Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?

Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Frans-K »

netty schreef:Ik weet niet of u een hond mee neemt , maar die moet wel up to date zijn met vaccinaties en gezondheidsverklaring en ga je met een boot naar Noorwegen dan zul je de hond door een plaatselijke dierenarts daar binnen 10 dagen een wormkuur moeten laten toedienen , ga je via Zweden naar Noorwegen dan kun je dat ontlopen , dan geldt deze optie niet.
/quote]

Kan je dat uitleggen : " ga je via Zweden dan kun je dat ontlopen "
Nou, volgens mij hebben de dames en heren van de douane "connecties" met de plaatselijke dierenarts. Een vriend van mij heeft dat zo ondervonden. Als je je netjes meld, dan naaien ze je een oor aan, kosten minimaal € 500,00. Hij had alles gedaan zoals het Noors Verkeersbureau had geadviseerd. Maar die regels zouden "veranderd zijn".
Die gaat niet meer met de boot via Kristiansand. En inderdaad, via Zweden kom je GEEN controle tegen. Dus ook geen kritische blik op je inentingsboekje. Ook al is de inenting een dag te laat.
harmeikelkamp
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 okt 2014, 21:15

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door harmeikelkamp »

Frans-K schreef:
netty schreef:Ik weet niet of u een hond mee neemt , maar die moet wel up to date zijn met vaccinaties en gezondheidsverklaring en ga je met een boot naar Noorwegen dan zul je de hond door een plaatselijke dierenarts daar binnen 10 dagen een wormkuur moeten laten toedienen , ga je via Zweden naar Noorwegen dan kun je dat ontlopen , dan geldt deze optie niet.
/quote]

Kan je dat uitleggen : " ga je via Zweden dan kun je dat ontlopen "
Nou, volgens mij hebben de dames en heren van de douane "connecties" met de plaatselijke dierenarts. Een vriend van mij heeft dat zo ondervonden. Als je je netjes meld, dan naaien ze je een oor aan, kosten minimaal € 500,00. Hij had alles gedaan zoals het Noors Verkeersbureau had geadviseerd. Maar die regels zouden "veranderd zijn".
Die gaat niet meer met de boot via Kristiansand. En inderdaad, via Zweden kom je GEEN controle tegen. Dus ook geen kritische blik op je inentingsboekje. Ook al is de inenting een dag te laat.


afgelopen jaar ook met de hond die kant op geweest. even bij de dierenarts de entingen gehaald en 2 dagen voor we naar noorwegen over vaarden de ontwormings tablet bij de dierenarts laten nuttigen. totaal geen problemen gehad.

gr harm
Lemen
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 9:47

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Lemen »

Frans-K schreef:
netty schreef:Ik weet niet of u een hond mee neemt , maar die moet wel up to date zijn met vaccinaties en gezondheidsverklaring en ga je met een boot naar Noorwegen dan zul je de hond door een plaatselijke dierenarts daar binnen 10 dagen een wormkuur moeten laten toedienen , ga je via Zweden naar Noorwegen dan kun je dat ontlopen , dan geldt deze optie niet.
/quote]

Kan je dat uitleggen : " ga je via Zweden dan kun je dat ontlopen "
Nou, volgens mij hebben de dames en heren van de douane "connecties" met de plaatselijke dierenarts. Een vriend van mij heeft dat zo ondervonden. Als je je netjes meld, dan naaien ze je een oor aan, kosten minimaal € 500,00. Hij had alles gedaan zoals het Noors Verkeersbureau had geadviseerd. Maar die regels zouden "veranderd zijn".
Die gaat niet meer met de boot via Kristiansand. En inderdaad, via Zweden kom je GEEN controle tegen. Dus ook geen kritische blik op je inentingsboekje. Ook al is de inenting een dag te laat.

Ik weet niet wanneer dat "oornaaien" afgespeeld heeft, maar inderdaad regels veranderen wel eens.
Als je ineneting een dag 'te laat' is, dan is dat dus 'te laat'.
Bij mij is bij de douane nog nooit een oor aangenaaid. Ergo ze zijn juist heel coulant!

Overigens dat er bij een grensovergang geen controle is, betekent niet dat je daar dan een hond met (eventuele) ziektes het land mag binnen smokkelen.
Als je rommel of beesten bij je hebt die je aan moet geven, moet je je van bemande grenspost opzoeken, en zorgen dat je je meld als ze open zijn.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door faalhaas »

Ter info:
http://www.mattilsynet.no/language/engl ... orway.2297

Die anti wormenpil moet tussen de 24 en 120 uur voor aankomst zijn toegediend. (5 dagen). Verder Rabiës conform schema.
Gebruikersavatar
camarados
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 9:04
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door camarados »

Ik haak even in op dit al wat oude onderwerp.

Wij vertrekken over 2 weken naar noorwegen en zijn van plan de kortste overtocht te nemen: Hirtshals -> Kristiansand.
Eerste keer dat wij (vrouw EN hond :D ) in Noorwegen komen en zijn erg benieuwd.

Route moeten we nog uitstippelen, maar nu al veel gehad aan de vele tips hier op het forum (kan door de bomen het bos niet meer zien!)
Met de Burstner uit 2008
Met de Globescout uit 2003
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door twente1946 »

Lemen schreef:
Frans-K schreef:
netty schreef:Ik weet niet of u een hond mee neemt , maar die moet wel up to date zijn met vaccinaties en gezondheidsverklaring en ga je met een boot naar Noorwegen dan zul je de hond door een plaatselijke dierenarts daar binnen 10 dagen een wormkuur moeten laten toedienen , ga je via Zweden naar Noorwegen dan kun je dat ontlopen , dan geldt deze optie niet.
/quote]

Kan je dat uitleggen : " ga je via Zweden dan kun je dat ontlopen "
Nou, volgens mij hebben de dames en heren van de douane "connecties" met de plaatselijke dierenarts. Een vriend van mij heeft dat zo ondervonden. Als je je netjes meld, dan naaien ze je een oor aan, kosten minimaal € 500,00. Hij had alles gedaan zoals het Noors Verkeersbureau had geadviseerd. Maar die regels zouden "veranderd zijn".
Die gaat niet meer met de boot via Kristiansand. En inderdaad, via Zweden kom je GEEN controle tegen. Dus ook geen kritische blik op je inentingsboekje. Ook al is de inenting een dag te laat.

Ik weet niet wanneer dat "oornaaien" afgespeeld heeft, maar inderdaad regels veranderen wel eens.
Als je ineneting een dag 'te laat' is, dan is dat dus 'te laat'.
Bij mij is bij de douane nog nooit een oor aangenaaid. Ergo ze zijn juist heel coulant!

Overigens dat er bij een grensovergang geen controle is, betekent niet dat je daar dan een hond met (eventuele) ziektes het land mag binnen smokkelen.
Als je rommel of beesten bij je hebt die je aan moet geven, moet je je van bemande grenspost opzoeken, en zorgen dat je je meld als ze open zijn.

Noorwegen is lid van het Schengen, dus geen grens controles
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door faalhaas »

Die wormenkuur is een soort permanente eis. Van een vriend in Noorwegen (die bij emigratie ook een hond meenam) kan ten alle tijde om het paspoort met het bewijs van die kuur worden gevraagd. Bij een verblijf langer dan 40 dagen moet de kuur binnen Noorwegen worden herhaald.

Ja kan die kuur dus prima in Nederland bij je eigen dierenarts laten geven. Vooraf even doorspreken want ze hebben het niet altijd in huis. Kunnen ze meteen de jaarlijkse APK voor je hond doen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Cee Pee »

Die "wormenkuur" kan je ook zelf geven, het is niet meer dan een pilletje milbemax en die even aantekenen in het paspoort.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door faalhaas »

En hoe krijg je dan het verplichtte dierenarts stempel er bij?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Verplicht ontwormen

Hierbij is iets veranderd: je hond moet binnen 120 uur tot 24 uur voor grensovergang door een dierenarts ontwormd worden met een middel dat Praziquantel of Epsiprantel bevat. Je dierenarts vult dit in het paspoort in, hierbij moet de datum en het gebruikte merk vermeld worden. Als je via Zweden naar Noorwegen reist, is het misschien nog een goed idee om in Nederland je pillen te kopen en ze door een Zweedse dierenarts te laten toedienen. Je hoeft dan in Zweden uitsluitend consultkosten te betalen (tussen de 220 en 300 SEK).

Blijf je langer dan 28 dagen in Noorwegen dan moet de ontworming herhaald worden door een Noorse dierenarts. Hiermee vervalt dus de vroegere regel dat je hond binnen 10 dagen na grensovergang ontwormd moest worden.

Verplicht aanmelden

In Noorwegen moet je altijd je hond ter inspectie aanmelden bij de douane aan de grens (′goods to declare′). Alleen als je via Zweden de grens over gaat hoef je je hond niet aan te melden bij de douane.
Bron: http://www.dogsincluded.nl/vakantie-inv ... rwegen.php
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Cee Pee »

Dat verklaart dan ook mijn opmerking, ik kwam uit Zweden in Noorwegen en nergens douane gezien de slagboom stond omhoog en het licht op groen, dan tuf ik maar gewoon verder.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
henpo
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 14:12

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door henpo »

Grappig, ik zag het onderwerp van dit draadje en was benieuwd met ervaringen om zonder boot naar Noorwegen te komen. Halverwege gaat de discussie opeens over naar toelating van honden in Noorwegen en Zweden. ;;-) En daar gaat het nog steeds over terwijl Camerados nog een poging doet terug naar het onderwerp te gaan . misschien handig dit draadje te splitsen en nieuw onderwerp over de dieren te maken, waar ook al veel andere draadjes over zijn? Zo zet je lezers op het verkeerde (hondenbeen)
Gebruikersavatar
eric12
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 18:42
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door eric12 »

we zijn gewoon over de bruggen gegaan zal niet veel uit maken in de prijs wat meer km maar je hebt de tijd
Lemen
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 03 jan 2014, 9:47

Re: Zonder boottocht met camper naar Noorwegen?



Bericht door Lemen »

Noorwegen is lid van het Schengen, dus geen grens controles
Geen grenscontrole, wil nog niet zeggen dat je je niet aan de regels hoeft te houden.
Jij rijdt zeker ook overal door rood als er geen flitspaal naast een verkeerslicht staat?

Geniet van de schone natuur in Noorwegen, geniet van het ontbreken van bepaalde ziektes in Noorwegen, en importeer niet zelf ziektes die wij nog niet hebben. Hou je gewoon aan de regels, zo moeilijk is het niet.
Plaats reactie