Onze Engeland ervaringen

Toedeledoki

Onze Engeland ervaringen



Bericht door Toedeledoki »

Wij zijn net terug van 4 weken Engeland en Schotland. In het kort zal ik hier wat ervaringen opschrijven.

Het is ons in ieder geval ZEER goed bevallen.

-Om met het negatieve te beginnen. Overnachten met een camper is niet overal even simpel. En op de meeste (toeristische) locaties zelfs verboden. "No overnight parking" staat er op de gevreesde borden. Als je gewoon op de bonnefooi naar een camping gaat dan betaal je zomaar 40-60 Euro per nacht. De ACSI kortingskaart was voor ons ideaal. Dan betaal je 16 tot 19 Euro. Daarnaast hebben we ontzettend veel plezier gehad van de Brit Stops plekken. Vaak ook lekker en goed eten bij de pubs (niet verplicht). Met een onopvallende buscamper hebben wij ook een paar keer overnacht waar het eigenlijk niet mocht. Geen problemen gehad.

-Het links van de weg rijden went binnen een uur. Totaal geen problemen mee gehad. Wel zijn veel "B" wegen erg smal. Met een buscamper net te doen. Te smal voor een alkoof of integraal camper.
De Britten zijn erg relaxed in het verkeer. Binnendoor rijden kost best veel tijd. Dagetappes van ca 200 km waren voor ons goed te doen. Zo hadden we onderweg de tijd om een en ander te bekijken.

-De natuur is prachtig en de dorpjes zijn gezellig en leuk. Veel oude gebouwen zoals kastelen en kerken.

-De entree prijzen van bezienswaardigheden zijn hoog. Gemiddeld zo'n 15-25 Pond. Het loont de moeite om gelijk lid te worden van "National Heritage" of "National Trust" (of beide). Dat heb je er met 2 bezoeken al uit.

-(Uit)eten was goed en betaalbaar. Ronduit gezellig in de Pubs. Vaak kun je daar voor 10-15 Euro erg goed eten. Halve liter bier meestal rond de 3 Pond.

-De oversteek van Duinkerken naar Dover was goedkoop en rustig. Weinig gedoe bij de douane etc. Ook slechts 5 "apies' gezien die langs het hek spookten. Heel ander beeld dan de "jungle" van Calais. In de havens staat ook alles duidelijk aangegeven. De boot is makkelijk te vinden. Je moet 90 minuten van te voren aanwezig zijn.

In 4 weken hebben wij ca 4500 km afgelegd. Eerst bij de zuidkust langs tot Lands End. Vervolgens via de westkust omhoog. Lake district, Wales etc. In Schotland zijn we tot Inverness gereden om vervolgens weer naar beneden af te zakken.

(Nog) geen compleet verslag. Misschien binnenkort, maar dit waren onze indrukken. Wij waren nog niet eerder in Engeland geweest.
Toedeledoki

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door Toedeledoki »

Nog iets over de Engelse wegen:

Wij hebben al veel in bergachtig gebied gereden. Zelfs in Albanië etc. Dus ik dacht dan moet Engeland een peuleschilletje zijn. De bergen zijn daar immers nog geen 1000 meter hoog.

Dat was toch een kleine misrekening. Hellingen tot 25% komen gewoon voor. (Zijn met een Ducato nog prima te doen). De wegen zijn echt smal. Soms moet een van beiden gewoon terug. Dan passen er geen 2 auto's bij elkaar langs.

Topper was de "Hardknott Pass". Deze gaat over een berg van slechts 450 meter. Maar de hellingspercentages lopen op tot 33%. En de bochten zijn erg kort. Ook dit is nog te doen met een Ducato (buscamper). Bij het stijgen moesten wij op een gegeven moment stoppen om ruimte te maken. Het verbaasde mij dat je dan gewoon niet meer om gang komt. Oplossing is terug laten rollen totdat je bijna dwars op de weg staat en dan met een bocht weer omhoog rijden. Zodat je eerst een beetje vaart kunt maken. (Of gewoon niet stoppen). Bij de afdaling stond er een Ford personenauto in een haarspeldbocht met een totaal verbrande koppeling. Stenen achter de wielen om te voorkomen dat de auto weer terug rolde. Dit zorgde ervoor dat wij achteruit moesten steken om de bocht te maken. Erg handig allemaal. Maar een mooi voorbeeld hoe je dus echt gewoon je auto kunt slopen op een dergelijke helling. (De bestuurster van de Ford was ook al aardig op leeftijd, maar had echt geen idee meer wat ze moest doen, de wanhoop was in haar ogen te lezen...)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Onze Engeland ervaringen



Bericht door Marco Polo »

Bedankt voor je korte verslag Paul!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door durisotti »

Die 33% pas heb ik een keer met de motor gereden met passagier.
Kwam ook tot stilstand en moest toen een heel eind weer naar beneden rijden voordat ik weer weg kon komen.
Het fenomeen haarspeldbocht is soms onbekend, de weg gaat gewoon zo bij de heuvel op !

Ben ook net terug uit het UK.
Vond het verval overal erg zichtbaar, veel rommel op straat, bedelaars, vervallen huizen, gaten in de wegen, lege fabrieken.
Aan de andere kant veel overdreven dikke auto's en luxe huizen.
Verschil tussen arm en rijk is erg groot.
Duinkerken is een prima haven, er is een nieuwe terminal waar je kunt overnachten.
Helaas heeft deze nieuwe terminal geen douche, de oude had dit wel.

Een leuke manier van overnachten zijn CL's van de caravan club. Dit zijn een soort mini campings met maximaal 5 plekken. Goedkoop en leuk, officieel moet je lid zijn, maar ik kon er vaak zonder problemen staan.

http://www.caravanclub.co.uk/uk-holiday ... -locations

Een leuke en goedkope camping in de buurt van Dover is deze:

http://www.kingsdowncamping.co.uk/

Was 7 pond per nacht. De hele camping ligt op een helling, blokken mee dus !!
Camping ligt aan een fietsroute langs de kust.
Laatst gewijzigd door durisotti op vr 23 sep 2016, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door AadenAnke »

Wij zijn nu 6 weken terug van zuid Engeland. Wij hebben het gevoel dat het financieele plaatje wel mee viel. Oké diesel is gewoon duur. Eten in een pup is goedkoop maar het is wel de Engelse keuken, dus niet echt een hoog culinaire gehalte. De Lidl en Aldi kennen ze in Engeland ook. Wij waren gewaarschuwd Engeland is duur, viel ons dus mee! Ja de weggen kunnen daar erg stijl zijn! Onze MB 307 met 70 PK kon ze wel allemaal hebben. Wij hebben 5 van de 24 nachten op een camping gestaan de duurste was 23 euro! Verder veel bij pups e.d. Gestaan. Brit-stop gaf ons de gelegenheid om bij diverse pups e.d. te staan voor niets. Dat natuurlijk wel weer terug betaald in het bier drinken en eten, kopen van boeren producten. Wij waren inclusief oversteek Duinkerken Dover Duinkerken en brandstof en eten voor 24 dagen iets meer dan 1000 euro kwijt! Vindt ik persoonlijk niet duur! Wij hebben er van genoten en kunnen het iedereen aanraden. Dit was dus hoog seizoen!

Gr. Aad
RoelofH
Berichten: 375
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:58
Locatie: Emmen

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door RoelofH »

:thumbup:

Heel herkenbaar allemaal , Engeland is leuker als ik dacht en de mensen nog veel meer :thumbup:
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door Mirte »

Leuk om te lezen! Meer meer...?!
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door kampertjes »

Wij waren in juni ruim 3 weken in Zuid Engeland. Vonden de zuidkust wat druk en zijn naar de noordwest kust van Devon en Cornwall gegaan. Ik deel je ervaringen verder. Mooi land! We hebben ons best vermaakt. We vonden ook dat de Engelsen hoffelijk zijn in verkeer maar ook dat ze aardig van doorrijden houden! Ze komen je met een snelheid tegemoet op die smalle weggetjes dat ik me meerdere keren verbaasd heb dat het paste. Je ziet ze op bochtige traject met die heggen ook slecht aankomen. zelf zit je in de heg te kijken.
En steil weggetjes! echt wel! voor ons geen probleem maar een landgenoot had z'n oude citroën opgeblazen op een 25% helling. Nog een uurtje geprobeerd of we er weer muziek in konden krijgen maar het was toch een kwestie van acute hartproblemen en niet meer reanimeren. Toch sneu.
We vonden de campings helemaal niet duur, op zijn hoogst hebben we iets van 17 pond betaald. Stroom vragen ze wel 5 tot 8 pond voor maar we kunnen goed zonder. En Britstops is nog voordeliger natuurlijk (tenzij....).

Kortom: aanrader!
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door jotr »

Die kleine campings van de Caravanclub lijken ons erg leuk. Maar hoe komen we aan adressen? Als we de 49 pond voor het lidmaatschap ophoesten krijgen we dan een lijst of zoiets. Weet iemand van deze Engeland-hangers dit?
Toedeledoki

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door Toedeledoki »

Je kunt op deze campings vaak ook wel staan zonder lidmaatschap. Soms betaal je dan iets meer.

Wij hadden daarnaast veel profijt van de ACSI gids en kortingskaart. En van de Brit Stops.
leven
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 20:24
Locatie: in de buurt van Roermond

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door leven »

Te smal voor een alkoof of integraal camper.

Dat gaat best hoor! Kom al jaren in Engeland en rij alle kleine weggetjes
leven en laten leven
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door blizard »

Diesel is duur in UK, maar de vinegar oil is veel goedkoper dan hier.
Gaat perfect, als je tenminste geen common rail hebt.
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door jotr »

@PaulSnip dat ik soms wel zonder lidmaatschap op die kleine campings mag staan, geloof ik wel en is natuurlijk erg fijn. Maar mijn vraag is juist hoe kom ik aan adressen van dat soort campinkjes zonder meteen lid te worden van die dure Caravanclub. Bij dat lidmaatschap hoort een boek, zo heb ik begrepen.
Britstops kennen we en gaan we weer doen, al hebben we er in 2012 in Schotland maar een enkele keer iets aan gehad. De Acsiboekjes en kaart hebben we ook. (NKC-lid).
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Onze Engeland ervaringen



Bericht door blizard »

Met je NKC kaart krijg je de clubkorting, ANWB ook geloof ik. Het enige probleem is, dat als je niet gereserveerd hebt, je mogelijk niet toegelaten wordt.
Ik heb die sites in een poi staan, van volgens mij van Archie
Plaats reactie