Naar Engeland via het kanaal

DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Naar Engeland via het kanaal



Bericht door DHM »

Ben van plan binnenkort naar Engeland te gaan via de kanaal route, boot of tunnel.
Wie heeft er ervaring de afgelopen weken met deze overtocht.
Als je de beelden ziet van die vrachtwagens met hun problemen dan vraag ik me af hoe dit zit met campers?

gr. Diederik
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8258
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door hurktoilet »

Ik vind van de laatste week zo snel geen berichten meer over nieuwe ellende bij de tunnel, maar dat zegt niet dat ze er niet zijn... Hoorde van Engelsen die vlakbij Folkstone wonen, waarbij we van de week op cp stonden, dat de veerdiensten daar nauwelijks ruimte hebben voor campers omdat vrachtwagens uit voorzorg de boot nemen....
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door Hymerferry »

Wij zijn 3 weken geleden weer terug gekomen van 2,5 week Zuid Engeland, en inderdaad de nodige vertraging gehad door de stakingen/blokkades en vooral de enorme hoeveelheid vrachtwagens die dezelfde weg moeten volgen. Heen en terug via Duinkerken, heen 4 uur te laat vertrokken, terug wel op tijd uit de haven maar er werd erg langzaam gevaren omdat bij aankomst nog eerst een Ferry moest vertrekken voordat wij erbij komden. Alsnog 2 uur te laat. De aanvoerroutes er naar toe stonden volledig vast, zeker een km of 7 lang. Zowel de Engelsen als de Fransen zeiden dat dit al weken zo ging, het aanbod was veel hoger dan ze konden verwerken. Persoonlijk zou ik een andere route kiezen. Vond overigens Engeland flink duurder geworden, de dagelijkse boodschappen maar ook bv diesel, is inmiddels vaak duurder dan benzine en kost omgerekend zo'n 1,70 per liter.

Grt Ferry
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door de Jonckheer »

GB is belachelijk duur. Een poosje terug met de touringcar naar Londen geweest, Ibis kost daar (in een buitenwijk) gewoon 2 keer zoveel als hier, een simpele pizza €15. Nee, dat is niet mijn vakantie land want met die dieselprijzen kom ik niet ver ben ik bang . . :lol:
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door BeakerFlo »

Voordat het weer een uitgebreide off-topic verhaal wordt over Engeland. Prijzen en of je wel moet gaan.

Ik ben afgelopen weekend geweest.
Met de tunnel.
Op de heenweg zag ik één migrant.
Op de terugweg ook ééntje.
Beiden wandelend langs de snelweg.
Zijn vrachtwagen gemist denk ik.

Afgezien van wat meer uitgebreide controle van auto-inzittende en paspoort heb ik er helemaal niets van gemerkt.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door DHM »

Ik zag dat dat dit topic verplaatst is naar reizen Engeland.
In eerste gedachte was ik dit ook van plan, maar ja je gaat wel via Frankrijk.
Ik blijf het moeilijk vinden om de juiste plaatsing te vinden bij bestemmingen met meerdere opties.
Via ALGEMEEN heb je dacht ik meer lezers, of zie ik dit verkeerd?
Ik blijf de ervaringen nog even volgen, ik bedoel maar onder een hoge camper is vast nog wel plaats voor een "lifter" hoe erg het ook voor die mensen is overigens.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door Vertrokken2 »

de Jonckheer schreef:GB is belachelijk duur. Een poosje terug met de touringcar naar Londen geweest, Ibis kost daar (in een buitenwijk) gewoon 2 keer zoveel als hier, een simpele pizza €15. Nee, dat is niet mijn vakantie land want met die dieselprijzen kom ik niet ver ben ik bang . . :lol:
Jij zou dat busje van je gewoon moeten ombouwen op aardgas. Hoef je daar niet te tanken. De stadsbusjes hier rijden er ook op zonder enig probleem.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door jansloos »

Hier in Leiden , kost een pizza ook 15€,

Maar je houd geen vinger over :D
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door Ronmekel »

Via duinkerken nergens last van, en duur, ach dat wordt vanzelf weer een discussie.
Zuid Engeland is heerlijk,
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door jansloos »

Wij ook, in mei op weg naar zuid Fr, zei mijn navigator bij Duinkerken, "hier rechts".
Bleek dat ze ondanks mijn angst voor linksrijden naar GB wilde.

Ok, laten we eerst maar vragen wat het kost en of er nog plaats is? (Stiekem gehoopt van niet dus)
Het kostte €115 enkele reis en voor ik het wist was er geboekt. :lol3:

Geen last van opklimmende toeristen, wel extra controle. ( achterklep open. Maar je kijkt makk. door een Vito heen)

:-B :-B viel reuze mee, dat links rijden. En duur? Reizen kost altijd geld?

Maar erg leuk, gaan zeker nog een keer.
Terug via Dieppe.
Alleen als je savonds van de boot komt moet je goed kijken waar je kunt overnachten.

Ik zou zeker gaan als ik jullie was. Als het geld opraakt, ga je toch gewoon weer naar huis. :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door DHM »

Jansloos, leuk dat verhaal, precies zoals wij ook altijd doen.
3 jaar terug via Harwich gegaan en bij aankomst daar laat in het donker bij Morrison supermarket gestaan , daar stonden er toen meer en ze gaven toestemming daar te overnachten.
Ach over die 100 euro meer brandstof komen we ook wel overheen.
Maar heb je nog een tip voor overnachten bij aankomst in de late avond daar? is dit Newhaven?
Gebruikersavatar
Wiard
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 20:50
Locatie: Oudenbosch

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door Wiard »

DHM schreef: Maar heb je nog een tip voor overnachten bij aankomst in de late avond daar? is dit Newhaven?
Ik neem aan dat je dieppe bedoeld.
Daar heb je 2 cp's een bij het strand en een aan de overkant.
Allebij zijn ze te betalen bij een automaat dus het maakt niet uit hoelaat je aankomt.

Als er iemand nog vragen heeft over dieppe vraag maar raak me vrouw komt er namelijk vandaan :-B
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door jansloos »

Wiard schreef:
DHM schreef: Maar heb je nog een tip voor overnachten bij aankomst in de late avond daar? is dit Newhaven?
Ik neem aan dat je dieppe bedoeld.
Daar heb je 2 cp's een bij het strand en een aan de overkant.
Allebij zijn ze te betalen bij een automaat dus het maakt niet uit hoelaat je aankomt.

Als er iemand nog vragen heeft over dieppe vraag maar raak me vrouw komt er namelijk vandaan :-B
Wij zijn vertrokken vanuit Newhaven, naar Dieppe. Daar aangekomen werd er aan de " inlandse" camperplaats gewerkt. We zijn doorgereden en heb me in de war laten brengen doordat je over de brug, dacht ik niet rechtsaf mocht.
We zouden dan uitgekomen zijn op de camperplaatsen langs de zee.
Zijn toen rond wezen zwerven en uiteindelijk heel laat verderop toevallig een volle camperplaats tegenkwamen. Maar langs de weg, achter het stenenduin stonden nog wat campers.
Daar hebben we prima geslapen.

De overtocht vanaf Newhaven kostte 100£ voor 4 uur varen.
En hoor net, dat bij betaling per kaart het uiteindelijk toch duurder was.
Wij kwamen op het Chichester Lakeside Holiday Park in gesprek met een inspectieechtpaar van de NKC. Zij vertelde dat zij voor onder de 100€ een retour boeken.
De kans is groot dat dat midden in de nacht is, maar deze prijs is weer wel aantrekkelijk.
Je kunt dan op de eerste de beste CP nog een paar uur je nachtrust inhalen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
CarSim97
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:56

Re: Naar Engeland via het kanaal



Bericht door CarSim97 »

Wij zijn laatste week van juli geweest. Al vaker de oversteek met de tunnel gedaan, maar nu voor het eerst met een buscamper. Ondanks dat we eerder, laatste keer was begin mei, geen problemen hebben gehad, was ik ook een beetje benauwd voor hoe het nu zou gaan. Nou....nergens last van gehad. Op de heenreis konden we een trein eerder nemen. We zagen langs de snelweg wel een groepje lopen, maar dat was aan de andere kant van de weg.
Op de terugreis hadden we wel vertraging, ik vermoed dat toen de tunnel 's nachts dicht geweest was. De vertraging zou 20 minuten zijn, maar werd meer door een technische storing.
In Engeland zelf moet je even opletten met afsluiting van de M20. Als er namelijk problemen zijn met ferry of tunnel dan hebben ze niet genoeg ruimte om de vrachtwagens te parkeren. Ze sluiten dan een stuk van de M20 af en gebruiken dat als parkeerplaats. Men noemt dat "Operation Stack". Dit wordt op matrixborden aangegeven en ook op de file-informatie. Tip: als je de tunnel neemt vol hen dan op twitter of kijk op de website. Ze zijn erg up-to-date met de informatie geven.
Terug in Calais zagen we ook weer wat vluchtelingen lopen. Maar ik vermoed dat ze meer interesse in vrachtwagens hebben. Ook las ik dat het bestormen van de tunnel afgenomen is. De week dat wij er waren hebben 's nachts 2000 mensen geprobeerd de tunnel binnen te komen. Nu schijnen dat er nog maar 150 te zijn. De beveiliging is flink toegenomen. Maar gek genoeg werden wij niet gecontroleerd. Denk dat we er betrouwbaar uit zagen. ;;-)
Veel plezier!!!
Plaats reactie