Wat niet te missen: Rondreis Schotland

lievemarc
Berichten: 502
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 22:21

Wat niet te missen: Rondreis Schotland



Bericht door lievemarc »

Voor een rondreis doorheen Schotland, wat mogen we zeker niet missen? Alvast bedankt.
sene
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 20:45
Locatie: Hilversum

Wij volgend jaar naar Schotland



Bericht door sene »

Hoi,

Onze plannen zijn om volgend jaar naar de Mil. Tattoo in Edinbrugh te gaan. Het staat al zoveel jaren op mijn verlanglijst om "De Mass Pipeband" te zien). Het is onze eerste keer naar Schotland en best wel spannend. Omdat we slechts drie weken hebben denken we voor nu vanaf Dover naar boven en aan het eind dan met de Boot terug naar Nederland.
Al je tips zijn welkom zeker als je er al 6 keer geweest bent, ik hoor graag pb'tje is zeer welkom.

Eric
Gebruikersavatar
Huibdebruijn
Berichten: 376
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
Locatie: Dordrecht



Bericht door Huibdebruijn »

Wij zijn momenteel op weg naar schotland. voor de 1e keer in engeland.

we zijn overgevaren van calais naar dover en dat ging fantastisch. voor 99,95 heb ik een heen- en terugreis geboekt. je moet dan wel ;s avonds laat over varen voor die prijs en van te voren boeken.
net even gekeken en alleen terug vanuit hull naar rotterdam kost al 420 euro...!! blij dat we een rondreis gepland hebben.

we zijn gisteren in londen geweest en vandaag in alton, daar is een heel groot pretpark voor de kinderen.

morgen gaan we door naar edinburgh, daarna naar falkirk ( falkirk wheel ) dan perth, pitlochry, inverness, loch ness, glenndoe en dan via de andere kant naar beneden, via blackpool, liverpool, amesbury ( stonehenge ) en brighton.
volgende week donderdag hebben we de boot weer terug. het word dus echt rijden bij ons, maar we zijn niet van die museum bezoekers, wij gaan echt in 2 weken razendsnel door engeland en schotland voor de natuur en uitzichten en het rijden.

let op... je mag in engeland niet overnachten bij benzine stations, dat kost 20 pond !! ( afleggers )
boete is 250 pond als je toch blijft staan.
gisteren zijn we bij een mc donalds overnacht ( gevraagd en was ok ) en straks gaan we naar een camping hier in de buurt.
je moet dus echt 's avonds een camping hebben.... of 20 pond betalen " for nothing"

camping kost 24 pond voor camper, 2 volw. 2 kinderen en stroom.
1 pond = € 1,16 momenteel
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Huib,

Misschien heb je voor o.a overnachtingsplaaten nog iets aan de site van Henk en Wieke:
http://www.camperplus.info/
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
henpo
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 14:12



Bericht door henpo »

Zie ook www.reisverhaleneuropa.nl een prima site van Gea en Wim over o.a. Schotland. en probeer ook eens het Schotlandforum daar vind je veel info.
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Via visit Scotland kun je info over dit fantastische land aanvragen. Vrij campen kan bijna overal (alleen niet op plaatsen waar een bordje 'no overnight parking' staat; en doe dat dan ook niet!).

Er zijn mooie tochten door Schotland uitgezet die echt de moeite lonen om te rijden (en die tochten zijn duidelijk aangegeven). Zo is er de 'Coastal trail' (een absolute aanrader), een 'Whisky-trail' (als je van dit goddelijke vocht houdt, is dat een route die je absoluut moet doen), en een 'Castle trail' die ook erg fraai is.

Boven de lijn Edinbourgh-Glasgow rij je de 'single track roads' op en dan maakt het eigenlijk niet uit welke route je rijdt.

Persoonlijk zou ik adviseren om meteen parallel aan Hadrians Wall naar de westkust te rijden en dan lang de Westkust omhoog toeren. Absoluut even 'The Isle of Skye' bezoeken, want dat is alles wat Schotland te bieden heeft in 1 eiland verenigd. Dan lekker langs de westkust door blijven toeren tot Dunnet Head.

Dan heb je -denk ik- wel Schotland op z'n fraaist gezien...

3 weken is alleen veel te weinig. Gewoon 4 jaar achter elkaar 3 weken er naartoe...

Je merkt 't: Schotland werkt verslavend!
... it's better to burn out, than to fade away...
goud
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 12:14
Locatie: Lelystad
Contacteer:



Bericht door goud »

Huibdebruijn schreef:Wij zijn momenteel op weg naar schotland. voor de 1e keer in engeland.

we zijn overgevaren van calais naar dover en dat ging fantastisch. voor 99,95 heb ik een heen- en terugreis geboekt. je moet dan wel ;s avonds laat over varen voor die prijs en van te voren boeken.
net even gekeken en alleen terug vanuit hull naar rotterdam kost al 420 euro...!! blij dat we een rondreis gepland hebben.

we zijn gisteren in londen geweest en vandaag in alton, daar is een heel groot pretpark voor de kinderen.

morgen gaan we door naar edinburgh, daarna naar falkirk ( falkirk wheel ) dan perth, pitlochry, inverness, loch ness, glenndoe en dan via de andere kant naar beneden, via blackpool, liverpool, amesbury ( stonehenge ) en brighton.
volgende week donderdag hebben we de boot weer terug. het word dus echt rijden bij ons, maar we zijn niet van die museum bezoekers, wij gaan echt in 2 weken razendsnel door engeland en schotland voor de natuur en uitzichten en het rijden.

let op... je mag in engeland niet overnachten bij benzine stations, dat kost 20 pond !! ( afleggers )
boete is 250 pond als je toch blijft staan.
gisteren zijn we bij een mc donalds overnacht ( gevraagd en was ok ) en straks gaan we naar een camping hier in de buurt.
je moet dus echt 's avonds een camping hebben.... of 20 pond betalen " for nothing"

camping kost 24 pond voor camper, 2 volw. 2 kinderen en stroom.
1 pond = € 1,16 momenteel
Er zijn een aantal Motorwayservicestations waar je voor 6 pond kunt overnachten. Je krijgt dan een bonnetje wat je achter je raam legt. Dus het verhaal van 20 pond gaat niet op!!! :evil: :evil: Wij maken hier elk jaar gebruik van. Maart was de laatste keer. En a.s vrijdag overnachten we ook bij een benzinestation. En verder vindt ik het knap dat je in 2 weken heel Engeland en Schotland doet. :x Wij hebben dat in bijna 30 jr nog steeds niet voorelkaar kunnen krijgen. Elk jaar weer een nieuw stuk.
Nog veel plezier.
Margolia
Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 15:42
Locatie: Pijnacker



Bericht door Laurens »

Jeetje schreef:
Er zijn mooie tochten door Schotland uitgezet die echt de moeite lonen om te rijden (en die tochten zijn duidelijk aangegeven). Zo is er de 'Coastal trail' (een absolute aanrader), een 'Whisky-trail' (als je van dit goddelijke vocht houdt, is dat een route die je absoluut moet doen), en een 'Castle trail' die ook erg fraai is.
@Jeetje: Zijn de route op kaart en of als OV.2 voor de TomTom ergens te vinden?
Wacht met genieten niet tot morgen. Geniet ook vandaag!

We rijden met een Adria Compact SL
Gebruikersavatar
Huibdebruijn
Berichten: 376
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
Locatie: Dordrecht



Bericht door Huibdebruijn »

goud schreef: Er zijn een aantal Motorwayservicestations waar je voor 6 pond kunt overnachten. Je krijgt dan een bonnetje wat je achter je raam legt. Dus het verhaal van 20 pond gaat niet op!!! :evil:
Margolia
dat van die 6 pond klopt.. alleen jammer dat daar nu een stikker 20 pond overheen zit.

ik zit nu op een parkeerplaats naar het bord te kijken,
8 pond voor personenauto's
20 voor overnachting campers en vrachtauto's

dit is op de m1 richting leeds
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
goud
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 12:14
Locatie: Lelystad
Contacteer:



Bericht door goud »

Huibdebruijn schreef:
goud schreef: Er zijn een aantal Motorwayservicestations waar je voor 6 pond kunt overnachten. Je krijgt dan een bonnetje wat je achter je raam legt. Dus het verhaal van 20 pond gaat niet op!!! :evil:
Margolia
dat van die 6 pond klopt.. alleen jammer dat daar nu een stikker 20 pond overheen zit.

ik zit nu op een parkeerplaats naar het bord te kijken,
8 pond voor personenauto's
20 voor overnachting campers en vrachtauto's

dit is op de m1 richting leeds
Als dat inderdaad zo is wordt ik niet echt blij. Heb je binnen gevraagd of dat klopt? Want 20 pond is belachelijk! Dan is dat sinds kort, want in maart was dat niet zo. We zullen het zien vrijdagavond. Dat ga ik ook niet betalen. Nog veel plezier.
Margolia
Synapsis



Bericht door Synapsis »

Zonde van de tijd en brandstof om in twee weken tijd "effe" naar en door Schotland te jakkeren. Ik heb voor mijn werk bij elkaar denk ik twee jaar in Schotland vertoeft, en heb het geveol dat ik amper wat gezien heb...en dat terwijl ik daar kennisen heb wonen waarme we toch flinke stukken bezocht hebben oa de Highlands

Schotland moet je niet effe doen, maar dat moet je beleven...
Pluk
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 16:23
Locatie: Home is where the heart is.



Bericht door Pluk »

Van Thurso naar Scourie onderweg Smoo- Cave (Durness) bezoeken.

De weg van Grandtown on Spey naar Abberdeen (of omgekeerd) via Tomintoul.

Van Scourie (voor de mooie zonsondergang) naar Durness via Altnaharra.


Kom je onderweg een aanplakbiljet tegen dat er een Farmers Day is stoppen en bezoeken. :idea:
Vertel geen dingen die je niet zelf kunt onthouden.
indeheki
Berichten: 23
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 8:42
Locatie: Leuven - België



Bericht door indeheki »

Beste,

hierbij onze triproute van 2 jaar geleden was prachtig en leuke stokerijen bezocht. Geen campings enkel een paar euro's betaald om water bij te vullen en toilet te legen. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Groeten Kim

PS er stonden URL's in naar de bezienswaardigheden maar deze zijn blijkbaar verdwenen in het bericht.

Route Schotland:

a 27/10: Hull-Edinburgh

Aankomst Ferry om 8u in Kingston-Upon-Hull

- Snelste route: 432,45 km, 6u15

- Zonder autoweg: 383,90 km, 6u54

- Bezienswaardigheden:

o Scarborough

o Lindisfarne, the Holy island

o Hadrian’s Wall
Zo 28/10: Edinburgh
Ma 29/10: Edinburgh – Grampian Mountains – Speyside (Dufftown?)

- Route langs de River Spey > Dufftown: 267 km, 4u27

- Bezienswaardigheden:

o Forth Bridge

o Grampian Mountains

o Speyside
Di 30/10: Stokerijbezoek Speyside, rit Naar Skye

- The Balvenie, Dufftown, 10u

- Route langs Inverness/Loch Ness: 250,68 km, 4u46

- Bezienswaardigheden:

o Loch Ness

o Urquhart Castle

o Lochcarron

o Skye
Wo 31/10: Skye, Halloween
Do 1/11: Skye- Fort William – Oban – Kennacraigh

- Route: 236,67 km, 4u48

o Ben Nevis

o Oban
Vr 2/11: Kennacraigh – Islay,

7:00 – 9:20: overtocht naar Port Ellen

14:15: bezoek Laphroigh
Za 3/11: Islay – Kennacraigh – Glasgow

10:30: bezoek Bruichladdich

15:30-17:35: overtocht naar kennacraigh

- Route: 170,76 km, 3u13
Zo 4/11: Glasgow – Hull (18u vertrek in Hull)

- Route: 425,71 km, 5u30
Ma 5/11: 8u30 terug in Zeebrugge
Gebruikersavatar
Huibdebruijn
Berichten: 376
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
Locatie: Dordrecht



Bericht door Huibdebruijn »

vandaag gereden:

Inverness - A835 richting Ullapool
halverwege deze weg linksaf naar A832 richting durnamuck
deze weg helemaal vervolgen naar sand - lonemore - talladale - kinlochewe - achnasheen en doorrijden naar inverness.

de laatste 40 km is dubbel. de rest... onvergetelijk.

dit is de MOOISTE route die ik ooit gereden hebt... ongeloofelijk wat een landschapswisselingen fjorden, atlantische kust, hoogte verschillen noem maar op.

met onze camper van 3100kg en 72 pk... nog problem. klein stukje van de route is "singe road track" maar niet meer dan 2-3 km van de ongeveer 240 km die wegereden hebben.

DOEN !! mooie dagtocht als je in inverness bent.

lochness... niks aan in vergelijking tot deze route.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
Plaats reactie