Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd

@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door @3 »

pwhooftman schreef:En het was 'gewone' zwarte isolatietape, ik kan me niet voorstellen dat het van de lijm komt want de lijm op die tape is niet zo agressief.
Het is de warmte die door de lamp wordt uitgestraald op de zwarte tape. Door absorbtie van de tape wordt het plastic warm en kunnen de scheurtjes/barstjes ontstaan.
Het afplakken heeft weinig zin omdat het beeld wordt gevormd door de reflector en niet zoals bij de ouderwetse (glazen) lensglas (plastic).
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Marco Polo »

Zou kunnen als de tape aan de binnenzijde had gezeten.
De warmte wordt dan vanaf de lamp gezien sneller doorgegeven aan een klein deel van het kunststof.
Nu zit het aan de buitenzijde.
Je zou dan in principe geen lokale opwarming van het kunststof verwachten.
Zwart neemt wel sneller op maar geeft het dan gelijk weer af aan de buitenlucht.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door @3 »

Marco Polo schreef:Zwart neemt wel sneller op maar geeft het dan gelijk weer af aan de buitenlucht.
En aan het kunstof omdat het daar direct mee in contact is. De warmte afgifte aan de buitenzijde moet eerst door de tape naar de luchtzijde. De meeste warmte gaat direct van de tape naar het kunststof.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Marco Polo »

Daarmee zeg je dus dat de zwarte tape reflecteerd!?
(In plaats van zijn warmte af te staan aan een medium met een lagere temperatuur dan het kunststof van de lamp).
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door @3 »

Is dat zo?
@3 schreef:Het is de warmte die door de lamp wordt uitgestraald op de zwarte tape. Door absorbtie van de tape wordt het plastic warm en kunnen de scheurtjes/barstjes ontstaan.
Ik lees daar toch iets anders in.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Marco Polo »

De tape heeft geen massa die de warmte lang vast kan houden.
Het zal wel wat isoleren.
Maar dan lijkt me dat de behuizing al aardig aan zijn grens zit wat temperatuur betreft.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door ellan vannin »

Richie schreef:Zoals hier al gemeld; je kan de juiste stickers gewoon kopen bij de overtocht.
Ik krijg de indruk dat het hier meer een geval van kostenbesparing is. (goedkoop = duurkoop).
Ik ben 2 x heen en weer geweest met een ouwe MB 307, maar dat is alweer 20 jaar geleden.
Ter plaatse de gekochte stickers erop geplakt en na afloop zonder toestanden er weer af.
Ik heb de ''gekochte'' stickers al twee maal op kunstof koplampen gehad gedurende enkele dagen, het zou zo maar eens kunnen dat de fabrikant van die stickers daar op de een of andere wijze rekening mee heeft gehouden bij de productie van de stickers. Dan wordt het dus een kwestie van afwegen: 1 stickers kopen 2 zelf stickers maken 3 geen stickers :wink:
All4dogs
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Iveco4x4 »

pwhooftman: En het was 'gewone' zwarte isolatietape, ik kan me niet voorstellen dat het van de lijm komt want de lijm op die tape is niet zo agressief.
Ik neem aan dat er een keurings rapport van TNO of van een andere organisatie bij de tape zit met de mededeling dat dat lijm Ph-neutraal is? :eh:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door pwhooftman »

Richie schreef:Zoals hier al gemeld; je kan de juiste stickers gewoon kopen bij de overtocht.
Ik krijg de indruk dat het hier meer een geval van kostenbesparing is. (goedkoop = duurkoop).
Ik ben 2 x heen en weer geweest met een ouwe MB 307, maar dat is alweer 20 jaar geleden.
Ter plaatse de gekochte stickers erop geplakt en na afloop zonder toestanden er weer af.
Die MB307 heeft vast glazen koplampen gehad... :-)

En goedkoop of duurkoop, daar gaat het niet om (al kun je je afvragen of je +10 euro voor een paar stickers moet neertellen). Het was vooral het gemak. Wie rekent er nu op dat gewone huis tuin en keuken isolatietape dit doet met je koplampen? Koplampen die wel stenen, gloedhete zon en andere ellende kunnen weerstaan?
Het zal echt de warmte van de koplampen geweest zijn, want de tape was ook een beetje gebobbeld geworden.
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door bobbus »

allemaal fijne reacties ,maar het kunststof van jou lamp is er niet mee gerepareerd. Ik denk dat je teveel moeite gedaan hebt om niet te verblinden , en daar pluk je nu de vruchten van. heb je al gekeken voor imitatie lampen ,die kosten doorgaans een stuk minder dan de orginele .
zonder wrijving geen glans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas zal het toch zo zijn dat er oplosmiddelen cq weekmakers in de tape zitten. In de lijm zit vaak isocyanolaten

Maar, ik kan het even niet vinden, misschien dat anderen het zich nog herinneren.

Er is een posting geweest van een product wat je er op smeert en die zo dun vloeibaar is dat alles weer compleet gevuld wordt. Je zie dan van die hele craquelering niets terug.
Volgens mij was het een topic over wastafels oid.

Je komt nog net even met een reactie tussendoor.
Door de warmte komen de isocyanolaten vrij uit de lijm.

Lees ook even hier. http://tofvuil.nl/craquele-effect-met-lijm/
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Iveco4x4 »

hier is imitatie uit Azië te bestellen.
Vaak voor minder dan 25% van de originele prijs.
Heeft hij het niet op voorraad dan is het vaak binnen 2 tot 3 dagen wel aanwezig.
Succes met de reparatie.
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Marco Polo »

Zit nog eens op internet te speuren naar vergelijkbare zaken.
Als je in het Engels zoekt vind je diverse vermeldingen van dit soort schade.
Komt voor bij diverse merken en met of zonder - gedeeltelijke - afdekking, helder of getint, van de front lens van de koplamp.
Er is dus geen gemeenschappelijke factor te vinden in dit soort schades.
Een theorie is dat de schade een gevolg is van matige productiekwaliteir van de lenzen waardoor op termijn dit soort stress cracks ontstaan.
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door bobbus »

kortom die glazen kikkerogen zijn gewoon geen betrouwbare koplampen en van het minste geringste van slag . maar dat is nu eenmaal wat tegenwoordig in auto's zit . live and learn with it ....
zonder wrijving geen glans
Plaats reactie