjesroute is misschien duurder dan (nu) een boot kiezen en boeken, maar vrijheid is ook wat waard. Zeker als je nog niet in Scandinavie was, is er niks mis mee om in een rustig tempo kennis te maken met de landschappen en met het culturele aabod.
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door gijsenbep »

Hoi allemaal,wij zijn vorig jaar met de snelboot Hirsthals Kristiansand gevaren ,als je toch in zuid noorwegen wilt rondtoeren pakte ik deze boot .koste voor onze camper van 7,50mtr iets van 140euro enkele reis maar je zit dan wel gelijk in een mooi stuk van noorwegen ,
En voor ons stonden wij met ong 800km en ong 2,5uur varen in noorwegen ,over de weg was dit iets van 1500km .
Groetjes Gijs
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door twente1946 »

gezien de tijd , 4 weken, zou ik de ferry nemen van Hirthals naar Langesund ( 41/2/ uur) , kosten enkel als lid NKC € 47,50. retour weet ik zo niet , kun je opvragen bij Fjord lines.
Met de bruggen ben je 2 a 3 x zoveel kwijt + plus de onnodige kilometers en vooral tijd!!!
Vergis je niet op de afstand van de brug of van goteborg naar zuid noorwegen

even opgezocht heen en terug is +/- € 110,= hangt een beetje van de periode en vooral dag af.
zie http://www.fjordline.com. en speciaal camper tarief.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door beatrix18 »

We hangen vervolgens een weekje wat in Noorwegen rond om vervolgens weer in omgekeerde richting huiswaarts te keren.
:shock:
Dan doe je Noorwegen letterlijk en figuurlijk te kort. :(
Als je toch de kilometers en oversteek maakt (brug of ferry) zou ik van de beschikbare 4 weken er minimaal 2 voor Noorwegen reserveren.( :!: )
Ga voorlopig ongeveer tot de hoogte van Flåm en dan weet je straks wat ik bedoel. :thumbup:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door beatrix18 »

Tip als je in weinig tijd toch een leuke Noorwegen ervaring wil opdoen: Ga naar de camping Voss in Vossevangen, loop daar naar het stationnetje en koop een kaartje "Norway in a nutshell". (trein-, bus- en fjordenboottocht)


Afbeelding


De hele tocht gaat van Oslo naar Bergen maar je kan zelf een (dit) deel uitkiezen. :thumbup:

VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
netty
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 22:45

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door netty »

Ik weet niet of u een hond mee neemt , maar die moet wel up to date zijn met vaccinaties en gezondheidsverklaring en ga je met een boot naar Noorwegen dan zul je de hond door een plaatselijke dierenarts daar binnen 10 dagen een wormkuur moeten laten toedienen , ga je via Zweden naar Noorwegen dan kun je dat ontlopen , dan geldt deze optie niet.

Bedenk ook als je met een hond reist dat een hond niet mee mag naar het bovendek als je met de boot gaat , de hond moet of in de auto/camper blijven of benedendeks in een kennel :sick: binnenlandse veerboten mag een hond gewoon mee , het zijn de grote ferry´s die geen honden toestaan aan dek.

Ga je met de camper via Zweden omhoog naar Noorwegen ga dan een heel stukje boven Oslo de grens over , dat scheelt je tolgeld .
Verder ga goed voorbereid op pad , dat kan een hoop teleurstelling voorkomen , en volg uw hart wat u het liefste doet . Als ik u was zou ik wel wat langer van de prachtige natuur van Noorwegen genieten, een week is echt te kort om al het mooi´s in u op te nemen.
Wij zijn echte Noorwegenfans , Denemarken hebben we ook al eens helemaal rond gereden , is ook heel mooi, maar persoonlijk ga ik liever door naar Noorwegen

Zoek goede informatie zodat u goed voorbereid op pad gaat dan maakt u de reis van uw leven
Hier nog een site over Noorwegen voor informatie http://www.visitnorway.com/nl
Goede en mooie vakantievoorbereiding toegewenst , de voorpret is ook al mooi
Gebruikersavatar
dickjacq
Berichten: 786
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 9:53
Contacteer:

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door dickjacq »

Ben benieuwd hoe dit is verlopen? Hoe is er nu gereisd? Wij willen volgend jaar ook voor het eerst naar Noorwegen. Maar we hebben een kleine rat ( jack russell) die ook mee gaat. Het liefste willen we dan geen lange boottocht. Omdat het onze eerste keer wordt willen we heen met een bootovertocht die niet al te lang duurt en de terug weg waarschijnlijk door Zweden terug rijden en dan met de bruggen.
Hymer 534 1988>Hymer 654 1990>Hymer S660 1993>Hymer B694 1998>Adria Matrix Supreme 687 SL 2013>Knaus Sun i 650 Meg 2017>Knaus Sun i 900 leg 2018. Volg ons ook op YouTube De Mazzel!
Plaats reactie