De Katara pas?

Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

De Katara pas?



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Ik wil binnenkort de Katara pas rijden. Nu lees ik dat deze pas afgeraden wordt vanwege de zeer slechte weg op dit moment.
Wie heeft er recent ervaring mee gehad?
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: De Katara pas?



Bericht door Bert.H »

Beste,

Dit heb ik net gevonden op internet en is van 26 mei 2018, is wel in het duits.
Sind diesen Mai nach vielen Jahren über den Katara Pass gefahren, die Landschaft und die Aussicht ist einfach atemberaubend. Die Straße ist an vielen stellen beschädigt und teilweise wachsen Bäume aus dem Asphalt, hin und wieder sind auch Verwerfungen quer durch die Strasse hinzu kommen die heruntergefallenen Gesteinsbrocken, aber die Tour lohnt sich definitv. Hoffen es einrichten zu können sie in den nächsten Jahren wiederholen zu können!

https://www.tripadvisor.be/Attraction_R ... pirus.html


bert.h
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Re: De Katara pas?



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Dank je wel Bert voor het meedenken. Ik ga er nog eens eventjes over na denken of ik dit wel wil. Nu nog twijfels. Ik maak ook nog een stop in Metsovo, mogelijk dat ik daar eerst ook nog wat navraag doe.
Gr ab
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
Gebruikersavatar
Ries
Berichten: 1347
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 19:59
Locatie: Utreg

Re: De Katara pas?



Bericht door Ries »

Het scheelt nogal wat, wat voor Camper je rijdt denk ik.

Ik heb geen actuele info maar vond het vroeger fantastisch om over die pas te rijden. Eind 80s met de motor 90s en tot 2010 met een 2,6 liter Ford en Ford Transit DubbelCabine 2,5 liter getuned. Laatste keer was, als ik het me goed herinner 2010 of 11 met De Camper, Hymer Ducato 2,8 iTdi, een stukje van kilometer of 10. Was een omleiding omdat autobaan net nog niet klaar was. Toen werd de oude weg al niet meer onderhouden.

Wel een in mijn ogen belangrijke tip. Niet tijdens of vlak na harde of veel regen. Dan is de kans groot dat het steentjes en/of Stenen regent. Meegemaakt op de terugweg naar de ferrie in Igoumenitsa dat we halve dag stil gestaan hebben en net de boot nog haalde. Sinds die tijd altijd 1 of 2 dagen eerder naar vertrek haven gereden.

Veel succes en laat weten hoe het is. Wil er ook weer eens over.
"Het is waanzin om honderden miljarden uit te geven aan niet effectief klimaatbeleid."

Just because my path is different doesn't mean I'm lost
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: De Katara pas?



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Ries
Berichten: 1347
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 19:59
Locatie: Utreg

Re: De Katara pas?



Bericht door Ries »

Dank voor de info. Mooie site, gelijk maar ff bewaard.
"Het is waanzin om honderden miljarden uit te geven aan niet effectief klimaatbeleid."

Just because my path is different doesn't mean I'm lost
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Re: De Katara pas?



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Na de reactie van Ries en de link van Cee Pee gelezen te hebben(dank hiervoor) zie ik er toch maar vanaf. Niet verantwoord vind ik.
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: De Katara pas?



Bericht door Cee Pee »

Soms zijn er grenzen :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: De Katara pas?



Bericht door Jan en Simonne »

Ik geef je groot gelijk, maar ik ben dan ook een bange poepert.
Hoewel ik de route door de Bollenstreek en de weg over de Afsluitdijk dan weer wel durf te rijden... :mrgreen:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Ries
Berichten: 1347
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 19:59
Locatie: Utreg

Re: De Katara pas?



Bericht door Ries »

Hoi Ab,

Het Pindos gebergte is misschien een mooi alternatief. Met de Vikos kloof en de weg van Aristi naar Papingo en Mikro Papingo. Net voor Papingo overnachten op de parkeerplaats. Tussen de twee dorpen zwemmen in de Papingo Rock Pools.

Pindos gebergte
"Het is waanzin om honderden miljarden uit te geven aan niet effectief klimaatbeleid."

Just because my path is different doesn't mean I'm lost
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: De Katara pas?



Bericht door BeakerFlo »

Ik zou juist de uitdaging er wel in zien. En als je niet verder kan dan is het zo afgelegen/verlaten dat je er prima een nachtje kan overnachten.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Re: De Katara pas?



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Beste Ries,

Dank voor deze mooie aanvulling. Ik had de Vikos kloof al genoteerd, je aanvulling ga ik zeker meenemen.

Groet
Ab
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8652
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De Katara pas?



Bericht door seth_space »

sept 2017:
https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g ... reece.html

en dit verhaal is ook vij positief voor de zomermaanden:
But of course we decided to go for it for the whole length of the crossing; all the way up to the highest point of the road, Katara pass (also known as Metsovo pass) in 1705 meters (5594ft), and down on the other side. Road conditions were fine all the way until Metsovo, and there was not much traffic outside the villages. Seems that close to everyone favors the quick motorway. There were some rocks on the road every now and then, but not that much that it would have caused any problems. And naturally some cows, goats and dogs were blocking the road every once in a while. The snow caps of the mountains seemed to be high up, so we thought that there wouldn't be snow yet in 1700 meters, and that using Katara pass, would be trouble-free.


Blocking a mountain road in Greek style
What we didn't know, was that the 18 km long section of the road that climbs over Katara pass from Metsovo has questionable reputation as one of the most dangerous mountain roads at least in Balkans if not the whole Europe. The road trip is said to be only for adventurous drivers even in summer, and only for adrenaline junkies during the winter months, when the road is officially closed and conditions can be extreme with unpredictable weather changes and up to two meters of snow. Oops. Warnings are to be listened, but it seems that there is a lot of false information in internet also, claiming that the road is in too poor condition for driving at all, or that there is no way to drive without off-road 4×4. Yes, there were some potholes and fallen rocks, but at least at the time of our drive, nothing that basic sedan couldn't get through. Seems that the road is still under maintenance and outside of winter it should be easy enough and very rewarding road trip with jaw-dropping scenery.

But yes, winter tires would have been nice in December. Already before entering the closed upper section of the road, with a barrier and sign ”caution, crossing at your own risk” we reached the snowline. Luckily the road was not that frozen, just snowy, and the depth of the snow wasn't more than maybe 10 cm at worst. We did have some second thoughts about crossing the pass, as it surely isn't the wisest move to ignore the warnings, but turning back and using the motorway and tunnel didn't feel good option either. So we slowly drove further, past the abandoned looking snowplow station and one turn after another towards the pass. Sunshine and clear mountain views turned to misty, white winter wonderland, that was definitely something that we didn't expect to see in Greece. The highest point of the road came and went, we didn’t even see the road sign of the pass (guessing it was covered by snow). The road on the other side was pretty much in similar condition; narrowish and snowy, but fine for driving still. After few more kilometers we were again under the snowline and could sigh for relief, we made it through in one piece with our Tiida.
https://www.finnsaway.com/road-tripping ... o-meteora/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: De Katara pas?



Bericht door 1934 »

IMG_1361(1).JPG
IMG_1361(1).JPG (74.01 KiB) 1032 keer bekeken
Plaats reactie