Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Beste camperaars,

Van half april tot eind juni gaan wij voor het eerst met de camper via het vasteland naar Griekenland.

Normaal nemen we zelden tot nooit tolwegen maar ik heb ook wel eens ergens gelezen dat de tolkosten erg meevallen naar onze startplaats Thessaloniki. Als ik op Google maps kijk is de afstand praktisch hetzelfde(ca 2400 km) en de tijd (voor personen auto’s) is ruim 4 uur langer. Voor campers zal dit dus waarschijnlijk enkele uren meer zijn.

Wie weet bij benadering wat de kosten via tolwegen naar Griekenland zijn. En zijn er behalve de langere reistijd nog andere "nadelen" als wij geen tolwegen nemen ?

Stel dat ik kies voor tolvrije wegen wat zou dan de “snelste” route zijn?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Ab
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door Cee Pee »

Goedemorgen, begin eens met te vertellen door welke landen jullie willen reizen, dat maakt het antwoorden een stuk eenvoudiger.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Uitgeschreven

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door Uitgeschreven »

Duitslang geen tol
Oostenrijk een 15 euro
Hongarije 22 euro speciaal camper/
Servie een 50 euro.
Macedonie een 10 euro
Griekenland niks
Deze weg nemen we als we naar thessa rijden.
in Oostenrijk kan je nog langs de autostrade rijden naar Wenen vie de Nr 1
Het zijn geen bedragen zoals in frankrijk.
Wij nemen ook geen tol wegen,tenzij deze.
Je kan ook osstenrijk en Slovenie een 25 euro,wel nog een tunnele te betalen van 11 euro tegen de grens van Slovenie.
In Slovenie neem de weg langs de Plitvice meren, tot beneden Croatie.gewone weg.
Daarna door Montenegro,verleden jaar niks betaald;
Montenegro naar Alabanie langs de kust ,richting Shroder.
Er zijn andere wegen in Montenegro via binneland ,en tunnels ,autowegen te betalen.
Maar ik lees dat je het traject wil doen in 24 uren??
Ik doe er 5 dagen over.
Er zullen andere gedachten en wegen zijn.
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door roma »

on4avt schreef:
zo 18 feb 2018, 9:27
Oostenrijk een 15 euro
Hongarije 22 euro speciaal camper/
Met een beetje Googlen kan je gratis door Oostenrijk.

Bij Hongarije schuilt een addertje onder het gras. Vignet is verplicht. Kostte mij vorig jaar 27€, omdat ik op de vraag of het een camper was, "ja" zei. Helemaal vergeten dat mijn camper op de Groene Kaart als classificatie "personenwagen" heeft en voor een personenwagen is het vignet iets van 12 tot 15 Euro. Juiste bedrag ben ik effe kwijt.
Terug naar dat vignetkantoortje, maar men wilde het niet veranderen. Stug mens. Voor uitsluitend een passage door Hongarije loont het dus om met je groene kaart in de hand dat vignet te kopen en te benadrukken dat het om een officieel document gaat en dat men die classificatie dient te hanteren.
Uitgeschreven

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door Uitgeschreven »

Je hoeft alleen maar naar je camper te wijzen en zeggen Woonwagen
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door Joske »

@Roma
Ik denk dat je hier een paar dingen door elkaar haalt.
Nederland heeft administratief de campers onder de personenauto's ingedeeld, maar dat hoeft in andere landen helemaal niet te worden overgenomen.
Ga je ook parkeerboetes die je oploopt, omdat je parkeerverboden voor campers negeert, zo aanvechten? Of snelheidsbeperkingen?
Ik vermoed overigens wel, dat je in Hongarije er mee weg komt, omdat controle fotografisch is en die zien een kenteken wat betaald heeft.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Beste Cor,

Wij hebben nog geen specifieke route in gedachten. De vraag is wat eventueel de snelste tolvrije route is. We zijn benieuwd wat de kenners ons adviseren. In principe is alles acceptabel.
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door ariena en ab gaan eu »

on4avt schreef:
zo 18 feb 2018, 9:27
Duitslang geen tol
Oostenrijk een 15 euro
Hongarije 22 euro speciaal camper/
Servie een 50 euro.
Macedonie een 10 euro
Griekenland niks
Deze weg nemen we als we naar thessa rijden.
in Oostenrijk kan je nog langs de autostrade rijden naar Wenen vie de Nr 1
Het zijn geen bedragen zoals in frankrijk.
Wij nemen ook geen tol wegen,tenzij deze.
Je kan ook osstenrijk en Slovenie een 25 euro,wel nog een tunnele te betalen van 11 euro tegen de grens van Slovenie.
In Slovenie neem de weg langs de Plitvice meren, tot beneden Croatie.gewone weg.
Daarna door Montenegro,verleden jaar niks betaald;
Montenegro naar Alabanie langs de kust ,richting Shroder.
Er zijn andere wegen in Montenegro via binneland ,en tunnels ,autowegen te betalen.
Maar ik lees dat je het traject wil doen in 24 uren??
Ik doe er 5 dagen over.
Er zullen andere gedachten en wegen zijn.
Ik wil er zeker geen 24 uur over doen. Ik gaf alleen aan wat Google maps voor personenauto's aan tijd aangeeft. 5 dagen lijkt mij een realistische tijd.
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door roma »

Joske schreef:
zo 18 feb 2018, 10:32
@Roma
Ik denk dat je hier een paar dingen door elkaar haalt.
Nederland heeft administratief de campers onder de personenauto's ingedeeld, maar dat hoeft in andere landen helemaal niet te worden overgenomen.
Als ik gelijk gezegd had bij het kopen van het Hongaarse vignet: "Classificatie personenwagen" dan had ik het lage tarief betaald en geen €27. Nu was de vignetdame niet bereid om het in het computersysteem aan te passen: "Ik kan het niet meer veranderen in het systeem!"

In ieder geval de moeite waard om het te proberen en om attent te zijn op onduidelijke situaties. Nee heb je en ja kan je krijgen.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door rbisdom »

Ik betaalde in september 22 euro voor een 10-dagen e-vignet. Kan me niet meer herinneren welke keuzes ik had. Wij stonden in Slovenie en kochten dit vignet via internet.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Uitgeschreven

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door Uitgeschreven »

Waarom wil je foefelen voor enkele euro's?
Ze hebben een speciaal vignet voor campers.de camper mag + 3.5 T zijn of min, speelt geen rol.
Je mag er 10 dagen mee in Hongarije rondrijden. Er wordt inderdaad alleen gekeken naar de nummerplaat of die betaald heeft.
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door roma »

Uitgeschreven

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door Uitgeschreven »

Categorie D2: personenauto's met meer dan 7 zitplaatsen (busjes) met een toegestaan maximumgewicht (massa, te vinden op het kenteken) tot 3500 kg. Campers, ongeacht gewicht, vallen ook onder deze categorie.

Hongarije
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Tolweg wel of toch niet nemen naar Griekenland?



Bericht door Digiwalker »

Beste Ariena en Ab

Wij rijden al enige jaren via de autobanen naar Griekenland.
Afhankelijk waar je in Griekenland wilt binnen komen kan je diverse routes volgen.
De meest snelste route is naar Thessaloniki.
Op mijn website heb ik enige routes uitgestippeld.https://sites.google.com/site/griekenla ... eland/Home

Tegenwoordig is de autoroute door Croatie ook aan te bevelen temeer omdat de snelweg door loopt tot in Montenegro.
Je ziet dan alleen maar beton hoor. Reken op € 70 tolkosten.

Vanaf Belgrado in Servie zijn ook nieuwe wegen richting Tirana. Dan ga je door Kosovo. Deze route kan je niet in omgekeerde richting volgen omdat Servie Kosovo nog niet erkend heeft als lidstaat. Je hebt wel extra verzekering (groene kaart vermelding) nodig voor Kosovo.

Albanie is heel snel bezig met het aanleggen van snelwegen. Alle tot nu toe tol vrij. Mooie route met zo nu en dan toch noch wat kuilen en gaten.
Vriendelijke mensen , chaotische rijstijl. Goedkoop eten, en overnachten.

Macedonie heeft één snelweg van Servie naar Griekenland. Met een aftakking naar Skopje. Overweeg om de omweg via het meer van Ohrid te maken. Een prachtige route door een oer natuurgebied. Eet ook de forel uit het meer van Ohrid.
Er komt een snelweg naar Florina in Griekenland. Ik weet niet hoever men daar klaar mee is. Vorig jaar heb ik daar gereden ( via Bitola) en waren ze nog volop bezig.

Hier de links met camperplekken :https://drive.google.com/open?id=1y4jdE ... sp=sharing
https://drive.google.com/open?id=1LJxec ... sp=sharing
https://drive.google.com/open?id=1TO4Sa ... sp=sharing

Voor andere camperplekken in de overige landen moet je kijken op Park4night. Dit is een goed app via Google apps te verkrijgen.
Let wel: ook parkeerplaatsen zijn soms als cp aangeduid.

Let ook op de je je roaming uitschakelt in Servie Macedonie en Albanie. Of controleer bij je provider of dit je niet veel geld gaat kosten.
Ik gebruik de simkaart van KPN voor internet onderweg. € 10 onbeperkt internet op lage snelheid. Meer heb je niet nodig voor verkeersinformatie en nieuws en whatsapp.

En verder hoop ik jullie tegen te komen. De ouzo staat klaar

Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Plaats reactie