Griekse APK voor Nederlandse voertuigen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Griekse APK voor Nederlandse voertuigen



Bericht door Digiwalker »

GELEZEN VOOR U:
Spaanse APK voor Nederlandse voertuigen
Nieuwsbericht | 16-10-2012

Eigenaren van Nederlandse voertuigen en aanhangers mogen vanaf 1 november 2012 hun voertuigen in Spanje APK laten keuren. Het betreft een proef van het ministerie van Infrastructuur en Milieu waaraan een aantal Spaanse bedrijven meedoet. De mogelijkheid om een APK-keuring in Spanje te laten uitvoeren, bespaart Nederlandse burgers en bedrijven een retourreis naar Nederland.


Dit initiatief is voortgevloeid uit diverse aanvragen van Nederlanders die in Spanje overwinteren.
Omdat Griekenland steeds meer in de gratie komt bij ons zou het ook voor Griekenland een impuls kunnen zijn om aldaar de APK te laten uitvoeren.
Dit bespaart u een verplichte terugreis of een boete uit zodat u uw verblijf in Griekneland niet langer beperkt hoeft te zien door de APK.

Mijn voorstel is om naar de RDW verzoeken te sturen om ook in Griekenland een aantal RDW gelieerde bedrijven aan te stellen waar we met onze camper terecht kunnen.

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: GRIEKSE APK VOOR NEDERLANDSE VOERTUIGEN



Bericht door Saviemeke »

tja...rare regeling eigenlijk, je kunt toch ook de APK eerder laten uitvoeren zodat je tijdens de vakantie of overwintering geen problemen met een verlopen APK hebt?
Op die manier hebben de Nederlandse bedrijven ook weer wat extra werk.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: GRIEKSE APK VOOR NEDERLANDSE VOERTUIGEN



Bericht door Digiwalker »

Tja Saviemeke, dat weet ik ook wel. Maar gelijke monniken, gelijke kappen toch? Waarom de ene groep wel en de andere niet. Geldt ook voor de frankrijkgangers en vele anderen.

En voor meer als 6 maanden mag je NL toch niet verlaten omdat je ook niet verzekerd kan zijn, uitzonderingen daar gelaten.
Met de meeste verzekeringen mag je niet meer dan 20 , 60 of 120 dagen aaneengesloten buiten nederland verblijven.

Ik heb met ANWB en Independer al een correspondentie gestart. Waarbij de ANWB zegt momenteel al bezig zijn hun polisvoorwaarden te heroverwegen.

Ik ben nu bezig een standaard brief te ontwerpen met een verzoek aan de RDW

Indien er mensen zijn met gedegen voorstellen , die wil ik hierbij uitnodigen.

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: GRIEKSE APK VOOR NEDERLANDSE VOERTUIGEN



Bericht door Digiwalker »

Open brief aan de minister van van Infrastructuur en Milieu

Mevr. Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


De Nederlandse overheid streeft naar een Europese APK, waarbij Europese landen elkaars APK erkennen. Daarbij wilt u de bestuurlijke drukte verminderen en de procedures gemakkelijker maken.
Daarom stellen wij u voor om de buitenlandse APK keuringen naar de voornaamste vakantielanden uit te breiden. Gezien België en Spanje, wiens APK al door de Nederlandse overheid worden erkend, zijn onder meer Frankrijk, Griekenland en Italië voor de ouderen interessante landen om t e overwinteren.
Tevens zou het voor Griekenland een kleine financiële impuls kunnen zijn omdat de Nederlandse camperbezitter en huizenbezitter nu langer in zijn favoriete vakantieland kunnen verblijven. Voor het overwinteren in Griekenland profiteren niet alleen de garagebedrijven hiervan maar ook de winkeliers en de campingbeheerders.
Wij hopen met deze argumenten op uw medewerking en besluitvorming.

Met vriendelijke groeten verblijven wij in afwachting van uw reactie.

Camperbezitter
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Griekse APK voor Nederlandse voertuigen



Bericht door Saviemeke »

Is het bij het keuren in het buitenland zo dat ze daar volgens de Nederlandse APK eisen keuren of volgens de APK eisen van het land welke de keuring uitvoert?
Waarom ik dit vraag? Omdat ik mij heb laten vertellen dat de keurings eisen per land nogal kunnen verschillen. Hierdoor zou je bv in Nederland wel een goedkeuring krijgen maar in het buitenland niet .
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Griekse APK voor Nederlandse voertuigen



Bericht door Dafluc »

In Spanje volgens de daar geldende regels.
In België volgens de Nederlandse regels.

En op de laatste site valt ook te lezen:
Europese APK
De Nederlandse overheid streeft naar een Europese APK, waarbij Europese landen elkaars APK erkennen.

Denk dus dat het aan de Nederlandse overheid niet zal liggen.
Afbeelding
Plaats reactie