Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd

pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door pwhooftman »

Een waarschuwing:

Net terug van 10 dagen Engeland. Op de heenweg had ik zwarte isolatietape op de koplampen geplakt om te voorkomen dat de tegenstanders verblind werden (een driehoek van ca. 8 cm bij 3 cm geplakt).

Hoewel het de afgelopen dagen over het algemeen koud was, is toch het plastic van de koplampen achter de zwarte tape door en door gebarsten in allemaal kleine barstjes, waarschijnlijk door de hitte van de koplampen.

Dus wees gewaarschuwd (Ford Transit uit 2001 met plastic koplamp'glazen', zoals elke auto tegenwoordig)
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Bakkertjes »

is het niet alleen de laklaag die blistert ?
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door @3 »

Polijsten?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
walkry
Berichten: 155
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 20:53
Locatie: Borssele

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door walkry »

waarom plakband op je koplampen , is gedimd groot licht niet voldoende niet verblindend ??

is zomaar een vraag .

Groet :Leen
ADIA Coral S 690SC
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Bakkertjes »

de koplampen in nederland hebben een lichtbeeld dat tot het midden vlak is en naar rechts iets omhoog gericht is
dus in Engeland verblind het de tegenliggers
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Marco Polo »

Wagen uit 2001 zal toch wel hoogteverstelling op de koplampen hebben?
Zo doen wij het altijd.
Lampen zo ver mogelijk naar beneden en dimlicht overdag zoveel mogelijk vermijden
(Of mistlampen gebruiken indien aanwezig).
In de UK heb je alleen de verplichting niet te verblinden.

In ieder geval bedankt voor de waarschuwing!
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Iveco4x4 »

pwhooftman schreef:Op de heenweg had ik zwarte isolatietape op de koplampen geplakt .....
is toch het plastic van de koplampen achter de zwarte tape door en door gebarsten in allemaal kleine barstjes, waarschijnlijk door de hitte van de koplampen.
Het is niet de "hitte" van je koplampen, die "hitte" heeft hij al een tijdje meegemaakt en kan daar goed tegen.
Het is de chemische samenstelling van de lijmlaag van jouw tape die het plastic van je koplamp aantast.
Lijm en plastic zijn geen vrienden van elkaar. :thumbdown: Lijm en glas is heel wat vredelievender. :thumbup:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door gjvonk »

Hoogteverstelling is officieel niet voldoende. Door het links rijden in Engeland moet het dimlicht beeld naar links schijnen (zoals het op het vasteland van Europa naar rechts moet schijnen). Volgens mij kun je bij dealers officiële stickers krijgen om de koplampen op de juiste plaats te "blinderen" (let maar eens op Engelsen die hier rijden: er zijn er genoeg die op beide koplampen ongelijkzijdige trapeziumvormige stickers hebben). Ik neem aan dat deze van materialen gemaakt zijn die schade aan het kunststof koplamp"glas" voorkomen.

Dat het kunststof "glas" erg warm wordt heb ik laatst zelf "gebruikt": na een periode in de stalling (een voormalige bloemenkas) vormde zich wat condens in de koplamp. Afdekrubber aan de achterkant er afgehaald en de lampen even aangehad. Binnen een minuut was het condens verdampt.

Tegenwoordig zijn het de reflectoren in het koplamphuis zelf en het afdekkapje voor de lamp zelf die het lichtbeeld bepalen. In het verleden werd dit gedaan door het koplampglas, dat was een soort lenssysteem wat het licht richtte. Die koplampen zelf waren van glas en die kon je op de juiste plaats wel met ieder willekeurig plakmateriaal afdekken. De juiste plaats was herkenbaar aan een glad trapeziumvormig "venster" in het glas, bij linksstuurauto's kijkend in het koplampglas, rechts van het midden). Deze aanwijzingen stonden vroeger ook vaak in "Het Beste boek van de weg" en in auto handboeken.
Buscamper fan
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door ellan vannin »

Die ''stickers'' worden toch op de veerboten aangeprezen en verkocht in de diverse shops! Heb jij het met zelfgemaakte stickers afgeplakt of met die '' originele'', zo ja kun je de fabikant wellicht aansprakelijk stellen. Ik heb ze al diverse keren gekocht en gebruikt en nog nooit problemen gehad.
All4dogs
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Marco Polo »

Er is verschil tussen de UK en het vaste land.
In ieder geval bij ons schijnt een bepaalde hoek voorgeschreven te zijn waaronder de koplamp geen licht uit mag stralen.
In de UK is alleen voorgeschreven dat je niet mag verblinden.
Daarom hebben de Britten hier wel die stickers nodig en wij - met de juiste, al eerder beschreven truukjes - niet.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door gjvonk »

Was dat vroeger anders? Ben jaren geleden eens met mijn zus en zwager meegereisd en hij moest toch echt zijn koplampen afplakken op de juiste plek.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Marco Polo »

Hoogte verstelling van de koplampen is iets van de laatste jaren.
We hebben nu een aantal trips die kant op gemaakt en ik heb alleen de eerste keer dat ik daar was m'n glazen koplampen afgeplakt.
Was in 1991.
De afgelopen paar jaar een aantal keren in de UK en Ierland geweest en nooit meer afgeplakt en nergens opmerkingen of knippertes van tegenliggers gehad.
Zolang je maar niet verblind.

Heb laatst een Toyota van 12 jaar oud weggedaan.
"Glas" van de koplampen was helemaal vergeeld en al een keer gepolijst.
Ga ik ook niet nog eens met lijm of andere zooi op zitten.

Maar goed, voor topicstarter helaas te laat.
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door pwhooftman »

Bakkertjes schreef:is het niet alleen de laklaag die blistert ?
Nee hoor, het is echt door en door gebarsten. En het was 'gewone' zwarte isolatietape, ik kan me niet voorstellen dat het van de lijm komt want de lijm op die tape is niet zo agressief.

Ik heb misschien 2 dagen met het licht aan gereden, en het was de afgelopen dagen in Engeland nu ook niet echt warm... :wtf:

Zie deze foto:

Afbeelding
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Zwarte isolatietape heeft mijn koplampen beschadigd



Bericht door Richie »

Zoals hier al gemeld; je kan de juiste stickers gewoon kopen bij de overtocht.
Ik krijg de indruk dat het hier meer een geval van kostenbesparing is. (goedkoop = duurkoop).
Ik ben 2 x heen en weer geweest met een ouwe MB 307, maar dat is alweer 20 jaar geleden.
Ter plaatse de gekochte stickers erop geplakt en na afloop zonder toestanden er weer af.
Plaats reactie